Specialeafhandling af Trine Haag Kreisler
Københavns Universitet, februar 2000.
Forfatteren kan pr. e-mail kontaktes med kommentarer eller spørgsmål til specialet.
Indholdsfortegnelse |
Danmark |
Summary | Sverige |
Indledning | Spanien |
Sundhedsanprisninger | Konklusion |
EU | EU’s Olivenoliekampagne |
Codex Alimentarius | Ytringsfrihed |
Confederation of the Food and Drink Industries of the EU | Konklusion og afslutning |
EU
Vildledning
Sundhedsanprisninger
Fødevarer og lægemidler
Mærkning, præsentationsmåde og reklame
Sundhedsoplysning
Retssubjekter
Sammenfatning EU
Danmark
Beskrivelse af dansk ret
Administrativ praksis om kolesterol
Sammenligning af dansk ret og mærkningsdirektivet
Sverige
Beskrivelse af svensk ret
Sammenligning af svensk ret, dansk ret og mærkningsdirektivet
Spanien
Beskrivelse af spansk ret
Sammenligning af spansk ret, dansk ret og mærkningsdirektivet
EU’s Olivenoliekampagne
Beskrivelse af EU's olivenoliekampagne
Vurdering af olivenoliekampagnens lovlighed
De danske myndigheders holdning til olivenoliekampagnen
KonklusionIndholdsfortegnelse
2.1.1. Vildledning
2.1.2. Sundhedsanprisninger
2.1.3. Fødevarer og lægemidler..
2.1.4. Mærkning, præsentationsmåde og reklame
2.1.5. Sundhedsoplysning
2.1.6. Retssubjekter
2.1.7. Sammenfatning EU
2.2. Codex Alimentarius
2.3. Confederation
of the Food and Drink Industries of the EU
2.4. Danmark
2.4.1.
Beskrivelse af dansk ret
2.4.1.1.
Fødevareloven
2.4.1.1.1.
Fødevarer
2.4.1.1.2.
Mærkning og reklame
2.4.1.1.3.
Vildledning
2.4.1.1.4.
Sundhedsanprisninger
2.4.1.1.5.
Sundhedsoplysning
2.4.1.1.6.
Retssubjekter
2.4.1.2.
Lægemiddelloven
2.4.1.2.1.
Lægemidler
2.4.1.2.2.
Lægemiddellovens reklamebestemmelser
2.4.1.2.3.
Reklame
2.4.1.2.4.
Sygdom
2.4.1.3.
Markedsføringsloven
2.4.1.3.1.
Anvendelsesområde
2.4.1.3.2.
God markedsføringsskik og vildledende reklame
2.4.1.3.3.
Forhåndsgodkendelse
2.4.2.
Administrativ praksis om kolesterol.
2.4.2.1.
Syrnet mejeriprodukt
2.4.2.2.
Havregryn
2.4.2.3.
Fedtprodukt
2.4.2.4.
Fedtprodukt
2.4.2.5.
Sammenfatning administrativ praksis
2.4.3.
Sammenligning af dansk ret og mærkningsdirektivet
2.5. Sverige
2.5.1.
Beskrivelse af svensk ret..
2.5.2.
Sammenligning af svensk ret, dansk ret og mærkningsdirektivet
2.6. Spanien
2.6.1.
Beskrivelse af spansk ret.
2.6.2.
Sammenligning af spansk ret, dansk ret og mærkningsdirektivet
2.7. Konklusion
kapitel 2
Kapitel 3........
EU’s Olivenoliekampagne
3.1. Beskrivelse
af EU's olivenoliekampagne
3.1.1.
Baggrunden for kampagnen
3.1.2.
Informationen af sundhedspersoner
3.1.3.
Informationen af offentligheden
3.2. Vurdering
af olivenoliekampagnens lovlighed
3.2.1.
Vurdering af olivenoliekampagnen i henhold til dansk ret
3.2.1.1.
Reklame
3.2.1.2.
Vildledning
3.2.1.3.
Sundhedsanprisninger
3.2.2.
Vurdering af olivenoliekampagnen i henhold til EU-retten
3.3. De danske myndigheders holdning til olivenoliekampagnen
3.3.1. Er kampagnen udarbejdet af EU ?
3.3.2.
Virksomheder, handlende og lignende
3.4. Konklusion
kapitel 3
Kapitel 4........
Ytringsfrihed
4.1. Sundhedsanprisninger
og ytringsfrihed
4.1.1.
Grundloven § 77
4.1.2. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
art. 10.
4.1.3.
Grundloven § 77 og Menneskerettighedskonventionen art. 10.
4.2. Konklusion
kapitel 4...
Kapitel 5........
Konklusion og afslutning.....
Summary......
Bilag 1...........
Ordliste.........
Kilder............
Det andet formål er på baggrund af mærkningsdirektivet og de gældende regler samt administrative praksis om anvendelsen af sundhedsanprisninger i Danmark, at vurdere lovmæssigheden af EU's ”sjette kampagne til fremme af salget af olivenolie” i Danmark. Det er herunder hensigten at vurdere lovligheden af de danske myndigheders begrundelse for ikke at nedlægge forbud mod kampagnen.
Det tredje formål er at undersøge, om forbudet mod anvendelsen af sundhedsanprisninger er i overensstemmelse med reglerne om ytringsfrihed i Grundloven[5] § 77 og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention[6] (EMRK) art. 10. For at analysere disse problemstillinger på en hensigtsmæssig og overskuelig måde er specialet inddelt i 5 kapitler: Nærværende kapitel 1: ”Indledning”, omhandler baggrunden for det valgte emne og formålet med specialet. Efter at have præsenteret problemstillingerne vil disse blive afgrænset i forhold til tilstødende emner. Kapitel 2: ”Sundhedsanprisninger”, indeholder en beskrivelse af forbudet mod anvendelsen af sundhedsanprisninger i Danmark, Sverige og Spanien. Da mærkningsdirektivet sætter rammerne for alle tre landes regler, vil rækkevidden af direktivets forbud mod anvendelsen af sundhedsanprisninger blive fastlagt indledningsvist. Umiddelbart herefter vil de frivillige bestræbelser, der i Codex Alimentarius[7]og CIAA[8] udøves for at fastsætte fælles retningslinier for anvendelsen af sundhedsanprisninger, kort blive omtalt. Dette sker for at introducere en terminologi, der er anvendelig for at kunne sammenligne de respektive landes implementeringer af mærkningsdirektivets forbud. Der vil især i kapitel 2 indgå en række definitioner. Af hensyn til læseren findes disse og en række andre anvendte begreber i en ordliste.
Kapitel 3: ”EU’s olivenoliekampagne” er inddelt i tre hovedafsnit. Først vil EU's ”sjette kampagne til fremme af salget af olivenolie”, i det følgende benævnt ”olivenoliekampagnen”, blive beskrevet. Derefter vil kampagnens lovlighed i henhold til dansk ret og mærkningsdirektivet, som gennemgået i kapitel 2, blive vurderet. Herefter vil retmæssigheden af de danske myndigheders begrundelse for ikke at nedlægge forbud mod kampagnen blive drøftet.
Kapitel 4: ”Ytringsfrihed” omhandler spørgsmålet om, hvorvidt kommercielle ytringer er omfattet af ytringsfrihedsbeskyttelsen i Grundloven § 77 og EMRK art. 10, og om forbudet mod anvendelsen af sundhedsanprisninger er i overensstemmelse med disse bestemmelser.
Kapitel 5: ”Konklusion og afslutning” opsamler delkonklusionerne i de tre hovedkapitler og sætter forbudet mod anvendelsen af sundhedsanprisninger i perspektiv.
Som det fremgår af navnet på ”EU's sjette kampagne til fremme af salget af olivenolie”, har der været gennemført adskillige kampagner af denne slags. Debatten herom er netop blevet aktuel på ny ved igangsættelsen af den syvende kampagne i efteråret 1999[11]. Da den seneste kampagne imidlertid endnu ikke er afsluttet, vil alene den sjette kampagne blive behandlet i nærværende fremstilling. Andre af EU støttede projekter til fremme af salget af diverse landbrugsprodukter vil ikke blive omtalt.
Da ytringsfriheden er et emne, der er blevet behandlet indgående af adskillige forfattere, er afsnittet herom summarisk og begrænset til spørgsmålet om, hvorvidt ytringer, der fremsættes i et kommercielt øjemed, er omfattet af beskyttelsen, og derefter om der lovligt kan fastsættes begrænsninger heri.
Forbudet mod anvendelsen af sundhedsanprisninger indskrænker omfanget af de informationer, som forbrugeren stilles til rådighed i indkøbssituationen. Da emnet behandles ud fra en konkurrenceretlig synsvinkel, vil forbrugerretten ikke blive behandlet som selvstændig disciplin.
Fødevarer markedsføres ofte gennem medier, der er omfattet af medieansvarsloven[12], hvorfor ansvaret for de fremsatte ytringer skal vurderes i henhold til reglerne i denne. En redegørelse for, hvem der bærer ansvaret for anvendt markedsføringsmateriale, er dog udeladt. Spørgsmålet om hvilke personer, der er forpligtede til at iagttage reglerne i mærkningsdirektivet og fødevareloven, er endvidere begrænset til offentlige myndigheder og EU, da dette er relevant for vurderingen af olivenoliekampagnens retmæssighed.
[15].
[16]. [17]. [18] art. 152EF, stk. 1, skal fællesskabet bidrage til virkeliggørelsen af et højt sundhedsbeskyttelsesniveau, og i henhold til art. 152EF, stk. 3, skal fællesskabet og medlemsstaterne fremme samarbejdet med blandt andet internationale organisationer, der beskæftiger sig med folkesundhed, hvilket for eksempel kan være WHO[19]. WHO’s opfattelse af hvilke tilstande, der skal forstås som sygdomme[20], kan derfor anvendes som retningslinie for forståelsen af sygdomsbegrebet. [21]. Dette stemmer overens med tilkendegivelsen i præamblen om, at direktivet skal forbyde at tillægge en fødevare medicinske egenskaber. Det er desuden sådan, direktivet fortolkes i en stor del af EU[22]. [23]. Det er endvidere uafklaret, hvorledes forbudet forholder sig til anvendelsen af fysiologiske anprisninger[24]. Se definition kapitel 2.3. [25]. En sådan ville dog eventuelt kunne anskueliggøre hvilken type anprisninger, det har været hensigten, at direktivet skulle forbyde.
”angivelser, oplysninger, fabriks- eller varemærker, billeder eller symboler, som vedrører en fødevare, og som er anført på emballager, dokumenter, skilte, etiketter eller halsetiketter af enhver art, der ledsager eller henviser til denne fødevare”. Mærkningen er således karakteriseret ved oplysninger om varen fremsat i nær tilknytning til denne. I art. 3 opregnes hvilke obligatoriske oplysninger, mærkningen skal omfatte.
[32] defineres reklame i art. 2, nr. 1, som ”enhver form for tilkendegivelse i forbindelse med udøvelse af virksomhed som handlende, håndværker eller industridrivende eller udøvelse af liberalt erhverv, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser, herunder fast ejendom, rettigheder og forpligtelser”. [33] defineres reklame for lægemidler i art. 1, stk. 3, som ”enhver form for opsøgende informationsvirksomhed, kundesøgning eller holdningspåvirkning, der tager sigte på at fremme ordinering, udlevering, salg eller forbrug af lægemidler.” [34] defineres ”fjernsynsreklame” i art. 1c, som ”enhver meddelelse i en hvilken som helst form, som udsendes enten mod vederlag eller anden modydelse eller med selvpromoverende formål af en offentlig eller privat virksomhed i forbindelse med handel, industri, håndværk eller liberalt erhverv for at fremme afsætning mod betaling af varer eller tjenesteydelser, herunder fast ejendom, rettigheder og forpligtelser”.
[37]. Der har været fremlagt et samlet forslag til anbefalinger om anvendelsen af både sundheds- og ernæringsanprisninger, men enighed er alene opnået om ernæringsanprisninger[38].
ernæringsanprisninger anbefaler Codex Alimentarius at tillade anprisninger om næringsstoffers relation til energi, protein, kulhydrat og fedt samt komponenterne fibre, natrium, vitaminer og mineraler. Codex Alimentarius sondrer i denne forbindelse mellem tre typer ernæringsanprisninger: 1) Vedrørende ernæringsindholdet, for eksempel ”højt fiberindhold”, 2) Sammenlignende ernæringsanprisning, for eksempel ”reduceret fedtindhold”, 3) Ernæringsfunktionsanprisning, for eksempel ”kalcium hjælper med til at styrke knoglerne”[39].
[40].
kostanbefalinger eller sund kost under forudsætning af, at de er i overensstemmelse med de officielle, nationale kostanbefalinger, og en fødevare ikke beskrives således, at den opfattes som sund kost i sig selv. Fødevarer, der anbefales som en del af sund kost, bør ikke indeholde selektive betragtninger om produktet, og de skal indeholde et vist niveau næringsstoffer. Anvendelsen af denne type anprisninger forudsætter, at produktets sammenhæng med kostanbefalingerne etikeres.
sundhedsanprisninger arbejder Codex Alimentarius i forslaget med en definition, der betyder, at alle fødevarekomponenter, der har en relation til sundhed, sygdom eller en sundhedsrelateret tilstand omfattes af begrebet[41]. Medtagelsen af sidstnævnte betyder blandt andet, at anprisninger vedrørende fedme og mavefunktioner vil være omfattet[42]. Sundhedsanprisninger bør endvidere ifølge forslaget kun angå egenskaber til forebyggelse af sygdomme og sundhedsrelaterede effekter. Ved forebyggelse skal tillige forstås reduceret risiko for en given sygdom. Medicinske anprisninger, hvori det anføres, at et produkt kan behandle eller helbrede en sygdom, bør ikke tillades[43].
[44].
fysiologiske anprisninger er karakteriseret ved at henvise til en fysiologisk effekt, der kan være men ikke nødvendigvis er sygdomsrelateret. Sygdomme må ikke eksplicit nævnes. Fysiologiske anprisninger omfatter både næringsstoffer og ikke-næringsstoffer, og adskiller sig derved fra næringsstofanprisninger ved ud over at vedrøre kroppens normale funktioner også at omfatte sygdomsrelaterede funktioner[45]. Fysiologiske anprisninger er af typen: ”X vegetabilske olie har et lavt indhold af mættet fedt og vil hjælpe dig med at reducere blodkolesterolniveauet”, eller ”X fiber reducerer blodkolesterolniveauet”.
omhandler en specifik fødevares mulighed for at reducere risikoen for kostrelaterede sygdomme, for eksempel ”X har et lavt indhold af mættet fedt og reducerer risikoen for hjertesygdomme”.
består derimod af to trin. Det første trin er en generisk anprisning om sammenhængen mellem en komponent i kosten og en reduceret risiko for en given kostrelateret sygdom, mens det andet trin relaterer det pågældende produkt til kostkomponenten. Et eksempel herpå er: ”Mættet fedt øger blodkolesterolniveauet. En kost, der har et lavt indhold af mættet fedt, vil reducere blodkolesterolniveauet og reducere risikoen for hjertekarsygdomme. X har et lavt indhold af mættet fedt”. Det er denne type sundhedsanprisninger, det er tilladt at anvende i Sverige i et nærmere afgrænset omfang, se kapitel 2.5.1.
En af grundene til, at der ikke er opnået enighed om dette forslag i Codex Alimentarius, er, at en række landes nationale lovgivninger ikke giver mulighed herfor[46]. Det anerkendes således i Codex Alimentarius, at et af de store problemer i forbindelse med vedtagelsen af fælles internationale normer for anvendelsen af sundhedsanprisninger er, at definitionen af sundhedsanprisninger er forskellig fra land til land. Der er derfor enighed om at arbejde for fastsættelsen af retningslinier i overensstemmelse med det, der er videnskabelig basis for[47].
Confederation of the Food and Drink Industies of the EU (CIAA) arbejder på europæisk plan for at fastsætte retningslinier for fødevarer i forskellige henseender. I juni 1999[48] opnåedes enighed om vedtagelsen af et kodeks for anvendelsen af sundhedsanprisninger[49].
Holdningen i CIAA er, at anvendelsen af sundhedsanprisninger kan spille en betydelig rolle for enkeltpersoner i deres valg af kost og have en positiv effekt ved at bibeholde eller fremme sundheden og reducere risikoen for en række sygdomsfaktorer[50]. CIAA mener desuden, at mærkning og anprisning – herunder reklame – er en af de mest effektive måder at kommunikere med forbrugerne på[51]. Anvendelsen af ét sæt retningslinier tiltrådt af hele den europæiske føde- og drikkevareindustri vil endvidere bidrage til færre konkurrencehindringer og et mindre behov for lovændringer[52].
CIAA definerer sundhedsanprisninger[53] som ”enhver påstand, der kæder en fødevare eller en fødevarekomponent sammen med sundhed, uanset om det er sundhed i almindelighed eller en tilstand relateret til sundhed eller sygdom”. Kodekset anerkender følgende sundhedsanprisninger, der bør følge de generelle regler opstillet i kodekset[54]:
Funktionelle anprisninger, der angår specifikke gavnlige effekter af nærings- eller ikke-næringsstoffer i relation til fysiske eller psykiske funktioner eller biologiske aktiviteter gennem deres grundlæggende rolle i forbindelse med kroppens udvikling og andre af dens normale funktioner. For eksempel ”X reducerer kolesteroltallet” og ”kalcium styrker knoglerne”. Funktionelle anprisninger svarer til fysiologiske anprisninger i Codex Alimentarius’ terminologi, hvorfor betegnelserne anvendes synonymt i det følgende.
reduceret risiko for sygdomme relateret til indtagelsen af en fødevare eller en fødevarekomponent, der på grund af et bestemt næringsstof eller ikke-næringsstof kan reducere risikoen for en specifik sygdom eller tilstand. For eksempel ”regelmæssig indtagelse af X kan reducere risikoen for hjertekarsygdomme” og ”tilpas indtagelse af kalcium kan reducere risikoen for knogleskørhed senere hen i livet”.
Som generelle betingelser skal brugen af sundhedsanprisninger være i overensstemmelse med videnskabeligt bevis, de skal være sande og må ikke vildlede, overdrive eller bedrage direkte eller indirekte. Den virksomhed, der er ansvarlig for at bringe det pågældende produkt på markedet, skal kunne bevise, at påstanden bygger på tilgængeligt videnskabeligt bevis. Den anpriste effekt skal desuden være betydelig såvel kvantitativt, statistisk og biologisk, og anprisningen bør følges med oplysninger om anbefalet mængde indtagelse[55]. Sundhedsanprisninger må kun anvendes for fødevarer som del af et samlet kostmønster, således at de ikke foranlediger overforbrug af enkelte fødevarer. De må desuden ikke give indtryk af, at andre fødevarer ikke kan bidrage til en sund kost eller at den pågældende fødevare er den eneste mulighed for at reducere risikoen for en sygdom. Endelig skal der tages hensyn til hvilken målgruppe en sundhedsanprisning henvender sig til.
Danmarks holdning til Codex Alimentarius’ terminologi er, at det er svært at definere sundhedsanprisninger særskilt overfor funktionelle ernæringsanprisninger, da der vil være en gråzone mellem disse to typer. Danmark taler for ikke at have forskellige definitioner, da det kun vil skabe forvirring overfor forbrugeren, der ikke vil være i stand til at skelne mellem, om et udsagn angår en ernæringsmæssig funktion eller et sygdomsrelateret udsagn. Det er derfor Danmarks synspunkt, at funktionelle ernæringsanprisninger skal betragtes som sundhedsanprisninger[104], således at anvendelsesområdet forbliver indskrænket.
KOLESTEROLINDHOLD I BLODET:
Reduktion af mættet fedt gennem mindre totalindtagelse af fedt eller ved substitution med enkelt- eller flerumættet fedt kan bidrage til at sænke kolesterolindholdet i blodet. Da transfedtsyrer også har en kolesterolforhøjende effekt, bør sundhedsanprisninger ikke anvendes for produkter med et højt indhold af dette.
BLODTRYK:
FORSTOPPELSE:
JERNMANGEL:
[190].
OVERVÆGT:
KOLESTEROLINDHOLD I BLODET:
[193].
[194].
at man i Sverige opfatter de opregnede anprisninger som generiske og ikke produktspecifikke[195]. I og med at det netop er et konkret produkt, der kan markedsføre sig ved at henvise til den generiske sammenhæng, er der dog ikke tvivl om, at der foreligger såvel en generisk og en produktspecifik anprisning[196]. Idet udsagnet fremsættes med henblik på at afsætte varer, udgør de to udsagn tilsammen en reklame, der bør overholde direktivets reklameregler.