Vejledningen er pr. 01.04.2019 afløst af Forældreansvarsvejledningen (Vejledning nr. 9279 af 20.03.2019).
Vejledning nr. 9047 af 24.01.2017, som fra d. 01.02.2017 har afløst vejledning nr. 9110 af 24.02.2016, som fra d. 01.03.2016 har afløst vejledning nr. 11345 af 30.12.2015, som fra d. 01.01.2016 afløste vejledning nr. 10396 af 28.08.2015 , som fra d. 01.10.2015 afløste vejledning nr. 10371 af 27.12.2014, som d. 01.01.2015 afløste vejledning nr. 9917 af 13.11.2014.
6. Tvangsfuldbyrdelse af aftaler og afgørelser om forældremyndighed og barnets bopæl
8. Indberetning til CPR om forældremyndighed
9. Klage over statsforvaltningens afgørelser
Reglerne om samvær behandles i vejledning om samvær.
For så vidt angår punkt 4, som beskriver statsforvaltningens sagsbehandling, skal det understreges, at statsforvaltningen selv tilrettelægger forligsbestræbelserne i den enkelte sag. Denne vejledning indeholder en beskrivelse af sagsgangen i typiske sager. Den er derfor ikke udtømmende i forhold til de muligheder, som statsforvaltningen har for at medvirke til forligsmæssige løsninger.
Det bemærkes endvidere, at det i sager, hvor der er uenighed om flere spørgsmål, f.eks. samvær, forældremyndighed og/eller barnets bopæl, kan være hensigtsmæssigt at afholde et vejledningsmøde, hvor alle spørgsmål drøftes, således at der kan findes en samlet løsning på de rejste problemstillinger. Det anbefales derfor, at denne vejledning læses i sammenhæng med vejledning om samvær.
Opmærksomheden henledes på, at punkt 21 om partsaktindsigt, partshøring, partsrepræsentanter og bisiddere og punkt 22 om sagens afgørelse m.v. i vejledning om samvær også er gældende for statsforvaltningens behandling af sager om forældremyndighed og barnets bopæl. Dog har statsforvaltningen i disse sager ikke mulighed for at genoptage en påklaget afgørelse. Denne adgang gælder kun i samværssager. Det bemærkes i øvrigt, at punkt 4.3 i vejledning om samvær bl.a. indeholder en gennemgang af reglerne i forvaltningsloven om indhentelse af oplysninger fra andre myndigheder.
Alle henvisninger i vejledningen er til forældreansvarsloven, medmindre andet fremgår. Vejledningen indeholder uddrag fra bemærkningerne til forældreansvarsloven (lov nr. 499 af 6. juni 2007) og fra bemærkningerne til lov nr. 600 af 18. juni 2012 om ændring af forældreansvarsloven, retsplejeloven og lov om Det Centrale Personregister (Ændringer som følge af evalueringen af forældreansvarsloven). Der henvises endvidere til bekendtgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær m.v., vejledning om samvær og vejledning om børnesagkyndige undersøgelser.
Denne vejledning anvendes fra den 1. februar 2017 og erstatter vejledning af 24. februar 2016 om forældremyndighed og barnets bopæl. Vejledningen er opdateret som følge af lov nr. 81 af 24. januar 2017 om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, udlændingeloven og værgemålsloven (Afskaffelse af muligheden for dispensation fra alderskrav ved indgåelseaf ægteskab, anerkendelse af udenlandske ægteskaber og forhøjelse af gebyret for prøvelse af ægteskabsbetingelserne).
2.1. Etablering af forældremyndighed
2.4. Ændring af forældremyndighed
Reglen om forældrenes pligter og dermed indholdet af forældremyndighed findes i lovens § 2, hvorefter forældremyndighedens indehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interesser og behov. Bestemmelsen indebærer endvidere, at forældremyndighedsindehaveren skal beskytte barnet mod fysisk og psykisk vold og anden krænkende behandling. Er der to indehavere af forældremyndigheden (fælles forældremyndighed), er begge forældre omfattet af pligterne og beføjelserne i § 2.
2.1. Etablering af forældremyndighed
2.1.1. Etablering af fælles forældremyndighed
I dette afsnit følger en beskrivelse af reglerne om etablering af forældremyndighed og i den forbindelse om indehavere af forældremyndighed. I afsnit 2.1.1. gennemgås reglerne for etablering af fælles forældremyndighed, og i afsnit 2.1.2. er reglerne om eneforældremyndighed beskrevet.
2.1.1. Etablering af fælles forældremyndighed
2.1.1.1. Fælles forældremyndighed efter §§ 6 eller 7
2.1.1.2. Aftaler om fælles forældremyndighed
2.1.1.3. Fælles forældremyndighed ved dom
Fælles forældremyndighed kan etableres på følgende måder:
– Hvis betingelserne for fælles forældremyndighed i enten §§ 6, 7 eller 7 a er opfyldt, jf. afsnit 2.1.1.1.
– Ved aftale om fælles forældremyndighed efter § 9, jf. afsnit 2.1.1.2.
– Ved dom om fælles forældremyndighed efter § 14, jf. afsnit 2.1.1.3.
2.1.1.1. Fælles forældremyndighed efter §§ 6 eller 7
Ved beskrivelsen af reglerne i §§ 6 og 7 om fælles forældremyndighed må der skelnes mellem gifte, herunder separerede, forældre og ugifte forældre.Gifte, herunder separerede, forældres forældremyndighed er reguleret i § 6. Efter denne bestemmelse har forældre fælles forældremyndighed i følgende situationer:
– Hvis de er gift med hinanden ved barnets fødsel eller senere indgår ægteskab, jf. § 6, stk. 1.
– Hvis de er separeret ved barnets fødsel, og den separerede mand eller medmor ifølge anerkendelse eller dom anses som henholdsvis barnets far eller medmor, jf. § 6, stk. 2, nr. 1.
– Hvis de er separeret ved barnets fødsel, og forældrene har afgivet en omsorgs- og ansvarserklæring efter § 7, stk. 1, nr. 1, og betingelserne for at behandle spørgsmålet om forældremyndighed her i landet er opfyldt, jf. § 6, stk. 2, nr. 2.
– Hvis de er skilt på tidspunktet for barnets fødsel, men har været gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel, jf. § 6, stk. 3.
Hvis forældrene er skilt på tidspunktet for barnets fødsel, men har været gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel, jf. § 6, stk. 3, er det en forudsætning for etablering af fælles forældremyndighed, at den tidligere ægtemands faderskab eller den tidligere ægtefælles eller registrerede partners medmoderskab over barnet er fastslået enten ved anerkendelse eller dom.
Er forældrene separerede, men genoptager de samlivet efter fødslen, vil separationen som følge af genoptagelsen af samlivet bortfalde. Forældrene vil i den forbindelse automatisk få fælles forældremyndighed igen, jf. § 6, stk. 1.
Ugifte forældres forældremyndighed er nærmere reguleret i § 7. Det følger heraf, at forældre, der ikke er gift med hinanden, har fælles forældremyndighed, hvis:
– De har afgivet en omsorgs- og ansvarserklæring efter børnelovens § 2, stk. 1, § 3 b, stk. 1, § 14, stk. 1, 3 eller 6, eller § 19, jf. § 14, stk. 1, 3 eller 6, og betingelserne for at behandle spørgsmålet om forældremyndighed her i landet er opfyldt, jf. § 7, stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
– De har indgået aftale om fælles forældremyndighed efter § 9, jf. § 7, stk. 1, nr. 2.
– De har eller har haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel, og den anden forælder anses som far eller medmor til barnet ifølge anerkendelse eller dom, jf. § 7, stk. 3.
Efter § 7, stk. 3, kan der således etableres fælles forældremyndighed, allerede når faderskabet eller medmoderskabet fastslås, hvis forældrene har eller har haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel. Der er i bemærkningerne til bestemmelsen ikke et krav om, hvor længe forældrene skal have haft fælles folkeregisteradresse. Det er således uden betydning for spørgsmålet om etablering af fælles forældremyndighed efter § 7, stk. 3, at forældrene f.eks. kun har haft fælles folkeregisteradresse i 14 dage, blot forældrene har haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel.
Betingelsen om fælles folkeregisteradresse vil objektivt kunne konstateres gennem CPR-udskrift. Dette kan ske allerede under behandlingen af faderskabs- eller medmoderskabssagen, således at moren og den mand/kvinde, der er inddraget i faderskabs- eller medmoderskabssagen, kan blive orienteret om retsvirkningerne af den fælles forældremyndighed. Det er afgørende, at registreringen af fælles bopæl er sket forud for barnets fødsel.
Ønsker forældrene fælles forældremyndighed, og er der tvivl om, hvorvidt forældrene har haft fælles bopæl inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel, kan statsforvaltningen vejlede forældrene om muligheden for at etablere fælles forældremyndighed ved afgivelse af en omsorgs- og ansvarserklæring.
Er der tvist om, hvorvidt forældrene har boet sammen og hvornår, og er der ikke registreret fælles folkeregisteradresse, er situationen ikke omfattet af bestemmelsen, og den anden forælder må anlægge en forældremyndighedssag efter § 14, hvis denne forælder ønsker fælles forældremyndighed, og moren er imod det, jf. punkt 2.1.1.3.
Statsforvaltningen skal i forbindelse med fastslåelsen af faderskabet eller medmoderskabet undersøge, om der samtidig med faderskabets eller medmoderskabets anerkendelse etableres fælles forældremyndighed efter § 6, stk. 2, nr. 1, § 6, stk. 3, eller § 7, stk. 3, og orientere forældrene om, hvorvidt der er etableret fælles forældremyndighed, eller om der er eneforældremyndighed, jf. punkt 2.1.2. Om indberetning til CPR henvises til punkt 8.
§ 7 a omhandler forældremyndigheden i forhold til adopterede børn og udmønter adoptionslovens § 16, der fastslår, at der ved adoption indtræder samme retsforhold mellem adoptanten og adoptivbarnet som mellem forældre og deres barn. § 7 a er indført i forældreansvarsloven ved lov om ændring af adoptionsloven, forældreansvarsloven og lov om dansk indfødsret (Adgang for samlevende til at adoptere sammen m.v.), der er trådt i kraft den 1. januar 2015. Ved lovændringen fik samlevende på samme måde som ægtefælle mulighed for at adoptere sammen, og der er på den baggrund opstået et behov for at udmønte retsvirkningerne af adoptionen i forældreansvarsloven.
Bestemmelsen i 7 a lægger ikke vægt på forældrenes civilstand, men derimod på om der er én eller to adoptanter, herunder om adoptionen er en stedbarnsadoption. Det fremgår af § 7 a, stk. 1, at forældre, der sammen har adopteret et barn, har fælles forældremyndighed. Herudover er det i § 7 a, stk. 3, fastsat, at forældre efter en stedbarnsadoption, jf. adoptionslovens § 5 a, stk. 1, har fælles forældremyndighed.
Forældremyndighed efter § 7 a etableres ved adoptionen.
2.1.1.2. Aftaler om fælles forældremyndighed
Der er også mulighed for at etablere fælles forældremyndighed ved aftale mellem forældrene. Forældrene kan således efter § 9 aftale, at de skal have fælles forældremyndighed over deres barn.
Eneste gyldighedsbetingelse for en sådan aftale er, at aftalen skal anmeldes til statsforvaltningen. Hvis en forældremyndighedssag er indbragt for retten, kan anmeldelse dog ske hertil.
Hvis forældrene ønsker at anmelde en aftale om fælles forældremyndighed til statsforvaltningen, og statsforvaltningen er bekendt med, at der verserer en forældremyndighedssag ved retten, skal statsforvaltningen henvise forældrene til i stedet at indgå denne aftale over for retten.
2.3.1. Beslutningsbeføjelser ved fælles forældremyndighed
2.3.1. Beslutningsbeføjelser ved fælles forældremyndighed
2.4. Ændring af forældremyndighed
2.4.3. Overførsel af forældremyndighed
2.4.4. Aftaler om ændring af forældremyndighed
2.4.6. Forældremyndighed når en forælder afgår ved døden
Er der ikke fælles forældremyndighed, kan retten efter anmodning fra en forælder, der ikke har forældremyndigheden, bestemme, at der skal være fælles forældremyndighed, jf. § 14, stk. 1.
Bestemmelsen omfatter alle tilfælde, hvor der er eneforældremyndighed, hvad enten eneforældremyndigheden er etableret efter loven, ved aftale eller ved dom.
Der henvises til punkt 2.1.1.3, hvor bestemmelsen nærmere er beskrevet.
2.4.3. Overførsel af forældremyndighed
2.4.4. Aftaler om ændring af forældremyndighed
2.4.6. Forældremyndighed når en forælder afgår ved døden
2.4.6.1. Forældremyndighed efter en forælders dødsfald
2.4.6.2. Forældremyndighed når den ene forælder har forvoldt den anden forælders død
2.4.6.4. Kommunens forpligtelser
2.4.6.5. Midlertidig afgørelse om forældremyndighed
2.4.6.7. Klageadgang og klagefrist
3.3. Ændring af aftaler eller afgørelser om barnets bopæl
Statsforvaltningen og retten bliver kun inddraget i spørgsmålet om barnets bopæl i de sager, hvor forældrene er uenige om, hos hvem af forældrene barnet skal have bopæl.
Forældrene kan således til enhver tid selv aftale, hvor barnet skal have bopæl. Til forskel fra aftaler om forældremyndighed skal en aftale om barnets bopæl ikke anmeldes til statsforvaltningen.
Forældrene bør dog ved en ændring af barnets bopæl sørge for, at bopælsændringen indberettes til CPR. Der henvises herom til punkt 8.
Om tvangsfuldbyrdelse af aftaler om barnets bopæl henvises til punkt 6.
3.3. Ændring af aftaler eller afgørelser om barnets bopæl
4.2. Anmeldelser og anmodninger om forældremyndighed eller barnets bopæl
4.3. Sager, hvor der er enighed om forældremyndighed eller barnets bopæl
4.4. Sager, hvor der er eller kan være tvist om forældremyndigheden og/eller barnets bopæl
Der henvises til vejledning om international kompetence i sager om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v.
Om anerkendelse af udenlandske forældremyndighedsafgørelser henvises til vejledning om anerkendelse af udenlandske afgørelser m.v. om forældremyndighed.
4.2. Anmeldelser og anmodninger om forældremyndighed eller barnets bopæl
Hvis et barn under 10 år henvender sig til statsforvaltningen, vil statsforvaltningen kunne tilbyde dette barn at deltage i børnesagkyndig rådgivning, herunder eventuelt i en børnegruppe, jf. punkt 3.6.3.1 i vejledning om samvær. Statsforvaltningen kan i den forbindelse også henvise til hjemmesiden: www.morogfarskalskilles.dk, som kan give børn svar på mange af de spørgsmål, som opstår, når forældre går fra hinanden.4.3. Sager, hvor der er enighed om forældremyndighed eller barnets bopæl
4.3.1. Anmeldelse af aftaler om forældremyndighed
4.3.3. Aftaler om barnets bopæl
4.4. Sager, hvor der er eller kan være tvist om forældremyndigheden og/eller barnets bopæl
4.3.1. Anmeldelse af aftaler om forældremyndighed
4.3.3. Aftaler om barnets bopæl
Aftaler mellem forældrene om barnets bopæl skal ikke anmeldes eller godkendes af statsforvaltningen. Forældre med fælles forældremyndighed kan således i fællesskab træffe denne beslutning uden at inddrage statsforvaltningen heri.
4.4. Sager, hvor der er eller kan være tvist om forældremyndigheden og/eller barnets bopæl
4.4.1. Adgangen til at afvise ansøgninger om ændring af forældremyndighed og barnets bopæl
4.4.3. Særligt om mødevirksomhed i forhold til barnets initiativret
4.4.4. Inddragelse af barnet og dets perspektiv under forligsbestræbelserne
4.4.5. Sagens behandling efter et vejledningsmøde
4.4.6. Sagens afslutning, når forældrene ikke er blevet enige
4.4.7. Indbringelse for retten
4.4.1. Adgangen til at afvise ansøgninger om ændring af forældremyndighed og barnets bopæl
4.4.1.1. Sagsbehandlingen ved ansøgninger om ændring af forældremyndighed og barnets bopæl
4.4.1.1. Sagsbehandlingen ved ansøgninger om ændring af forældremyndighed og barnets bopæl
Statsforvaltningens afgørelse efter § 39, stk. 1, træffes først og fremmest ud fra oplysningerne i ansøgningen. Statsforvaltningen skal ved vurderingen af, om en ansøgning kan afvises, også inddrage den viden, som statsforvaltningen i forvejen måtte have om sagen, herunder statsforvaltningens viden om, hvor ofte spørgsmålet om forældremyndighed og/eller barnets bopæl tidligere har været rejst og øvrige oplysninger, som kan have betydning for spørgsmålet om afvisning.Spørgsmål om afvisning efter § 39, stk. 1, behandles på skriftligt grundlag, og der skal således ikke foretages forligsbestræbelser i sagen. Vurderer statsforvaltningen, at § 39, stk. 1, ikke kan finde anvendelse i den konkrete sag, behandles sagen på sædvanlig vis, se punkt 4.4.2.
Hvis ansøgeren ikke kan påvise, at der foreligger væsentligt forandrede forhold, vil statsforvaltningen som udgangspunkt kunne afvise ansøgningen uden at høre den anden forælder. Hvis ansøgningen ikke er begrundet, og statsforvaltningen ud fra sin viden om sagen i øvrigt er i tvivl om, hvorvidt ansøgningen af hensyn til barnet bør behandles, kan det være nødvendigt, at der indhentes yderligere oplysninger fra ansøgeren. I andre tilfælde vil en ubegrundet ansøgning som udgangspunkt kunne afvises.Det er ikke hensigten, at der ud over det ovenfor nævnte skal ske yderligere oplysning af sagen. Derfor vil en ansøgning ikke kunne afvises, hvis statsforvaltningen fortsat er af den opfattelse, at det er nødvendigt at oplyse sagen yderligere.
Statsforvaltningen skal begrunde en afvisning af at behandle en anmodning om ændring af forældremyndigheden eller barnets bopæl. Afgørelsen skal derfor meddeles ansøgeren skriftligt. Samtidig skal ansøgeren orienteres om muligheden for at anmode statsforvaltningen om at indbringe afgørelsen om afvisning for retten inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Endelig skal statsforvaltningen orientere den anden forælder om afgørelsen. Hvis ansøgeren i forbindelse med anmodningen om, at afgørelsen om afvisning indbringes for retten, fremlægger nye oplysninger af betydning for vurderingen af, om ansøgningen bør realitetsbehandles, genoptages sagens behandling. Statsforvaltningen vil i den forbindelse kunne vejlede parten om, at rettens reaktionsmuligheder i forhold til statsforvaltningens afvisning af at behandle en ansøgning er at fastholde statsforvaltningens beslutning eller at sende sagen tilbage til statsforvaltningen til realitetsbehandling, jf. også nedenfor. Retten kan altså ikke realitetsbehandle spørgsmålet om forældremyndighed eller barnets bopæl i en sag efter § 39, stk. 2. Det skyldes, at alle sager om forældremyndighed og barnets bopæl skal begynde i statsforvaltningen med henblik på at finde forligsmuligheder, jf. § 31, stk. 1.Genoptages sagens behandling ikke, indbringer statsforvaltningen afgørelsen om afvisning for retten. Sager, der indbringes for retten efter § 39, stk. 2, afgøres på skriftligt grundlag, medmindre retten finder, at der er grund til mundtlig behandling, jf. retsplejelovens § 455 a. Rettens afgørelse træffes ved kendelse. Finder retten ikke, at der var grundlag for at afvise ansøgningen, hjemvises sagen til fornyet behandling i statsforvaltningen. Retten vil ligeledes kunne hjemvise sagen, hvis ansøgeren under rettens behandling af sagen fremkommer med nye oplysninger, der ikke er indgået i statsforvaltningens afgørelse efter § 39, stk. 1.
I det følgende beskrives statsforvaltningens sagsbehandling i de sager, der ikke er blevet afvist.
4.4.2.1. Indholdet af vejledningsmøder
4.4.2.1. Indholdet af vejledningsmøder
4.4.3. Særligt om mødevirksomhed i forhold til barnets initiativret4.4.5. Sagens behandling efter et vejledningsmøde
4.4.5.1. Forældrene er enige om forældremyndigheden eller barnets bopæl
4.4.5.2. Forældrene er uenige om forældremyndigheden eller barnets bopæl
4.4.5.1. Forældrene er enige om forældremyndigheden eller barnets bopæl
Hvis forældrene i forbindelse med vejledningsmødet bliver enige om forældremyndigheden og/eller barnets bopæl, sluttes sagen ved, at statsforvaltningen enten henlægger sagen – med orientering til parterne – eller modtager forældrenes anmeldelse af en aftale om forældremyndigheden, jf. afsnit 4.3.1, eller noterer deres aftale om barnets bopæl.
4.4.5.2. Forældrene er uenige om forældremyndigheden eller barnets bopæl
Hvis forældrene ikke i forbindelse med vejledningsmødet er blevet enige, skal de tilbydes børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling, jf. § 32, stk. 1. Statsforvaltningen kan dog undlade at tilbyde børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling, hvis det er unødvendigt eller uhensigtsmæssigt, jf. § 32, stk. 3.
Om børnesagkyndig rådgivning, konfliktmægling og særlige tværfaglige møder henvises til punkt 3.6.3 i vejledning om samvær.
Statsforvaltningen skal endvidere vurdere, om der er behov for at oplyse sagen yderligere.
Det skal understreges, at hvis statsforvaltningen vurderer, at yderligere forligsbestræbelser vil være nyttesløse, skal sagen hurtigt afsluttes. Statsforvaltningen skal således koncentrere sig om de sager, hvor der er forligspotentiale.
a) Forældrene accepterer konfliktløsningstilbuddet
b) Indhentelse af yderligere oplysninger
4.4.6. Sagens afslutning, når forældrene ikke er blevet enige
4.4.6.1. Hvornår statsforvaltningen på eget initiativ kan afslutte sagen
4.4.6.2. Hvornår en forælder kan kræve, at sagen afsluttes
4.4.6.3. Andre forhold, der kan føre til, at sagen afsluttes
Alle sager om forældremyndighed og barnets bopæl, hvor statsforvaltningen ikke har afgørelseskompetence, afsluttes, hvis det ikke lykkes forældrene at blive enige.
Det er herefter op til forældrene at anmode statsforvaltningen om at indbringe sagen for retten – forudsat at betingelserne herfor er opfyldt.
Så snart det konstateres, at der ikke er udsigt til, at der kan opnås enighed, skal statsforvaltningen afslutte sagen, så forældrene har mulighed for at få sagen afgjort af retten.
4.4.6.1. Hvornår statsforvaltningen på eget initiativ kan afslutte sagen
Statsforvaltningen kan på eget initiativ afslutte en sag, når forældrene ikke er blevet enige om forældremyndigheden og/eller barnets bopæl, jf. § 40, stk. 1, 1. pkt.
Dette kan f.eks. konstateres på et møde, hvor begge forældre er til stede. Betingelsen kan også opfyldes, hvis rådgivningen eller mæglingen er afsluttet uden opnåelse af enighed eller ved, at en forælder telefonisk eller skriftligt tilkendegiver at være uenig.
Statsforvaltningen kan også afslutte en sag, hvis en af forældrene ikke møder. Der kan være tale om følgende to situationer:
1) Ansøger udebliver fra et møde i statsforvaltningen.
2) Modparten har ikke reageret på statsforvaltningens henvendelser.
Det er overladt til statsforvaltningen efter et konkret skøn at vurdere, om manglende deltagelse i et møde i statsforvaltningen bør føre til, at sagen afsluttes. Hvis modparten udebliver fra et vejledningsmøde uden gyldig grund, skal vedkommende som udgangspunkt indkaldes til et nyt møde.
4.4.6.2. Hvornår en forælder kan kræve, at sagen afsluttes
Begge forældre er mødt til vejledningsmøde eller har deltaget i børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling
Efter § 40, stk. 2, nr. 1, kan enhver af forældrene ved fortsat uenighed om forældremyndigheden eller barnets bopæl kræve sagen afsluttet med henblik på indbringelse for retten, når de har været til møde (vejledningsmøde, konfliktmægling m.v.) i statsforvaltningen, og forældrene eller en af dem ikke ønsker (yderligere) konfliktløsning, eller denne ikke har ført til enighed om forældremyndigheden og/eller barnets bopæl.
Udeblivelse fra vejledningsmøde
En forælder, der er mødt til et vejledningsmøde, kan kræve sagen afsluttet, når den anden forælder er udeblevet to gange trods indkaldelse. Dette gælder også, selvom udeblivelsen sker med ”lovlig grund”. Derimod har den forælder, der er udeblevet fra et vejledningsmøde, ikke mulighed for at kræve sagen afsluttet og indbragt for retten.
4.4.6.3. Andre forhold, der kan føre til, at sagen afsluttes
Statsforvaltningen kan i særlige tilfælde efter anmodning afslutte sagen og indbringe den for retten, selv om betingelserne i § 40, stk. 1 eller 2, ikke er opfyldt, jf. stk. 3. Der er her ikke noget til hinder for at anmode om indbringelse for retten samtidig med sagens start. Der er tale om en undtagelsesregel, som f.eks. vil kunne anvendes i følgende situationer:
Der har for kort tid siden været gennemført forgæves forligsbestræbelser
Hvis der har været omfattende forgæves forligsbestræbelser i sagen, og der kort tid herefter rettes henvendelse til statsforvaltningen, vil statsforvaltningen i særlige tilfælde kunne afslutte sagen, uden at der på ny indkaldes til et vejledningsmøde. Ved omfattende forligsbestræbelser forstås, at der f.eks. har været afholdt flere vejledningsmøder, afholdt børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling samt evt. indhentet børnesagkyndige erklæringer. Det er en afgørende forudsætning, at statsforvaltningen – på baggrund af sit kendskab til forældrene – vurderer, at alle forligsmuligheder er udtømte.
Risiko for bortførelse
Barnet er blevet bortført
Hvis det fremgår af en anmodning, at barnet er blevet bortført, og anmodning om tilbagegivelse er indgivet til Social- og Indenrigsministeriet, Koordinationsenheden for Børnebortførelse, og betingelserne for at behandle sagen her i landet fortsat er opfyldt, jf. retsplejelovens § 448 f, skal der ikke indkaldes til et vejledningsmøde. Sagen afsluttes straks og indbringes med det samme for retten.
Bopæl i udlandet
En forælder, som bor i udlandet, og som ikke kan eller vil afholde udgifterne ved at rejse til Danmark for at deltage i vejledningsmøder, konfliktmægling m.v., kan anmode om, at sagen indbringes for retten. Dette gælder også, selv om vedkommende er udeblevet fra et vejledningsmøde.
Behov for en dom, der kan anerkendes i udlandet
Selv om forældrene er enige om ændring af forældremyndigheden, kan de i særlige situationer have behov for en dom om forældremyndigheden i stedet for at indgå en aftale herom gennem statsforvaltningen, f.eks. fordi der ellers vil opstå problemer med at få afgørelsen anerkendt i udlandet. I så fald kan statsforvaltningen – trods enigheden – indbringe sagen for retten.
4.4.7. Indbringelse for retten
4.4.7.1. Vejledning til forældrene
4.4.7.2. Frist for indbringelse
4.4.7.3. Hvordan indbringes sagen for retten?
4.4.7.1. Vejledning til forældrene
4.4.7.2. Frist for indbringelse
4.4.7.3. Hvordan indbringes sagen for retten?
4.4.7.3.1. Hvad skal oplyses til retten, og hvad skal sendes med?
4.4.7.3.1. Hvad skal oplyses til retten, og hvad skal sendes med?
5.1. Midlertidige afgørelser om forældremyndighed
5.2. Midlertidige afgørelser om barnets bopæl
5.3. Særligt om partshøring ved midlertidige afgørelser
5.4. Ændring af midlertidige afgørelser
5.5. Klageadgang ved midlertidige afgørelser om forældremyndighed og barnets bopæl
5.1. Midlertidige afgørelser om forældremyndighed
5.1.2. Forældremyndighedsindehaverens forhindring
Der henvises også til hjemmesiden www.boernebortfoerelse.dk.
5.1.2. Forældremyndighedsindehaverens forhindring
5.1.2.1. Forhindringens art og varighed
5.1.2.2. Er der behov for at udpege en midlertidig forældremyndighedsindehaver?
5.1.2.3. Tidsbegrænsning af afgørelser om midlertidig forældremyndighed samt fastsættelse af vilkår
5.1.2.4. Uledsagede mindreårige udlændinge
Ifølge § 28 kan statsforvaltningen – såfremt indehaveren, den ene af to indehavere eller begge indehavere af forældremyndigheden er forhindret i at træffe bestemmelse om barnets personlige forhold – afgøre, hvem forældremyndigheden skal tilkomme, så længe forhindringen varer.
5.1.2.1. Forhindringens art og varighed
5.1.2.2. Er der behov for at udpege en midlertidig forældremyndighedsindehaver?
5.1.2.3. Tidsbegrænsning af afgørelser om midlertidig forældremyndighed samt fastsættelse af vilkår
5.1.2.4. Uledsagede mindreårige udlændinge
5.2. Midlertidige afgørelser om barnets bopæl
5.3. Særligt om partshøring ved midlertidige afgørelser
5.4. Ændring af midlertidige afgørelser
En midlertidig afgørelse om forældremyndighed eller om barnets bopæl kan ændres, jf. § 30. Kriteriet for ændring af en midlertidig afgørelse er, at ændringen skal være bedst for barnet, jf. § 4.
Statsforvaltningen skal således under behandlingen af en anmodning om ændring af en midlertidig afgørelse om forældremyndighed eller om barnets bopæl sørge for at belyse barnets perspektiv.
5.5. Klageadgang ved midlertidige afgørelser om forældremyndighed og barnets bopæl
6. Tvangsfuldbyrdelse af aftaler og afgørelser om forældremyndighed og barnets bopæl
7.1. Orienteringsretten efter § 23, stk. 1
7.2. Adgangen til at nægte at give orientering m.v. efter § 23, stk. 2
7.3. Fratagelse af retten til orientering
7.1. Orienteringsretten efter § 23, stk. 1
7.2. Adgangen til at nægte at give orientering m.v. efter § 23, stk. 2
7.2.1. Klageadgang i relation til afgørelser efter § 23, stk. 2
7.2.1. Klageadgang i relation til afgørelser efter § 23, stk. 2
7.3. Fratagelse af retten til orientering
8. Indberetning til CPR om forældremyndighed
9. Klage over statsforvaltningens afgørelser