Persondataforordningens kapitel II
Principper
KLIK FOR INDHOLDSFORTEGNELSE - KAPITEL II:
Artikel 5: Principper for behandling af personoplysninger
Artikel 6: Lovlig behandling
Artikel 7: Betingelser for samtykke
Artikel 8: Betingelser for et barns samtykke i forbindelse
med informationssamfundstjenester
Artikel 9: Behandling af særlige kategorier af personoplysninger
Artikel 10: Behandling af personoplysninger vedrørende
straffedomme og lovovertrædelser
Artikel 11: Behandling, der ikke kræver identifikation
Artikel 5
Principper for behandling af personoplysninger
1. Personoplysninger skal:
a) behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til den registrerede
(»lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed«)
b) indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime formål og må ikke viderebehandles
på en måde, der er uforenelig med disse formål; viderebehandling til arkivformål
i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller
til statistiske formål i overensstemmelse med
artikel 89, stk. 1, skal ikke anses for at være uforenelig med de oprindelige
formål (»formålsbegrænsning«)
c) være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold
til de formål, hvortil de behandles (»dataminimering«)
d) være korrekte og om nødvendigt ajourførte; der skal tages ethvert rimeligt skridt
for at sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold til de formål, hvortil
de behandles, straks slettes eller berigtiges (»rigtighed«)
e) opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede
i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende
personoplysninger behandles; personoplysninger kan opbevares i længere tidsrum,
hvis personoplysningerne alene behandles til arkivformål i samfundets interesse,
til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til statistiske formål
i overensstemmelse med artikel
89, stk. 1, under forudsætning af, at der implementeres passende tekniske
og organisatoriske foranstaltninger, som denne forordning kræver for at sikre den
registreredes rettigheder og frihedsrettigheder (»opbevaringsbegrænsning«)
f) behandles på en måde, der sikrer tilstrækkelig sikkerhed for de pågældende personoplysninger,
herunder beskyttelse mod uautoriseret eller ulovlig behandling og mod hændeligt
tab, tilintetgørelse eller beskadigelse, under anvendelse af passende tekniske eller
organisatoriske foranstaltninger (»integritet og fortrolighed«).
2. Den dataansvarlige er ansvarlig for og skal kunne påvise, at stk. 1 overholdes
(»ansvarlighed«).
Artikel 6
Lovlig behandling
1. Behandling er kun lovlig, hvis og i det omfang mindst ét af følgende forhold
gør sig gældende:
a) Den registrerede har givet samtykke til behandling af sine personoplysninger
til et eller flere specifikke formål.
b) Behandling er nødvendig af hensyn til opfyldelse af en kontrakt, som den registrerede
er part i, eller af hensyn til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på
den registreredes anmodning forud for indgåelse af en kontrakt.
c) Behandling er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler
den dataansvarlige.
d) Behandling er nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden fysisk
persons vitale interesser.
e) Behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt.
f) Behandling er nødvendig for, at den dataansvarlige eller en tredjemand kan forfølge
en legitim interesse, medmindre den registreredes interesser eller grundlæggende
rettigheder og frihedsrettigheder, der kræver beskyttelse af personoplysninger,
går forud herfor, navnlig hvis den registrerede er et barn.
Første afsnit, litra f), gælder ikke for behandling, som offentlige myndigheder
foretager som led i udførelsen af deres opgaver.
2. Medlemsstaterne kan opretholde eller indføre mere specifikke bestemmelser for
at tilpasse anvendelsen af denne forordnings bestemmelser om behandling med henblik
på overholdelse af stk. 1, litra c) og e), ved at fastsætte mere præcist specifikke
krav til behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig behandling,
herunder for andre specifikke databehandlingssituationer som omhandlet i
kapitel IX.
3. Grundlaget for behandling i henhold til stk. 1, litra c) og e), skal fremgå af:
a) EU-retten, eller
b) medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt.
Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette retsgrundlag eller for så vidt
angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e), være nødvendig for udførelsen
af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse,
som den dataansvarlige har fået pålagt. Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke
bestemmelser med henblik på at tilpasse anvendelsen af bestemmelserne i denne forordning,
bl.a. de generelle betingelser for lovlighed af den dataansvarliges behandling,
hvilke typer oplysninger der skal behandles, berørte registrerede, hvilke enheder
personoplysninger må videregives til, og formålet hermed, formålsbegrænsninger,
opbevaringsperioder og behandlingsaktiviteter samt behandlingsprocedurer, herunder
foranstaltninger til sikring af lovlig og rimelig behandling såsom i andre specifikke
databehandlingssituationer som omhandlet i
kapitel IX. EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret skal opfylde
et formål i samfundets interesse og stå i rimeligt forhold til det legitime mål,
der forfølges.
4. Når behandling til et andet formål end det, som personoplysningerne er indsamlet
til, ikke er baseret på den registreredes samtykke eller EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret, som udgør en nødvendig og forholdsmæssig foranstaltning i et demokratisk
samfund af hensyn til de mål, der er omhandlet i
artikel 23, stk. 1, tager den dataansvarlige, for at afgøre, om behandling
til et andet formål er forenelig med det formål, som personoplysningerne oprindelig
blev indsamlet til, bl.a. hensyn til følgende:
a) enhver forbindelse mellem det formål, som personoplysningerne er indsamlet til,
og formålet med den påtænkte viderebehandling
b) den sammenhæng, hvori personoplysningerne er blevet indsamlet, navnlig med hensyn
til forholdet mellem den registrerede og den dataansvarlige
c) personoplysningernes art, navnlig om særlige kategorier af personoplysninger
behandles, jf. artikel 9, eller om personoplysninger vedrørende
straffedomme og lovovertrædelser behandles, jf. artikel 10
d) den påtænkte viderebehandlings mulige konsekvenser for de registrerede
e) tilstedeværelse af fornødne garantier, som kan omfatte kryptering eller pseudonymisering.
Artikel 7
Betingelser for samtykke
1. Hvis behandling er baseret på samtykke, skal den dataansvarlige kunne påvise,
at den registrerede har givet samtykke til behandling af sine personoplysninger.
2. Hvis den registreredes samtykke gives i en skriftlig erklæring, der også vedrører
andre forhold, skal en anmodning om samtykke forelægges på en måde, som klart kan
skelnes fra de andre forhold, i en letforståelig og lettilgængelig form og i et
klart og enkelt sprog. Enhver del af en sådan erklæring, som udgør en overtrædelse
af denne forordning, er ikke bindende.
3. Den registrerede har til enhver tid ret til at trække sit samtykke tilbage. Tilbagetrækning
af samtykke berører ikke lovligheden af den behandling, der er baseret på samtykke
inden tilbagetrækningen. Inden der gives samtykke, skal den registrerede oplyses
om, at samtykket kan trækkes tilbage. Det skal være lige så let at trække sit samtykke
tilbage som at give det.
4. Ved vurdering af, om samtykke er givet frit, tages der størst muligt hensyn til,
bl.a. om opfyldelse af en kontrakt, herunder om en tjenesteydelse, er gjort betinget
af samtykke til behandling af personoplysninger, som ikke er nødvendig for opfyldelse
af denne kontrakt.
Artikel 8
Betingelser for et barns samtykke i forbindelse med informationssamfundstjenester
1. Hvis artikel 6, stk. 1, litra a), finder anvendelse
i forbindelse med udbud af informationssamfundstjenester direkte til børn, er behandling
af personoplysninger om et barn lovlig, hvis barnet er mindst 16 år. Er barnet under
16 år, er sådan behandling kun lovlig, hvis og i det omfang samtykke gives eller
godkendes af indehaveren af forældremyndigheden over barnet.
Medlemsstaterne kan ved lov fastsætte en lavere aldersgrænse til disse formål, forudsat
at en sådan aldersgrænse ikke er under 13 år.
2. Under hensyntagen til den tilgængelige teknologi skal den dataansvarlige gøre
sig rimelige bestræbelser på i sådanne tilfælde at kontrollere, at indehaveren af
forældremyndigheden over barnet har givet eller godkendt samtykket.
3. Stk. 1 berører ikke medlemsstaternes generelle aftaleret, som f.eks. bestemmelser
om gyldighed, indgåelse eller virkning af en kontrakt, når der er tale om et barn.
Artikel 9
Behandling af særlige kategorier af personoplysninger
1. Behandling af personoplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs
eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling
af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk
person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold
eller seksuelle orientering er forbudt.
2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis et af følgende forhold gør sig gældende:
a) Den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke til behandling af sådanne personoplysninger
til et eller flere specifikke formål, medmindre det i EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret er fastsat, at det i stk. 1 omhandlede forbud ikke kan hæves ved den
registreredes samtykke.
b) Behandling er nødvendig for at overholde den dataansvarliges eller den registreredes
arbejds-, sundheds- og socialretlige forpligtelser og specifikke rettigheder, for
så vidt den har hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret eller en
kollektiv overenskomst i medfør af medlemsstaternes nationale ret, som giver fornødne
garantier for den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.
c) Behandling er nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden fysisk
persons vitale interesser i tilfælde, hvor den registrerede fysisk eller juridisk
ikke er i stand til at give samtykke.
d) Behandling foretages af en stiftelse, en sammenslutning eller et andet organ,
som ikke arbejder med gevinst for øje, og hvis sigte er af politisk, filosofisk,
religiøs eller fagforeningsmæssig art, som led i organets legitime aktiviteter og
med de fornødne garantier, og på betingelse af at behandlingen alene vedrører organets
medlemmer, tidligere medlemmer eller personer, der på grund af organets formål er
i regelmæssig kontakt hermed, og at personoplysningerne ikke videregives uden for
organet uden den registreredes samtykke.
e) Behandling vedrører personoplysninger, som tydeligvis er offentliggjort af den
registrerede.
f) Behandling er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af domstol.
g) Behandling er nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag
af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt forhold til
det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse
og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser.
h) Behandling er nødvendig med henblik på forebyggende medicin eller arbejdsmedicin
til vurdering af arbejdstagerens erhvervsevne, medicinsk diagnose, ydelse af social-
og sundhedsomsorg eller -behandling eller forvaltning af social- og sundhedsomsorg
og -tjenester på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret eller
i henhold til en kontrakt med en sundhedsperson og underlagt de betingelser og garantier,
der er omhandlet i stk. 3.
i) Behandling er nødvendig af hensyn til samfundsinteresser på folkesundhedsområdet,
f.eks. beskyttelse mod alvorlige grænseoverskridende sundhedsrisici eller sikring
af høje kvalitets- og sikkerhedsstandarder for sundhedspleje og lægemidler eller
medicinsk udstyr på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret,
som fastsætter passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder, navnlig tavshedspligt.
j) Behandling er nødvendig til arkivformål i samfundets interesse, til videnskabelige
eller historiske forskningsformål eller til statistiske formål i overensstemmelse
med artikel 89, stk. 1,
på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt
forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten
til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse
af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.
3. Personoplysninger som omhandlet i stk. 1 kan behandles til de formål, der er
omhandlet i stk. 2, litra h), hvis disse oplysninger behandles af en fagperson,
der har tavshedspligt i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret
eller regler, der er fastsat af nationale kompetente organer, eller under en sådan
persons ansvar, eller af en anden person, der også har tavshedspligt i henhold til
EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret eller regler, der er fastsat af nationale
kompetente organer.
4. Medlemsstaterne kan opretholde eller indføre yderligere betingelser, herunder
begrænsninger, for behandling af genetiske data, biometriske data eller helbredsoplysninger.
Artikel 10
Behandling af personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser
Behandling af personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser eller
tilknyttede sikkerhedsforanstaltninger på grundlag af artikel 6,
stk. 1, må kun foretages under kontrol af en offentlig myndighed, eller
hvis behandling har hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som
giver passende garantier for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder. Ethvert
omfattende register over straffedomme må kun føres under kontrol af en offentlig
myndighed.
Artikel 11
Behandling, der ikke kræver identifikation
1. Hvis formålene med en dataansvarligs behandling af personoplysninger ikke kræver
eller ikke længere kræver, at den registrerede kan identificeres af den dataansvarlige,
er den dataansvarlige ikke forpligtet til at beholde, indhente eller behandle yderligere
oplysninger for at kunne identificere den registrerede alene med det formål at overholde
denne forordning.
2. Hvis den dataansvarlige i tilfælde, der er omhandlet i denne artikels stk. 1,
kan påvise, at vedkommende ikke kan identificere den registrerede, underretter den
dataansvarlige den registrerede herom, hvis det er muligt. I sådanne tilfælde finder
artikel 15-20
ikke anvendelse, medmindre den registrerede for at udøve sine rettigheder i henhold
til disse artikler giver yderligere oplysninger, der gør det muligt at identificere
den pågældende.
Advokat Jørgen U. Grønborg