Pensionsdelingsreformen er blevet kritiseret fra mange sider, fordi loven griber
ind i den måde, ægtefæller har indrettet sig på igennem et måske langvarigt ægteskab,
idet loven fra d. 01.01.2007 har flyttet over 650 mia. kr. væk fra formuefællesskabet
til stor glæde for de ægtefæller, som har de største kapital- og ratepensioner.
Dette notat handler ikke om denne velbegrundede retspolitiske kritik, men om de
punkter, hvor loven efter min vurdering er uklar eller uigennemtænkt eller begge
dele.
Det virker ikke gennemtænkt, at en insolvent ægtefælle ifølge bemærkningerne
ikke skal betale fællesskabskompensation. Hvis f. eks. M er insolvent, og H har
en positiv nettobodel, og H har et kompensationskrav efter RVL § 16
d, kunne dette fyldestgøres ved, at H udtager beløbet af sin egen nettobodel, inden
denne skal deles.
Hvordan opgøres den del af en pension, som hidrører fra opsparing fra før ægteskabet, idet værditilvæksten af denne opsparing ikke skal indgå i kompensationsberegningerne? Parterne kan normalt ikke selv foretage denne beregning, medmindre de er uddannede økonomer, og deres advokater kan heller ikke.
Hvilken rente skal anvendes ved fremskrivningen af pensionen til værdien på pensionstidspunktet?
Hvilke fremtidige sædvanlige indbetalinger skal indgå i beregningerne?
Hvilken rente skal anvendes ved omregning af kapitalindeståendet til løbende ydelser fra pensionsalderens indtræden?
Hvorledes skal varigheden af ægteskabet vægtes i forhold til størrelsen af hustruens egen supplerende pension ved vurderingen af, hvorvidt kompensationen skal udgøre mindre end 25%
Hvad skal kompensationsprocenten udgøre, hvis ægteskabet kun har varet i 15 år, og hustruen ikke har nogen supplerende pension?
Hvordan skal man finde frem til det sædvanlige pensionsniveau for personer med samme erhverv som hustruen?
Skal en fællesskabskompensation indregnes med bruttobeløbet svarende til det faktiske pensionstab, eller kun med halvdelen, da den svageststillede jo selv skal bære halvdelen af tabet.
Skal der ved beregningen af pensionsloftet på 135.000 kr. tages hensyn til, at hustruen
får boslod af mandens rimelige kapital- og ratepensioner, som skal ligedeles ifølge
ægtepagt, når man ikke skal tage hensyn til boslodskravet af mandens kapital- og
ratepensioner, som skal ligedeles ifølge RVL § 16 b, stk. 3?
Pensionsinstitutter har nu fået ret til at modsætte sig en opsat deling af kapital-
og ratepensioner, jf. 16 f, stk. 6, hvis denne sker efter model 1 og 2,
dvs. med respekt af de gældende udbetalingsvilkår, selv om der ikke er nogen som
helst saglig begrundelse for denne vetoret. Der sker jo ikke nogen forøgelse af
risikoen.
RVL § 16 g er ikke formuleret præcist. Den omfatter ikke blot pensionsrettigheder,
der ikke kan udtages forlods efter § 16 b, men også pensionsrettigheder, der ikke
kan udtages forlods efter RVL § 16 c.
Man har med RVL § 16 g ophævet ejerægtefællens ret til opsat deling af pensionsordninger,
der ikke kan ophæves. Der burde tværtimod have været indført en udvidet ret til
opsat deling.
Man kan ifølge RVL § 16 h, stk. 1, 2. pkt. i en ægtepagt
aftale, at også fremtidige indbetalinger på en pensionsordning med
delingsformuemidler skal være særeje. Dette er i strid med
det præceptive surrogationsprincip, som er et grundlæggende familieretligt
princip, og der åbnes op for vilkårlig forøgelse af særejet på bekostning af
delingsformuet.
Der er ikke i bemærkningerne overvejelser om, hvorledes man i ægtepagten kan beløbsbegrænse
ægtefællernes muligheder for at foretage indskud.
Hverken lovteksten eller bemærkningerne til RVL § 16 h, stk. 2 omtaler,
at man også kan aftale ligedeling af SP-ratepension, selvpensioneringskonti,
indeksordninger, der er tegnede som rateordninger, og beløb indestående i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, jf. Familieministerens skrivelse af 23.05.2006 til advokat
Jørgen U. Grønborg. Familieministerens svar må være bindende for lovfortolkningen
på dette punkt.
Man kan ikke i en ægtepagt aftale ligedeling af andre typer pensionsrettigheder,
herunder livrenter og overlevelsesrenter, og der er hverken i betænkningen eller
i lovforslagets bemærkninger givet nogen begrundelse for, at der ikke kan aftales
ligedeling af disse pensionsordninger, selv om dette er et alvorligt indgreb i ægtefællers
aftalefrihed. Privattegnede livrenter vil ofte være ekstra pensioner, der
skal ligedeles, jf. RVL § 16 b, stk. 3, men alligevel har man ikke villet tillade
ægtefællerne selv at aftale ligedeling. De nævnte pensionsrettigheder kan godt gøres
til særeje ved ægtepagt.
Det er uafklaret, om der i en ægtepagt kan aftales ligedeling af en livrente med
garanterede ydelser i f. eks. 10 år. Der er i realiteten tale om en ratepension
kombineret med en livrente for så vidt angår de livsvarige ydelse ud over 10 år,
jf. Familieretten 3. udg. p. 306. Sådanne livrenter vil ofte vil være en ekstra
pension, der skal ligedeles, og det kan derfor virke besynderligt, om ægtefællerne
ikke selv kan aftale, at livrenten skal ligedeles.
Det er uafklaret, om der i en ægtepagt efter RVL § 16 h, stk. 2 kan træffes aftale
om, at der alene skal ske ligedeling af en ægtefælles samlede kapital-
eller ratepensioner m.v. i det omfang værdien af ægtefællens
samlede pensioner, herunder rentepensioner, overstiger værdien af den anden ægtefælles
samlede pensioner, herunder rentepensioner. En sådan aftale om deling
af overskydende kapital- og ratepensioner vil i mange tilfælde være dækkende for
parternes ønsker, og det er vanskeligt at anføre saglige grunde til, at en sådan
aftale skulle være ugyldig.
Ægtepagter om ligedeling af overskydende kapital- og ratepensioner bør indeholde
alternative bestemmelser om, hvad der skal gælde, hvis aftalen ikke er materielt
gyldig. En sådan alternativ bestemmelse kan godt lyses, jf.
UfR 2006.648 VLK.
Man har ikke gennemført processuelle regler vedrørende behandlingen af de
nye sager om pensionsdeling, og blot har henvist til, at der om måske 4-5 år kommer
mere hensigtsmæssige regler i en ny ægtefælleskiftelov. Det er jo vigtigt, at man
hurtigst muligt ved retssager får afklaret nogle af de talrige tvivlsspørgsmål,
som er anført ovenfor. Kravet om enighed i FSKL § 76 bør ophæves, således at sagerne
altid kan indbringes for skifteretten, uanset modpartens protest, uden at hele boet
skal tages under offentligt skifte. Problemet blev løst ved den nye ægtefælleskiftelov,
som trådte i kraft d. 01.03.2012.