Danske lov (uddrag)
Kong Christian Den Femtis Danske Lov af 15.04.1683.
Lovændringer
FØRSTE BOG: OM RETTEN OG RETTENS PERSONER
ANDEN BOG: OM RELIGIONEN OG GEJSTLIGHEDEN
TREDJE BOG: OM VERDSLIG- OG HUUSSTAND
FEMTE BOG: OM ADKOMST, GODS OG GÆLD
SJETTE BOG: OM MISGIERNINGER
Lovændringer
Lov nr. 11000 af 15.04.1683
Som ændret ved
§ 17 i lov nr. 336
af 14.05.1992 Lov om domstolsbehandling af gejstlige læresager (Regler om
indleveringsdag, oversættelse af europæiske patenter, genoprettelse m.v.) fra d.
01.07.1992.
§ 3 i lov nr. 469 af
30.06.1993 (Tvangsfuldbyrdelse af andre krav end pengekrav m.v.) fra d.
01.09.1993.
Nu dsk nr. 11336 af
05.10.1994, som ændret ved
§ 116 i lov nr. 383
af 22.05.1996 Lov om skifte af dødsboer fra d. 01.01.1997.
§ 29 i lov nr. 522
af 06.06.2007 (forældelsesloven) fra d. 01.01.2008.
FØRSTE BOG: OM RETTEN
OG RETTENS PERSONER
2. CAPITEL: Om Værneting
1. Printzerne og Printzesserne af Blodet skulle for ingen Underdommere
svare, men deris første og siste Dommere skal Kongen være, eller hvem hand særdelis
dertil forordner.
23. CAPITEL. Om Borgen og Forløfter
1-23-15. Forlover haver Magt til at søge Hovedmanden, som
hand er Forlover for, for Gielden naar hand til hannem lovligen sit Forløfte opsagt
haver, og hand ikke betaler Creditoren; Dog kand hand ikke være fri for sit Forløfte
til Creditoren, før end hand hannem fornøjet haver, og sit Forløftningsbrev indfriet.
ANDEN BOG: OM RELIGIONEN
OG GEJSTLIGHEDEN
3. CAPITEL. Hvorledis Præster skal kaldis
2. (Derefter kalder den, som Rettighed dertil haver, saadan
een Person, som hand agter beqvem at være, og lader hannem høre af Meenighederne,
som hand er kaldet til i Provstens Nærværelse, saa fremt Tiden og Stædet det i nogen
Maade tilstræde. Og hvis Meenigheden da imod hannem noget haver billigen at kunde
sige, enten paa hans Liv og Levnet, eller paa hans Gaver, maa de det ved Supplication,
eller Memorial, paa behørige Stæder med Superintendentens og Provstens Paaskrift
andrage, og deris Bevislighed derpaa tillige lade følge; Og hvis befindis noget
Uskikkeligt hannem at være overbevist, da bør hand uden videre Proces ej at nyde
Kaldet, men een anden dertil at kaldis; Men haver Meenigheden imod samme Person
intet med Billighed at sige) da skal hand begive sig til Superintendenten, som hannem
skal overhøre, og hvis hand hannem i Lærdom og Levnet Skikkelig befinder, da skal
hand hannem til Præste-Embedet uden Ophold indvie med de forordnede Ceremonier.
3. Og naar hand indviet er, skal Superintendenten med sit beseglet
Brev forskikke hannem til Provsten, og skal saa Provsten om Søndagen, eller den
næste Hellig Dag derefter, i Prædiken tale hans Beste for den gandske Meenighed
og Stædets Øvrighed, eller Patron, og oplæse Superintendentens Brev, at hand er
rettelig kaldet, overhørt og til Embedet ordineret, at være deris Prædiker i Ordet,
meddeele dennem Christi Sacramenter, og dennem i deris Saligheds Sag betiene.
6. End hender det sig, at enten een Capellan kaldis til at vorde
Sognepræst, eller een Sognepræst anden Stæds fra bliver kaldet til at være Sognepræst
i et andet Stigt, eller paa et andet Stæd, da skal hand og først forskrivis til
Superintendenten, og sig for hannem angive, før end hand af Provsten indsettis i
samme Embede.
9. Ingen maa til Præste-Embedet indviis, uden hand til noget
vist Kald og Embede er kaldet; (Og ellers skulle alle, som kaldis til noget Kald,
i hvem og jus Patronatus til Kaldet haver, før end de til Embedet indviis, indskikke
i Kongens Cancellie deris skriftlig Troskabs Eed.)
4. CAPITEL. Om Præsternis Embede med Tienesten i Kirken og Prædiken
1. Ingen Præst skal have fleere Kirker, end hand til Gavns med
Prædiken, Sacramenternis Uddeelelse, Ungdommens Undervisning i Børnelærdommen, og
de Sygis Besøgelse, vel kand forrestaa.
6. Præsterne skulle i deris Prædikener forklare de forordnede
Texter, og dennem henføre til Troens Lærdom og christelige Skikke og Sæder, og retteligen
lære Loven og Evangelium efter Guds aabenbarede Ord, og den Hellige Kirkis Symbola,
og den Uforandrede Augsburgiske Bekiendelse, og baade i Kirken saavelsom andenstæds,
i ærlige Forsamlinger, i Omgængelse og Besøgelser, formane deris Tilhørere at frygte
Gud og ære Kongen, og i deris Liv og Levnet lade see Troens Frugter: Og særdelis
saa lempe deris Prædikener, efter som Tilhørernis Forhold meest udkræver.
7. De skulle i deris Prædikener og Forklaringer ej fremføre
noget, som er mørkt og vanskeligt at forstaa: Ej heller bevise deris Visdom og Skarpsindighed
paa det hellige Stæd, men alting giøre til Christi Meenigheds Opbyggelse.
8. De skulle ej heller sige hvad dennem selv lyster; Men hvad
der hører til Sagen skulle de paaminde med klare og velforstandige Ord.
9. De skulle holde sig fra allehaande Skienden og Forhaanelse,
saa at de ingen røre ved Navn: Alleeniste skulle de straffe Synden i Almindelighed,
og saadant, som de have hørt og vide forvist. Hvad de ej have sandfærdeligen hørt
tale om, det skulle de tie, og i Særdelished skulle de vare sig, at de intet af
deris privat Affecter, eller Had, paa det Hellige Stæd tale og fremføre, og saaledis
sig selv hævne.
10. De skulle ikke heller hadskeligen lade ilde paa andre,
som have anden Troes Bekiendelse; Men naar fornøden giøris, og mand frygter for
Forargelse, eller Forførelse, skulle de med Beskedenhed Meenigheden derom advare
og formane.
11. De skulle ej giøre deris Prædikener alt for vitløftige,
og ej dem over een Time forlænge den gemeene Mand til Kiedsommelighed og dis mindre
Opbyggelse, som alt for meget paa een gang ikke fatte og beholde kand.
12. De skulle altid slutte deris Prædikener med Bønner til
Gud, for Guds Ord frj Fremgang, for Kongen og det Kongelig Arve-Huus, for Øvrighed
og for den almindelig Nødtørft.
17. (Præsterne paa Landsbyerne, som have ikkun et Sogn, skulle
begynde Kirketienisten, om Sommerdag ved syv Slet, og om Vinterdagen ved otte Slet.
Have de fleere Sogne, da skal de hver anden Søndag først holde Tienisten i Hovedsognet,
og hver anden Søndag i Annexet, undtagen i Novembri, Decembri og Januario, i hvilke
tre Maaneder de maa alle Søndage og Helligdage holde først Tieniste i Hovedsognet.
Ellers skulde de begynde Tienisten i den Kirke, som den først skal holdis udj, ved
sex Slet, undtagen i fornævnte tre Maaneder, i hvilke Tienisten skal begyndis ved
syv Slet;) Og skulle Præsterne om Søndagen advare Meenigheden, i hvilket Sogn og
paa hvad Tid Tienisten skal begyndis efterfølgende Søndag, Helligdag, eller Bededag.
5. CAPITEL. Om Præsternis Embede med Sacramenterne og lønlig Skriftemaal
1. Præsterne skulle i Kirken forrette og uddeele de hellige
Sacramenter, Daabens og Naderens, aldelis efter Christi egen Indstiftelse med den
Læsning og Ceremonier, som sædvanlige ere.
5. De skal være Vidnisbyrd og Faddere til Daaben, som ere ærlige
og Uberygtede Folk; Dog maa dertil ej fleree bedis end fem af Mands og Qvindis Personer
tilsammen.
9. Men ingenlunde skulle de døbis igien, uden saa er, at der
er Tvifl paa, om de ere døbte, og ej med Vidner bevisis, at de rettelig døbte ere.
20. Præsten maa ikke (uden sit Kalds Fortabelse) aabenbare
hvad nogen for hannem i lønlig Skriftemaal bekient haver, med mindre det kunde angaa
noget Forræderj, eller Ulykke, som ved Præstens Aabenbarelse kunde forrekommis;
Og dog bør dens Navn, som det bekient haver, saa vit mueligt er, at fortiis.
7. CAPITEL. Om Præsters Embede med Husbesøgelse,
Omsorg for de Fattige, Sygis og Misdæderis Besøgelse
3. Præsterne skulle ideligen besøge de Syge og Vanføre, og flitteligen,
naar Aarsag givis, paaminde Folket, at de betimeligen, naar de blive syge, sende
Bud efter dem, at de kunde siden dis ideligere komme til dem, og give dem Paamindelse
og gode Raad, og ej bie indtil den alleryderste Nød, med mindre nogen bliver af
een brat og Uforseet Sygdom forrasket. Hvor Præsterne ere da een gang kaldede, did
skulle de siden omstunden komme igien, efter som den Syge haver behov, uden hand
haver andre hos sig, som hannem med Undervisning og Trøst nok fyldistgiøre kunde.
Men dersom de ikke kaldis, da ere de undskylte, om de ikke komme.
5. Begærer og den Syge med Christelig Attraa at være deelagtig
i Naderens Sacramente, da skal Præsten hannem det efter forregaaende Skriftemaal
og Afløsning meddeele med de sædvanlige Ceremonier.
10. CAPITEL. Om præsters Embede med Lig
1. Præsterne skulle kaste Jord paa de Døde, naar de ere hensatte,
eller i Jorden nedsatte, og dersom de have Stunder, og ere bedne derom, skulle de
(paa Prædikestoelen) holde een Prædiken og Formaning af Guds Ord til Folket, (og
hvis dennem derfor godvilligen givis, maa de annamme, enten de ere Kiøbstæd- eller
Landsbye-Præster; Men ingenlunde maa de nogen forreskrive, hvad, eller hvormeget,
de ville have, under deris Kalds Fortabelse. For Jorden alleene at paakaste maa
de intet tage paa Landsbyerne.)
11. CAPITEL. Om Præsters Liv og Levnet, Forseelser og Bøder
9. Præsterne skulle ingen Kiøbmandskab bruge, uden med hvis
hiemme hos dem selv avlis og giøres: Meget mindre skulle de holde noget Drikkehuus,
eller selge, enten Øl, eller Brændevin.
15. CAPITEL. Om dægne og Substitutter
5. De skulle Aften og Morgen ringe Bede- og Fred-Klokken; Men
hvor ingen Sædedægn, eller Substitut, er, skulle enten Sognemændene selv skiftis
til det at forrette, eller samtlig handle med een, som det kand giøre.
16. CAPITEL. Om Provster
11. De skulle aarligen møde til de bestemte Provstemoder,
(og, naar de hiemkomme, skulle de forsamle hver sine Herretspræster, og meddeele
dem hvis paa Provstemodet forhandlet er).
17. CAPITEL. Om Superintendenterne, som ere de rette Bisper i
Kirkerne
1. I hvert Stigt skal være een Superintendent, som Kongen dertil
beskikker og stadfæster, som skal have alle Provster, Præster, (Skoletienere, Dægne
og Substituter,) under sig, og holde dem til at giøre deris Embede, og see til,
at alting gaar skikkeligen og ret til, som her befalis.
2. Hand skal til Embedet indviis (af Superintendenten i Sædland
i Kongens Residentz-Stad Kiøbenhavn i vor Frue Kirke udj Provstens og fem, eller
sex, Præsters Overværelse, paa een Søndag, eller anden Højtids-Dag, før end Prædiken
begyndis, for Alteret, med sædvanlige Ceremonier; Men Superintendenten i Sædland
skal indviis af den Superintendent, som næst hos er boendis).
5. Superindententerne skulle lære andre den hellige Skrift,
prædike Guds Ord for Folket, ikke alleeniste i Byen der som de boe, men ogsaa over
det heele Stigt, hvor som helst de komme.
15. Superintendenterne maa ingen til noget Præstekald forskrive,
eller sig dermed befatte, før end Personen af den, som Rettighed haver at kalde,
blive hannem tilsent at overhøris; Ej heller maa de nogen til Embedet indvie, uden
hand Kaldsbrev fra den, der Rettigheden haver, (og sit lovlig Testimonium fra Universitetet
fremviser.)
22. CAPITEL. Om Kirkernis Tilsyn, Indkomster, Udgifter, Bygning
40. Klokkerne paa Landsbyen maa ikke brugis til at ringe til
Gadestævne, Gilde, eller andet saadant; (De maa ej heller ringis, naar nogen døer,
før end Liget skal begravis, og da ej heller længre, end een Time i det højeste).
74. Kirkens Fortog maa ingen bruge, indhegne, eller Bygning
paasette, uden Kirkens Forsvars Bevilning, og Kirken faar sin Rettighed deraf.
TREDJE BOG: OM VERDSLIG-
OG HUUSSTAND
19. CAPITEL.
Om Tienietefolk paa Landet og i Kiøbstæderne, Inderster og Løsgængere
3-19-2. End giver Husbond sin Tiener, eller anden, Fuldmagt
paa sine Vegne at forrette noget, da bør Husbonden selv at svare til hvad derudj
forseis af den, som hand Fuldmagt givet haver, og af hannem igien søge Opretning.
FEMTE BOG: OM ADKOMST, GODS
OG GÆLD
1. CAPITEL.
Om Contracter og Forpligter
5-1-1. Een hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund,
Haand og Segl, lovet og indgaaet haver.
5-1-2. Alle Contracter, som frivilligen giøris af dennem, der
ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte,
Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet, ved hvad Navn det nævnis kand,
som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter,
saa som de indgangne ere.
5-1-7. Den, som ej kand læse, eller skrive, skal sette sit
Segl under, om hand noget haver, eller sit Boemerke, med to Dannemænds Hænder til
Vidnisbyrd, som hand selv dertil haver ombedet, og som skulle være tilstæde, naar
Handlingen sluttis og lydeligen oplæsis.
2. CAPITEL: Om arv og skifte
5-2-24. Når Boen skal skiftis, og den kand tilstrekke, og alle
Creditorer kand af den blive fornøjede, da tager den Efterlevendis så meget forud
af den beholden Boe til sin Begravelse, som billigen på den Afdødes Begravelse er
anvendt
5. CAPITEL. Om Hævd
5-5-1. Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd
i tyve Aar Ulast og Ukært til Tinge, det beholder hand, uden anden Adkomst at fremvise,
angerløst og Uafvundet, med mindre det bevisis, at hand hafde det, enten til Pant,
eller i Forlæning, eller i Forsvar.
5-5-2. Mand kand saa vel paa Brug som paa Ejendom fange Hævd.
5-5-3. Haver nogen Ejendom i Haand og havendis Værge, og anden
Mand siger den sin at være, da er den, som i Hævd haver, i hvor faa Aar det er,
ikke pligtig til at føre sin Adkomst tilstæde, med mindre den, som søger Ejendommen,
fører sine Bevisninger frem, hvormed hand Ejendommen vil vinde.
5-5-4. Hvo nogen Ejendom uden Kære i Brug haft haver, og den
hannem siden frakiendis, da svarer hand ej til videre Afgrøde, end hvis hand opbærer
og nyder, efter at hand bliver til Tinge tiltalt.
7. CAPITEL. Om Pant
5-7-1. Haandfaaet Pant skal den, som det tager, giemme som sit
eget Gods. End kommer der Ild i hans Huus og opbrænder det, eller Tyv stiel det
bort, eller det ved anden Ulykkelig Tilfald forkommer tillige med hans eget, som
Creditor ikke ved sin Skiødisløshed, eller Forsømmelse, er skyldig udj, da kand
Skyldeneren Pantet ej igienkræve, (og Creditor mister det, som hand der paa laant
haver.)
5-7-4. Haandfaaet Pant maa ingen til anden overdrage for højere
Sum, end som hand det selv til Pant annammet haver, og naar den Pantsettendis betaler
Hovedstoelen, som det er udsat for, med sin tilbørlig Rente skadisløs, da bør Pantet
hannem igien at leveris af den, som det er overdraget til, og hand søge sin Skadis
Opretning hos den, som det til hannem overdrog.
5-7-14. Have der fleere Pant i et Gods, eller Huus, da maa
den første Panthavendis udløse de andre; Men vil hand ikke, da maa de, der ere efter
hannem, hannem udløse, saa at hand nøjagtigen og billigen for sin Fordring bliver
betalt.
8. CAPITEL. Om Laan, Leie og betroet Gods
5-8-1. Laan maa ej fortabis, men skal lydisløst hiemkomme og
lige saa got, som mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller andet Gods.
End forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis, da bør dets Værd nøjagtig
at betalis.
5-8-12. Giør nogen Fremlaan, sælger, eller pantsetter det,
som hand selv til Laans bekommet haver, da maa den, som det udlaant haver, søge
sit igien hos hvilken hand vil, enten den, som det til Laans bekom, eller den, som
det findis hos; (Og hvo som sælger, eller pantsetter det, som hannem laant er, hand
bør at bøde til den, som udlaante, foruden Laanets Igiengivelse ogsaa sine tre Mark.)
5-8-14. Annammer nogen anden Mands Gods i Forvaring og til
at giemme, da bør hand det at giemme som sit eget Gods. End kommer der Ild i hans
Huus og opbrænder det, eller Tyve bortstiele det, eller det af anden Ulykke forkommer
tillige med hans eget Gods, da være hand angerløs. End vorder hans eget Gods bevaret,
og det bevisis, at hand hafde Tid og Lejlighed det betroede Gods med sit at frelse,
da gielde hand igien det, som hand i Forvaring annammet hafde.
9. CAPITEL. Om Hittegods
3. Guld og Sølv, som findis enten i Høje, eller efter Ploven,
eller andenstæds, og ingen kiender sig ved, og kaldis Dannefæ, det hør Kongen alleene
til og ingen anden.
6. Hitter man Bier i Skov, eller Mark, eller paa Kirkegaard,
og ingen følger dem, da høre de hannem til; Tj saa snart som Bier flye af Ejermandens
Øjesyn, da maa hand tage dem, som dem først finder, dog hannem skadisløs, som Stædet
tilkommer, hvor Bierne tagis.
13. CAPITEL. Om Bier og vilde Dyr
1. Hvo som Bier haver, hand skal selv vogte dem med Gierde,
saa at anden Mands Fæ kunde dem ej nedkaste og spilde. End er Gierdet saa lavt,
at anden Mands Fæ kand gange i Gaard og spilde dem, vide sig det selv, og fange
ej anden Bod.
2. End vorder nogen Mands Fæ stunget til Døde uden for Mandens
Biegaard, da bøde hand ikke derfor, der Bierne ejer.
3. End vorder det stunget ihiel i Biegaarden, da gielde hand
Skaden, der Bierne ejer, fordj hand hafde ej lovlig Lukke om sine Bier.
4. Følger een Mands Bier anden Mands op, da skal den, som ejer
di Bier, der opflye, med andre Naboer byde den anden Ejer Fællig til paa samtlig
Bier; Vil hand ej det antage, og forkomme de Bier siden de andre, da tage hand skade
for Hiemgield.
5. End flye nogen Mands Bier fra hannem, og hand følger dem
af sin egen Gaard til Sæde i anden Mands Skov og Træ, da skal hand sige hannem til,
som Skoven ejer, og kand hand dennem saa udfange, at hand ej fordærver hans Træ,
da tage hand sine Bier. Det samme er og, om de flye paa anden Mands Huus.
6. End siger hand, der Træet, eller Huset, ejer, at Bierne
ere hans egne og fra hannem fløjne, da bør hand det lovligen at bevise.
7. End begær hand, som Træet eller Huset ejer, at den, som
vil Bierne sig tilholde, skal (med Eed) bekræfte, at de ere hans egne, og hand dennem
fulte, (da bør hand derpaa at giøre sin Eed.)
8. Vil Bonden, som Træet ejer, ej fælde sit Træ, da stande
Træet, og hand være Ejermand til Bierne, der dennem ejer, og, naar Træet fældis,
have baade Honning og Bierne.
9. Tager den, der Skoven tilhører, Bierne bort, da et det Tyverj,
eller Ran. Det samme er og, om anden Mand tager dem bort; Dog skal hand, der ejer
Bierne, sette Merke paa Træet, indtil det vorder hugget.
10. Føder mand vilde Dyr op, som Ulve- eller Biørne-Hvalpe,
og de vorde løse, og anden Mand dræber dem, da bøder hand ikke derfor. End i Bondens
Hævd maa de ikke dræbis, uden det skeer til at frelse sig selv, om de ville giøre
Skade.
14. CAPITEL. Om Gield
5-14-4. (Ophævet)
5-14-4 er ophævet ved § 29, stk. 1 i lov nr. 522 af 06.06.2007
fra 01.01.2008. Hidtidig formulering: Alle Gieldsbreve,
som ere ældre end tyve Aar, skulle være døde og magtisløse, med mindre de inden
fornævnte Tid med Skyldnerens Paaskrivelse, eller med nyt Brev, eller Creditorens
Opsigelse, eller Beskikkelse, eller Tingsvidne ere fornyede.
5-14-55. Ingen er pligtig til at betale hvis hand i Dobbel
taber og der skyldig bliver.
SJETTE BOG: OM MISGIERNINGER
10. CAPITEL. Om Skade af den Mands Vaaben eller Fæ
6-10-2. Fanger mand Skade af anden Mands Hors, eller Nød, eller
noget andet Fæ, eller Hund, som gaar løs, og den som Skaden fik, ikke selv foraarsagede
det, da skal den, som Fæet eller Hunden ejer, give Badskerløn. End fanger hand Lyde
deraf, da bøde den, der Fæet eller Hunden ejer, Lyden efter Sagens Beskaffenhed.
6-10-4. Føder mand vilde Dyr op, som ere Ulve eller Biørne;
Hvad Skade de giøre, derfor bøder Ejermanden og den, som dem i Hævd haver, ligesom
hand den selv gjort hafde.
6-10-5. Bide, stange, eller slaa, een Mands Bæster, eller Fæ,
anden Mands Bæster eller Fæ ihiel, da skal den, som ejer Bæst, eller Fæ, der Skaden
giorde, betale den anden half saa meget, som det Bæst, eller Fæ, var værdt, der
dræbt blev, saa fremt at det, som dræbt blev, var saa got, eller bedre, end som
det, der dræbte; Men var det, som dræbt blev, ringere end det, som
dræbte, da skal dets fulde Værd betalis.
14. CAPITEL. Om Vold og Herverk
7. Vil nogen ej flytte af Lejehuus, naar hand lovlig udsagt
er, til rette Fardag, eller blive i det Huus besidendis, som hand ingen Ret haver
til, eller er eengang fradømt, imod Ejermandens Villie, (da bøde hand sine Voldsbøder,
og) Ejermanden have Magt uden videre Dom ved rettens Middel at giøre Huset ryddeligt.
15. CAPITEL. Om Ran
11. Hvo som pløjer og saaer uden Kære, og den tier, som Jorden
ejer, hand skal lovligen bevise, at hand hafde den Ager med Lov og Villie; Kand
hand ej det lovligen bevise, da haver hand Sæden og sit Arbejd forbrut. End siger
hand (med Eed) at hand saade den Ager af Vaade og meente, at det var hans, da bør
hand at have sin Frøegield igien, men have tabt sit Arbejd.
17. CAPITEL. Om Tyverj
6-17-5. Torvekiøber mand nogen staalne Koster, og Ejermanden
kommer og kiender sig derved, da bør den, som kiøbte, (lovligen med Vidne) at bevise,
at hand torvekiøbte dem, og (giøre sin Eed) at hand hverken er Tyv, eller Tyvs Medvider,
og veed ej hvo hans Kiøbmand var, og have dog tabt sit Værd. Kand han opspørge sin
Kiøbmand, da søge hos hannem sin Skadis Oprejsning.
6-17-31. End Nøder, maa hand plukke saa mange, som hand der
fortærer, og ej videre.
Advokat Jørgen U. Grønborg