Markedsføringsloven
Lovændringer
Ny markedsføringslov - gældende fra
d. 01.07.2006
Lovændringer
Lovbekg. nr. 699 af
17.07.2000
Som ændret ved
§ 18 i lov nr. 428
af 06.06.2002 (Bidragsstruktur, præcisering af kompetenceforholdet ved udstedelse
af regler om god skik, nyt kapitalinstrument, fortrinsstilling i konkurs til obligationsejere
og swapmodparter) fra 01.07.2002
§ 4 i lov nr. 450
af 10.06.2003 (Implementering af direktivpakken »99-review«) fra d. 25.07.2003
§ 3 i
lov nr. 352 af 19.05.2004 (It-kriminalitet m.v.) Fra d. 01.07.2004.
§ 9 i lov nr. 554 af
24.06.2005
(Sagsomkostninger, retshjælp og fri proces) fra d. 01.01.2007.
Herved bekendtgøres lov om markedsføring, jf. lovbekendtgørelse nr. 545 af 1. juli
1999 med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 164 af 15. marts 2000 og § 2
i lov nr. 442 af 31. maj 2000.
God markedsføringsskik
§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed,
som kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke foretages handlinger,
som strider mod god markedsføringsskik.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for finansielle virksomheder, i det
omfang økonomi- og erhvervsministeren har udstedt regler om god skik på det pågældende
område.
§ 1, stk. 2 er indsat fra d. 01.07.2002 ved
§ 18 i lov nr. 428 af 06.06.2002
Vildledning, nedsættende omtale m.v.
§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt
mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af
varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres form,
eller fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige over for andre erhvervsdrivende
eller forbrugere.
Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende betydning for
efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller fremgangsmåder af tilsvarende
betydning, såfremt de på grund af deres særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende
forhold, er utilbørlige over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.
Stk. 5. Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for finansielle virksomheder, i det
omfang økonomi- og erhvervsministeren har fastsat regler om de i stk. 1-4 nævnte
forhold.
§ 2, stk. 5 er indsat fra d. 01.07.2002 ved
§ 18 i lov nr. 428 af 06.06.2002
Sammenlignende reklame 1)
§ 2 a. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte
henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af
en konkurrent.
Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen
1) ikke er vildledende, angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov
eller tjener samme formål,
2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme
formål,
3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber,
der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser,
herunder prisen,
4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller
mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske
kendetegn, varer eller tjenesteydelser,
5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre
karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold,
6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter
med samme betegnelse,
7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents
varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende
produkters oprindelsesbetegnelser og
8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi
af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.
Stk. 3. I enhver sammenlignende reklame, som indeholder særtilbud, skal det klart
fremgå, hvornår tilbudet ophører eller efter omstændighederne, at tilbudet kun gælder,
så længe de pågældende varer og tjenesteydelser er til rådighed. Gælder særtilbudet
endnu ikke, skal det tillige oplyses, hvornår perioden for den særlige pris eller
for andre særlige betingelser begynder.
Vejledning
§ 3. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter omstændighederne
på leveringstidspunktet skal der gives en efter formuegodets eller ydelsens art
forsvarlig vejledning, når denne er af betydning for bedømmelsen af godets eller
ydelsens karakter eller egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed
og vedligeholdelsesmulighed.
Garanti
§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende kun anvendes,
såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren
har efter lovgivningen.
Stk. 2. Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig måde informere
forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er nødvendige for at gøre
garantien gældende. Endvidere skal den erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde
oplyse, at forbrugerens ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres
af garantien. Efter anmodning skal den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt.
Skriftlige garantier skal være affattet på dansk.2)
Forretningskendetegn
§ 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og
lignende, der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er
egnet til at fremkalde forveksling med andres.
Tilgift
§ 6. Erhvervsdrivende må ikke ved salg af varer eller fast ejendom
til forbruger eller ved udførelse af arbejds- eller tjenesteydelser for forbruger
yde tilgift, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre tilgiften er af ganske
ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift er ligeledes forbudt.
Stk. 2. En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen, anses ikke som tilgift.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan erhvervsdrivende med tilladelse efter luftfartslovens
§ 75, stk. 1 og 2, ved salg af flyrejser og dertil hørende ydelser yde tilgift,
når dette sker som led i et flybonusprogram som nævnt i stk. 5. Andre erhvervsdrivende
kan yde tilgift i form af rejser, hotelophold og biludleje, såfremt dette sker som
led i et flybonusprogram.
Stk. 4. En tilladelsesindehaver og andre erhvervsdrivende kan dog som led i et flybonusprogram
yde tilgift uden de i stk. 3 nævnte begrænsninger, når en anden tilladelsesindehaver,
der konkurrerer med tilladelsesindehaveren, yder en sådan tilgift i sit flybonusprogram.
Såfremt der ydes tilgift i henhold til 1. pkt., skal dette anmeldes til Forbrugerombudsmanden.
Stk. 5. Flybonusprogrammet skal udbydes internationalt og skal være etableret af
en tilladelsesindehaver som led i dennes sædvanlige virksomhed. Programmets væsentligste
element her i landet skal være ydelse af tilgift ved salg af flyrejser. Såfremt
tilladelsesindehaveren samarbejder med andre erhvervsdrivende, skal programmet derudover
omfatte ydelse af tilgift ved salg af hotelophold og biludleje.
Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 3-5 om tilladelsesindehavere gælder også for erhvervsdrivende
med licens udstedt af et EU-land efter Rådets forordning (EØF) nr. 2407/92 af 23.
juli 1992 om udstedelse af licenser til luftfartsselskaber eller af et land, der
efter aftale med Fællesskabet har tilsluttet sig denne forordning.
Stk. 7. Erhvervsministeren kan tillade, at andre virksomheder, der er i en tilsvarende
international konkurrence, yder tilgift i nærmere bestemt omfang. Tilladelsen kan
betinges og begrænses tidsmæssigt.
Uanmodet henvendelse til bestemte
aftagere 3)
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen
ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik
på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser,
medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget
dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse,
markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk
post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede
sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende
og ved efterfølgende henvendelser.
Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person
ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt
i stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette,
hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister
(CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i
sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved undersøgelse i
CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser.
Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere reglerne om uanmodet
henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.
Stk. 4. Stk. 3 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har anmodet om
henvendelsen fra den erhvervsdrivende.
Stk. 5. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til
en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra CPR, skal den erhvervsdrivende
tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig henvendelser
som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives
adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.
Stk. 6. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere meddelelser om,
at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som nævnt i stk.
3 frabedes.
Stk. 7. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om den erhvervsdrivendes
informationspligt efter stk. 5 og om pligten til at give adgang til at frabede sig
henvendelser som nævnt i stk. 3.
§ 6 a, stk. 2 er indsat fra d. 25.07.2003 ved
§ 4 i lov nr. 450 af 10.06.2003
Mængdebegrænsning
§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor
stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke
nægtes salg til bestemte aftagere.
Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige udsalgsvarer.
Rabatmærker
§ 8. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker,
kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for
køb af en vare eller ved udførelse af en arbejds- eller tjenesteydelse.
Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller ved udførelse af en arbejds-
og tjenesteydelse give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer eller
lignende til senere indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde er forsynet
med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i dansk mønt. Rabatmærkeudstederen
skal indløse mærket her i landet til den pålydende værdi, når mærker til et beløb,
hvis størrelse fastsættes af erhvervsministeren, kræves indløst.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse i forbindelse med de i § 6, stk. 3-6,
nævnte flybonusprogrammer eller i forbindelse med de i § 6, stk. 7, nævnte tilladelser.
Lodtrækning og præmiekonkurrencer
§ 9. Afsætning til forbrugere af formuegoder eller tjenester må
ikke søges fremmet af en mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækning, præmiekonkurrence
eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet,
såfremt deltagelsen er betinget af et køb.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse
og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af erhvervsministeren.
Beløbsgrænserne kan fastsættes efter produkttype og modtagerkreds.
Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling
af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.
Erhvervshemmeligheder og tekniske
tegninger
§ 10. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører
et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe
sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til - eller fået rådighed over - virksomhedens
erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe
eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbudet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets,
samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer,
der har lovlig adgang til virksomheden
Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed
er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller eller lignende,
må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.
Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab
til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte bestemmelser.
§ 10, stk. 2 er indsat fra d. 01.07.2004 ved § 3.1 i
lov nr. 352 af 19.05.2004
Mærkning og emballering
§ 11. Erhvervsministeren kan efter forhandling med hovedorganisationerne for dansk
erhvervsliv og forbrugerorganisationerne fastsætte bestemmelser om, at bestemte
varer i detailsalg (salg til forbruger) kun må sælges eller udbydes til salg med
angivelse af, om varen er dansk eller udenlandsk, eller dens frembringelses- eller
oprindelsessted. Erhvervsministeren kan nærmere fastsætte, på hvilken måde de pågældende
angivelser skal anbringes, samt hvad der i hvert tilfælde skal forstås ved varens
frembringelses- eller oprindelsessted.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan efter forhandling med hovedorganisationerne for dansk
erhvervsliv og forbrugerorganisationerne fastsætte bestemmelser om,
1) at bestemte varebetegnelser eller symboler er forbeholdt eller skal benyttes
for varer, der opfylder visse nærmere angivne betingelser, og
2) at bestemte varer kun må sælges eller udbydes til salg, såfremt varerne eller
deres indpakning på nærmere af ministeren foreskreven måde er forsynet med oplysning
om varernes indhold og sammensætning, holdbarhed, behandlingsmåde og egenskaber
i øvrigt.
§ 12. Erhvervsministeren kan efter forhandling med hovedorganisationerne for erhvervslivet
og forbrugerorganisationerne fastsætte begrænsninger i adgangen til køb og salg
samt til benyttelse af sådanne emballagegenstande eller dele heraf, der på nærmere
foreskrevet måde enten er mærket med nogen her i landet hjemmehørende virksomheds
navn eller forretningskendetegn eller er mærket som bestemt alene til emballage
for varer af en bestemt art. Erhvervsministeren kan på tilsvarende måde forbyde,
at sådanne genstande forsætligt tilintetgøres eller beskadiges.
Forbud, påbud og erstatning
§ 13. Handlinger i strid med loven kan forbydes ved dom. I forbindelse hermed eller
senere kan der ved dom gives sådanne påbud, som må anses nødvendige for at sikre
1) forbudets overholdelse, herunder ved bestemmelse om, at aftaler, som indgås i
strid med et forbud, er ugyldige,
2) genoprettelse af den forud for den ulovlige handling eksisterende tilstand, herunder
om tilintetgørelse eller tilbagekaldelse af produkter og om udsendelse af oplysninger
eller berigtigelse af angivelser.
Stk. 2. Handlinger i strid med loven pådrager erstatningsansvar i overensstemmelse
med dansk rets almindelige regler.
Sø- og Handelsretten
§ 14. Borgerlige sager, hvor anvendelsen af denne lov er af væsentlig
betydning for sagens udfald, anlægges ved Sø- og Handelsretten i København, medmindre
parterne vedtager andet.
Stk. 2. Offentlige straffesager om overtrædelse af denne lov behandles ved Sø- og
Handelsretten i København, medmindre nærmere kendskab til markedsføringsforhold
skønnes at være af uvæsentlig betydning for sagens afgørelse.
Forbrugerombudsmanden
§ 15. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at loven overholdes, navnlig ud fra
hensynet til forbrugerne.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan kræve meddelt alle oplysninger, som skønnes nødvendige
for dennes virksomhed, herunder til afgørelse af, om et forhold falder ind under
lovens bestemmelser. Oplysningerne kan kræves meddelt inden for en kort frist, når
det gælder sammenlignende reklame, eller når det efter omstændighederne skønnes
påkrævet.
4)
Stk. 3. Forbrugerombudsmanden udnævnes af erhvervsministeren for et tidsrum af 6
år og kan kun afskediges uden ansøgning, såfremt afskeden er begrundet i helbredsmæssige
årsager, eller såfremt den pågældende som følge af strafbart forhold, tjenesteforseelse
eller mislighed er uskikket til at forblive i stillingen. Ansættelsen ophører automatisk
ved udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år. Forlængelse eller
genansættelse kan ikke finde sted. Forbrugerombudsmanden skal opfylde de almindelige
betingelser for at blive dommer.
5)
Stk. 4. Forbrugerombudsmandens afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
Stk. 5. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Forhandlingsprincippet
§ 16. Forbrugerombudsmanden skal ved forhandling søge at påvirke de erhvervsdrivende
til at handle i overensstemmelse med principperne for god markedsføringsskik og
til at overholde loven i øvrigt.
Stk. 2. Tilsidesætter en erhvervsdrivende et tilsagn, der er afgivet over for Forbrugerombudsmanden
efter forhandling i henhold til stk. 1, kan Forbrugerombudsmanden meddele den erhvervsdrivende
sådanne påbud, som må anses nødvendige for at sikre tilsagnets overholdelse.
Retningslinjer
§ 17. Forbrugerombudsmanden søger efter forhandling med de relevante erhvervs- og
forbrugerorganisationer at påvirke de erhvervsdrivendes adfærd gennem udarbejdelse
og offentliggørelse af retningslinjer for markedsføring på nærmere angivne områder,
der må anses for væsentlige, navnlig ud fra hensynet til forbrugerne.
Stk. 2. Retningslinjer efter stk. 1, der er tiltrådt af relevante erhvervs- og forbrugerorganisationer,
kan efter aftale med disse danne grundlag for påbud meddelt af Forbrugerombudsmanden,
jf. § 19, stk. 2, 2. pkt. Et sådant påbud kan kun meddeles erhvervsdrivende, der
er medlem af en organisation, der har indgået aftale efter 1. pkt.
Stk. 3. En organisation kan opsige en aftale efter stk. 2 med et aftalt varsel.
Stk. 4. Forbrugerombudsmanden bekendtgør ikrafttræden og opsigelse af en aftale
efter stk. 2. Ved opsigelse efter stk. 3 bekendtgør Forbrugerombudsmanden, fra hvilken
dato retningslinjerne ikke længere er omfattet af stk. 2, og om retningslinjerne
bibeholdes efter stk. 1 eller bortfalder.
6)
Stk. 5. Forbrugerombudsmanden kan uanset stk. 1-4 ikke udstede retningslinjer,
der alene retter sig mod finansielle virksomheder.
§ 17, stk. 5 er indsat fra d. 01.07.2002 ved
§ 18 i lov nr. 428 af 06.06.2002
Forhåndsbesked
§ 18. Forbrugerombudsmanden afgiver på begæring udtalelse om sit syn på lovligheden
af påtænkte markedsføringsforanstaltninger, medmindre en stillingtagen giver anledning
til særlig tvivl eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder. En forhåndsbesked
indebærer ikke en egentlig stillingtagen til lovligheden af vedkommende foranstaltning.
Stk. 2. Når Forbrugerombudsmanden har afgivet en forhåndsbesked til en erhvervsdrivende
om, at en påtænkt foranstaltning efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være
lovlig, kan Forbrugerombudsmanden ikke på eget initiativ over for den erhvervsdrivende
gribe ind i anledning af en foranstaltning, som er dækket af forhåndsbeskeden og
iværksat inden rimelig tid efter dennes afgivelse.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om gebyr for forhåndsbesked.
Retsforfølgning m.v.
§ 19. Enhver med en retlig interesse deri kan anlægge sag om forbud, påbud og erstatning
efter § 13. Forbrugerombudsmanden kan anlægge sag om forbud og påbud efter § 13,
stk. 1.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan meddele påbud, hvis en handling klart er i strid
med loven og ikke kan ændres ved forhandling. For overtrædelse af retningslinjer,
jf. § 17, stk. 2 og 4, kan påbud meddeles uden forudgående forhandling.
Stk. 3. Et påbud kan af den, påbudet retter sig mod, forlanges indbragt for domstolene.
Anmodning herom skal fremsættes skriftligt over for Forbrugerombudsmanden inden
4 uger efter, at påbudet er meddelt den pågældende. Forbrugerombudsmanden skal inden
1 uge efter modtagelse af anmodningen indbringe sagen for retten i den borgerlige
retsplejes former.
Stk. 4. Anmodning efter stk. 3 har ikke opsættende virkning, men retten kan ved
kendelse bestemme, at den pågældende under sagens behandling kan fortsætte den handling,
påbudet angår.
Stk. 5. Ankes en dom, hvorved et påbud ikke findes lovligt, kan den ret, der har
afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt, bestemme, at den pågældende
ikke under ankesagen må udøve den handling, påbudet angår.7)
Stk. 6. Rejses tiltale for overtrædelse af loven, overlades udførelsen af tiltalen
til Forbrugerombudsmanden, såfremt denne begærer dette.
Erstatningssøgsmål
§ 20. Dersom en flerhed af forbrugere i forbindelse med overtrædelse af bestemmelserne
i denne lov har ensartede krav på erstatning, kan Forbrugerombudsmanden på begæring
indtale kravene under ét.
Foreløbigt forbud
§ 21. Forbrugerombudsmanden kan, når der er øjensynlig fare for,
at formålet med et forbud som nævnt i § 13, stk. 1, vil forspildes, hvis rettens
afgørelse skal afventes, nedlægge foreløbigt forbud. Sag til stadfæstelse af forbudet
skal anlægges senest næste hverdag. Reglerne i retsplejelovens §§ 642, nr. 2, 643,
645, stk. 1-3, og 651 finder tilsvarende anvendelse, og reglerne i §§ 636, 638 og
648, stk. 2, finder anvendelse med de fornødne lempelser. 8)
Stk. 2. Såfremt sag til stadfæstelse af et forbud efter stk. 1 ikke kan afgøres
ved dom senest 5 hverdage efter sagens anlæg, kan retten under sagens forberedelse
inden udløbet af den nævnte frist ved kendelse bestemme, at forbudet fortsat skal
stå ved magt. Retten giver, forinden sådan afgørelse træffes, så vidt muligt parterne
adgang til at udtale sig. Stadfæstes forbudet ikke inden fristens udløb, er det
bortfaldet.
Straf og påtale
§ 22. Tilsidesættelse af et af retten nedlagt forbud eller påbud eller et af Forbrugerombudsmanden
i henhold til § 16, stk. 2, eller § 19, stk. 2, meddelt påbud straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. Tilsidesættelse af et påbud om at tilbagebetale
en modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Stk. 2. Den, som undlader at meddele oplysninger, der afkræves efter § 15, stk.
2, eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler Forbrugerombudsmanden urigtige
eller vildledende oplysninger, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning.
Stk. 3. Overtrædelse af bestemmelserne i § 2, stk. 1-3, § 2 a, §§ 6-9 og forsætlig
overtrædelse af § 5 straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning. Overtrædelser af § 2, stk. 2 og 3, der består i skadelig omtale
af en anden erhvervsdrivende eller af forhold, der særligt angår den pågældende,
er undergivet privat påtale. 9)
Stk. 4. Overtrædelse af § 10 straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder,
medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 299 a. Påtale finder kun
sted efter den forurettedes begæring. 10)
Stk. 5. I forskrifter, der udstedes i medfør af §§ 11 og 12, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 6. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne
i straffelovens 5. kapitel. 11)
§ 22, stk. 1, 1. pkt. er ændret fra d. 01.07.2004 ved § 3.2 i
lov nr. 352 af 19.05.2004: "hæfte" ændret til "fængsel indtil
4 måneder"
§ 22, stk. 4. er ændret fra d. 01.07.2004 ved § 3.3 i
lov nr. 352 af 19.05.2004: "bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år"
ændret til: »bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter straffelovens § 299 a«.
Fri proces
§ 23. (Ophævet).
§ 23 er ophævet fra d. 01.01.2007 ved § 9.1 i
lov nr. 554 af 24.06.2005. Hidtidig formulering:
Forbrugere, der opfylder betingelserne i
retsplejelovens § 330, stk. 1, nr. 2, har fri proces i sager om tilbagebetaling
af pengeydelser, som er omfattet af et af retten nedlagt eller af Forbrugerombudsmanden
meddelt påbud.
Henlæggelsesbeføjelser
§ 24. Erhvervsministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven til Forbrugerstyrelsen.
Dette gælder ikke for beføjelser i henhold til § 15, stk. 5. Henlægger erhvervsministeren
sine beføjelser til Forbrugerstyrelsen, kan ministeren fastsætte regler om klageadgangen,
herunder at klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Ikrafttrædelse
§ 25. Loven træder i kraft den 1. oktober 1994. Samtidig ophæves lov om markedsføring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 594 af 27. juni 1992.
Færøerne og Grønland
§ 26. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 342 af 2. juni 1999 indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 2 Loven træder i kraft den 1. juli 1999. 12)
Lov nr. 164 af 15. marts 2000 indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. april 2000, jf. dog stk. 2. 13)
Stk. 2. ---14)
Lov nr. 442 af 31. maj 2000 indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 5
Stk. 1. ---15)
Stk. 2. Lovens § 2 træder i kraft den 1. juli 2000.
Stk. 3. ---
Stk. 4. ---
Stk. 5. ---
Stk. 6. ---
Erhvervsministeriet, den 17. juli 2000
Pia Gjellerup
/Georg Ferdinandsen
Officielle noter
1) § 2 a indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 97/55/EF af 6. oktober 1997 om ændring af direktiv 84/450/EØF
om vildledende reklame for at medtage sammenlignende reklame (EFT 1997 L 290 af
23.10.1997, s. 18-23).
2) § 4, stk. 2, er indsat ved lov nr. 342 af 2. juni 1999 og gennemfører
artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF af 25. maj 1999 om
visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed (EFT 1999 L 171
af 7.7.1999, s. 12-16).
3) § 6 a gennemfører artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF af 20. maj 1997 om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler
vedrørende fjernsalg (EFT 1997 L 144 af 4.6.1997, s. 19-27) og artikel 12 i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 97/66/EF af 15. december 1997 om behandling af personoplysninger
og beskyttelse af privatlivets fred inden for telesektoren (EFT 1998 L 24 af 30.1.1998,
s. 1-8).
4) § 15, stk. 2, 2. pkt., er indsat ved lov nr. 164 af 15. marts
2000 og implementerer en bestemmelse fra direktivet om sammenlignende reklame, jf.
note 1.
5) §15, stk.3, om Forbrugerombudsmandens ansættelse på åremål er
indført ved lov nr. 342 af 2. juni 1999. Som følge af lov nr. 346 af 2. juni 1999
om ændring af tjenestemandspensionsloven, tjenestemandsloven og en række andre love
(Opfølgning på nedsættelsen af folkepensionsalderen, ændring af reglerne om tjenestemandsretterne,
afskedigelse af åremålsansatte, ansættelse af personer uden dansk indfødsret m.v.)
er § 15, stk. 3, 1. pkt. ændret og 2. pkt. indsat ved lov nr. 164 af 15. marts 2000.
6) § 17, stk. 2-4, om retningslinjer, hvor der aftales bindende
virkning, er indsat ved lov nr. 342 af 2. juni 1999.
7) § 19, stk. 2-5, om Forbrugerombudsmandens adgang til at meddele
administrative påbud og domstolsprøvelsen heraf er indsat ved lov nr. 342 af 2.
juni 1999.
8) § 21, stk. 1, 3. pkt., er en lovteknisk ændring, der er foretaget
ved lov nr. 342 af 2. juni 1999.
9) § 22, stk. 3, er ændret ved lov nr. 164 af 15. marts 2000.
10) Ved lov nr. 433 af 31. maj 2000 om ændring af forskellige
lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. kan der efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2001 ikke idømmes hæftestraf.
Hæftestraf erstattes med fængsel indtil 4 måneder.
11) Den i lovgivningen nu anvendte formulering af strafansvar
for juridiske personer er indsat ved lov nr. 342 af 2. juni 1999.
12) Lov nr. 342 af 2. juni 1999 angår § 4, stk. 2, § 15, stk.
3, § 17, stk. 2-4, § 19, stk. 2-5, § 21, stk. 1, 3. pkt., og § 22, stk. 1 og 6.
13) Lov nr. 164 af 15. marts 2000 angår § 2 a, § 15, stk. 2 og
stk. 3, 1. og 2. pkt., og § 22, stk. 3.
14) Stk. 2 angår ikrafttrædelse af § 2 i lov nr. 164 af 15. marts
2000 og vedrører en lovteknisk ændring af rejsegarantifondloven.
15) Stk. 1 og 3-6 angår ikrafttrædelsen af gennemførelsen af EU-regler
om fjernsalg, metoden til beregning af årlige omkostninger i procent og gennemførelse
af protokoller om Domstolens fortolkningskompetence vedrørende konventionen om,
hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser mv.