Markedsføringsloven fra 20171)
Markedsføringsloven
fra 2006-2017 - Gældende fra 1. juli 2006 til 30. juni 2017.
Markedsføringsloven før
2006 - Gældende indtil 30. juni 2006.
Almindelige
bemærkninger
Specielle
bemærkninger
Lovændringer
Kapitel 1: Indledende bestemmelser, §§ 1-3.
Kapitel 2: Handelspraksis over for forbrugerne, §§ 4-9.
Kapitel 3: Særlige markedsføringsformer, §§ 10-12.
Kapitel 4: Oplysningsforpligtelser, §§ 13-19.
Kapitel 5: Forhold mellem erhvervsdrivende, §§ 20-22.
Kapitel 6: Retsmidler, § 24.
Kapitel 7: Forbrugerombudsmandens virksomhed, §§ 25-30.
|
Kapitel 8: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed, § 31.
Kapitel 9: Retsforfølgning og håndhævelsesforanstaltninger, §§
32-38.
Kapitel 10: Henlæggelsesbeføjelser, § 39.
Kapitel 10 a: Forældelsesfrist, § 39 a.
Kapitel 11: Ikrafttræden m.v., §§ 40-41.
Kapitel 12: Ændring af anden lovgivning, §§ 42-50.
Bilag 1: Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for
vildledende eller aggressive
|
Lovændringer
Lov nr. 426 af 03.05.2017
gældende fra d. 01.07.2017, som ændret ved
§ 20 i lov nr. 309
af 25.04.2018 (Lov om forretningshemmeligheder) fra d. 09.06.2018.
§ 1 i lov nr. 1309
af 06.12.2019 (Opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet,
præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav
m.v.) fra d. 17.01.2020.
§ 2 i lov nr. 801
af 09.06.2020 (Opgør med kviklån m.v.) fra d. 01.07.2020.
§ 1 i lov nr. 1055
af 30.06.2020 (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom, kreditaftaler
til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom og løbende kontraktforhold med angivelse
af varig pris) fra d. 01.07.2020.
§ 1 i lov
nr. 720 af 27.04.2021 (Undtagelse af visse forbrugslånsvirksomheders sponsorering af
idræt m.v. fra forbuddet mod markedsføring af forbrugslån og forbrugslånsvirksomheder i
forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere) fra d. 28.04.2021.
§ 2 i
lov nr. 1173 af 08.06.2021 (Ændring af reglerne om forbrugerkøb som følge af
implementering af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold) fra d. 01.01.2022.
§ 1 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021 (Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig
handelspraksis og indførelse af regler om handelspraksis rettet mod børn og unge samt
ny bødemodel m.v.) fra d. 01.01.2022.
Nu lovbekg.
nr. 866 af 15.06.2022, som ændret ved
§ 343 i lov nr. 718 af
13.06.2023 (Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber
og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed)) fra d. 01.01.2024.
§ 2 i lov nr. 732 af
13.06.2023 (Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til beruselse og indførelse
af mulighed for fængselsstraf) fra d. 01.07.2023.
Nu lovbekg.
nr. 1420 af 02.12.2024.
Kapitel 1: Indledende bestemmelser
Lovens anvendelsesområde
§ 1. Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed
samt på offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter på markedet.
Stk. 2. §§ 3, 4,
9 og 14 finder ikke anvendelse på pengeinstitutter og
realkreditinstitutter, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, litra a og b, i lov om finansiel virksomhed,
forsikringsselskaber, jf. § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om forsikringsvirksomhed, og fondsmæglerselskaber,
jf. § 13, stk. 2, jf. stk. 1, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter,
i det omfang erhvervsministeren har udstedt regler på det
pågældende område.
Stk. 3. §§ 15 og
16 finder ikke anvendelse på pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. § 5, stk. 1, nr. 1,
litra a og b, i lov om finansiel virksomhed, forsikringsselskaber, jf. § 9, stk. 1, nr. 1, i lov
om forsikringsvirksomhed, og fondsmæglerselskaber, jf. § 13, stk. 2, jf. stk. 1, i lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
§ 1, stk. 2 og 3 er ændret ved § 343.1 i
lov nr. 718 af 13.06.2023 fra d. 01.01.2024.
I § 1, stk. 2 og 3, ændres »finansielle virksomheder« til: »pengeinstitutter og realkreditinstitutter,
jf. § 5, stk. 1, nr. 1, litra a og b, i lov om finansiel virksomhed, forsikringsselskaber, jf. § 9, stk. 1, nr. 1,
i lov om forsikringsvirksomhed, og fondsmæglerselskaber, jf. § 13, stk. 2, jf. stk. 1, i lov om fondsmæglerselskaber
og investeringsservice og -aktiviteter«.
§ 1 a. En juridisk person, der hovedsagelig handler uden
for sit erhverv, sidestilles i denne lov med en forbruger.
§ 1 a er indsat ved § 1.2 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020.
Definitioner
§ 2. I loven forstås ved:
1) Forbruger: En fysisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
2) Erhvervsdrivende: En fysisk eller juridisk person, der udøver virksomhed som
handlende, håndværker eller industridrivende eller udøver et liberalt erhverv, og
enhver, der handler i en erhvervsdrivendes navn eller på en erhvervsdrivendes vegne.
3) Produkt: En vare eller tjenesteydelse, herunder fast ejendom, digitale tjenester
og digitalt indhold samt rettigheder og pligter.
4) Handelspraksis: En handling, udeladelse, adfærd, fremstilling eller kommerciel
kommunikation, herunder reklame og markedsføring, foretaget af en erhvervsdrivende
med direkte relation til promovering, salg eller udbud af et produkt til forbrugerne.
5) Transaktionsbeslutning: En beslutning, der træffes af en forbruger, om, hvorvidt,
hvordan og på hvilke betingelser forbrugeren vil købe, foretage fuld eller delvis
betaling for, beholde eller afhænde et produkt eller udøve en aftalemæssig rettighed
i forbindelse med produktet, uanset om forbrugeren beslutter at foretage en transaktion
eller at undlade dette.
6) Væsentlig forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd: Anvendelse af en handelspraksis,
som mærkbart indskrænker forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning,
hvorved forbrugeren træffer en transaktionsbeslutning, som vedkommende ellers ikke
ville have truffet.
7) Adfærdskodeks: En aftale eller et regelsæt, der ikke følger af love eller administrative
bestemmelser, hvorigennem den erhvervsdrivendes adfærd fastlægges, og ifølge hvilken
denne forpligtes til at overholde kodeksen i forbindelse med en eller flere former
for handelspraksis eller inden for en eller flere erhvervssektorer.
8) Kodeksindehaver: Et organ, herunder en erhvervsdrivende eller gruppe af erhvervsdrivende,
som er ansvarlig for udformningen og opdateringen af en adfærdskodeks eller for
at overvåge, at kodeksen overholdes af de parter, som har forpligtet sig i henhold
til denne.
9) God erhvervsskik: Standarden for de særlige færdigheder og den omhu, som en erhvervsdrivende
med rimelighed kan forventes at udvise over for forbrugerne, og som står i rimeligt
forhold til hæderlig markedspraksis eller det generelle princip om god tro inden
for den erhvervsdrivendes virkefelt. Begrebet dækker det samme som begrebet »erhvervsmæssig
diligenspligt«, der benyttes i direktiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis.
10) Købsopfordring: En kommerciel kommunikation, hvori produktets karakteristika
og pris er oplyst på en måde, som er passende i forhold til det anvendte kommercielle
kommunikationsmiddel, og hvorved forbrugeren sættes i stand til at foretage et køb.
11) Utilbørlig påvirkning: Udnyttelse af magtposition i forhold til forbrugeren
til at udøve pres selv uden anvendelse eller trusler om anvendelse af vold på en
måde, som væsentligt begrænser forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning.
12) Lovreguleret erhverv: En eller flere former for erhvervsmæssig virksomhed, når
der enten direkte eller indirekte ifølge love eller administrative bestemmelser
kræves bestemte erhvervsmæssige kvalifikationer for at optage eller udøve denne
virksomhed eller en form heraf.
13) Gebyr: En betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter
sig til købet af et produkt, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig
ydelse.
14) Samtykke: Enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljetilkendegivelse.
15) Elektronisk post: Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller
billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres på nettet
eller på modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren.
16) Rangordning: Den relative betydning, der tillægges produkter, som de præsenteres, opstilles
eller kommunikeres af den erhvervsdrivende, uanset de teknologiske midler, der anvendes til
en sådan præsentation, opstilling eller kommunikation.
17) Onlinemarkedsplads: En tjenesteydelse, der gør brug af software, herunder et websted, en
del af et websted eller en applikation, der drives af eller på vegne af den erhvervsdrivende,
der giver forbrugere mulighed for at indgå fjernsalgsaftaler med andre erhvervsdrivende
eller forbrugere.
§ 2, nr. 1 er ændret ved § 1.3 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. I § 2, nr. 1, udgår »eller juridisk«.
§ 2, nr. 14 er ændret ved § 1.4 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. I § 2, nr. 14, ændres »og«
til: »,«, og efter »informeret« indsættes: »og utvetydig«.
§ 2, nr. 3 er ændret ved § 1.2 i lov
nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 2, nr. 3, indsættes efter »fast ejendom,«: »digitale
tjenester og digitalt indhold samt«.
§ 2, nr. 16 og 17 er indsat ved § 1.3 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 28.05.2022.
God markedsføringsskik
§ 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik
under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser,
jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Handelspraksis rettet mod børn og unge,
eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis,
skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed
og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke
og nemmere at præge, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Hvis den pågældende handelspraksis påvirker
forbrugerens økonomiske interesser, finder kapitel 2 anvendelse
i stedet for stk. 1 og 2. Såfremt den pågældende handelspraksis samtidig strider
mod hensyn, der ikke tilsigter at varetage forbrugernes økonomiske interesser, herunder
hensyn til smag og anstændighed, sikkerhed og sundhed eller andre hensyn, eller
såfremt den pågældende handelspraksis er reguleret af aftaleretten, finder stk.
1 og 2 anvendelse ved siden af kapitel 2.
Kapitel 2: Handelspraksis over for forbrugerne
God erhvervsskik
§ 4. En erhvervsdrivende skal i sin handelspraksis over for
forbrugerne udvise god erhvervsskik.
Vildledende handlinger
§ 5. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde
urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde
vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne
er faktuelt korrekte.
Stk. 2. Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig
til et eller flere af følgende elementer:
1) Produktets eksistens eller art,
2) de væsentligste egenskaber ved produktet,
3) omfanget af den erhvervsdrivendes forpligtelser, begrundelsen for den pågældende
handelspraksis og karakteren af den anvendte salgsproces,
4) erklæringer eller symboler med direkte eller indirekte støtte eller godkendelse
af den erhvervsdrivende eller dennes produkter,
5) prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel,
6) behov for eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation,
7) den erhvervsdrivendes eller dennes agents egenskaber og rettigheder,
8) forbrugerens rettigheder,
9) den erhvervsdrivendes overholdelse af adfærdskodeks, som denne oplyser at være
bundet af,
10) forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn eller
11) enhver markedsføring af en vare i en medlemsstat som værende identisk med en vare, som
markedsføres i andre medlemsstater, men hvor den pågældende vare med hensyn til sammensætning
og karakteristika frembyder betydelige forskelle, medmindre det er begrundet i legitime
og objektive faktorer.
§ 5, stk. 2, nr. 9 er ændret ved § 1.4 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 5, stk. 2, nr. 9, udgår »eller«.
§ 5, stk. 2, nr. 10 er ændret ved § 1.5 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 5, stk. 2, nr. 10, ændres »forretningskendetegn.«
til: »forretningskendetegn eller«.
§ 5, stk. 2, nr. 11 er indsat ved § 1.6 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 28.05.2022.
Vildledende udeladelser, herunder købsopfordringer og skjult reklame
§ 6. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede
ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger
på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Stk. 2. Ved købsopfordringer betragtes følgende
oplysninger som væsentlige:
1) Produktets væsentligste karakteristika i et omfang, der svarer til mediet og
produktet,
2) den erhvervsdrivendes fysiske adresse og navn og, hvis en anden erhvervsdrivende
handler på dennes vegne, den fysiske adresse og navnet på denne erhvervsdrivende,
3) forhold vedrørende betaling, levering og gennemførelse af aftalen, i det omfang
disse forhold afviger fra, hvad der er sædvanligt i branchen,
4) fortrydelsesret, afbestillingsret eller returret, hvis forbrugeren har en sådan
ret,
5) prisen inklusive moms og afgifter,
6) yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det omfang
sådanne omkostninger pålægges, og
7) for produkter, der tilbydes på onlinemarkedspladser, hvorvidt den tredjepart, der
tilbyder produkterne, er erhvervsdrivende eller ej, på grundlag af den pågældende
tredjeparts erklæring til udbyderen af onlinemarkedspladsen.
Stk. 3. Når produktets art medfører, at prisen
ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan
prisen beregnes. Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med
rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan
forekomme.
Stk. 4. En erhvervsdrivende skal klart oplyse den
kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.
§ 8 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Ved vurderingen af, om oplysninger er blevet
udeladt efter stk. 1 og 4, skal der tages hensyn til, om den erhvervsdrivende anvender
et medie, som kun giver begrænset plads eller tid til at formidle oplysningerne,
og hvilke foranstaltninger den erhvervsdrivende i givet fald har truffet for at
gøre oplysningerne tilgængelige for forbrugerne på anden måde.
§ 6, stk. 2, nr. 4 er ophævet ved § 1.7 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022. Nr. 5-7 bliver herefter nr. 4-6. Hidtidig formulering:
4) den erhvervsdrivendes fremgangsmåde i forbindelse med klagesagsbehandling, i det omfang den afviger fra,
hvad der er sædvanligt i branchen,
§ 6, stk. 2, nr. 6, der bliver nr. 5, er ændret ved § 1.8 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 6, stk. 2, nr. 6, der bliver nr. 5, ændres »afgifter og« til: »afgifter,«.
§ 6, stk. 2, nr. 7, der bliver nr. 6, er ændret ved § 1.9 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 6, stk. 2, nr. 7, der bliver nr. 6, ændres »pålægges.« til: »pålægges, og«.
§ 6, stk. 2, nr. 7 er indsat ved § 1.10 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 6 a. En erhvervsdrivende, der giver forbrugere mulighed for at søge
efter produkter, der tilbydes af forskellige erhvervsdrivende eller af forbrugere på grundlag
af en søgning i form af et nøgleord, en sætning eller et andet input, uanset hvor transaktionerne
i sidste ende gennemføres, skal på en klar og forståelig måde give forbrugeren generelle
oplysninger om de vigtigste parametre, der afgør rangordningen af de produkter, som
forbrugeren præsenteres for som følge af søgningen, og den relative betydning af disse
parametre i forhold til andre parametre.
Stk. 2. Oplysningerne skal gives i et særligt afsnit af
onlinegrænsefladen, der er direkte og let tilgængeligt fra den side, hvor søgeresultatet præsenteres.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på udbydere af
onlinesøgemaskiner som defineret i artikel 2, nr. 6, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed
og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester.
§ 6 a er indsat ved § 1.11 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 6 b. En erhvervsdrivende, der giver adgang til brugeranmeldelser af
produkter, skal på en klar og forståelig måde oplyse, hvorvidt og i givet fald hvordan den
erhvervsdrivende sikrer, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der
faktisk har anvendt eller købt produkterne.
§ 6 b er indsat ved § 1.11 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022.
Aggressiv handelspraksis
§ 7. En erhvervsdrivende må i sin handelspraksis ikke benytte
chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt
at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt.
Stk. 2. Ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende
i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, skal der tages hensyn til:
1) Tidspunktet for denne handelspraksis, stedet, hvor den har fundet sted, og dens
karakter og vedholdenhed.
2) Anvendelse af truende eller utilbørligt sprog eller adfærd.
3) Den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig situation eller omstændighed,
der er af en så alvorlig karakter, at den indskrænker forbrugerens vurderingsevne,
og som den erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at påvirke forbrugerens
beslutning i forbindelse med produktet.
4) Den erhvervsdrivendes opstilling af byrdefulde eller uforholdsmæssigt omfattende
hindringer af ikkekontraktuel karakter, når en forbruger ønsker at udøve sine rettigheder
i henhold til kontrakten, herunder retten til at ophæve kontrakten eller til at
vælge et andet produkt eller en anden erhvervsdrivende.
5) Enhver trussel om ulovlige handlinger.
§ 7, stk. 2 er indsat ved § 1.5 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020.
Væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd
§ 8. Det er en betingelse for, at der er handlet i strid
med §§ 4-7, at den pågældende handelspraksis
væsentligt forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvride den økonomiske
adfærd hos gennemsnitsforbrugeren eller, hvis den pågældende handelspraksis rettes
mod en særlig gruppe af forbrugere, hos et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.
Stk. 2. En handelspraksis, som den erhvervsdrivende
med rimelighed må formode kun forvrider den økonomiske adfærd væsentligt hos en
klart identificerbar gruppe af forbrugere, der er særlig sårbare over for denne
praksis eller det omhandlede produkt, herunder på grund af mentale eller fysiske
handicap, alder eller godtroenhed, vurderes med udgangspunkt i et gennemsnitligt
medlem af denne gruppe.
Former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive
§ 9. Uanset at der ikke er handlet i strid med §§
5- 7, må en erhvervsdrivende ikke anvende de former
for handelspraksis, der er opregnet i bilag 1.
Kapitel 3: Særlige markedsføringsformer
Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere
§ 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til
nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående
samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket
kan trækkes tilbage. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit
at tilbagekalde samtykket.
Stk. 2. En erhvervsdrivende, der fra en kunde
har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af produkter, kan
uanset stk. 1 markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via elektronisk
post. Det forudsætter dog, at den erhvervsdrivende giver kunden klar og utvetydig
mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen
af adressen til den erhvervsdrivende og ved hver efterfølgende henvendelse.
Stk. 3. Retter en erhvervsdrivende henvendelse
til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, skal
følgende betingelser være opfyldt:
1) Markedsføringen skal klart kunne identificeres som sådan,
2) betingelser for salgsfremmende foranstaltninger skal være let tilgængelige og
fremlægges klart og utvetydigt,
3) det skal fremgå, på hvis vegne markedsføringen udsendes, på en måde, der ikke
er tilsløret eller holdes skjult,
4) modtageren må ikke opfordres til at besøge websteder, hvor den erhvervsdrivende,
der er ansvarlig for webstedet, ikke opfylder kravene i nr. 1-3, og
5) der skal være en adresse, som modtageren kan henvende sig til for at få standset
sådanne henvendelser.
Stk. 4. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse
til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end
nævnt i stk. 1 med henblik på direkte markedsføring, hvis
1) den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette,
2) det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister
(CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig direkte markedsføring, eller
3) den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende
har frabedt sig direkte markedsføring.
Stk. 5. Stk. 4, nr. 2 og 3, gælder ikke, hvis
den pågældende person forudgående har anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.
Stk. 6. Første gang en erhvervsdrivende retter
henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation
end nævnt i stk. 1, skal den erhvervsdrivende klart og utvetydigt oplyse om retten
til at frabede sig direkte markedsføring fra den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende
skal endvidere altid give mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser.
Stk. 7. Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 6 og om pligten
til at give adgang til at frabede sig henvendelser til en bestemt fysisk person
ved brug af andre midler til fjernkommunikation end nævnt i stk. 1.
§ 10, stk. 1, 2. pkt. er indsat ved § 1.6 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. 2. pkt. bliver herefter 3. pkt.
Handelspraksis rettet mod børn og unge
§ 11. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år
må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs
adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
Stk. 2. Handelspraksis rettet mod børn og unge
under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler,
herunder alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år.
Stk. 3. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må
ikke udøves på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende
børn og unge under 15 år. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år på sociale medier
må heller ikke i øvrigt anvende børn og unge under 15 år, medmindre anvendelsen indgår i en
naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
Stk. 4. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke produkter der er omfattet af stk. 2.
§ 11, stk. 2 er ændret ved § 1.12 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 01.01.2022. I § 11, stk. 2, indsættes efter »alkohol«: »eller andre produkter, der er uegnede for
børn og unge under 18 år«.
§ 11, stk. 3 og 4 er indsat ved § 1.13 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 01.01.2022.
Forbud mod markedsføring af visse kreditaftaler og forbrugslånsvirksomheder
§ 11 a. Markedsføring af kreditaftaler til forbrugere er forbudt, såfremt
forbrugslånsvirksomheden udbyder forbrugerkredit med årlige omkostninger på 25 pct. eller derover,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af
boligkreditaftaler.
Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af
kreditaftaler til forbrugere i følgende tilfælde:
1) På forbrugslånsvirksomhedens forretningssted.
2) På forbrugslånsvirksomhedens hjemmeside eller i et system til brug for fjernsalg, som
drives af forbrugslånsvirksomheden.
3) Hvis kredit udbydes med henblik på køb af en specifik vare eller tjenesteydelse, hvorefter
a) køberen efter aftale med sælgeren har fået henstand med betaling af købesummen eller en del af
denne eller købesummen helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet køberen af en tredjemand på grundlag
af en aftale herom mellem denne og sælgeren,
b) kreditaftalen markedsføres på sælgerens forretningssted eller hjemmeside eller i et system
til brug for fjernsalg, som drives af sælgeren, og
c) markedsføringen sker i tilknytning til oplysningen om varens eller tjenesteydelsens kontantpris.
§ 11 a er indsat ved § 2.1 i
lov nr. 801 af 09.06.2020
fra d. 01.07.2020.
§ 11 b. Enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til
forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere er forbudt, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring
af boligkreditaftaler.
Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil
eller spiludbydere, hvis kredit udbydes med henblik på køb af en vare eller tjenesteydelse,
hvorefter køberen efter aftale med sælgeren har fået henstand med betaling af købesummen eller en
del af denne eller købesummen helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet køberen af en tredjemand
på grundlag af en aftale herom mellem denne og sælgeren.
Stk. 4. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil
eller spiludbydere, hvis markedsføring sker ved en forbrugslånsvirksomheds sponsorering af idræt
og almennyttige foreninger og fonde og forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med årlige
omkostninger på 25 pct. eller derover. Undtagelsen gælder kun ved skriftlige sponsoraftaler.
§ 11 b er indsat ved § 2.1 i
lov nr. 801 af 09.06.2020
fra d. 01.07.2020.
§ 11 b, stk. 1 er ændret ved § 1.1 i lov nr. 720 af 27.04.2021 fra d. 28.04.2021. I § 11 b, stk. 1, ændres »stk. 2 og 3«
til: »stk. 2-4«.
§ 11 b, stk. 4 er indsat ved § 1.2 i lov nr. 720 af 27.04.2021 fra d. 28.04.2021.
Mærkning og emballering
§ 12. Erhvervsministeren kan efter forhandling
med repræsentanter for forbrugerne og relevante erhvervsorganisationer fastsætte
bestemmelser om, at bestemte varebetegnelser eller symboler er forbeholdt eller
skal benyttes for varer, der opfylder visse nærmere angivne betingelser, og at bestemte
varer kun må sælges eller udbydes til salg, såfremt varerne eller deres indpakning
oplyser om varernes indhold og sammensætning, holdbarhed, behandlingsmåde og egenskaber
i øvrigt.
Kapitel 4: Oplysningsforpligtelser
Dokumentation af faktiske forhold
§ 13. Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden
af oplysninger om faktiske forhold.
Oplysningsforpligtelser vedrørende priser m.v.
§ 14. En erhvervsdrivende, der udbyder produkter til forbrugere,
skal i sin handelspraksis klart og tydeligt oplyse om produkternes pris efter de
nærmere regler fastsat af erhvervsministeren efter stk. 2.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan efter
forhandling med vedkommende minister samt repræsentanter for forbrugerne og de relevante
erhvervsorganisationer fastsætte de nærmere regler om oplysningsforpligtelsen i
stk. 1, herunder
1) regler om fremgangsmåden ved meddelelse af prisoplysninger og om begrænsningen
i mængden af oplysninger, der gives,
2) regler om, at der skal oplyses om varens pris pr. måleenhed og om anvendelse
af måleenhed for de enkelte varegrupper,
3) regler om, at færdigpakkede detailsalgsvarer skal forsynes med oplysninger om
pakningens nettomængde, og
4) regler med henblik på at opfylde de bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om tjenesteydelser i det indre marked, som vedrører tjenesteyderes pligt
til at give prisoplysninger m.v. til tjenestemodtagere.
Faktureringspligt for regningsarbejde
§ 15. Når en tjenesteydelse er udført efter regning, skal
forbrugeren modtage en specificeret regning, der sætter denne i stand til at kontrollere
prisen for de produkter, der indgår i ydelsen. Forbrugeren skal have oplysninger
om timepris, timeforbrug og materialeforbrug, hvor det har betydning for prisen
på tjenesteydelsen.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende kan helt eller delvis
erstatte oplysningerne nævnt i stk. 1 med andre oplysninger, hvis dette sker efter
aftale med forbrugeren, eller hvis det følger af branchesædvane inden for det pågældende
område.
Stk. 3. Den erhvervsdrivende skal på forbrugerens
anmodning give yderligere oplysninger, som sætter forbrugeren i stand til at kontrollere
prisen for de produkter, der indgår i ydelsen. Anmodningen skal fremsættes inden
for rimelig tid.
Stk. 4. Erhvervsministeren kan efter
forhandling med vedkommende fagminister samt repræsentanter for forbrugerne og de
relevante erhvervsorganisationer fastsætte særregler om undtagelser fra stk. 1-3,
herunder regler om oplysninger i forbindelse med ydelse af kredit.
Gebyrer
§ 16. Størrelsen eller opkrævningen af et gebyr, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 13, der ikke er reguleret ved lov, i et løbende kontraktforhold
kan alene ændres til ugunst for forbrugeren, hvis betingelserne herfor er klart
fremhævet i kontrakten.
Stk. 2. Ændring af gebyrer eller opkrævning af
nye gebyrer i løbende kontraktforhold skal varsles med rimelig frist, inden de får
virkning for forbrugeren.
Stk. 3. Er gebyrændringen væsentlig, eller opkræves
et nyt gebyr, skal varslingen ske til forbrugeren ved individuel kommunikation,
inden ændringen får virkning. Har forbrugeren har ret til at opsige aftalen, skal
dette fremgå af varslingen, ligesom det skal fremgå, under hvilke betingelser forbrugeren
kan opsige aftalen.
Garanti
§ 17. En erhvervsdrivende, der markedsfører en handelsmæssig garanti, skal
udlevere en erklæring om garantien til forbrugeren på et varigt medium senest ved leveringen
af produktet.
Stk. 2. Erklæringen skal være udfærdiget på et klart og
forståeligt sprog og skal indeholde,
1) når det er relevant, en utvetydig erklæring om, at køberen ved lov har ret til gratis
afhjælpning fra sælgerens side af mangler ved salgsgenstanden, og at denne ret ikke påvirkes
af den handelsmæssige garanti,
2) garantigiverens navn og adresse,
3) den procedure, som forbrugeren skal følge for at opnå gennemførelse af
den handelsmæssige garanti,
4) betegnelsen på de produkter, som den handelsmæssige garanti finder anvendelse på, og
5) vilkårene for den handelsmæssige garanti.
Stk. 3. Manglende overholdelse af stk. 1 og 2 ændrer ikke ved, at
den handelsmæssige garanti er bindende for garantigiveren som anført
i købelovens § 86 a, stk. 1.
Stk. 4. Vilkårene for den handelsmæssige garanti skal være affattet
på dansk, såfremt markedsføringen er sket på dansk.
§ 17, stk. 1 er ophævet, og nyt stk. 1-3 er indsat, ved § 2.2 i
lov nr. 1173 af 08.06.2021
fra d. 01.01.2022. Stk. 2 bliver herefter stk. 4. Hidtidig formulering af stk. 1:
§ 17. En erhvervsdrivende, der markedsfører en garanti el.lign.,
skal på let forståelig måde informere forbrugeren om
1) garantiens indhold, herunder eventuelle begrænsninger og forpligtelser indeholdt i garantien,
2) de oplysninger, der er nødvendige for at gøre garantien gældende, og
3) at forbrugerens ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien.
§ 17, stk. 2, der bliver stk. 4, er ændret ved § 2.3 i lov nr. 1173 af 08.06.2021 fra d. 01.01.2022. I § 17, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres »garantien« til: »den handelsmæssige garanti«.
Markedsføring af kreditaftaler
§ 18. Enhver markedsføring af kreditaftaler over for forbrugere,
som ikke er omfattet af § 19, og som oplyser en rentesats eller
talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit, skal
indeholde følgende standardoplysninger:
1) Debitorrenten, herunder om den er fast eller variabel eller begge, og oplysninger
om omkostninger, der indgår i forbrugerens samlede omkostninger i forbindelse med
kreditten.
2) Det samlede kreditbeløb.
3) De årlige omkostninger i procent (ÅOP) som beregnet efter
lov om kreditaftaler.
4) Kreditaftalens løbetid.
5) Kontantprisen og størrelsen af en eventuel forudbetaling ved kredit i form af
henstand med betalingen for en specifik vare eller tjenesteydelse.
6) Det samlede beløb, som skal betales af forbrugeren, og ydelsernes størrelse.
Stk. 2. Standardoplysningerne, jf. stk. 1, skal
oplyses klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.
Stk. 3. Hvis indgåelsen af en aftale om en accessorisk
tjenesteydelse i forbindelse med kreditaftalen, herunder en forsikring, er obligatorisk
for at opnå kreditten eller for at opnå kreditten på de annoncerede vilkår og betingelser
og en sådan aftales omkostninger ikke kan beregnes på forhånd, skal forpligtelsen
til at indgå denne aftale også være oplyst klart, kort og på en fremtrædende måde
sammen med de årlige omkostninger i procent (ÅOP).
Stk. 4. En kreditformidler skal i markedsføring
og i dokumentation henvendt til forbrugere gøre opmærksom på omfanget af sine beføjelser,
herunder om vedkommende udelukkende samarbejder med en eller flere kreditgivere
eller optræder som selvstændig mægler.
Stk. 5. Erhvervsministeren fastsætter
regler om risikooplysninger for kreditaftaler.
Markedsføring af boligkreditaftaler
§ 19. Enhver markedsføring af boligkreditaftaler, der oplyser
en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med boligkreditten,
skal indeholde følgende standardoplysninger:
1) Boligkreditgivers eller boligkreditformidlers identitet.
2) Det pant eller anden sikkerhed, som ligger til grund for boligkreditaftalen.
3) Debitorrenten, og hvorvidt den er fast eller variabel eller begge dele, tillige
med oplysninger om de gebyrer, der indgår i omkostningerne i forbindelse med boligkreditaftalen.
4) Det samlede kreditbeløb.
5) De årlige omkostninger i procent (ÅOP), som skal have en mindst lige så fremtrædende
placering i markedsføringen som enhver renteangivelse for boligkreditten.
6) Boligkreditaftalens løbetid.
7) Ydelsernes størrelse.
8) Det samlede beløb og antallet af ydelser, der skal betales af forbrugeren.
9) Advarsel om, at eventuelle udsving i valutakursen kan påvirke det beløb, der
skal betales, hvis der markedsføres lån i Danmark i en anden valuta end danske kroner.
Stk. 2. Standardoplysningerne, jf. stk. 1, skal
oplyses klart, kort og på en fremtrædende måde. Standardoplysningerne, jf. stk.
1, nr. 3-8, skal vises ved hjælp af et repræsentativt eksempel med anvendelse af
de af erhvervsministeren fastsatte standardforudsætninger. Udbydes boligkreditten
kun under andre forudsætninger end de af erhvervsministeren fastsatte
standardforudsætninger, skal de almindeligt anvendte forudsætninger for den markedsførte
boligkredit anvendes ved angivelsen af det repræsentative eksempel.
Stk. 3. Forpligtelsen til at indgå denne aftale
skal være angivet klart, præcist og på en fremtrædende plads sammen med de årlige
omkostninger i procent (ÅOP), hvis indgåelsen af en aftale om en accessorisk tjenesteydelse,
navnlig en forsikring, er obligatorisk for at opnå boligkreditten eller for at opnå
boligkreditten på de oplyste vilkår og betingelser og omkostningerne ved en sådan
aftale ikke kan beregnes på forhånd.
Stk. 4. Oplysningerne i stk. 1 og 3 skal være
let læselige eller kunne høres tydeligt afhængigt af det medie, der anvendes til
markedsføring.
Stk. 5. Erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler for, hvad der må anses at være et repræsentativt eksempel ved markedsføring
af boligkreditter.
Kapitel 5: Forhold mellem erhvervsdrivende
Vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende
§ 20. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke være egnet
til at vildlede, således at dette kan antages at påvirke andre erhvervsdrivendes
økonomiske adfærd eller skade en konkurrent.
Stk. 2. Ved vurderingen af, om en erhvervsdrivendes
handelspraksis er vildledende efter stk. 1, skal der tages hensyn til den pågældende
handelspraksis som helhed, herunder oplysninger om følgende forhold:
1) Egenskaberne ved produktet,
2) prisen eller den måde, prisen beregnes på, og betingelserne for levering af produkterne
og
3) annoncørens status, egenskaber og rettigheder.
Stk. 3. En erhvervsdrivendes handelspraksis må
ikke være aggressiv eller utilbørlig over for andre erhvervsdrivende.
Sammenlignende reklame
§ 21. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som
direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til produkter, som udbydes
af en konkurrent.
Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er
tilladt efter loven, når sammenligningen
1) ikke er vildledende,
2) angår produkter, der opfylder samme behov eller tjener samme formål,
3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber,
der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse produkter, herunder prisen,
4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller
mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske
kendetegn eller produkter,
5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre
karakteristiske kendetegn, produkter, aktiviteter eller øvrige forhold,
6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter
med samme betegnelse,
7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents
varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende
produkters oprindelsesbetegnelser og
8) ikke fremstiller produkter som en imitation eller en kopi af produkter, der er
dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.
Forretningskendetegn
§ 22. Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn
og lign., der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er
egnet til at fremkalde forveksling med andre.
Overskriften før § 23 er ophævet ved § 20.1 i
lov nr. 309 af 25.04.2018 fra d. 09.06.2018. Hidtidig formulering:
Erhvervshemmeligheder og tekniske tegninger m.v.
§ 23. (Ophævet).
§ 23 er ophævet ved § 20.2 i
lov nr. 309 af 25.04.2018 fra d. 09.06.2018. Hidtidig formulering:
§ 23. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en erhvervsdrivende eller
udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig kendskab til eller
rådighed over den erhvervsdrivendes erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over den erhvervsdrivendes
erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe
eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet gælder i 3 år efter tjenesteforholdets,
samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig
adgang til den erhvervsdrivendes virksomhed.
Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed
er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign.,
må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.
Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte oplysninger eller tegninger m.v., såfremt
kendskab til eller rådighed over dem er opnået i strid med stk. 1-4.
Kapitel 6: Retsmidler
§ 24. Handlinger i strid med loven kan forbydes ved dom.
I forbindelse hermed eller senere kan der ved dom gives sådanne påbud, som må anses
nødvendige for at sikre
1) forbuddets overholdelse, herunder ved bestemmelse om, at aftaler, som indgås
i strid med et forbud, er ugyldige, og
2) genoprettelse af den forud for den ulovlige handling eksisterende tilstand, herunder
om tilintetgørelse eller tilbagekaldelse af produkter og om udsendelse af oplysninger
eller berigtigelse af angivelser.
Stk. 2. Handlinger i strid med loven er erstatningsansvarspådragende
i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler. Bestemmelsen finder både anvendelse på
erhvervsdrivende og forbrugere, der har lidt tab som følge af handlinger i strid med loven. Forbrugere
vil endvidere, hvor det er relevant, have adgang til de almindelige misligholdelsesbeføjelser,
herunder et afslag i købesummen eller ophævelse af aftalen i overensstemmelse med dansk rets
regler om forbrugerbeskyttelse.
Stk. 3. Den, der forsætligt eller uagtsomt krænker
eller uberettiget udnytter en andens ret i strid med loven, skal betale et rimeligt
vederlag herfor.
Stk. 4. Foreligger der hverken forsæt eller uagtsomhed,
skal den, der har krænket eller udnyttet en ret i strid med loven, betale et vederlag
efter stk. 3, i det omfang det skønnes rimeligt.
§ 24, stk. 2, 2. og 3. pkt. er indsat ved § 1.14 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022.
Kapitel 7: Forbrugerombudsmandens virksomhed
Forbrugerombudsmanden
§ 25. Forbrugerombudsmanden fører navnlig ud fra hensynet
til forbrugerne tilsyn med, at loven og regler udstedt i medfør af loven overholdes.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan fra enhver kræve
alle oplysninger, som skønnes nødvendige for Forbrugerombudsmandens virksomhed,
herunder til afgørelse af, om et forhold falder ind under lovens bestemmelser. Forbrugerombudsmanden
kan kræve oplysningerne meddelt inden for en kort frist, når det gælder sammenlignende
reklame, eller når det efter omstændighederne skønnes påkrævet.
Stk. 3. Forbrugerombudsmanden udnævnes af erhvervsministeren
for et tidsrum på op til 6 år med mulighed for forlængelse med
op til i alt 3 år. Genudnævnelse som forbrugerombudsmand efter udløb af den fastsatte
periode kan kun ske efter fornyet opslag. Ved genudnævnelse finder 1. pkt. tilsvarende
anvendelse. Forbrugerombudsmanden kan kun afskediges uden ansøgning, såfremt afskeden
er begrundet i helbredsmæssige årsager, eller såfremt den pågældende som følge af
strafbart forhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uegnet til at forblive i
stillingen. Ansættelsen ophører automatisk ved udgangen af den måned, hvori den
pågældende fylder 70 år. Forbrugerombudsmanden skal opfylde de almindelige betingelser
for at blive dommer.
Stk. 4. Forbrugerombudsmandens afgørelser efter
loven kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 5. Erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Digitalisering af Forbrugerombudsmandens virksomhed
§ 26. En digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Forbrugerombudsmanden om forhold,
som er omfattet af loven eller af regler udstedt i medfør af loven, skal foregå
digitalt.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 4. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at Forbrugerombudsmanden kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter
loven eller efter regler udstedt i medfør af loven uden underskrift, med maskinelt
eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller dokumentet.
Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 5. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt
på grundlag af elektronisk databehandling, kan træffes eller udstedes alene med
angivelse af Forbrugerombudsmanden som afsender.
Kontrolundersøgelser på stedet
§ 27. Forbrugerombudsmanden kan foretage kontrolundersøgelser
til brug for behandling af klager, der er oversendt fra håndhævelsesmyndigheder
i andre EU-lande i medfør af
forordning (EU) 2017/2394 af 12. december 2017 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og
om ophævelse af
forordning (EF) nr. 2006/2004, og som vedrører overtrædelser af direktiver,
for hvilke Forbrugerombudsmanden er udpeget som kompetent myndighed.
Stk. 2. Forbrugerombudsmandens kontrolundersøgelser,
jf. stk. 1, kan kun finde sted efter indhentet retskendelse.
Stk. 3. Adgangen til kontrolundersøgelser indebærer,
at Forbrugerombudsmanden får adgang til en virksomheds eller sammenslutnings lokaler
og transportmidler med henblik på dér at gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver
oplysning, herunder markedsføringsmateriale, regnskaber, regnskabsmaterialer, bøger
og andre forretningspapirer, uanset informationsmedium. I forbindelse med en kontrolundersøgelse
kan Forbrugerombudsmanden forlange mundtlige forklaringer. Forbrugerombudsmanden
kan ikke kræve mundtlige forklaringer i tilfælde, hvor Forbrugerombudsmanden har
en sådan konkret mistanke om et strafbart forhold, at der er grundlag for at rejse
sigtelse. Forbrugerombudsmanden kan desuden forlange, at personer, der er omfattet
af kontrolundersøgelsen, viser indholdet af deres lommer, tasker og lign., med henblik
på at Forbrugerombudsmanden kan gøre sig bekendt med og eventuelt tage kopi af dette.
Stk. 4. Opbevares en virksomheds eller sammenslutnings
oplysninger hos, eller behandles de af en ekstern databehandler, kan Forbrugerombudsmanden
få adgang til den eksterne databehandlers lokaler med henblik på dér at gøre sig
bekendt med og tage kopi af oplysningerne, jf. stk. 3. Adgangen forudsætter, at
det ikke er muligt for Forbrugerombudsmanden at få adgang til de pågældende oplysninger
direkte fra den virksomhed eller sammenslutning, som er genstand for kontrolundersøgelsen.
Stk. 5. Forbrugerombudsmanden kan indsamle en
kopi af dataindholdet fra elektroniske medier, der er omfattet af kontrolundersøgelsen,
med henblik på efterfølgende at gennemgå kopien. De indsamlede data skal forsegles
eller på anden måde sikres mod læsning, inden kontrolundersøgelsen afsluttes. Den,
der er genstand for kontrolundersøgelsen, kan kræve, at denne selv eller en af denne
udpeget repræsentant overværer, at de indsamlede data gøres tilgængelige for læsning,
og at Forbrugerombudsmanden gennemgår det indsamlede materiale. Forbrugerombudsmanden
har pligt til senest 40 hverdage efter kontrolundersøgelsens afslutning at give
en kopi af de oplysninger, som Forbrugerombudsmanden måtte have taget fra de indsamlede
data, til den, der er genstand for kontrolundersøgelsen. Når gennemgangen af de
indsamlede data er gennemført, skal dataene sikres mod læsning. De indsamlede data
skal slettes, hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at materialet ikke indeholder
beviser for en overtrædelse af de i stk. 1 nævnte regler. Beslutter Forbrugerombudsmanden
at gå videre med sagen, skal de indsamlede data slettes, når sagen er endeligt afgjort.
Stk. 6. Medfører en virksomheds eller sammenslutnings
forhold, at det ikke er muligt for Forbrugerombudsmanden samme dag, som kontrolundersøgelsen
foretages, at få adgang til eller tage kopi af oplysningerne, jf. stk. 3-5, kan
Forbrugerombudsmanden forsegle de relevante forretningslokaler og oplysninger i
op til 3 hverdage herefter.
Stk. 7. Under samme betingelser som i stk. 6 kan
Forbrugerombudsmanden medtage de oplysninger eller det medium, hvorpå oplysningerne
befinder sig, med henblik på kopiering. Det materiale, som Forbrugerombudsmanden
har taget med, skal sammen med et sæt kopier af de oplysninger, som Forbrugerombudsmanden
har taget til brug for en nærmere gennemgang, tilbageleveres til virksomheden eller
sammenslutningen senest 3 hverdage efter kontrolundersøgelsen.
Stk. 8. Fristerne i stk. 5, 6 og 7 kan i særlige
tilfælde forlænges.
Stk. 9. Politiet yder bistand ved udøvelsen af
beføjelserne efter stk. 1 og 3-7. Erhvervsministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.
§ 27, stk. 1 er ændret ved § 1.7 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. I § 27, stk. 1, ændres »forordning
2006/2004/EF om forbrugerbeskyttelsessamarbejde« til: »forordning (EU) 2017/2394
af 12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004«.
Forhandlingsprincippet
§ 28. Forbrugerombudsmanden skal ved forhandling søge at
påvirke de erhvervsdrivende til at handle i overensstemmelse med principperne for
god skik og til at overholde loven i øvrigt.
Stk. 2. Tilsidesætter en erhvervsdrivende et tilsagn,
der er afgivet over for Forbrugerombudsmanden efter forhandling i henhold til stk.
1, kan Forbrugerombudsmanden meddele den erhvervsdrivende sådanne påbud, som må
anses nødvendige for at sikre tilsagnets overholdelse.
Retningslinjer
§ 29. Forbrugerombudsmanden søger efter forhandling med
repræsentanter for forbrugerne og de relevante erhvervsorganisationer at påvirke
de erhvervsdrivendes adfærd gennem udarbejdelse og offentliggørelse af retningslinjer
for markedsføring på nærmere angivne områder, der må anses for væsentlige, navnlig
ud fra hensynet til forbrugerne.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan uanset stk.
1 ikke udstede retningslinjer, der alene retter sig mod virksomheder omfattet af
lov om finansiel virksomhed, lov om forsikringsvirksomhed og lov om fondsmæglerselskaber
og investeringsservice og -aktiviteter.
§ 29, stk. 2 er ændret ved § 343.2 i
lov nr. 718 af 13.06.2023 fra d. 01.01.2024.
I § 29, stk. 2, ændres »lov om finansiel virksomhed« til: »lov om finansiel virksomhed, lov om forsikringsvirksomhed
og lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter«.
Forhåndsbesked
§ 30. Forbrugerombudsmanden kan på anmodning fra en erhvervsdrivende
afgive udtalelse om sin vurdering af lovligheden af påtænkte markedsføringsforanstaltninger,
medmindre en stillingtagen giver anledning til særlig tvivl, eller der i øvrigt
foreligger særlige omstændigheder. En forhåndsbesked indebærer ikke en bindende
stillingtagen til lovligheden af vedkommende foranstaltning.
Stk. 2. Når Forbrugerombudsmanden har afgivet
en forhåndsbesked til en erhvervsdrivende om, at en påtænkt foranstaltning efter
Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være lovlig, kan Forbrugerombudsmanden ikke
på eget initiativ over for den erhvervsdrivende gribe ind i anledning af en foranstaltning,
som er dækket af forhåndsbeskeden og iværksat inden rimelig tid efter dennes afgivelse.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyr for forhåndsbesked.
Kapitel 8: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed
§ 31. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre
og offentliggøre sammenlignende undersøgelser af produkter.
Stk. 2. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
i forbindelse med undersøgelser som nævnt i stk. 1 anvende anonym informationsindsamling.
Kapitel 9: Retsforfølgning og håndhævelsesforanstaltninger
Retsforfølgning
§ 32. Enhver med en retlig interesse deri kan anlægge sag
om forbud, påbud, erstatning og vederlag efter § 24. Forbrugerombudsmanden
kan anlægge sag om forbud og påbud efter § 24, stk. 1, og på
begæring anlægge sag om erstatning og vederlag.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan meddele påbud,
hvis en handling er i strid med loven og ikke kan ændres ved forhandling.
Stk. 3. Et påbud kan af den, påbuddet retter sig
mod, forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom skal fremsættes skriftligt
over for Forbrugerombudsmanden, inden 4 uger efter at påbuddet er meddelt den pågældende.
Forbrugerombudsmanden skal inden 1 uge efter modtagelse af anmodningen indbringe
sagen for retten i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 4. Anmodning efter stk. 3 har ikke opsættende
virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende under sagens behandling
kan fortsætte den handling, påbuddet angår.
Stk. 5. Ankes en dom, hvorved et påbud ikke findes
lovligt, kan den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt,
bestemme, at den pågældende ikke under ankesagen må udøve den handling, påbuddet
angår.
Stk. 6. Rejses tiltale for overtrædelse af loven,
overlades udførelsen af tiltalen til Forbrugerombudsmanden, såfremt denne begærer
dette.
§ 32, stk. 2 er ændret ved § 1.15 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 32, stk. 2, udgår »klart«.
Informationspligt om forældelse
§ 33. Forbrugerombudsmanden kan, hvis det skønnes nødvendigt
for at beskytte forbrugere mod retstab, efter forhandling med den erhvervsdrivende
meddele påbud om at informere relevante kunder om retsstillingen i relation til
forældelse.
Erstatningssøgsmål
§ 34. Har en flerhed af forbrugere i forbindelse med overtrædelse
af bestemmelserne i loven ensartede krav på erstatning, kan Forbrugerombudsmanden
på begæring indbringe kravene under et.
Gruppesøgsmål
§ 35. Forbrugerombudsmanden kan udpeges som grupperepræsentant
i et gruppesøgsmål, jf. retsplejelovens kapitel
23 a.
Foreløbigt forbud
§ 36. Forbrugerombudsmanden kan, når der øjensynligt er
fare for, at formålet med et forbud som nævnt i § 24, stk. 1,
vil forspildes, hvis rettens afgørelse skal afventes, nedlægge foreløbigt forbud.
Sag til stadfæstelse af forbuddet skal anlægges senest næste hverdag. Reglerne i
retsplejelovens § 413, nr. 2,
§ 414,
§ 430 og § 641, stk. 1-3 og 5,
finder tilsvarende anvendelse, og reglerne i
§ 636, § 638 og
§ 422, stk. 3, finder anvendelse med de fornødne lempelser.
Stk. 2. Kan en sag til stadfæstelse af et forbud
efter stk. 1 ikke afgøres ved dom senest 5 hverdage efter sagens anlæg, kan retten
under sagens forberedelse inden udløbet af den nævnte frist ved kendelse bestemme,
at forbuddet fortsat skal stå ved magt. Retten giver, forinden sådan afgørelse træffes,
så vidt muligt parterne adgang til at udtale sig. Stadfæstes forbuddet ikke inden
fristens udløb, er det bortfaldet.
Straf og påtale
§ 37. Tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt af
retten eller et påbud, som Forbrugerombudsmanden har meddelt i henhold til
§ 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller §
33, straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder. Tilsidesættelse
af et påbud om at tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Stk. 2. Den, som undlader at meddele oplysninger,
der afkræves efter § 25, stk. 2, eller
§ 27, stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler
Forbrugerombudsmanden urigtige eller vildledende oplysninger, straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 3. Overtrædelse af bestemmelserne i
§ 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3
og 4, §§ 6 a og 6 b,
§ 7, stk. 1, §§ 9-11, § 11 a, stk. 1, § 11 b, stk. 1,
§ 14, stk. 1, § 15,
§ 16, stk. 3, § 17, stk. 1, 2 og 4,
§ 18 og
§ 19, § 20, stk. 1 og 3, og § 21
og forsætlig overtrædelse af § 22 straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279
eller anden lovgivning.
Stk. 4. Ved overtrædelse af § 7
og bilag 1, nr. 24-31, jf. § 9, og under skærpende omstændigheder
ved overtrædelse af § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, kan straffen stige
til fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt
efter straffelovens § 279 eller anden lovgivning. Det anses som
skærpende omstændigheder, når overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af reglerne
med økonomisk vinding for øje.
Stk. 5. Overtrædelse af § 20, stk.
1 og 3, der består i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller
af forhold, som på særlig måde angår den pågældende, § 21 og
§ 22 er undergivet privat påtale.
Stk. 6. Ved udmåling af bøder efter stk. 1-3 lægges vægt på
overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning, jf. dog stk. 7.
Stk. 7. Ved udmåling af bøder for overtrædelse af følgende
bestemmelser lægges vægt på overtrædelsens varighed eller omfang:
1) Overtrædelse af § 5, stk. 1, hvor en erhvervsdrivende uberettiget bruger
et logo eller mærke, hvor logoet eller mærket giver forbrugeren en sikkerhed for, at virksomheden
giver forbrugeren en særlig beskyttelse.
2) Overtrædelse af § 10, stk. 1, hvor en erhvervsdrivende retter uanmodet
elektronisk henvendelse til bestemte aftagere.
3) Overtrædelse af § 10, stk. 4, hvor en erhvervsdrivende retter
uanmodet telefonisk henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person,
der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring fra den
erhvervsdrivende.
4) Overtrædelse af § 11, stk. 2, hvor en erhvervsdrivende retter
sin markedsføring af et arrangement eller en begivenhed mod børn og unge under 18 år, og hvor
markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
Stk. 8. Ved udmåling af bøder for overtrædelse efter stk. 1 og 3,
der kan skade de kollektive interesser for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over
Danmark, kan bøden maksimalt udgøre 4 pct. af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de berørte
medlemsstater. Hvis oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelige, kan bøden
maksimalt udgøre 4 mio. euro.
Stk. 9. Ved udmåling af bøder efter stk. 1 for tilsidesættelse af
forbud eller påbud nedlagt af retten eller af Forbrugerombudsmanden i forbindelse med tilsyn efter
aftalelovens § 38 e, hvor tilsidesættelsen kan skade de
kollektive interesser for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark, kan bøde
maksimalt udgøre 4 pct. af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de berørte medlemsstater. Hvis
oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelige, kan bøden maksimalt
udgøre 2 mio. euro.
Stk. 10. I regler, der udstedes i medfør af loven,
kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i reglerne.
Stk. 11. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
§ 37, stk. 5 er ophævet ved § 20.3 i
lov nr. 309 af 25.04.2018 fra d. 09.06.2018. Stk. 6 og 7 bliver herefter stk.
5 og 6. Hidtidig formulering: Stk. 5. Overtrædelse
af § 23 straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere
straf er forskyldt efter straffelovens § 299 a. Påtale finder kun sted efter den
forurettedes begæring.
§ 37, stk. 3 er ændret ved § 1.8 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. I § 37, stk. 3, ændres »§§
7 og« til: »§ 7, stk. 1, §§«, og efter »§ 20, stk. 1« indsættes: »og 3«.
§ 37, stk. 4 er ændret ved § 1.9 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. I § 37, stk. 4, indsættes
efter »§ 20, stk. 1«: »og 3, der består i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende
eller af forhold, der på særlig måde angår den pågældende«.
§ 37, stk. 3 er ændret ved § 2.2 i
lov nr. 801 af 09.06.2020 fra d. 01.07.2020. I § 37, stk. 3, indsættes efter »9-11,«: »§ 11 a,
stk. 1, § 11 b, stk. 1,«.
§ 37, stk. 3 er ændret ved § 2.4 i lov nr. 1173 af 08.06.2021 fra d. 01.01.2022. I § 37, stk. 3, indsættes
efter »§ 16, stk. 3,«: »§ 17, stk. 1, 2 og 4,«.
§ 37, stk. 3 er ændret ved § 1.16 i lov
nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 37, stk. 3, indsættes efter »§ 6, stk. 1, 3
og 4,«: » §§ 6 a og 6 b,«.
§ 37, stk. 3 er ændret ved § 1.17 i lov
nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 01.01.2022. I § 37, stk. 3, indsættes efter »efter«: »straffelovens § 279
eller«.
§ 37, stk. 4 er ændret ved § 1.18 i lov
nr. 2192 af 30.11.2021 fra d. 01.01.2022. I § 37, stk. 4, ændres »der på særlig måde angår den pågældende«
til: »som på særlig måde angår den pågældende«.
§ 37, stk. 5-8 er indsat ved § 1.19 i lov
nr. 2192 af 30.11.2021 fra hhv. d. 01.01.2022 for stk. 5 og 6, og d. 28.05.2022 for stk. 7 og 8.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 9 og 10.
§ 37, stk. 4 er indsat ved § 2.1 i lov
nr. 732 af 13.06.2023 fra d. 01.07.2023. Stk. 4-10 bliver herefter stk. 5-11.
§ 37, stk. 5, der bliver stk. 6, er ændret ved § 2.2 i lov nr. 732 af 13.06.2023 fra d. 01.07.2023. I § 37, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
Bødeforelæg
§ 38. I sager omfattet af § 37, stk. 7, hvor den,
der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til
inden en nærmere angivet frist at betale bøden, som er angivet i bødeforelægget, kan
Forbrugerombudsmanden tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte regler om, at Forbrugerombudsmanden i nærmere angivne
sager om overtrædelse af loven eller regler udstedt i medfør heraf i et bødeforelæg
kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag. Det er en betingelse, at den,
der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig
rede til inden en nærmere angivet frist at betale bøden, som er angivet i bødeforelægget.
Fristen kan efter anmodning forlænges af Forbrugerombudsmanden.
Stk. 3. Reglerne i
retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og
stk. 2, om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet
ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 4. Vedtages bødeforelægget, bortfalder videre
forfølgning. Vedtagelsen har samme virkning som en dom.
§ 38, stk. 1 er indsat ved § 1.20 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 01.01.2022. Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
§ 38, stk. 1 er ændret ved § 2.3 i lov
nr. 732 af 13.06.2023 fra d. 01.07.2023. I § 38, stk. 1, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
Kapitel 10: Henlæggelsesbeføjelser
§ 39. Erhvervsministeren kan henlægge sine beføjelser
efter loven til en myndighed under ministeriet. Dette gælder ikke for beføjelser
i henhold til § 25, stk. 5. Henlægger ministeren sine
beføjelser til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om
klageadgangen, herunder at klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 10 a: Forældelsesfrist
Kapitel 10 a er indsat ved § 1.1 i
lov nr. 1055 af 30.06.2020
fra d. 01.07.2020.
§ 39 a. Forældelsesfristen er 5 år for overtrædelse af bestemmelserne
i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med vildledende
markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i
fast ejendom og vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.
§ 39 a er indsat ved § 1.1 i
lov nr. 1055 af 30.06.2020
fra d. 01.07.2020.
Kapitel 11: Ikrafttræden m.v.
Ikrafttræden
§ 40. Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Den 1. juli 2017 ophæves
lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013.
Stk. 3. Regler fastsat i medfør af
lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af denne lov. Overtrædelser
af forskrifterne straffes med bøde efter de hidtil gældende regler.
Færøerne og Grønland
§ 41. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Kapitel 12: Ændring af anden lovgivning
§ 42. I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1257 af
13. oktober 2016, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 203 af 28. februar 2017, foretages
følgende ændring:
1. I § 653, stk. 2, nr. 14, ændres »markedsføringslovens § 1« til: »markedsføringslovens
§§ 3 og 4«.
§ 43. I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af
4. juli 2016, som ændret ved lov nr. 1723 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 1728
af 27. december 2016 og § 3 i lov nr. 189 af 27. februar 2017, foretages følgende
ændring:
1. I § 299 a ændres »markedsføringslovens § 19« til: »markedsføringslovens § 23«.
§ 44. I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger,
som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 519 af 6. juni 2007 og senest ved § 1 i lov nr.
639 af 12. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 2, 2. pkt., ændres »markedsføringslovens § 6« til: »markedsføringslovens
§ 10«.
2. I § 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., ændres »markedsføringslovens § 6« til: »markedsføringslovens
§ 10«.
3. I § 36, stk. 3, ændres »markedsføringslovens § 6« til: »markedsføringslovens
§ 10«, og »markedsføringslovens § 6, stk. 7« til: »markedsføringslovens § 10, stk.
7«.
§ 45. I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse
nr. 174 af 31. januar 2017, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1549 af 13. december
2016, foretages følgende ændringer:
1. I § 348, stk. 1, 3. pkt., ændres »Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2, §
23, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 28« til: »Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2,
§ 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
2. I § 395 ændres »markedsføringslovens § 17« til: »markedsføringslovens § 29«.
§ 46. I lov om investeringsforeninger, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1051 af 25. august 2015, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1541 af 13. december
2016, foretages følgende ændring:
1. I § 170, stk. 1, 2. pkt., ændres »Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2, §
23, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 28« til: »Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2,
§ 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
§ 47. I lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 5. juli 2016, som ændret ved § 5 i lov nr. 1549
af 13. december 2016, foretages følgende ændring:
1. I § 11, stk. 5, ændres »Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2, § 23, stk. 1,
§ 27, stk. 1, og § 28« til: »Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2, § 28, stk.
1, § 32, stk. 1, og § 34«.
§ 48. I lov om ejendomskreditselskaber, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1078 af 5. juli 2016, som ændret ved § 9 i lov nr. 1549 af 13. december 2016,
foretages følgende ændring:
1. I § 12, stk. 2, 3. pkt., ændres »Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2, § 23,
stk. 1, § 27, stk. 1, og § 28« til: »Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2, §
28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
§ 49. I lov nr. 375 af 27. april 2016 om betalingskonti
foretages følgende ændring:
1. I § 15, 2. pkt., ændres »§ 20, § 22, stk. 2, § 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og §
28« til: »§ 24, § 25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
§ 50. I lov om værdipapirhandel, jf. lovbekendtgørelse nr.
251 af 21. marts 2017, foretages følgende ændring:
1. I § 3, stk. 3, 2. pkt., ændres »Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2, § 23,
stk. 1, § 27, stk. 1, og § 28« til: »Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2, §
28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
Erhvervsministeriet, den 2. december 2024
Morten Bødskov
/ Jakob Hald
Bilag 1
Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive
Vildledende handelspraksis
1) Den erhvervsdrivende hævder at have underskrevet en adfærdskodeks, selvom det
ikke er tilfældet.
2) Den erhvervsdrivende fremviser kvalitetscertificering, kvalitetsmærke eller tilsvarende
uden at have opnået den nødvendige tilladelse.
3) Den erhvervsdrivende hævder, at en adfærdskodeks er godkendt af en offentlig
myndighed eller anden myndighed, selvom det ikke er tilfældet.
4) Den erhvervsdrivende hævder, at en erhvervsdrivende (herunder dennes handelspraksis)
eller et produkt er blevet godkendt eller tilladt af en offentlig eller privat instans,
selvom det ikke er tilfældet, eller fremsætter en sådan påstand uden at opfylde
betingelserne for godkendelse eller tilladelse.
5) Den erhvervsdrivende opfordrer til at købe produkter til en bestemt pris uden
at gøre opmærksom på, at der kan være rimelige grunde til at antage, at han ikke
vil være i stand til at levere eller få en anden erhvervsdrivende til at levere
de pågældende eller tilsvarende produkter til den pågældende pris inden for en periode
og i en mængde, som er rimelig i forhold til produktet, omfanget af den reklame,
der er gjort for produktet, og den opgivne pris (bait advertising).
6) Den erhvervsdrivende opfordrer til køb af produkter til en bestemt pris, men
nægter at vise det averterede produkt for forbrugerne, eller nægter at tage imod
bestilling af det eller levere det inden for et rimeligt tidsrum, eller fremviser
en defekt udgave af det, fordi han agter at promovere et andet produkt (bait and
switch).
7) Det angives i modstrid med sandheden, at produktet kun vil være tilgængeligt
i meget begrænset tid, eller at det kun vil være tilgængeligt på visse betingelser
i meget begrænset tid, for at fremkalde en umiddelbar afgørelse og fratage forbrugerne
tilstrækkelig mulighed for eller tid til at træffe en informeret beslutning.
8) Den erhvervsdrivende påtager sig at yde eftersalgsservice til en forbruger, med
hvem han har kommunikeret forud for transaktionen på et sprog, som ikke er et officielt
sprog i den medlemsstat, hvor den erhvervsdrivende er etableret, men yder kun en
sådan service på et andet sprog uden tydeligt at have tilkendegivet dette over for
forbrugeren, før denne forpligtede sig i forhold til transaktionen.
9) Det angives, eller der gives på anden måde indtryk af, at et produkt kan sælges
lovligt, selvom dette ikke er tilfældet.
10) Rettigheder, som forbrugeren har efter loven, fremstilles som et særligt kendetegn
ved den erhvervsdrivendes tilbud.
11) Der anvendes redaktionelt indhold i medierne til at promovere produktet, hvor
en erhvervsdrivende har betalt for en sådan reklame, uden at dette fremgår tydeligt
af indholdet eller af billeder eller lyd, som tydeligt kan identificeres af forbrugeren.
Dette berører ikke direktiv 89/552/EØF som kodificeret ved
direktiv 2010/13/EU.
11 a) Levering af søgeresultater som svar på en forbrugers onlinesøgning uden tydelig oplysning
om enhver form for betalt reklame eller betaling specifikt for at opnå højere rangordning af
produkter i søgeresultaterne.
12) Der fremsættes en faktuelt ukorrekt påstand vedrørende arten og omfanget af
risikoen for forbrugerens eller dennes families personlige sikkerhed, hvis forbrugeren
ikke køber produktet.
13) Der promoveres et produkt, der ligner et andet produkt fremstillet af en bestemt
producent, på en sådan måde, at forbrugeren med overlæg forledes til at tro, at
produktet er fremstillet af samme producent, uden at dette er tilfældet.
14) Etablering, drift eller promovering af en salgsfremmende pyramideordning, hvor
forbrugeren erlægger et vederlag og til gengæld stilles kompensation i udsigt, som
hovedsageligt er afhængig af, om han har introduceret andre for ordningen og i mindre
grad af salg eller forbrug af produkter.
15) Det hævdes, at lukning af den erhvervsdrivendes virksomhed eller flytning til
andre lokaler er forestående, selvom det ikke er tilfældet.
16) Det hævdes, at produkter kan gøre det lettere at vinde i hasardspil.
17) Det hævdes i modstrid med sandheden, at et produkt kan helbrede sygdomme, funktionsforstyrrelser
eller misdannelser.
18) Der gives faktuelt ukorrekte oplysninger om markedsvilkår eller om muligheden
for at finde produktet med henblik på at få forbrugeren til at erhverve produktet
på ringere vilkår end de normale markedsvilkår.
19) Det hævdes som led i handelspraksis, at der afholdes en konkurrence eller et
salgsfremstød med præmier, men uden de omtalte præmier eller andre rimeligt tilsvarende
uddeles.
20) Et produkt omtales som »gratis«, »vederlagsfrit«, »uden betaling« eller lignende,
selvom forbrugeren skal betale andet end de uundgåelige udgifter, der er forbundet
med at reagere på den pågældende handelspraksis, samt afhentning eller betaling
for levering af produktet.
21) I markedsføringsmaterialet indgår en faktura eller et lignende dokument, der
opfordrer til betaling, og som giver forbrugeren indtryk af, at han allerede har
bestilt det produkt, der markedsføres, selvom det ikke er tilfældet.
22) Den erhvervsdrivende i modstrid med sandheden hævder eller giver indtryk af,
at han ikke handler som led i sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sin
profession, eller han, i modstrid med sandheden udgiver sig for at være forbruger.
23) Der skabes det fejlagtige indtryk, at eftersalgsservicen i forbindelse med produktet
er tilgængelig i en anden medlemsstat end den, hvor produktet sælges.
23 a) Videresalg til forbrugere af billetter til arrangementer, hvis den erhvervsdrivende har
erhvervet dem ved hjælp af automatiske midler til at omgå eventuelle pålagte begrænsninger for
antallet af billetter, som en person kan købe, eller andre regler for køb af billetter.
23 b) Angivelse af, at anmeldelser af et produkt er indsendt af forbrugere, som faktisk har anvendt
eller købt produktet, uden at træffe rimelige eller forholdsmæssige foranstaltninger for at sikre,
at anmeldelsen stammer fra sådanne forbrugere.
23 c) Indsendelse eller rekvirering fra anden juridisk eller fysisk person af falske brugeranmeldelser
eller anprisninger eller forkert fremstilling af brugeranmeldelser eller sociale anprisninger
for at fremme produkter.
Aggressiv handelspraksis
24) Forbrugeren bringes til at tro, at han ikke kan forlade lokalerne, før en kontrakt
er indgået.
25) Der aflægges personlige besøg på forbrugerens bopæl, uden at forbrugerens ønske
om, at den erhvervsdrivende skal forlade stedet eller blive væk, respekteres, idet
der dog gælder en undtagelse for besøg med henblik på at håndhæve en kontraktlig
forpligtelse under omstændigheder og i et omfang, der er berettiget i henhold til
national lovgivning.
26) Der foretages vedholdende og uønskede henvendelser pr. telefon, der ikke er
omfattet af forbuddet i forbrugeraftalelovens
§ 4, eller pr. telefax, e-mail eller andre fjernkommunikationsmedier, idet
der dog gælder en undtagelse for henvendelser med henblik på at håndhæve en kontraktlig
forpligtelse under omstændigheder og i et omfang, der er berettiget i henhold til
national lovgivning.
27) Den erhvervsdrivende kræver, at en forbruger, som ønsker at anmelde en fordring
i henhold til en forsikringspolice, skal fremlægge dokumenter, som ikke med rimelighed
kan anses for at være relevante i forhold til fordringens gyldighed, eller han systematisk
undlader at svare på korrespondance vedrørende sagen, i den hensigt at afholde forbrugeren
fra at udøve sine kontraktlige rettigheder.
28) En reklame opfordrer direkte børn til at købe eller til at overtale deres forældre
eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som reklamen vedrører. Denne
bestemmelse berører ikke artikel 9, stk. 1, litra g, i
direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medietjenester.
29) Der afkræves omgående eller senere betaling for eller returnering eller oplagring
af produkter, som den erhvervsdrivende har leveret, selvom forbrugeren ikke har
anmodet herom, idet der dog gælder en undtagelse for erstatningsprodukter, der leveres
i overensstemmelse med artikel 7, stk. 3, i
direktiv 97/7/EF (levering uden forudgående anmodning).
30) Det meddeles udtrykkeligt forbrugeren, at hvis han ikke køber produktet eller
tjenesteydelsen, vil den erhvervsdrivendes job eller levebrød være truet.
31) Der skabes det fejlagtige indtryk, at forbrugeren allerede har vundet, vil vinde
eller ved udførelse af en bestemt handling vil vinde en præmie eller et andet tilsvarende
gode, selvom faktum er, at der enten ikke findes nogen præmie eller et andet tilsvarende
gode, eller at den handling, som skal udføres for at indløse præmien eller et andet
tilsvarende gode indebærer, at forbrugeren skal betale et pengebeløb eller på anden
måde påtage sig udgifter.
Bilag I, nr. 11 a er indsat ved § 1.21 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022.
Bilag I, nr. 23 a-23 c er indsat ved § 1.22 i
lov nr. 2192 af 30.11.2021
fra d. 28.05.2022.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1998/6/EF af 16. februar 1998
om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med afgivelse af priser på forbrugsvarer,
EF-Tidende 1998, nr. L 80, side 27, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/771/EU af 20. maj 2019 om visse aspekter af aftaler om salg af varer, om ændring
af forordning 2017/2394/EU og direktiv 2009/22/EF og om ophævelse af direktiv 1999/44/EF,
EU-Tidende 2019, nr. L 136, side 28, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF
af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets
fred i den elektroniske kommunikationssektor, EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring
af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF,
98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004,
EU-Tidende 2005, nr. L 149, side 22, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/2161/2019 af 27. november 2019 om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/6/EF, 2005/29/EF og 2011/83/EU, for så
vidt angår bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2019, nr. L 328, side 7, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/114/EF af 12. december 2006 om vildledende og sammenlignende reklame, EU-Tidende
2006, nr. L 376, side 21, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af
12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L
376 af 27. december 2006, side 36, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF
af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF,
EU-Tidende 2008, nr. L 133, side 66, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/136/EF
af 25. november 2009 om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder
i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF
om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor og forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende
2009, nr. L 337, side 11, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af
4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse
og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010,
EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34. Loven indeholder endvidere en bestemmelse, der
fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 2017/2394/EU af 12. december 2017 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og
om ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side
1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører
ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Fodnoten til lovens titel er ændret ved § 1.1 i
lov nr. 1309 af 06.12.2019 fra d. 17.01.2020. I fodnoten til lovens titel ændres
»Lovforslaget indeholder endvidere en bestemmelse, der fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF
af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende 2004, nr. L 364, side 1.« til:
»Loven indeholder endvidere en bestemmelse, der fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2017/2394/EU af
12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004,
EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således udelukkende
begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed
i Danmark.«
Fodnoten til lovens titel er ændret ved § 2.1 i
lov nr. 1173
af 08.06.2021 fra d. 01.01.2022. I fodnoten til lovens titel ændres »Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 1999/44/EF af 25. maj 1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier
i forbindelse hermed, EF-Tidende 1999, nr. L 171, side 12« til: »dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/771/EU af 20. maj 2019 om visse aspekter af aftaler om salg af varer,
om ændring af forordning 2017/2394/EU og direktiv 2009/22/EF og om ophævelse af direktiv
1999/44/EF, EU-Tidende 2019, nr. L 136, side 28«.
Fodnoten til lovens titel er ændret ved § 1.1 i
lov nr. 2192
af 30.11.2021 fra d. 28.05.2022. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter »side 22,«: »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/2161/2019
af 27. november 2019 om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/6/EF, 2005/29/EF og 2011/83/EU, for så vidt angår bedre håndhævelse
og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende 2019, nr. L 328, side 7,«.
Advokat Jørgen U. Grønborg