Persondataforordningens kapitel VI
Uafhængige tilsynsmyndigheder
KLIK FOR INDHOLDSFORTEGNELSE - KAPITEL VI:
Afdeling 1: Uafhængig status
Artikel 51: Tilsynsmyndighed
Artikel 52: Uafhængighed
Artikel 53: Generelle betingelser for medlemmer af en
tilsynsmyndighed
Artikel 54: Regler om oprettelse af en tilsynsmyndighed
Afdeling 2: Kompetence, opgaver og beføjelser
Artikel 55: Kompetence
Artikel 56: Den ledende tilsynsmyndigheds kompetence
Artikel 57: Opgaver
Artikel 58: Beføjelser
Artikel 59: Aktivitetsrapport
Artikel 51
Tilsynsmyndighed
1. Hver medlemsstat sikrer, at en eller flere uafhængige offentlige myndigheder
er ansvarlige for at føre tilsyn med anvendelsen af denne forordning, for at beskytte
fysiske personers grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder i forbindelse
med behandling og for at lette fri udveksling af personoplysninger i Unionen (»tilsynsmyndighed«).
2. Hver enkelt tilsynsmyndighed bidrager til ensartet anvendelse af denne forordning
i hele Unionen. Til dette formål samarbejder tilsynsmyndighederne med hinanden og
med Kommissionen i henhold til kapitel
VII.
3. Hvis der er mere end én tilsynsmyndighed i en medlemsstat, udpeger den pågældende
medlemsstat en tilsynsmyndighed, der skal repræsentere disse myndigheder i Databeskyttelsesrådet,
og fastsætter en mekanisme, som sikrer, at de andre myndigheder overholder reglerne
vedrørende den sammenhængsmekanisme, der er omhandlet i
artikel 63.
4. Hver medlemsstat giver senest den 25. maj 2018 Kommissionen meddelelse om de
bestemmelser, som den vedtager i henhold til dette kapitel, og underretter den straks
om alle senere ændringer, der berører dem.
Artikel 52
Uafhængighed
1. Hver tilsynsmyndighed udfører sine opgaver og udøver sine beføjelser i henhold
til denne forordning i fuld uafhængighed.
2. Medlemmet eller medlemmerne af hver tilsynsmyndighed skal i forbindelse med udførelsen
af deres opgaver og udøvelsen af deres beføjelser i henhold til denne forordning
være frie for udefrakommende indflydelse, det være sig direkte eller indirekte,
og må hverken søge eller modtage instrukser fra andre.
3. Et medlem eller medlemmer af den enkelte tilsynsmyndighed skal afholde sig fra
enhver handling, der er uforenelig med deres hverv, og må ikke, så længe deres embedsperiode
varer, udøve uforenelig lønnet eller ulønnet virksomhed.
4. Hver medlemsstat sikrer, at den enkelte tilsynsmyndighed råder over de nødvendige
menneskelige, tekniske og finansielle ressourcer samt lokaler og infrastruktur til
effektivt at kunne udføre sine opgaver og udøve sine beføjelser, herunder opgaver
og beføjelser vedrørende gensidig bistand samt samarbejde med og deltagelse i Databeskyttelsesrådet.
5. Hver medlemsstat sikrer, at den enkelte tilsynsmyndighed vælger og råder over
sit eget personale, der alene er under ledelse af medlemmet eller medlemmerne af
den pågældende tilsynsmyndighed.
6. Hver medlemsstat sikrer, at den enkelte tilsynsmyndighed er underlagt finansiel
kontrol, som ikke påvirker dens uafhængighed, og at den fører særskilte, offentlige
årsbudgetter, der kan være en del af det samlede statsbudget eller nationale budget.
Artikel 53
Generelle betingelser for medlemmer af en tilsynsmyndighed
1. Medlemsstaterne sikrer, at hvert medlem af en tilsynsmyndighed udnævnes efter
en gennemsigtig procedure af:
- deres parlament
- deres regering
- deres statschef, eller
- et uafhængigt organ, der i henhold til medlemsstaternes nationale ret har fået
overdraget ansvaret for udnævnelsen.
2. Hvert medlem skal have de kvalifikationer, den erfaring og den kompetence, navnlig
på området beskyttelse af personoplysninger, der er nødvendige for at varetage dets
hverv og udøve dets beføjelser.
3. Et medlems hverv ophører ved udløbet af embedsperioden, ved frivillig fratrædelse
eller ved obligatorisk fratrædelse i overensstemmelse med den pågældende medlemsstats
nationale ret.
4. Et medlem må kun afskediges i tilfælde af alvorligt embedsmisbrug, eller hvis
medlemmet ikke længere opfylder betingelserne for at varetage sit hverv.
Artikel 54
Regler om oprettelse af en tilsynsmyndighed
1. Hver medlemsstat fastsætter ved lov alle af følgende:
a) den enkelte tilsynsmyndigheds oprettelse
b) de nødvendige kvalifikationer og udvælgelseskriterier, der skal være opfyldt
for at kunne blive udnævnt til medlem af den enkelte tilsynsmyndighed
c) reglerne og procedurerne for udnævnelse af medlemmet eller medlemmerne af den
enkelte tilsynsmyndighed
d) embedsperioden for medlemmet eller medlemmerne af den enkelte tilsynsmyndighed
på mindst fire år, med undtagelse af den første udnævnelse efter den 24. maj 2016,
som kan være af kortere varighed, hvis det er nødvendigt for at beskytte den pågældende
tilsynsmyndigheds uafhængighed ved hjælp af en forskudt udnævnelsesprocedure
e) om og i bekræftende fald for hvor mange embedsperioder medlemmet eller medlemmerne
af den enkelte tilsynsmyndighed kan genudnævnes
f) betingelserne vedrørende forpligtelser for den enkelte tilsynsmyndigheds medlem
eller medlemmer og personale, forbud mod handlinger, hverv og fordele, der er uforenelige
hermed, under og efter embedsperioden, og regler for arbejdsophør.
2. Den enkelte tilsynsmyndigheds medlem eller medlemmer og personale har i overensstemmelse
med EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret såvel under som efter deres embedsperiode
tavshedspligt for så vidt angår alle fortrolige oplysninger, der er kommet til deres
kendskab under udførelsen af deres opgaver eller udøvelsen af deres beføjelser.
I deres embedsperiode gælder denne tavshedspligt især indberetninger fra fysiske
personer af overtrædelser af denne forordning.
Artikel 55
Kompetence
1. Hver tilsynsmyndighed er kompetent til at udføre de opgaver og udøve de beføjelser,
der tillægges den i overensstemmelse med denne forordning, på sin egen medlemsstats
område.
2. Hvis behandling foretages af offentlige myndigheder eller af private organer,
der handler på grundlag af artikel
6, stk. 1, litra c) eller
e), er tilsynsmyndigheden i den pågældende medlemsstat kompetent. I
så fald finder artikel 56 ikke anvendelse.
3. Tilsynsmyndigheder er ikke kompetente til at føre tilsyn med domstoles behandlingsaktiviteter,
når disse handler i deres egenskab af domstol.
Artikel 56
Den ledende tilsynsmyndigheds kompetence
1. Uden at det berører artikel 55 er tilsynsmyndigheden
for den dataansvarliges eller databehandlerens hovedvirksomhed eller eneste etablering
kompetent til at fungere som ledende tilsynsmyndighed for den grænseoverskridende
behandling, der foretages af denne dataansvarlige eller databehandler efter proceduren
i artikel 60.
2. Uanset stk. 1 er hver tilsynsmyndighed kompetent til at behandle en indgivet
klage eller en eventuel overtrædelse af denne forordning, hvis genstanden alene
vedrører en etablering i dens medlemsstat eller alene i væsentlig grad påvirker
registrerede i dens medlemsstat.
3. I de i denne artikels stk. 2 omhandlede tilfælde underretter tilsynsmyndigheden
straks den ledende tilsynsmyndighed om dette forhold. Den ledende tilsynsmyndighed
beslutter inden for en frist på tre uger efter at være blevet underrettet, om den
vil behandle sagen efter proceduren i
artikel 60 under hensyntagen til, hvorvidt den dataansvarlige eller databehandleren
er etableret i den underrettende tilsynsmyndigheds medlemsstat
4. Hvis den ledende tilsynsmyndighed beslutter at behandle sagen, finder proceduren
i artikel 60 anvendelse.
Den tilsynsmyndighed, der underrettede den ledende tilsynsmyndighed, kan forelægge
den ledende tilsynsmyndighed et udkast til afgørelse. Den ledende tilsynsmyndighed
tager størst muligt hensyn til dette udkast, når den udarbejder udkastet til afgørelse,
jf. artikel 60, stk. 3.
5. Beslutter den ledende tilsynsmyndighed ikke at behandle sagen, behandler den
tilsynsmyndighed, der forelagde sagen for den ledende tilsynsmyndighed, sagen i
overensstemmelse med artikel
61 og 62.
6. Den ledende tilsynsmyndighed er den dataansvarliges eller databehandlerens eneste
kontakt i forbindelse med den grænseoverskridende behandling, der foretages af denne
dataansvarlige eller databehandler.
Artikel 57
Opgaver
1. Uden at dette berører andre opgaver, der er fastsat i denne forordning, skal
hver tilsynsmyndighed på sit område:
a) føre tilsyn med og håndhæve anvendelsen af denne forordning
b) fremme offentlighedens kendskab til og forståelse af risici, regler, garantier
og rettigheder i forbindelse med behandling. Der skal sættes særlig fokus på aktiviteter,
der er direkte rettet mod børn
c) i henhold til medlemsstaternes nationale ret rådgive det nationale parlament,
regeringen og andre institutioner og organer om lovgivningsmæssige og administrative
foranstaltninger til beskyttelse af fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder
i forbindelse med behandling
d) fremme dataansvarliges og databehandleres kendskab til deres forpligtelser i
henhold til denne forordning
e) efter anmodning informere registrerede om udøvelse af deres rettigheder i henhold
til denne forordning og med henblik herpå samarbejde med tilsynsmyndighederne i
andre medlemsstater, hvis det er relevant
f) behandle klager, der indgives af en registreret eller af et organ, en organisation
eller en sammenslutning i overensstemmelse med
artikel 80, og, for så vidt det er hensigtsmæssigt, undersøge genstanden
for klagen og underrette klageren om forløbet og resultatet af undersøgelsen inden
for en rimelig frist, navnlig hvis yderligere undersøgelse eller koordinering med
en anden tilsynsmyndighed er nødvendig
g) samarbejde med andre tilsynsmyndigheder, herunder gennem udveksling af oplysninger
og gensidig bistand, med henblik på at sikre ensartet anvendelse og håndhævelse
af denne forordning
h) gennemføre undersøgelser om anvendelsen af denne forordning, herunder på grundlag
af oplysninger, der er modtaget fra en anden tilsynsmyndighed eller en anden offentlig
myndighed
i) holde øje med relevant udvikling, for så vidt den har indvirkning på beskyttelse
af personoplysninger, navnlig udviklingen inden for informations- og kommunikationsteknologi
og handelspraksis
j) vedtage standardkontraktbestemmelser som omhandlet i
artikel 28, stk. 8, og i
artikel 46, stk. 2, litra d)
k) opstille og føre en liste i forbindelse med kravet om en konsekvensanalyse vedrørende
databeskyttelse i henhold til
artikel 35, stk. 4
l) rådgive om behandlingsaktiviteter som omhandlet i
artikel 36, stk. 2
m) tilskynde til udarbejdelse af adfærdskodekser i henhold til
artikel 40, stk. 1, og afgive udtalelse om og godkende sådanne adfærdskodekser,
som sikrer tilstrækkelige garantier i henhold til
artikel 40, stk. 5
n) tilskynde til fastlæggelse af certificeringsmekanismer for databeskyttelse og
databeskyttelsesmærkninger og -mærker i henhold til
artikel 42, stk. 1, og godkende kriterierne for certificering i henhold
til artikel 42, stk. 5
o) når det er relevant, regelmæssigt gennemgå certificeringer udstedt i henhold
til artikel 42, stk. 7
p) opstille og offentliggøre kriterierne for akkreditering af et organ til kontrol
af adfærdskodekser i henhold til
artikel 41 og af et certificeringsorgan i henhold til
artikel 43
q) foretage akkreditering af et organ til kontrol af adfærdskodekser i henhold til
artikel 41 og af et
certificeringsorgan i henhold til
artikel 43
r) godkende kontraktbestemmelser og bestemmelser som omhandlet i
artikel 46, stk. 3
s) godkende bindende virksomhedsregler i henhold til
artikel 47
t) bidrage til Databeskyttelsesrådets aktiviteter
u) føre interne fortegnelser over overtrædelser af denne forordning og over foranstaltninger,
der er truffet i henhold til artikel 58, stk. 2, og
v) udføre enhver anden opgave i forbindelse med beskyttelse af personoplysninger.
2. Hver tilsynsmyndighed letter indgivelse af klager, jf. stk. 1, litra f), gennem
foranstaltninger som f.eks. en klageformular, der også kan udfyldes elektronisk,
uden at udelukke andre kommunikationsmidler.
3. Hver tilsynsmyndighed varetager sine opgaver uden udgifter for den registrerede
og, hvis det er relevant, for databeskyttelsesrådgiveren.
4. Hvis anmodninger er åbenbart grundløse eller uforholdsmæssige, især fordi de
gentages, kan tilsynsmyndigheden opkræve et rimeligt gebyr baseret på de administrative
omkostninger eller afvise at efterkomme anmodningen. Bevisbyrden for, at anmodningen
er åbenbart grundløs eller uforholdsmæssig, påhviler tilsynsmyndigheden.
Artikel 58
Beføjelser
1. Hver tilsynsmyndighed har alle af følgende undersøgelsesbeføjelser:
a) at give den dataansvarlige og databehandleren samt den dataansvarliges eller
databehandlerens eventuelle repræsentant påbud om at give alle oplysninger, der
kræves til udførelse af myndighedens opgaver
b) at foretage undersøgelser i form af databeskyttelsesrevisioner
c) at foretage en revision af certificeringer udstedt i henhold til
artikel 42, stk. 7
d) at underrette den dataansvarlige eller databehandleren om en påstået overtrædelse
af denne forordning
e) af den dataansvarlige eller databehandleren at få adgang til alle personoplysninger
og oplysninger, der er nødvendige for at varetage dens opgaver
f) at få adgang til alle lokaler hos den dataansvarlige og databehandleren, herunder
til databehandlingsudstyr og -midler, i overensstemmelse med retsplejeregler i EU-retten
eller medlemsstaternes nationale ret.
2. Hver tilsynsmyndighed har alle af følgende korrigerende beføjelser:
a) at udstede advarsler til en dataansvarlig eller en databehandler om, at planlagte
behandlingsaktiviteter sandsynligvis vil være i strid med denne forordning
b) at udtale kritik af en dataansvarlig eller en databehandler, hvis behandlingsaktiviteter
har været i strid med denne forordning
c) at give den dataansvarlige eller databehandleren påbud om at imødekomme den registreredes
anmodninger om at udøve sine rettigheder i henhold til denne forordning
d) at give den dataansvarlige eller databehandleren påbud om at bringe behandlingsaktiviteter
i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forordning og, hvis det er hensigtsmæssigt,
på en nærmere angivet måde og inden for en nærmere angivet frist
e) at give den dataansvarlige påbud om at underrette den registrerede om et brud
på persondatasikkerheden
f) midlertidigt eller definitivt at begrænse, herunder forbyde, behandling
g) at give påbud om berigtigelse eller sletning af personoplysninger eller begrænsning
af behandling i henhold til
artikel 16, 17
og 18 og meddelelse
af sådanne handlinger til de modtagere, som personoplysningerne er videregivet til
i henhold til artikel 17, stk.
2, og artikel 19
h) at trække en certificering tilbage eller at give et certificeringsorgan påbud
om at trække en certificering, der er udstedt i henhold til
artikel 42 og 43,
tilbage eller at give certificeringsorganet påbud om ikke at udstede en certificering,
hvis kravene til certificering ikke er eller ikke længere er opfyldt
i) at pålægge en administrativ bøde i henhold til
artikel 83 i tillæg til eller i stedet for foranstaltningerne i dette stykke,
afhængigt af omstændighederne i hvert enkelt tilfælde, og
j) at påbyde suspension af overførsel af oplysninger til en modtager i et tredjeland
eller til en international organisation.
3. Hver tilsynsmyndighed har alle af følgende godkendelses- og rådgivningsbeføjelser:
a) at rådgive den dataansvarlige efter den procedure for forudgående høring, der
er omhandlet i artikel 36
b) på eget initiativ eller på anmodning at afgive udtalelser til det nationale parlament,
medlemsstatens regering eller i overensstemmelse med medlemsstaternes nationale
ret til andre institutioner og organer samt offentligheden om ethvert spørgsmål
om beskyttelse af personoplysninger
c) at godkende den i artikel
36, stk. 5, omhandlede behandling, hvis en sådan forudgående godkendelse
er påkrævet i henhold til den pågældende medlemsstats nationale ret
d) at afgive udtalelse og godkende forslag til adfærdskodekser i henhold til
artikel 40, stk. 5
e) at akkreditere certificeringsorganer i henhold til
artikel 43
f) at udstede certificeringer og godkende kriterier for certificering i overensstemmelse
med artikel 42, stk. 5
g) at vedtage standardbestemmelser om databeskyttelse som omhandlet i
artikel 28, stk. 8, og i
artikel 46, stk. 2, litra d)
h) at godkende kontraktbestemmelser som omhandlet i
artikel 46, stk. 3, litra a)
i) at godkende administrative ordninger som omhandlet i
artikel 46, stk. 3, litra b)
j) at godkende bindende virksomhedsregler i henhold til
artikel 47.
4. Udøvelse af de beføjelser, der tillægges tilsynsmyndigheden i medfør af denne
artikel, er underlagt de fornødne garantier, herunder effektive retsmidler og retfærdig
procedure, der er fastsat i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret i overensstemmelse
med chartret.
5. Hver medlemsstat fastsætter ved lov, at dens tilsynsmyndighed har beføjelse til
at indbringe overtrædelser af denne forordning for de judicielle myndigheder og
om nødvendigt at indlede eller på anden måde deltage i retssager med henblik på
at håndhæve bestemmelserne i denne forordning.
6. Hver medlemsstat kan ved lov fastsætte, at dens tilsynsmyndighed har yderligere
beføjelser end dem, der er omhandlet i stk. 1, 2 og 3. Udøvelsen af disse beføjelser
må ikke hindre en effektiv anvendelse af
kapitel VII.
Artikel 59
Aktivitetsrapport
Hver tilsynsmyndighed udarbejder en årlig rapport om sin virksomhed, eventuelt med
en liste over, hvilke typer overtrædelser der er blevet anmeldt, og hvilke typer
foranstaltninger der er truffet i henhold til artikel 58, stk.
2. Disse rapporter fremsendes til det nationale parlament, regeringen og
andre myndigheder, der er udpeget efter medlemsstaternes nationale ret. De gøres
tilgængelige for offentligheden, Kommissionen og Databeskyttelsesrådet.
Advokat Jørgen U. Grønborg