§ 25. Forbrugeren kan opsige en aftale om
løbende levering af varer eller tjenesteydelser med 1 måneds varsel til udgangen
af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse, jf. dog stk. 2
og 4.
Stk. 2. Stk. 1 og 4 finder ikke anvendelse,
når opsigelsesvarsel eller længste bindingsperiode er reguleret i eller i medfør
af anden lovgivning. Stk. 1 finder endvidere ikke anvendelse på aftaler, som alene
vedrører varer eller tjenesteydelser, som skal leveres senest 1 år efter aftalens
indgåelse, hvis den samlede pris for de varer eller tjenesteydelser, der er omfattet
af aftalen, ikke overstiger 2.000 kr. og den fulde betaling skal ske senest 14 dage
efter aftalens indgåelse.
Stk. 3. En aftale omfattet af stk.
1 eller 4, der er indgået ved anvendelse af en standardformular, skal indeholde
en bestemmelse, som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra hvilket
tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke være uforenelig
med forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1 og 4.
Stk. 4. Hvis den samlede pris, der
skal betales i henhold til en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser,
overstiger 20.000 kr. årligt og påbegyndelse af leveringen enten kræver, at den
erhvervsdrivende afholder engangsomkostninger, der overstiger den gennemsnitlige
pris efter aftalen for 6 måneders løbende levering eller medfører en værdiforringelse
af tilsvarende størrelse for den erhvervsdrivende, kan forbrugeren opsige aftalen
med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 11 måneder efter aftalens
indgåelse.
§ 25 er ændret ved § 1.1 i lov nr. 492 af 12.06.2009
fra d. 01.01.2010 og finder anvendelse på forbrugeraftaler,
som er indgået efter lovens ikrafttræden. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler
om levering af tv-programmer, hvor der samtidig som led i aftalen stilles modtageudstyr
til rådighed for forbrugeren, når aftalen er indgået den 1. januar 2012 eller senere.
Hidtidig formulering:
§ 25. Ved aftaler om en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende
til mod vederlag at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast ejendom eller
løsøre, at udføre vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning, at udføre
bogførings-, regnskabs- eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde
andre lignende tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9 måneder efter aftalens
indgåelse, opsige aftalen med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.
Stk. 2. Med samme varsel kan forbrugeren, når der er forløbet 3 måneder efter
aftalens indgåelse, opsige en aftale om tegning af abonnement på aviser, ugeblade
og tidsskrifter og om løbende bogudgivelser af ikke forud fastlagt omfang. Det samme
gælder ved aftale om køb af et bogværk, ifølge hvilken de enkelte bind skal leveres
efterhånden, såfremt aftalen er indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud uden
for fast forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2.
Stk. 3. En aftale omfattet af stk. 1 og 2, der er indgået ved anvendelse
af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver, med
hvilket varsel og i givet fald fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren.
Bestemmelsen må ikke være uforenelig med forbrugerens ret til opsigelse efter stk.
1 og 2.
§ 26. Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen
betalt for en periode, som ligger efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge opsigelsen,
skal vederlaget for denne periode straks tilbagebetales.
Stk. 2. Ved beregning
af det beløb, som forbrugeren skal have tilbage efter stk. 1, kan hensyn tages til
sæsonmæssige udsving i værdien af den løbende ydelse.
§ 26, stk. 2 er indsat ved § 1.2 i lov nr. 492 af 12.06.2009
fra d. 01.01.2010 og finder anvendelse på forbrugeraftaler,
som er indgået efter lovens ikrafttræden. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler
om levering af tv-programmer, hvor der samtidig som led i aftalen stilles modtageudstyr
til rådighed for forbrugeren, når aftalen er indgået den 1. januar 2012 eller senere.
Kapitel 8: Visse lovvalgsaftaler
§ 27. Er det i en aftale bestemt, at lovgivningen i
et land uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde skal finde anvendelse
på aftalen, kan forbrugeren i de spørgsmål om fjernsalg, der er reguleret i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 97/7/EF om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende
fjernsalg og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/65/EF om fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser til forbrugerne, tillige påberåbe sig ufravigelige bestemmelser
i lovgivningen herom i et land inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,
hvis det uden lovvalgsaftalen ville være dette lands lovgivning, der gjaldt for
aftalen.
Kapitel 9: Andre bestemmelser
§ 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
§ 29. Den erhvervsdrivendes overtrædelse af
§ 6, stk. 1, og § 25, stk. 3, straffes med bøde.
Med bøde straffes endvidere den, der gør sig skyldig i grov eller oftere gentaget
overtrædelse af
1) pligten efter kapitel 3 til at give oplysning om fortrydelsesretten
eller
2) oplysningspligten efter § 13, stk. 1, nr. 4,
§ 13, stk. 2, jf. § 13, stk. 1, nr. 4, og §
14, stk. 1, jf. § 13, stk. 1, nr. 4.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
§ 30. Loven træder i kraft den 1. oktober 2004.
Stk. 2. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler
indgået efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Lov om visse forbrugeraftaler, jf. lovbekendtgørelse
nr. 886 af 23. december 1987, ophæves. Loven gælder dog fortsat for forbrugeraftaler,
der er indgået inden denne lovs ikrafttræden.
§ 31. (Udeladt).
§ 32. (Udeladt).
§ 33. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Lovens
§§ 1-31 kan ved kongelig anordning sættes
i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Givet på Christiansborg Slot, den 9. juni 2004
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
Margrethe R.
/Lene Espersen
Aftaler indgået inden d. 01.10.2004
Lov nr. 139 af 29.03.1978 om visse forbrugeraftaler (Dørsalg m.v., fjernsalg og
løbende tjenesteydelser), jfr. lovbekg. nr. 886 af 23.12.1987, som ændret ved
lov nr. 262 af 06.05.1993 og
lov nr. 1098 af 21.12 1994, og ved
lov nr. 442 af 31.05.2000 om ændring af lov om visse forbrugeraftaler, markedsføringsloven
og visse andre love. (Gennemførelse af EU-regler om fjernsalg, uanmodet markedsføring
m.v. og metoden til beregning af årlige omkostninger i procent samt gennemførelse
af protokoller om Domstolens fortolkningskompetence vedrørende konventionen om,
hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser m.v.), jfr. lovforslag
L 213 af 01.03.2000
til Lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler, markedsføringsloven og visse
andre love
Kapitel 1: Lovens område, § 1
Kapitel 2:
Forbud mod uanmodet henvendelse m.v., §§ 2-4
Kapitel 3: Fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for fast forretningssted, §§
5-9
Kapitel 4: Regler om fjernsalg,
§§ 10-13
Kapitel 4 a:
Fortrydelsesret ved forsikringsaftaler, §§ 13a-13d
Kapitel 4 b Bortfald af kreditaftaler,
§ 13 e
Kapitel 5: Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser m.v., §§ 14-15
Kapitel 6: Andre bestemmelser, §
16
Kapitel 1: Lovens område
§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og
på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
Stk. 2. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende
indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler
uden for sit erhverv.
Stk. 3. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, han har indgået,
ikke er en forbrugeraftale.
Stk. 4. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 2 finder
kapitel 2 og
3 tillige anvendelse på aftaler om køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis
aftalen er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende, samt på
erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
Kapitel
2: Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.
§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning
herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl,
arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik
på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for henvendelser om
1) salg eller bestilling af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1, litra a,
og stk. 2, samt § 13 kan sælges ved omførsel,
2) bestilling af bøger,
3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
4) tegning af forsikring eller
5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos
en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse
af redningsog slukningsarbejde ved ildebrand.
§ 2 a. Ved henvendelse som nævnt i
§ 2, stk. 2, skal forbrugeren ved begyndelsen af samtalen have oplyst den
erhvervsdrivendes navn, samt at henvendelsen sker med henblik på straks eller senere
at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
§ 2 a er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000
fra d. 01.06.2000.
§ 3. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes
henvendelse i strid med § 2 er ikke bindende.
§ 4. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende
en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke
en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit.
Stk. 2. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes
forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag
herfor.
§ 4, stk. 2 er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000
fra d. 01.06.2000.
Kapitel 3: Fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for fast forretningssted
§ 5. Er en aftale om køb af vare eller om tjenesteydelse
indgået under et møde med den erhvervsdrivende uden for dennes faste forretningssted,
kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i overensstemmelse med
§§ 6-9 (fortrydelsesret). Det samme gælder,
hvis forbrugeren under tilsvarende omstændigheder har afgivet et tilbud.
Stk. 2. Under samme betingelser har forbrugeren fortrydelsesret ved aftale om tegning
af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter eller løbende bogudgivelser af
ikke forud fastlagt omfang.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 gælder ikke:
1) hvis en aftale om køb m.v. indgås i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg
hos forbrugeren eller en anden forbruger eller på forbrugerens arbejdsplads, efter
at forbrugeren forudgående har anmodet herom under eller i tilslutning til en personlig
henvendelse på den erhvervsdrivendes forretningssted, og aftalen angår den vare,
i anledning af hvilken forbrugeren har anmodet om den erhvervsdrivendes besøg, og
en tjenesteydelse eller en vare, der er direkte forbundet med denne,
2) hvis aftalen angår en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende til mod vederlag
at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast ejendom eller løsøre, at udføre
vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning, at udføre bogførings-, regnskabs-
eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde andre lignende tjenester
eller angår abonnementstegning efter stk. 2 og aftalen i øvrigt er indgået som nævnt
under nr. 1,
3) hvis aftalen angår en tjenesteydelse m.v., som ikke er nævnt under nr. 2, og
aftalen indgås i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg hos forbrugeren eller
en anden forbruger eller på forbrugerens arbejdsplads, efter at forbrugeren forudgående
har anmodet herom, og aftalen angår den tjenesteydelse, i anledning af hvilken forbrugeren
har anmodet om den erhvervsdrivendes besøg, og en vare eller en tjenesteydelse,
der er direkte forbundet med denne,
4) ved aftaler om levering af fødevarer eller drikkevarer eller andre varer til
husholdningens løbende forbrug, som leveres af personer, der regelmæssigt betjener
faste ruter,
5) ved køb under omførsel af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1 og 2, og
§ 13 kan sælges ved omførsel, når købesummen ikke overstiger 400 kr.,
6) ved aftaler om opførelse, salg eller udlejning af fast ejendom eller aftaler
om stiftelse af andre rettigheder over fast ejendom,
7) ved aftaler om værdipapirer,
8) ved køb på torve, markeder og dyrskuer af varer, som efter næringslovens § 14
kan sælges sådanne steder,
9) ved køb på købestævner og udstillinger, jf. næringslovens § 15, stk. 1, når salgsgenstanden
overgives og købesummen betales samtidig med aftalens indgåelse, eller
10) ved køb på auktion.
Stk. 4. Stk. 3, nr. 1, gælder ikke for køb af varer, der skal fremstilles eller
tilpasses efter forbrugerens individuelle behov.
Stk. 5. Forbrugeren har dog fortrydelsesret i de tilfælde, der er nævnt i stk. 3,
nr. 8-10, hvis købet er indgået under en udflugt arrangeret af den erhvervsdrivende
eller under den erhvervsdrivendes besøg hos forbrugeren eller en anden forbruger
eller på forbrugerens arbejdsplads, uden at betingelserne i stk. 3, nr. 1, i øvrigt
er opfyldt.
§ 6. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal
han underrette den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det møde, der er
nævnt i § 5, stk. 1.
Stk. 2. Ved køb af varer og ved de aftaler, der er nævnt i
§ 5, stk. 2, regnes fristen dog først fra den dag, hvor forbrugeren har
fået det købte eller den første levering i hænde. Dette gælder dog ikke ved køb
af varer, som skal fremstilles eller tilpasses efter køberens individuelle behov.
Stk. 3. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren har afsendt underretningen med post
inden fristens udløb.
Stk. 4. Forbrugeren kan også bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage
eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende, medmindre forsendelsen først
kommer frem til ham efter fristens udløb.
Stk. 5. Ved køb af varer, som er nævnt i § 5, stk. 4,
kan det skriftligt aftales, at fremstillingen eller tilpasningen af varen skal påbegyndes
på et nærmere angivet tidspunkt inden 14 dage efter det møde, der er nævnt i
§ 5, stk. 1, og at fortrydelsesretten i givet fald skal bruges, inden fremstillingen
eller tilpasningen efter aftalen skal påbegyndes. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten,
skal underretning herom være kommet frem til den erhvervsdrivende inden det i 1.
pkt. nævnte tidspunkt.
Stk. 6. I de tilfælde, der er nævnt i § 1, stk. 4,
kan køberen afgive underretning til den erhvervsdrivende eller til sælgeren.
§ 6, stk. 1 og stk. 5 er ændret ved lov nr. 442 af 31.05.2000
fra d. 01.06.2000. (fristen ændret fra 1 uge til 2 uger).
§ 7. Den erhvervsdrivende skal på mødet give forbrugeren
tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten. I de tilfælde, der er nævnt i
§ 6, stk. 2, skal oplysningen dog gives ved overgivelsen
af varen eller ved den første levering til forbrugeren.
Stk. 2. Gives oplysning ikke i overensstemmelse med stk. 1, er aftalen ikke bindende
for forbrugeren.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om oplysningens form og indhold.
§ 8. Har forbrugeren ved køb fået varen eller en del
heraf i hænde, er hans fortrydelsesret betinget af, at han holder det modtagne til
disposition for sælgeren i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da han
fik det i hænde, jfr. dog stk. 2. Har køberen taget varen i brug, kan fortrydelsesretten
ikke gøres gældende, såfremt det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører
en formindskelse af varens salgsværdi.
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, efter at køberen har fået den
i hænde, bevarer han sin fortrydelsesret, hvis beskadigelsen eller forringelsen
ikke skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra hans side.
Stk. 3. Afhenter sælgeren ikke varen inden 3 måneder efter, at han fra køberen har
modtaget underretning om dennes tilbagetræden fra aftalen, tilfalder varen vederlagsfrit
køberen.
Stk. 4. Ved de aftaler, som er nævnt i § 5, stk. 2,
og ved aftaler om tjenesteydelser efter § 5, stk. 1,
kan forbrugeren træde tilbage, selv om den erhvervsdrivende er begyndt at erlægge
sin ydelse.
§ 9. Har forbrugeren betalt helt eller delvis, skal
det betalte tilbagebetales inden rimelig tid efter modtagelsen af forbrugerens underretning
om tilbagetrædelsen.
Stk. 2. Forbrugeren kan holde det modtagne tilbage, indtil vederlaget eller den
betalte del heraf tilbagebetales.
Kapitel 4: Regler
om fjernsalg.
Kap. 4 er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000
fra d. 01.06.2000.
Anvendelsesområde
Information m.v.
Fortrydelsesret
Den erhvervsdrivendes opfyldelse
af aftalen
Visse lovvalgsaftaler
Anvendelsesområde
§ 10. Reglerne i dette kapitel gælder med de i §§ 10 c-e nævnte undtagelser
for fjernsalg og henvendelser med henblik på fjernsalg.
§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer,
om tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når
aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.
§ 10 b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov
enhver kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes
fysisk.
§ 10 c. Reglerne i dette kapitel gælder ikke ved
aftaler og henvendelser med henblik på indgåelse af aftale
1) om finansielle tjenesteydelser, herunder modtagelse af indlån, kreditgivning,
betalingsformidling, forsikringsvirksomhed og kapitalforvaltning,
2) om opførelse af bygning,
3) som giver brugsret til fast ejendom, når aftalen er omfattet af lov om forbrugeraftaler,
der giver brugsret til fast ejendom på timesharebasis, jf. dog stk. 3,
4) om andre rettigheder over fast ejendom med undtagelse af lejeaftaler,
5) der indgås ved hjælp af vareautomater eller lignende automater eller fra automatiserede
forretningslokaler, og
6) om brug af offentligt tilgængelig telefonboks, når aftalen med udbyderen af telekommunikation
indgås ved benyttelsen af boksen.
Stk. 2. Reglerne i dette kapitel gælder ikke for auktionssalg, der er tilrettelagt
således, at en væsentlig del af de bydende normalt er til stede på auktionsstedet.
Stk. 3. Uanset stk. 1 gælder reglerne i § 12 d for
de i stk. 1, nr. 3, nævnte aftaler.
§ 10 d. Reglerne i §§ 11
og 11 a om information gælder ikke ved aftaler og
henvendelser om indgåelse af aftaler om
1) køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningens løbende forbrug, der skal
leveres til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret
og regelmæssig vareudbringning,
2) indkvartering, transport, forplejning, herunder servering og catering, hvis det
fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken bestemt periode den pågældende
tjenesteydelse skal udføres, og
3) rekreative fritidsaktiviteter, herunder underholdnings-, idræts- og lignende
kulturbegivenheder, hvis det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken
bestemt periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres.
§ 10 e. Reglerne i §§ 12-12 c om fortrydelsesret gælder ikke ved de i
§ 10 d nævnte aftaler samt ved aftaler om
1) spil og lotteri og
2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter.
Stk. 2. Uanset stk. 1, nr. 2, gælder reglerne om fortrydelsesret ved tegning af
abonnement under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse
til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Information m.v.
§ 11. Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende
give forbrugeren oplysning om
1) den erhvervsdrivendes navn og adresse,
2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,
3) prisen for varen eller tjenesteydelsen, inklusive moms og alle andre afgifter,
4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen samt om en eventuel
uopsigelighedsperiode,
5) eventuelle leveringsomkostninger,
6) eventuel fortrydelsesret efter denne lov,
7) det beløb, forbrugeren skal betale for at bruge den pågældende kommunikationsteknik,
hvis beløbet ikke beregnes efter grundtaksten, og
8) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen
udbydes til den anførte pris.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i rimelig tid, inden der indgås
en aftale, og oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige. Det skal fremgå
klart, at oplysningerne gives med henblik på indgåelse af aftale, og oplysningerne
skal gives på en måde, der er egnet under hensyn til den anvendte kommunikationsteknik,
og som tager særligt hensyn til umyndige personer.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om oplysningernes indhold
og form. Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om yderligere oplysninger,
som den erhvervsdrivende skal give.
§ 11 a. Indgås der en aftale om fjernsalg, skal de
oplysninger, der er nævnt i § 11, stk. 1, nr. 1-6,
meddeles forbrugeren læsbart på papir eller på et andet varigt medium, som forbrugeren
råder over og har adgang til, medmindre forbrugeren allerede har modtaget oplysningerne
på denne måde. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den anførte måde give oplysning
om
1) en fysisk adresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager,
2) betingelserne for brug af foreliggende garantitilsagn og reparations- og vedligeholdelsesservice
og
3) tydelig oplysning om eventuel fortrydelsesret i medfør af denne lov, herunder
om betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten samt om reglerne
i § 12, stk. 2 og 3.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den i stk. 1 nævnte måde give tydelig
oplysning om vilkårene for forbrugerens opsigelse af aftalen, hvis aftalen gælder
i mere end et år, eller det ikke er bestemt i aftalen, hvor længe den gælder. Ved
aftaler som nævnt i
kapitel 5 skal den erhvervsdrivende give oplysning om opsigelsesretten efter
§ 14, stk. 1-3, jf. endvidere
§ 14, stk. 4.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger skal gives snarest muligt. Ved køb af
varer, der skal overgives til forbrugeren, skal oplysningerne meddeles senest ved
overgivelsen.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om oplysningernes indhold og form.
Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om yderligere oplysninger, som
den erhvervsdrivende skal give.
Stk. 5. Stk. 1-4 gælder ikke ved aftale om tjenesteydelse, hvor bestilling og udførelse
af tjenesteydelsen sker på én gang ved brug af fjernkommunikation, når vederlaget
for ydelsen opkræves af udbyderen af det anvendte kommunikationsmiddel. Forbrugeren
skal dog på begæring have den i stk. 1, nr. 1, nævnte oplysning.
Fortrydelsesret
§ 12. Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage
fra aftalen i overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).
Stk. 2. Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af varer, der skal fremstilles
eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder den i stk. 1 nævnte
fortrydelsesret kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder,
når forbrugeren forinden har givet samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde
udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten
gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er indgået
under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til
forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Stk. 3. Ved aftale om køb af lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer gælder
den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, så længe forbrugeren ikke har brudt forseglingen.
§ 12 a. Vil forbrugeren ved køb af varer eller aftale
om løbende levering af varer bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren opfylde
de betingelser, der er anført i stk. 3, 1. og 2. pkt., henholdsvis stk. 5, 1. og
2. pkt., senest 14 dage efter det seneste af følgende tidspunkter:
1) Den dag, forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den første levering
i hænde, eller
2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med
§ 11 a, stk. 1, 2 og 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter den dag, forbrugeren
fik varen, det første parti heraf eller den første levering i hænde.
Stk. 3. Med undtagelse af de i stk. 5 nævnte tilfælde skal forbrugeren ved aftale
om køb af varer eller løbende levering af varer tilbagesende eller tilbagegive det
modtagne til den erhvervsdrivende. Benytter forbrugeren forsendelse, er det tilstrækkeligt,
at han inden fortrydelsesfristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører,
som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Forbrugeren kan endvidere
bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage eller indløse den erhvervsdrivendes
forsendelse.
Stk. 4. Omkostningerne ved at sende varen tilbage til den erhvervsdrivende påhviler
forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en erstatningsvare,
fordi den pågældende vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne
ved tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.
Stk. 5. Har den erhvervsdrivende påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt
denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren underrette sælgeren om, at han
vil bruge fortrydelsesretten. Det samme gælder ved aftale om løbende levering af
varer, der er beregnet til engangsbrug, jf. stk. 3. § 6, stk.
3, finder tilsvarende anvendelse. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten
ved at undlade at modtage eller indløse den erhvervsdrivendes forsendelse.
Stk. 6. I de i stk. 3 nævnte tilfælde er fortrydelsesretten betinget af, at det
modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig
samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.
§ 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten betinget af,
at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig
samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.
§ 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
§ 12 b. Vil forbrugeren ved aftale om tjenesteydelser
eller løbende levering af tjenesteydelser bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren
underrette den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det seneste af følgende
tidspunkter:
1) Den dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var indgået, eller
2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med
§ 11 a, stk. 1, 2 og 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter den dag, forbrugeren
modtog underretning om, at aftalen var indgået.
Stk. 3. § 6, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.
§ 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter
§§ 12-12 b, kan den
erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende aftalen gældende mod forbrugeren.
Stk. 2. Har forbrugeren betalt helt eller delvis, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale
det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen. I de i
§ 12 a, stk. 3, nævnte tilfælde skal tilbagebetaling ske, så snart den erhvervsdrivende
har modtaget varen og haft lejlighed til at undersøge den. I de i
§ 12 a, stk. 5, og § 12 b nævnte tilfælde
skal tilbagebetaling ske snarest muligt efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen
er kommet frem til den erhvervsdrivende, og § 9, stk. 2,
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Beløb, som den erhvervsdrivende ikke har tilbagebetalt senest efter 30 dage,
skal af den erhvervsdrivende forrentes efter reglerne i lov
om renter ved forsinket betaling m.v. Fristen regnes i de i
§ 12 a, stk. 3, nævnte tilfælde fra den dag, den erhvervsdrivende har
modtaget varen, og i de i § 12 a, stk. 5, og
§ 12 b nævnte tilfælde fra den dag, forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen
er kommet frem til den erhvervsdrivende.
Den erhvervsdrivendes
opfyldelse af aftalen
§ 12 d. Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende
levere sin ydelse senest 30 dage efter den dag, forbrugeren afgav bestilling eller
tilbud.
Stk. 2. Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af forsinkelse, som skyldes,
at den aftalte ydelse som helhed ikke kan leveres, kan forbrugeren hæve aftalen,
uanset om forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham, og den erhvervsdrivende
skal underrette forbrugeren herom. Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen
for, at varen eller tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende.
Stk. 3. Hæver forbrugeren aftalen i medfør af stk. 2, skal den erhvervsdrivende
tilbagebetale eventuelle forudbetalte beløb snarest muligt efter, at den erhvervsdrivende
har modtaget forbrugerens meddelelse om ophævelsen. Beløb, som den erhvervsdrivende
ikke har tilbagebetalt senest 30 dage efter, at forbrugerens meddelelse er kommet
frem, skal af den erhvervsdrivende forrentes efter reglerne i
lov om renter ved forsinket betaling m.v.
Visse lovvalgsaftaler
§ 13. Er det i en aftale bestemt, at lovgivningen
i et land uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde skal finde anvendelse
på aftalen, gælder en sådan bestemmelse ikke i de spørgsmål om fjernsalg, der er
reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF om forbrugerbeskyttelse
i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg. Dette gælder dog kun, hvis det uden
bestemmelsen ville være lovgivningen herom i et land inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, der gjaldt for aftalen, og hvis denne lovgivning giver forbrugeren
en bedre beskyttelse ved de pågældende spørgsmål om fjernsalg.
Kapitel 4 a: Fortrydelsesret ved forsikringsaftaler
§ 13 a. En forbruger kan træde tilbage fra en forsikringsaftale i overensstemmelse
med reglerne i dette kapitel (fortrydelsesret). Fortrydelsesretten gælder, uanset
om forsikringstiden er begyndt eller ej.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for forsikring, som dækker en særlig opstået risiko,
der kun strækker sig over et begrænset tidsrum, når forsikringsaftalen indgås for
en aftalt periode af højst 1 måned (korttidsforsikring), medmindre forsikringen
er en del af en anden type forsikring.
§ 13 b. Forsikringsselskabet skal senest ved udlevering af forsikringsbetingelserne
give forbrugeren tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten efter loven.
Stk. 2. Giver forsikringsselskabet ikke oplysning i overensstemmelse med stk. 1,
er aftalen ikke bindende for forbrugeren.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om oplysningens form og indhold.
§ 13 c. Vil forbrugeren efter tegning af forsikring
bruge sin fortrydelsesret, skal han underrette forsikringsselskabet herom senest
14 dage efter, at han har fået forsikringsbetingelserne i hænde.
Stk. 2. Fristen regnes dog fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har modtaget underretning
om, at forsikringsaftalen er indgået, hvis han har fået forsikringsbetingelserne
i hænde før dette tidspunkt.
Stk. 3. § 6, stk. 3 og 4, og §
9 finder tilsvarende anvendelse.
§ 13 d. Bortset fra bestemmelsen i § 13 c, stk. 3,
gælder lovens
kapitler 3 og 4
ikke for forsikringsaftaler.
Kapitel 4 b
Bortfald af kreditaftaler
§ 13 e. Hvis forbrugeren påberåber sig, at en aftale efter regler i denne lov
ikke er bindende, eller hvis forbrugeren træder tilbage fra en aftale efter regler
i denne lov, bortfalder en hertil knyttet kreditaftale, som forbrugeren har indgået
med den erhvervsdrivende, eller som på grundlag af en aftale mellem tredjemand og
den erhvervsdrivende dækker den aftalte betaling helt eller delvis.
Stk. 2. Bortfalder kreditaftalen i medfør af stk. 1, kan forbrugeren ikke af den
grund pålægges at betale gebyr eller erstatning til kreditgiveren.
Kap. 4 b er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000
fra d. 01.06.2000.
Kapitel 5: Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser m.v.
§ 14. Ved aftaler om en løbende forpligtelse for
den erhvervsdrivende til mod vederlag at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af
fast ejendom eller løsøre, at udføre vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning,
at udføre bogførings-, regnskabs- eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje
eller at yde andre lignende tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9 måneder
efter aftalens indgåelse, opsige aftalen med 3 måneders varsel til udgangen af en
måned.
Stk. 2. Med samme varsel kan aftaler af den art, der er nævnt i
§ 5, stk. 2, opsiges af forbrugeren, når der er gået 3 måneder efter aftalens
indgåelse.
Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på aftale om køb af et bogværk, ifølge
hvilken de enkelte bind skal leveres efterhånden, såfremt aftalen er indgået eller
forbrugeren har afgivet tilbud uden for fast forretningssted, jfr.
§ 5, stk. 1.
Stk. 4. En aftale omfattet af stk. 1-3, der er indgået ved anvendelse af en standardformular,
skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet
fald fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke
være uforenelig med forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1-3.
§ 15. Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen
betalt for en periode, som ligger efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge opsigelsen,
skal vederlaget for denne periode straks tilbagebetales.
Kapitel 6: Andre bestemmelser
§ 16. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
§ 17. Falder i henhold til
kapitel 3, 4 eller
4a
den sidste dag for udøvelse af fortrydelsesretten på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdagen, den 5. juni, udløber fristen den følgende hverdag.
§ 18. Overtrædelse af § 2, stk.
1, straffes med bøde. Det samme gælder den erhvervsdrivendes overtrædelse
af § 14, stk. 4.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne
i straffelovens 5. kapitel
§ 18, stk. 2 er ændret ved lov nr. 442 af 31.05.2000
fra d. 01.06.2000.
§ 19. Loven træder i kraft den 1. januar 1979.
Stk. 2.
Kapitel 3 og 4
finder anvendelse, når aftalen er indgået eller forbrugeren har afgivet tilbud efter
lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Med undtagelse af § 14, stk. 4, finder
kapitel 5 også anvendelse på aftaler, som er indgået før lovens ikrafttræden.
§ 20. § 11 i næringslov nr. 601 af 10. december 1975 ophæves.
§ 21. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan, bortset fra
kapitel 2 for så vidt angår Færøerne, ved kgl. anordning sættes i kraft
for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Advokat Jørgen U. Grønborg