Forbrugeraftaleloven 20141)
Almindelige bemærkninger
Specielle bemærkninger
Lovændringer
Den tidligere forbrugeraftalelov - Gælder
for aftaler indgået til og med d. 12.06.2014
- Kapitel 1 - Lovens område og
definitioner, §§ 1-3
- Kapitel 2 - Forbud mod
uanmodet henvendelse m.v., §§ 4-6
- Kapitel 3 - Oplysningspligt, §§ 7-17
- Kapitel 4 - Fortrydelsesret, §§ 18-25
- Kapitel 5 - Tilknyttede aftaler, § 26
-
Kapitel 6 - Den erhvervsdrivendes opfyldelse af aftaler om ikkefinansielle tjenesteydelser
indgået ved fjernsalg, § 27
-
Kapitel 7 - Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser m.v., §§ 28-29
- Kapitel 8 - Telefonisk kommunikation,
§ 30
- Kapitel 9 - Yderligere betalinger,
§ 31
- Kapitel 10 - Visse lovvalgsaftaler,
§ 32
- Kapitel 11
- Bestemmelser om lovens ufravigelighed, tilsyn og straf, §§ 33-34
- Kapitel 12 - Ikrafttræden m.v., §§ 35-36
- Bilag 1 - Standardvejledning om fortrydelsesret ved aftaler
indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted og ved aftaler om fjernsalg
af varer og ikkefinansielle tjenesteydelser
- Bilag 2 -
Standardvejledning om fortrydelsesret ved aftaler
- Bilag 3 - Standardfortrydelsesformular
Lovændringer
Lov nr 1457 af 17.12.2013,
som ændret ved
§ 160 i lov nr. 652
af 08.06.2017 (Lov om betalinger) fra d. 01.01.2018.
§ 44 i lov nr. 1666
af 26.12.2017 (Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer) fra
d. 01.07.2018.
§ 1 i lov nr. 2158
af 27.11.2021 (Ændring af reglerne om forbrugeraftaler som følge af implementering
af visse dele af direktivpakken New Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet)
og ændringer af forbrugerbeskyttende regler, der falder uden for implementering
af moderniseringsdirektivet) fra d. 28.05.2022.
Kapitel 1
Lovens område og definitioner
§ 1. Loven
finder anvendelse på forbrugeraftaler, jf. § 2, og på erhvervsdrivendes
henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
Stk. 2.
Lovens kapitel 4 om fortrydelsesret gælder kun for
1) aftaler indgået ved fjernsalg,
jf. § 3, nr. 4, og
2) aftaler indgået uden for den
erhvervsdrivendes forretningssted, jf. § 3, nr. 5.
Stk. 3.
Lovens kapitel 10 om visse lovvalgsaftaler
gælder kun for aftaler indgået ved fjernsalg, jf. § 3, nr. 4.
Stk. 4.
Loven gælder ikke for
1) forsikringsaftaler omfattet
af lov om forsikringsaftaler og henvendelser med henblik på indgåelse af aftale
herom, jf. dog § 4, stk. 2, nr. 3,
2) aftaler, der indgås ved hjælp
af vareautomater eller lignende automater,
3) aftaler om brug af offentligt
tilgængelig telefon eller andet telekommunikationsmiddel, når aftalen med udbyderen
af telekommunikation indgås ved benyttelse af kommunikationsmidlet, og
4) aftaler om personbefordring,
dog med undtagelse af §§ 4, 12, 30
og 31.
§ 1, stk. 2, nr. 1 og stk. 3 er ændret ved § 1.2 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 1, stk. 2, nr. 1, og stk. 3, ændres »nr. 1« til: »nr. 4«.
§ 1, stk. 2, nr. 2 er ændret ved § 1.3 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 1, stk. 2, nr. 2, ændres »nr. 2« til: »nr. 5«.
§ 1, stk. 4, nr. 4 er ændret ved § 1.4 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 1, stk. 4, nr. 4, ændres »§§ 12 og 31«
til: »§§ 4, 12, 30 og 31«.
§ 2. Ved
en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, herunder en aftale omfattet af
købelovens § 4 a, stk. 3, som en erhvervsdrivende
eller en person, der optræder i dennes navn eller på dennes vegne, indgår
som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden
for sit erhverv.
Stk. 2.
Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, den pågældende har indgået,
ikke er en forbrugeraftale.
Stk. 3.
Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 finder loven tillige anvendelse
på aftaler om varer og tjenesteydelser fra ikkeerhvervsdrivende, hvis aftalen er
indgået eller formidlet for sælgeren eller tjenesteyderen af en erhvervsdrivende,
og på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
§ 2, stk. 1 er ændret ved § 1.5 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 2, stk. 1, indsættes efter »aftale,«: »herunder en aftale omfattet af købelovens § 4 a,
stk. 3,«, og efter »erhvervsdrivende« indsættes: »eller en person, der optræder i dennes navn eller på
dennes vegne,«.
§ 3. I denne
lov forstås ved:
1) Varer: Løsøregenstande, herunder varer med digitale elementer, og vand, gas og elektricitet,
der udbydes til salg i et afgrænset volumen eller en bestemt mængde.
2) Aftale om en vare: Aftale om at overdrage ejendomsretten til en vare til forbrugeren,
herunder når aftalen også omfatter tjenesteydelser.
3) Tjenesteydelsesaftale: Aftale om at levere en tjenesteydelse, herunder en digital tjeneste,
og aftale om at levere vand, gas og elektricitet, der ikke udbydes til salg i et afgrænset
volumen eller en bestemt mængde, til forbrugeren, medmindre aftalen også omfatter varer, jf. nr. 2.
4) Fjernsalgsaftale: Enhver aftale
om varer, tjenesteydelser eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser,
når aftalen til og med tidspunktet for dens indgåelse udelukkende
a) indgås ved brug af kommunikation,
der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk (fjernkommunikation),
og
b) indgås som led i et system
for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.
5) Aftale indgået uden for den
erhvervsdrivendes forretningssted: Enhver aftale mellem den erhvervsdrivende og
forbrugeren,
a) som er indgået med den
erhvervsdrivendes og forbrugerens samtidige tilstedeværelse på et sted, der ikke
er den erhvervsdrivendes forretningssted,
b) hvor forbrugeren har afgivet
tilbud under de samme omstændigheder som nævnt under litra a,
c) som er indgået på den
erhvervsdrivendes forretningssted eller ved brug af en fjernkommunikationsteknik,
umiddelbart efter at forbrugeren er blevet kontaktet personligt og individuelt af
den erhvervsdrivende på et sted, som ikke er den erhvervsdrivendes forretningssted,
med samtidig fysisk tilstedeværelse af den erhvervsdrivende og forbrugeren, eller
d) som er indgået under en
udflugt arrangeret af den erhvervsdrivende med det formål at præsentere og sælge
varer eller tjenesteydelser til forbrugeren.
6) Den erhvervsdrivendes forretningssted:
a) Ethvert ikkeflytbart detailforretningssted,
hvor den erhvervsdrivende fast udøver sin aktivitet, eller
b) ethvert flytbart detailforretningssted,
hvor den erhvervsdrivende udøver sin aktivitet på sædvanligt grundlag.
7) Finansiel tjenesteydelse: Enhver
tjeneste, der har karakter af bank-, kredit-, forsikrings-, individuel pensions-,
investerings- eller betalingstjenesteydelse.
8) Varigt medium: Ethvert middel,
som sætter forbrugeren eller den erhvervsdrivende i stand til at lagre oplysninger
rettet personligt til vedkommende med mulighed for fremtidig anvendelse i en periode
afpasset efter oplysningernes formål, og som giver mulighed for uændret gengivelse
af de lagrede oplysninger.
9) Offentlig auktion: En salgsmetode,
hvor den erhvervsdrivende tilbyder varer eller tjenesteydelser til forbrugere, som
selv er eller har mulighed for at være til stede under auktionen, gennem en gennemsigtig
konkurrencebaseret budprocedure, som styres af en auktionsholder, og hvor tilbudsgiver,
hvis bud antages, er forpligtet til at købe varerne eller tjenesteydelserne.
10) Digitalt indhold: Data, der fremstilles og leveres i digital form.
11) Vare med digitale elementer: En løsøregenstand, der integrerer eller er indbyrdes forbundet
med digitalt indhold eller en digital tjeneste på en sådan måde, at fraværet af det
digitale indhold eller den digitale tjeneste ville forhindre genstanden i at opfylde sin funktion.
12) Digital tjeneste: Tjeneste, der gør det muligt at generere, behandle, lagre eller få adgang
til data i digital form, eller som muliggør deling af eller enhver anden form for interaktion
med data i digital form, som uploades eller genereres af brugere af den pågældende tjeneste.
13) Kompatibilitet: Det digitale indholds eller den digitale tjenestes evne til at fungere med
hardware eller software, med hvilket digitalt indhold eller digitale tjenester af samme type
normalt anvendes, uden at det er nødvendigt at konvertere det digitale indhold eller den
digitale tjeneste.
14) Funktionalitet: Det digitale indholds eller den digitale tjenestes evne til at udføre
sine funktioner i betragtning af formålet.
15) Interoperabilitet: Det digitale indholds eller den digitale tjenestes evne til at fungere
med hardware eller software, der adskiller sig fra det, som digitalt indhold eller digitale
tjenester af samme type normalt anvendes med.
16) Onlinemarkedsplads: En tjenesteydelse, der gør brug af software, herunder et websted, en
del af et websted eller en applikation, der drives af eller på vegne af en erhvervsdrivende,
og som giver forbrugere mulighed for at indgå fjernsalgsaftaler med andre erhvervsdrivende
eller forbrugere.
17) Udbyder af en onlinemarkedsplads: Erhvervsdrivende, der udbyder en onlinemarkedsplads
til forbrugere.
18) Handelsmæssig garanti: Enhver forpligtelse, som den erhvervsdrivende eller en producent
(garantigiveren) har påtaget sig over for forbrugeren, ud over sin retlige forpligtelse til
at levere en kontraktmæssig ydelse, til at refundere købesummen eller omlevere, reparere
eller på anden måde afhjælpe mangler ved salgsgenstanden, hvis den ikke svarer til de
specifikationer eller ethvert andet krav, der fremgår af garantierklæringen eller af de
relevante reklamer, der var tilgængelige på tidspunktet for eller før aftalens indgåelse,
og som ikke relaterer sig til ydelsens kontraktmæssighed.
§ 3, nr. 1-3 er indsat ved § 1.6 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. Nr. 1-6 bliver herefter nr. 4-9.
§ 3, nr. 1, der bliver nr. 4, er ændret ved § 1.7 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 3, nr. 1, som bliver nr. 4, indsættes efter »aftalen«: »til og med tidspunktet
for dens indgåelse udelukkende«.
§ 3, nr. 10-18 er indsat ved § 1.8 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022.
Kapitel
2: Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.
§ 4. Erhvervsdrivende
må ikke uden forudgående anmodning herom rette telefonisk henvendelse til en forbruger
eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller
andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere
at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om
1) bestilling af bøger,
2) tegning af abonnement på aviser,
ugeblade og tidsskrifter,
3) formidling af forsikringsaftaler
og
4) tegning af abonnement om redningstjeneste
eller sygetransport.
§ 5. Et
løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 4 er ikke bindende.
§ 6. Fremsender
eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående
anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit.
Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående
anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor. Manglende
reaktion fra forbrugeren efter modtagelsen af varer eller udførelsen af tjenesteydelser
uden forudgående anmodning medfører ikke, at forbrugeren forpligtes til at betale
vederlag for det leverede.
§ 6, 3. pkt. er indsat ved § 1.9 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
Kapitel 3: Oplysningspligt
Oplysningspligtens område
§ 7. Den
erhvervsdrivende har pligt til at give forbrugeren oplysninger i overensstemmelse
med reglerne i dette kapitel. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at de oplysningskrav,
der følger af dette kapitel, er opfyldt.
Stk. 2.
Reglerne i dette kapitel gælder ikke ved aftaler
1) om levering af fødevarer, drikkevarer
eller andre varer til husholdningens løbende forbrug, som leveres fysisk til forbrugerens
hjem, bopæl eller arbejdsplads af en erhvervsdrivende, der ofte og regelmæssigt
betjener faste ruter,
2) om stiftelse eller overdragelse
af rettigheder over fast ejendom med undtagelse af fjernsalgsaftaler vedrørende
finansielle tjenesteydelser eller af fjernsalgsaftaler vedrørende udlejning af fast
ejendom,
3) om opførelse af bygning,
4) som er omfattet af § 1, stk.
1, i lov om forbrugeraftaler om brugsret til logi på timesharebasis, længerevarende
ferieprodukter m.v.,
5) om pakkerejser, jf. § 3 i lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer,
6) om spil, hvor der for deltagelse
betales en pengeindsats, eller
7) hvor varen og købesummen udveksles
samtidig med indgåelse af en aftale uden for den erhvervsdrivendes forretningssted,
hvis købesummen ikke overstiger 350 kr.
§ 7, stk. 2, nr. 5 er ændret ved § 44.1 i
lov nr. 1666 af 26.12.2017 fra d. 01.07.2018. Hidtidig formulering:
5) som er omfattet af § 1, stk. 1, i lov om pakkerejser,
Oplysningspligt for aftaler vedrørende varer og ikkefinansielle
tjenesteydelser indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved
fjernsalg
§ 8. Inden
der indgås en aftale om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den
erhvervsdrivende, hvis aftalen indgås uden for den erhvervsdrivendes forretningssted
eller ved fjernsalg, på en klar og forståelig måde give forbrugeren oplysning om
1) varens eller tjenesteydelsens
vigtigste egenskaber i et omfang, der svarer til kommunikationsteknikken og til
varen eller tjenesteydelsen,
2) den erhvervsdrivendes identitet
og den fysiske adresse, hvor den erhvervsdrivende er etableret, og den
erhvervsdrivendes telefonnummer og e-mailadresse,
3) hvor det er relevant, andre onlinekommunikationsmidler, som den erhvervsdrivende
giver adgang til, og som giver forbrugeren mulighed for at opbevare skriftlig
korrespondance, herunder datoen og tidspunktet for en sådan korrespondance, med den
erhvervsdrivende på et varigt medium,
4) hvor det er relevant, identitet
og den fysiske adresse på den erhvervsdrivende, som der handles på vegne af,
5) den fysiske adresse på den
erhvervsdrivendes forretningssted og, hvor det er relevant, adressen på forretningsstedet
for den erhvervsdrivende, som der handles på vegne af, hvis den er forskellig fra
den adresse, der er opgivet i overensstemmelse med nr. 4, og hvortil forbrugeren
kan indgive eventuelle klager,
6) den samlede pris for varen
eller tjenesteydelsen inklusive afgifter eller, hvis varens eller tjenesteydelsens
art gør, at prisen ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, den måde, hvorpå
prisen skal udregnes, samt, hvor det er relevant, alle yderligere omkostninger vedrørende
fragt, levering eller porto og enhver anden omkostning eller, hvor disse omkostninger
ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, oplysning om, at der kan forekomme
sådanne yderligere omkostninger,
7) de samlede udgifter pr. afregningsperiode,
hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, herunder de
samlede månedlige udgifter, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler,
der betales med et fast beløb, eller, hvor de samlede udgifter ikke kan udregnes
på forhånd, oplysning om, hvordan prisen skal udregnes,
8) hvor det er relevant, at prisen er blevet personaliseret på grundlag af
automatiseret beslutningstagning,
9) eventuelle omkostninger for
forbrugeren ved anvendelse af den pågældende fjernkommunikationsteknik til indgåelse
af aftalen, når de beregnes efter en anden takst end grundtaksten,
10) vilkår om betaling, levering,
opfyldelse, det tidspunkt, hvor den erhvervsdrivende forpligter sig til at levere
varen eller yde tjenesteydelsen, og, hvor det er relevant, den erhvervsdrivendes
praksis for klagebehandling,
11) hvorvidt der er fortrydelsesret,
og i givet fald betingelser, tidsfrist og procedurer for at gøre fortrydelsesretten
gældende, jf. § 20, samt den standardfortrydelsesformular, der
er angivet i bilag 3 til loven,
12) hvor fortrydelsesretten ikke
finder anvendelse, jf. § 18, stk. 2-4,
at forbrugeren ikke vil kunne gøre fortrydelsesretten gældende,
13) hvor det er relevant, under
hvilke omstændigheder forbrugeren mister sin fortrydelsesret,
14) hvor det er relevant, at
forbrugeren skal betale udgifterne til tilbagelevering af varen i tilfælde af fortrydelse
og i forbindelse med aftaler om fjernsalg, hvis varen i kraft af sin art ikke kan
returneres med normal post, udgifterne til returnering af varen,
15) at forbrugeren ved tilbagetræden
fra en tjenesteydelsesaftale, hvis aftalens opfyldelse på forbrugerens udtrykkelige
anmodning er påbegyndt inden fortrydelsesfristens udløb, skal betale den erhvervsdrivende
for rimelige omkostninger i henhold til § 25, stk. 1
og 2,
16) at købelovens mangelsregler
kan finde anvendelse,
17) hvor det er relevant, eftersalgskundebistand
og betingelserne herfor, eftersalgsservice og handelsmæssige garantier,
18) relevante adfærdskodeks og,
hvor det er relevant, oplysning om, hvordan eksemplarer heraf kan fremskaffes,
19) hvor det er relevant, aftalens
varighed eller for tidsubestemte aftaler eller for aftaler, der forlænges automatisk,
betingelserne for at opsige aftalen,
20) hvor det er relevant, minimumsvarigheden
af forbrugerens forpligtelser i henhold til aftalen,
21) hvor det er relevant, forskud
eller andre finansielle garantier, som forbrugeren skal betale eller stille efter
anmodning fra den erhvervsdrivende, og betingelserne herfor,
22) hvor det er relevant, funktionaliteten,
herunder gældende tekniske beskyttelsesforanstaltninger, for digitalt indhold,
digitale tjenester og varer med digitale elementer,
23) hvor det er relevant, kompatibiliteten og interoperabiliteten af digitalt indhold,
digitale tjenester og varer med digitale elementer, i henhold
til hvad den erhvervsdrivende ved eller med rimelighed burde have vidst, og
24) hvor det er relevant, mulighed
for klageadgang og i givet fald om forudsætningerne for klage.
Stk. 2. Alle kommunikationsmidler, som den erhvervsdrivende
stiller til rådighed, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, skal gøre det muligt for forbrugeren at kontakte
den erhvervsdrivende hurtigt og kommunikere effektivt med vedkommende.
Stk. 3.
I forbindelse med offentlige auktioner kan oplysningerne nævnt i stk. 1, nr. 2-5,
erstattes med de tilsvarende oplysninger om auktionarius.
Stk. 4.
Oplysninger, som den erhvervsdrivende har pligt til at give forbrugeren, skal afgives
på dansk, såfremt den erhvervsdrivende har markedsført den pågældende vare eller
tjenesteydelse på dansk, medmindre forbrugeren giver sit udtrykkelige samtykke til
at modtage oplysningerne på et andet sprog.
§ 8, stk. 1, nr. 2 er ændret ved § 1.10 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 1, nr. 2, ændres »samt eventuelle telefon- og faxnumre« til: »og den
erhvervsdrivendes telefonnummer«.
§ 8, stk. 1, nr. 3 er indsat ved § 1.11 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
§ 8, stk. 1, nr. 4, der bliver nr. 5, er ændret ved § 1.12 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 1, nr. 4, der bliver nr. 5, ændres »nr. 3« til: »nr. 4«.
§ 8, stk. 1, nr. 8 er indsat ved § 1.13 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. Nr. 7-22 bliver herefter nr. 9-24.
§ 8, stk. 1, nr. 10, der bliver nr. 12, er ændret ved § 1.14 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 1, nr. 10, der bliver nr. 12, ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 2-4«.
§ 8, stk. 1, nr. 20, der bliver nr. 22, er ændret ved § 1.15 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 1, nr. 20, der bliver nr. 22, indsættes efter »digitalt indhold,«: »digitale
tjenester og varer med digitale elementer,«.
§ 8, stk. 1, nr. 21, der bliver nr. 23, er ændret ved § 1.16 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 1, nr. 21, der bliver nr. 23, ændres »det digitale indholds evne til at
fungere sammen med hardware og software« til: »kompatibiliteten og interoperabiliteten af digitalt indhold,
digitale tjenester og varer med digitale elementer«.
§ 8, stk. 1, nr. 22, der bliver nr. 24, er ændret ved § 1.17 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 1, nr. 22, der bliver nr. 24, ændres »fremgangsmåden ved«
til: »forudsætningerne for«.
§ 8, stk. 2 er indsat ved § 1.18 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§ 8, stk. 2, der bliver stk. 3, er ændret ved § 1.19 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 8, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »nr. 2-4« til: »nr. 2-5«.
§ 8 a. Inden der indgås en aftale om fjernsalg på en onlinemarkedsplads,
skal udbyderen af onlinemarkedspladsen endvidere på en klar og forståelig måde, der egner sig
til fjernkommunikation, give forbrugeren oplysning om
1) identiteten på og hjemstedet for den tredjemand, der tilbyder varen, tjenesteydelsen eller
det digitale indhold på onlinemarkedspladsen,
2) hvorvidt denne tredjemand er erhvervsdrivende,
3) når denne tredjemand ikke er erhvervsdrivende, om forbrugerrettigheder hidrørende fra
EU-forbrugerbeskyttelsesretten gælder for aftalen,
4) hvis det er relevant, hvordan forpligtelserne i forbindelse med aftalen deles mellem denne
tredjemand og udbyderen af onlinemarkedspladsen, og
5) generelle oplysninger om de vigtigste parametre for rangordningen af de tilbud, som
forbrugeren præsenteres for som følge af en søgning, og den relative betydning af disse parametre
i forhold til andre parametre.
Stk. 2. Oplysning efter stk. 1, nr. 2, kan gives på grundlag
af tredjemandens erklæring herom til udbyderen af markedspladsen.
Stk. 3. Oplysninger meddelt efter stk. 1, nr. 4, berører
ikke et eventuelt ansvar, som udbyderen af onlinemarkedspladsen eller den erhvervsdrivende
tredjemand har i forhold til aftalen i medfør af EU-retten eller national ret.
Stk. 4. Oplysninger efter stk. 1, nr. 5, skal gives i et
særligt afsnit af onlinegrænsefladen, der er direkte og let tilgængeligt fra den side, hvor
tilbuddene præsenteres.
§ 8 a er indsat ved § 1.20 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 9. Oplysningerne
nævnt i § 8, stk. 1, nr. 11, 14 og 15, kan gives ved brug af
standardfortrydelsesvejledningen
i lovens bilag 1. Den erhvervsdrivende anses for at have
opfyldt oplysningskravene i 1. pkt., hvis vejledningen benyttes og den er udfyldt
korrekt.
Stk. 2.
De oplysninger, der er omfattet af § 8, stk. 1, udgør en integreret
del af aftalen og må kun ændres, hvis det udtrykkeligt er aftalt mellem parterne.
Stk. 3.
Har den erhvervsdrivende ikke givet forbrugeren oplysning om eventuelle yderligere
omkostninger eller andre udgifter, jf. § 8, stk. 1, nr. 6 og 7,
eller om udgifter til returnering af varen, jf. § 8, stk. 1, nr. 14,
er forbrugeren ikke forpligtet til at betale disse omkostninger eller udgifter.
§ 9, stk. 1 er ændret ved § 1.21 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 9, 12 og 13« til: »nr. 11, 14 og 15«.
§ 9, stk. 3 er ændret ved § 1.22 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 9, stk. 3, ændres »nr. 5 og 6« til: »nr. 6 og 7«,
og »nr. 12« ændres til: »nr. 14«.
§ 10.
Ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted skal de i
§ 8, stk. 1, nævnte oplysninger gives på papir eller, hvis forbrugeren samtykker
hertil, på et andet varigt medium. Oplysningerne skal være letlæselige og udfærdiget
på et klart og forståeligt sprog.
Stk. 2.
Den erhvervsdrivende skal udlevere en kopi af den underskrevne aftale eller en bekræftelse
heraf på papir eller, hvis forbrugeren samtykker hertil, på et andet varigt medium.
Ved aftaler om levering mod betaling af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium,
skal den erhvervsdrivende endvidere udlevere bekræftelse af forbrugerens eventuelle udtrykkelige
samtykke til og anerkendelse af, at denne mister sin fortrydelsesret, når udførelsen
påbegyndes inden fortrydelsesfristens udløb, jf. § 18, stk.
2, nr. 13, litra b.
Stk. 3. Hvis en forbruger ønsker, at udførelsen af tjenesteydelser
mod betaling skal påbegyndes inden fortrydelsesfristens udløb, skal den erhvervsdrivende kræve,
at forbrugeren fremsætter en udtrykkelig anmodning herom på et varigt medium, og anmode
forbrugeren om at anerkende, at når aftalen er fuldstændig opfyldt af den erhvervsdrivende,
har forbrugeren ikke længere nogen fortrydelsesret.
§ 10, stk. 2 er ændret ved § 1.23 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 10, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »levering«: »mod betaling«, »kopi« ændres
til: »bekræftelse«, og efter »§ 18, stk. 2, nr. 13« indsættes: », litra b«.
§ 10, stk. 3 er indsat ved § 1.24 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022.
§ 11.
Ved aftaler indgået ved fjernsalg skal de i § 8, stk. 1, nævnte
oplysninger gives eller stilles til rådighed for forbrugeren under anvendelse af
midler, der er tilpasset den anvendte fjernkommunikationsteknik. Hvis oplysningerne
gives på et varigt medium, skal de være letlæselige.
Stk. 2.
Indgås en aftale ved anvendelse af en fjernkommunikationsteknik, som kun giver begrænset
plads eller tid til at formidle oplysningerne, skal den erhvervsdrivende forud for
aftalens indgåelse mindst give oplysning om den erhvervsdrivendes identitet samt
de oplysninger, der er nævnt i § 8, stk. 1, nr. 1, 6, 7, 11 og 19,
med undtagelse af standardfortrydelsesformularen.
De øvrige oplysninger, som er nævnt i § 8, stk. 1, herunder
standardfortrydelsesformularen, skal den erhvervsdrivende
formidle til forbrugeren på en passende måde i overensstemmelse med stk. 1.
Stk. 3.
Kontakter den erhvervsdrivende forbrugeren telefonisk med henblik på indgåelse af
en aftale om fjernsalg af en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den
erhvervsdrivende ud over de oplysninger, der følger af stk. 2, ved begyndelsen af
samtalen give forbrugeren oplysning om sit navn og eventuelt navnet på den person,
opkaldet foretages på vegne af, og om det kommercielle formål med henvendelsen.
Stk. 4.
På hjemmesider, hvor der er mulighed for elektronisk handel, skal det senest ved
bestillingsprocessens begyndelse klart og let læseligt angives, om der gælder nogen
leveringsbegrænsninger, og hvilke betalingsmidler der accepteres.
§ 11, stk. 2 er ændret ved §§ 1.25-1.26 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 11, stk. 2, 1. pkt., ændres »5, 6, 9 og 17« til :»6, 7, 11 og 19, med undtagelse af
standardfortrydelsesformularen«, og i § 11, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »stk. 1,«: »herunder
standardfortrydelsesformularen,«.
§ 12.
Indgås en fjernsalgsaftale ved hjælp af elektroniske midler, og pålægger aftalen
forbrugeren en betalingsforpligtelse, skal dette være angivet klart og tydeligt
på det sted, hvor bestillingen afgives. Endvidere skal den erhvervsdrivende tydeligt
og i fremhævet form, og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling, gøre
forbrugeren opmærksom på de oplysninger, der er nævnt i § 8, stk. 1,
nr. 1, 6, 7, 19 og 20.
Stk. 2. Indebærer afgivelsen af en bestilling efter stk. 1
aktivering af en knap eller en tilsvarende funktion, skal denne på let læselig måde være
mærket »ordre med betalingsforpligtelse« el.lign.
Stk. 3.
Forbrugeren er alene bundet af aftalen eller bestillingen, hvis stk. 1 og 2 er overholdt.
§ 12, stk. 1 er ændret ved § 1.27 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 12, stk. 1, 2. pkt., ændres »5, 6, 17 og 18« til: »6, 7, 19 og 20«.
§ 12, stk. 2 er indsat ved § 1.28 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 12, stk. 2, der bliver stk. 3, er ændret ved § 1.29 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 12, stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
§ 13.
Ved aftaler indgået ved fjernsalg skal den erhvervsdrivende inden for rimelig tid
efter aftaleindgåelsen og senest ved levering af varen, eller før leveringen af
tjenesteydelsen påbegyndes, give forbrugeren en bekræftelse af aftalen på et varigt
medium.
Stk. 2.
En bekræftelse af aftalen som nævnt i stk. 1 skal indeholde de oplysninger, der
er nævnt i § 8, stk. 1, medmindre den erhvervsdrivende allerede
har givet oplysningerne på et varigt medium. Ved aftaler om levering mod betaling af digitalt
indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, skal den erhvervsdrivende endvidere
udlevere en bekræftelse af forbrugerens eventuelle udtrykkelige samtykke til og anerkendelse
af, at denne mister sin fortrydelsesret, når udførelsen påbegyndes inden fortrydelsesfristens
udløb, jf. § 18, stk. 2, nr. 13, litra b.
Stk. 3. Hvis en forbruger ønsker, at udførelsen af tjenesteydelser
mod betaling skal påbegyndes inden fortrydelsesfristens udløb, skal den erhvervsdrivende kræve,
at forbrugeren fremsætter en udtrykkelig anmodning herom, og anmode forbrugeren om at anerkende,
at når aftalen er fuldstændig opfyldt af den erhvervsdrivende, har forbrugeren ikke længere
nogen fortrydelsesret.
§ 13, stk. 2 er ændret ved § 1.23 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 13, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »levering«: »mod betaling«, »kopi« ændres
til: »bekræftelse«, og efter »§ 18, stk. 2, nr. 13« indsættes: », litra b«.
§ 13, stk. 3 er indsat ved § 1.30 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022.
Oplysningspligt for fjernsalgsaftaler vedrørende finansielle
tjenesteydelser
§ 14.
Inden der indgås en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel tjenesteydelse, skal
den erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning om
1) tjenesteydelsens vigtigste
egenskaber i et omfang, der svarer til kommunikationsteknikken og til tjenesteydelsen,
2) den samlede pris for tjenesteydelsen
inklusive afgifter eller, hvis tjenesteydelsens art gør, at prisen ikke med rimelighed
kan udregnes på forhånd, den måde, hvorpå prisen skal udregnes, og, hvor det er
relevant, alle yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto og
enhver anden omkostning eller, hvor disse omkostninger ikke med rimelighed kan udregnes
på forhånd, oplysning om, at der kan forekomme sådanne yderligere omkostninger,
3) eventuelle omkostninger for
forbrugeren ved anvendelse af den pågældende fjernkommunikationsteknik til indgåelse
af aftalen, når de beregnes efter en anden takst end grundtaksten,
4) vilkår om betaling, levering,
opfyldelse, det tidspunkt, hvor den erhvervsdrivende forpligter sig til at yde tjenesteydelsen,
og, hvor det er relevant, den erhvervsdrivendes praksis for klagebehandling,
5) hvor det er relevant, aftalens
varighed eller for tidsubestemte aftaler eller for aftaler, der forlænges automatisk,
betingelserne for at opsige aftalen,
6) hvor det er relevant, minimumsvarigheden
af forbrugerens forpligtelser i henhold til aftalen,
7) den erhvervsdrivendes navn,
erhvervsmæssige hovedaktivitet, fysiske adresse og, hvis der er tale om en udenlandsk
erhvervsdrivende, der har en repræsentant her i landet, eller hvis leverandøren
i øvrigt er repræsenteret af en anden, relevante oplysninger om denne repræsentant,
herunder dennes fysiske adresse,
8) cvr-nummeret, hvis den erhvervsdrivende
er optaget i Det Centrale Virksomhedsregister, eller det relevante identifikationsnummer
i et handelsregister eller lignende offentligt register, som den erhvervsdrivende
måtte være optaget i, samt ved eventuelt tilhørsforhold til godkendelsesordninger
oplysning om den relevante tilsynsmyndighed,
9) hvorvidt der er klageadgang,
og i givet fald om fremgangsmåden ved klage, herunder oplysning om en fysisk adresse,
hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager,
10) hvorvidt der er fortrydelsesret,
og i givet fald fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og varighed samt betingelserne
for og fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten, herunder om, til hvilken adresse
meddelelse om fortrydelse skal sendes,
11) eventuelle særlige risici
ved tjenesteydelsen som følge af ydelsens særlige karakter eller som følge af de
operationer, der skal gennemføres, ligesom der skal gives oplysning herom, hvis
ydelsens pris afhænger af udsving på de finansielle markeder, og hvis historiske
afkast ikke kan benyttes til at danne forventninger om fremtidige afkast,
12) det beløb, som kan afkræves
forbrugeren i henhold til § 25, stk. 1,
13) en eventuel lovvalgs- eller
værnetingsklausul i aftalen,
14) på hvilket sprog aftalevilkårene
og forhåndsoplysningerne gøres tilgængelige, og på hvilket sprog leverandøren påtager
sig at kommunikere i aftaleperioden,
15) hvorvidt der findes en garantifond
eller anden garantiordning, og
16) hvor længe oplysningerne
gælder, herunder hvor længe tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.
Stk. 2.
Ved indgåelse af en forbrugeraftale om fjernsalg af en finansiel tjenesteydelse,
der er omfattet af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, skal forbrugeren
have de oplysninger, der følger af stk. 1, nr. 2-4, 10-12, 15 og 16. For så vidt
angår oplysningskravet i stk. 1, nr. 2, skal der alene gives oplysning om, at der
kan være andre afgifter eller omkostninger, der ikke betales af den erhvervsdrivende
eller pålægges af denne. Endvidere finder
§§ 67 og 72 i lov om betalinger
anvendelse.
Stk. 3.
Kontakter den erhvervsdrivende forbrugeren telefonisk med henblik på indgåelse af
en aftale om fjernsalg af en finansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende
ved begyndelsen af samtalen give forbrugeren oplysning om den erhvervsdrivendes
identitet og navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, og dennes forbindelse
til den erhvervsdrivende samt om det kommercielle formål med henvendelsen. Herudover
kan den erhvervsdrivende med forbrugerens samtykke nøjes med at give de i stk. 1,
nr. 1, 2 og 10-12, nævnte oplysninger. Den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren
om, at der kan fås flere oplysninger, og om disse oplysningers karakter. Den fulde
oplysningspligt efter stk. 1 skal opfyldes i forbindelse med meddelelse på varigt
medium i overensstemmelse med § 15.
Stk. 4.
De i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i rimelig tid, inden der indgås en aftale,
og oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige. Det skal klart fremgå,
at oplysningerne gives med henblik på indgåelse af en aftale, og oplysningerne skal
gives på en måde, som er egnet under hensyn til den anvendte kommunikationsteknik,
og som tager særligt hensyn til umyndige personer.
Stk. 5.
Har den erhvervsdrivende inden for det seneste år indgået en eller flere aftaler
med den samme forbruger af samme karakter, gælder stk. 1, 3 og 4, alene i relation
til den første aftale, jf. dog § 15, stk. 4.
§ 14, stk. 2, 3. pkt. er ændret ved § 160.1 i
lov nr. 652 af 08.06.2017 fra d. 01.01.2018. Hidtidig formulering af 3. pkt.:
Endvidere finder §§ 43, 44, 47 og 48 i lov om
betalingstjenester og elektroniske penge anvendelse.
§ 15.
Inden indgåelse af en fjernsalgsaftale om en finansiel tjenesteydelse skal de i
§ 14, stk. 1, nævnte oplysninger være meddelt forbrugeren på
papir eller på et andet varigt medium, som forbrugeren har adgang til. Forbrugeren
skal samtidig på den anførte måde have fået oplysning om aftalevilkårene.
Stk. 2.
Oplysningerne om fortrydelsesretten, jf. § 14, stk. 1, nr. 10,
skal gives ved brug af standardfortrydelsesvejledningen i lovens
bilag 2. Den erhvervsdrivende kan dog anvende en anden tekst end den tekst,
der følger af bilaget, hvis forbrugeren herved gives tilsvarende informationer som
efter bilaget og informationerne ikke gives på en mindre tydelig og forståelig måde.
Stk. 3.
Indgås aftalen på forbrugerens anmodning under anvendelse af fjernkommunikationsteknik,
som ikke gør det muligt at give oplysningerne på den i stk. 1 nævnte måde inden
aftalens indgåelse, skal forpligtelsen opfyldes straks efter aftalens indgåelse.
Stk. 4.
Er de i § 14, stk. 1, nævnte oplysninger meddelt forbrugeren
i forbindelse med en tidligere aftale af samme karakter, jf.
§ 14, stk. 5, er den erhvervsdrivendes oplysningspligt efter stk. 1-3 opfyldt,
hvis den erhvervsdrivende har sikret sig, at forbrugeren fortsat har adgang til
oplysningerne og aftalevilkårene på papir eller andet varigt medium.
§ 16.
For fjernsalgsaftaler om finansielle tjenesteydelser har forbrugeren på ethvert
tidspunkt under aftaleforholdet ret til efter anmodning at få udleveret aftalevilkårene
på papir. Forbrugeren kan endvidere ændre den benyttede fjernkommunikationsteknik,
medmindre det er uforeneligt med den indgåede aftale eller karakteren af den leverede
ydelse.
Oplysningspligt for andre aftaler end aftaler om fjernsalg eller
aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted
§ 17.
Inden der indgås en anden aftale end en aftale indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted eller en aftale om fjernsalg, skal den erhvervsdrivende, medmindre
oplysningerne allerede fremgår tydeligt af sammenhængen, på en klar og forståelig
måde give forbrugeren oplysning om
1) varens eller tjenesteydelsens
vigtigste egenskaber i et omfang, der svarer til kommunikationsteknikken og til
varen eller tjenesteydelsen,
2) den erhvervsdrivendes identitet
og den fysiske adresse, hvor den erhvervsdrivende er etableret, og den
erhvervsdrivendes telefonnummer og e-mailadresse,
3) den samlede pris for varen
eller tjenesteydelsen inklusive afgifter eller, hvis varens eller tjenesteydelsens
art gør, at prisen ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, den måde, hvorpå
prisen skal udregnes, samt, hvor det er relevant, alle yderligere omkostninger vedrørende
fragt, levering eller porto og enhver anden omkostning eller, hvor disse omkostninger
ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, oplysning om, at der kan forekomme
sådanne yderligere omkostninger,
4) vilkår om betaling, levering,
opfyldelse, det tidspunkt, hvor den erhvervsdrivende forpligter sig til at levere
varen eller yde tjenesteydelsen, og, hvor det er relevant, den erhvervsdrivendes
praksis for klagebehandling,
5) at købelovens mangelsregler
finder anvendelse,
6) hvor det er relevant, eftersalgskundebistand
og betingelserne herfor, eftersalgsservice og handelsmæssige garantier,
7) hvor det er relevant, aftalens
varighed eller for tidsubestemte aftaler eller for aftaler, der forlænges automatisk,
betingelserne for at opsige aftalen,
8) hvor det er relevant, funktionaliteten,
herunder gældende tekniske beskyttelsesforanstaltninger, for digitalt indhold,
digitale tjenester og varer med digitale elementer, og
9) hvor det er relevant, kompatibiliteten og interoperabiliteten af digitalt indhold,
digitale tjenester og varer med digitale elementer, i henhold
til hvad den erhvervsdrivende ved eller med rimelighed burde have vidst.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for aftaler, der omfatter dagligdags transaktioner, som opfyldes
umiddelbart på tidspunktet for deres indgåelse.
§ 17, stk. 1, nr. 2 er ændret ved § 1.10 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 17, stk. 1, nr. 2, ændres »samt eventuelle telefon- og faxnumre« til: »og
den erhvervsdrivendes telefonnummer«.
§ 17, stk. 1, nr. 8 er ændret ved § 1.15 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 17, stk. 1, nr. 8, indsættes efter »digitalt indhold,«: »digitale tjenester og
varer med digitale elementer,«.
§ 17, stk. 1, nr. 9 er ændret ved § 1.16 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 17, stk. 1, nr. 9, ændres »det digitale indholds evne til at fungere sammen med
hardware og software« til: »kompatibiliteten og interoperabiliteten af digitalt indhold, digitale tjenester
og varer med digitale elementer«.
Kapitel 4: Fortrydelsesret
Fortrydelsesrettens område
§ 18.
Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med
reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået uden for
den erhvervsdrivendes forretningssted.
Stk. 2.
Reglerne i dette kapitel gælder ikke for
1) aftaler omfattet af
§ 7, stk. 2,
2) udførte ikkefinansielle tjenesteydelser,
hvis leveringen af tjenesteydelsen ikke sker mod betaling eller er påbegyndt med
forbrugerens forudgående udtrykkelige
samtykke og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen
er fuldt udført,
3) levering af varer, som er
fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt
præg,
4) levering af varer, som må
antages at blive forringet eller forældet hurtigt,
5) levering af forseglede varer,
som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at
blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen,
6) levering af varer, som på
grund af deres art bliver uløseligt blandet sammen med andre varer ved leveringen,
7) levering af alkoholholdige
drikkevarer, hvor prisen blev fastsat ved købsaftalens indgåelse og levering først
kan finde sted efter 30 dage, og hvor den faktiske værdi afhænger af markedskonjunkturer,
som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på,
8) aftaler om specifikke hastende
reparations- eller vedligeholdelsesarbejder hos forbrugeren, som denne på forhånd
udtrykkeligt har anmodet om,
9) levering af plomberede lyd-
eller billedoptagelser eller computersoftware, som forbrugeren har brudt plomberingen
på,
10) levering af aviser, tidsskrifter
eller magasiner med undtagelse af abonnementsaftaler for levering af sådanne publikationer,
11) aftaler, der indgås på en
offentlig auktion,
12) levering af tjenesteydelser
i form af logi undtagen til beboelsesformål, transport af varer, biludlejningsvirksomhed,
forplejning eller tjenesteydelser i forbindelse med fritidstilbud, når det følger
af aftalen, på hvilken dato eller inden for hvilken bestemt periode den pågældende
tjenesteydelse skal udføres,
13) levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, hvis
a) leveringen af det digitale indhold ikke sker mod betaling eller
b) udførelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og
anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret, og den erhvervsdrivende har
givet en bekræftelse i overensstemmelse med
§ 10, stk. 2, 2. pkt.,
eller § 13, stk. 2, 2. pkt.,
14) finansielle tjenesteydelser
omfattet af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og
15) aftaler om varer, værdipapirer
eller tjenesteydelser, hvis prisen afhænger af udsving på kapitalmarkedet, som den
erhvervsdrivende ikke har nogen indflydelse på, og som kan forekomme i fortrydelsesperioden.
Stk. 3. Kapitlet gælder dog for varer og ikkefinansielle
tjenesteydelser, der leveres i forbindelse med en aftale efter stk. 2, nr. 8, og som ligger ud
over, hvad forbrugeren specifikt har anmodet om, eller hvad der er nødvendigt for at udføre
vedligeholdelsen eller reparationen.
Stk. 4.
Kapitlet gælder dog for de i stk. 2, nr. 15, nævnte aftaler, hvis aftalen vedrører
finansielle tjenesteydelser og er indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.
§ 18, stk. 2, nr. 2 er ændret ved § 1.31 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 18, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »leveringen af tjenesteydelsen«: »ikke sker
mod betaling eller«.
§ 18, stk. 2, nr. 13 er ændret ved § 1.32 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. Hidtidig formulering: 13) levering af digitalt indhold,
som ikke leveres på et fysisk medium, hvis udførelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige
samtykke og anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret,
§ 18, stk. 3 er indsat ved § 1.33 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Fortrydelsesfristen og dens beregning m.v.
§ 19.
Vil forbrugeren udøve sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden 14 dage benytte
den i § 20 angivne fremgangsmåde, ved aftaler om individuel pensionsordning dog
inden for en frist på 30 dage. Der kan ikke stilles krav om, at årsagen til fortrydelsen
angives. For så vidt angår aftaler om varer eller ikkefinansielle tjenesteydelser,
kan forbrugeren ikke pådrage sig andre omkostninger end dem, der er nævnt i
§ 22, stk. 3, § 24 og § 25.
Stk. 2.
Den periode, hvori fortrydelsesretten efter stk. 1 kan udøves, løber fra
1) den dag, hvor aftalen indgås,
hvis den vedrører en tjenesteydelse,
2) hvis aftalen vedrører en vare,
den dag, hvor forbrugeren eller den af forbrugeren angivne tredjemand, dog ikke
transportøren, får varen i fysisk besiddelse,
a) i tilfælde af flere forskellige
varer, som er bestilt i én ordre, men leveres enkeltvis, når den sidste vare er
i forbrugerens eller den af forbrugeren angivne tredjemands, dog ikke transportørens,
fysiske besiddelse,
b) i tilfælde af en vare,
der består af flere partier eller dele, når det sidste parti eller den sidste del
er i forbrugerens eller den af forbrugeren angivne tredjemands, dog ikke transportørens,
fysiske besiddelse, og
c) i tilfælde af aftaler
om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode, når den første vare er
i forbrugerens eller den af forbrugeren angivne tredjemands, dog ikke transportørens,
fysiske besiddelse, eller
3) den dag, hvor aftalen indgås,
hvis det drejer sig om aftaler om forsyning af vand, gas eller elektricitet, når
disse varer ikke sælges i et afgrænset volumen eller i en bestemt mængde, eller
levering af fjernvarme eller digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 løber den periode, hvori fortrydelsesretten efter stk. 1 kan udøves,
for så vidt angår aftaler om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, først
fra den dag, hvor forbrugeren har modtaget de i § 8, stk. 1, nr. 11,
nævnte oplysninger på et varigt medium, jf. dog stk. 4. Er der tale om en fjernsalgsaftale
vedrørende en finansiel tjenesteydelse, løber fortrydelsesperioden først fra den
dag, hvor forbrugeren har modtaget oplysninger i henhold til § 15,
jf. dog stk. 5.
Stk. 4.
Er de i § 8, stk. 1, nr. 11, nævnte oplysninger ikke givet til
forbrugeren på et varigt medium, udløber den periode, hvori fortrydelsesretten efter
stk. 1 kan udøves, for så vidt angår aftaler om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse,
senest 12 måneder efter den i stk. 2 nævnte 14-dagesperiode, dog senest 14 dage
efter den dag, hvor oplysningerne er kommet frem til forbrugeren.
Stk. 5.
Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en finansiel tjenesteydelse, gælder fortrydelsesretten
kun, indtil aftalen efter forbrugerens udtrykkelige samtykke er blevet helt opfyldt
af begge parter.
Stk. 6.
Falder den sidste dag for udøvelse af fortrydelsesretten på en helligdag, en lørdag,
grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, udløber fristen den følgende
hverdag. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for fristerne nævnt i
§ 22, stk. 1, § 23, § 24, stk. 1
og 4, § 25, stk. 4, og § 28, stk. 1 og 4.
§ 19, stk. 3 og 4 er ændret ved § 1.34 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 19, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, ændres »nr. 9« til: »nr. 11«.
Udøvelse af fortrydelsesretten
§ 20.
Ønsker forbrugeren at udøve sin fortrydelsesret, skal denne inden udløbet af den
fortrydelsesfrist, der følger af § 19, ved afgivelse af en utvetydig
erklæring give den erhvervsdrivende meddelelse herom. Forbrugeren kan vælge at benytte
standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3.
Stk. 2.
Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside give forbrugeren mulighed for
elektronisk at udfylde og indsende enten standardfortrydelsesformularen i lovens
bilag 3 eller en anden utvetydig erklæring. Benytter forbrugeren
den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på
et varigt medium kvittere for modtagelsen.
Stk. 3.
Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.
Stk. 4.
Forbrugeren har bevisbyrden for, at denne har gjort brug af fortrydelsesretten i
overensstemmelse med stk. 1-3.
Retsvirkningerne af udøvelse af fortrydelsesretten
§ 21.
Ved udøvelse af fortrydelsesretten ophører parternes forpligtelse til at opfylde
en indgået aftale. Forbrugeren er heller ikke bundet af et fremsat tilbud.
Den erhvervsdrivendes forpligtelser i tilfælde af udøvelse af
fortrydelsesretten
§ 22.
Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse
skal den erhvervsdrivende tilbagebetale alle beløb, inklusive eventuelle leveringsomkostninger,
modtaget fra forbrugeren uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato,
hvor den erhvervsdrivende i overensstemmelse med § 20 har modtaget
meddelelse om forbrugerens beslutning om at træde tilbage fra aftalen.
Stk. 2.
Den erhvervsdrivende skal foretage den i stk. 1 nævnte tilbagebetaling under anvendelse
af samme betalingsmiddel, som forbrugeren har benyttet til den oprindelige transaktion,
medmindre forbrugeren udtrykkeligt har accepteret noget andet, og i så fald forudsat
at forbrugeren ikke bliver pålagt nogen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Stk. 3.
Uanset stk. 1 skal den erhvervsdrivende ikke tilbagebetale ekstra omkostninger forbundet
med levering, hvis forbrugeren udtrykkeligt har valgt en anden leveringsform end
den mindst bekostelige standardlevering, som den erhvervsdrivende har tilbudt.
Stk. 4.
Medmindre den erhvervsdrivende har tilbudt at afhente varen selv, kan den erhvervsdrivende
tilbageholde det i stk. 1 nævnte beløb, indtil varen er modtaget retur, eller indtil
forbrugeren har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret, alt efter hvilket
tidspunkt der er tidligst.
§ 22 a. Ved tilbagetræden fra en aftale om levering af digitalt indhold
eller en digital tjeneste skal den erhvervsdrivende
1) opfylde de forpligtelser, der gælder i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679/EU
af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordningen), og
2) afholde sig fra at anvende nogen form for indhold, bortset fra personoplysninger, som
forbrugeren har afgivet eller genereret ved brug af det digitale indhold eller den digitale
tjeneste, undtagen hvis indholdet
a) ikke kan anvendes uden for rammerne af det digitale indhold eller den digitale tjeneste,
b) kun vedrører forbrugerens aktivitet i forbindelse med brug af det digitale
indhold eller den digitale tjeneste,
c) er blevet sammenlagt med andre oplysninger fra den erhvervsdrivende og ikke kan udskilles
eller kun kan udskilles med en uforholdsmæssig stor indsats eller
d) er genereret af forbrugeren og andre i fællesskab og andre forbrugere fortsat
kan gøre brug af indholdet.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal på forbrugerens anmodning
stille ethvert indhold, der ikke er personoplysninger, og som forbrugeren har afgivet eller
genereret ved brug af det digitale indhold eller den digitale tjeneste, til rådighed for
forbrugeren, medmindre dette indhold er omfattet af stk. 1, nr. 2, litra a-c. Forbrugeren
er berettiget til at downloade dette indhold gratis, uden hindringer fra den erhvervsdrivende,
inden for en rimelig frist og i et almindeligt anvendt og maskinlæsbart format.
Stk. 3. Den erhvervsdrivende kan forhindre forbrugerens
fortsatte brug af det digitale indhold eller den digitale tjeneste, navnlig ved at gøre det
digitale indhold eller den digitale tjeneste utilgængelig for forbrugeren eller ved at gøre
forbrugerens konto inaktiv, uden at det berører forbrugerens rettigheder efter stk. 2.
§ 22 a er indsat ved § 1.35 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 23.
Ved tilbagetræden fra en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel tjenesteydelse,
hvor forbrugeren helt eller delvis har betalt for tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende
med fradrag af et eventuelt beløb efter § 25, stk. 1
og 2, tilbagebetale det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen.
Tilbagebetaling skal ske snarest muligt, og senest 30 dage efter at forbrugerens
underretning om tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende.
Forbrugerens forpligtelser i tilfælde af udøvelse af fortrydelsesretten
§ 24.
Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare skal forbrugeren, medmindre den erhvervsdrivende
har tilbudt at afhente varen, afsende eller aflevere varen til den erhvervsdrivende
eller til en person, som den erhvervsdrivende har bemyndiget til at modtage varen,
uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den dato, hvor forbrugeren i overensstemmelse
med § 20 har givet den erhvervsdrivende meddelelse om sin beslutning om at gøre
brug af fortrydelsesretten.
Stk. 2.
Forbrugeren afholder de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen,
medmindre den erhvervsdrivende enten har indvilliget i at afholde disse eller har
undladt at oplyse forbrugeren om, at forbrugeren skal betale udgifterne, jf.
§ 8, stk. 1, nr. 14.
Stk. 3.
Ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted, hvor varen er
blevet leveret til forbrugerens hjem ved aftalens indgåelse, afhenter den erhvervsdrivende
varen for egen regning, hvis varen i kraft af sin art normalt ikke kan returneres
med post.
Stk. 4.
Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted eller ved fjernsalg, hvor den erhvervsdrivende har tilbudt at afhente
varen, og ved tilfælde omfattet af stk. 3 tilfalder varen vederlagsfrit forbrugeren,
hvis den erhvervsdrivende ikke afhenter varen inden 3 måneder efter det tidspunkt,
hvor den erhvervsdrivende i overensstemmelse med § 20 har modtaget
meddelelse om forbrugerens beslutning om at træde tilbage fra aftalen. Forbrugeren
kan holde det modtagne tilbage, indtil vederlaget eller den betalte del heraf tilbagebetales.
Stk. 5.
Forbrugeren hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden
håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber
og den måde, den fungerer på. Forbrugeren hæfter dog ikke for eventuel forringelse
af varen, hvis den erhvervsdrivende ikke har givet meddelelse om fortrydelsesretten,
jf. § 8, stk. 1, nr. 11.
§ 24, stk. 5 er ændret ved § 1.34 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 24, stk. 5, 2. pkt., ændres »nr. 9« til: »nr. 11«.
§ 24, stk. 2 er ændret ved § 1.36 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. I § 24, stk. 2, ændres »nr. 12« til: »nr. 14«.
§ 24 a. Ved tilbagetræden fra en aftale om levering af digitalt indhold
eller en digital tjeneste skal forbrugeren afholde sig fra at anvende det digitale indhold eller
den digitale tjeneste og fra at stille det eller den til rådighed for tredjemand.
§ 24 a er indsat ved § 1.37 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 25.
Ved tilbagetræden fra en tjenesteydelsesaftale kan forbrugeren pålægges at betale
for den del af ydelsen, som allerede er leveret, hvis
1) aftalens opfyldelse på forbrugerens
udtrykkelige anmodning er påbegyndt inden fortrydelsesfristens udløb,
jf. § 10, stk. 3, og § 13, stk. 3, og
2) den erhvervsdrivende godtgør,
at forbrugeren er blevet oplyst om fortrydelsesretten og om det beløb, der skal
betales, jf. § 8, stk. 1, nr. 11 og 15, og § 14, stk.
1, nr. 10 og 12.
Stk. 2.
Det beløb, som forbrugeren kan pålægges at betale efter stk. 1, skal stå i rimeligt
forhold til omfanget af den ydelse, som allerede er leveret, sammenlignet med aftalens
fulde opfyldelse. Hvis den samlede pris, der er fastsat i aftalen, er urimelig høj, skal det
beløb, som forbrugeren kan pålægges at betale efter stk. 1, beregnes på grundlag af
markedsværdien af det leverede.
Stk. 3.
Ved tilbagetræden fra en aftale om levering af digitalt indhold, der ikke leveres
på et fysisk medium, hæfter forbrugeren hverken for hel eller delvis levering, hvis
1) forbrugeren ikke på forhånd
har givet sit udtrykkelige samtykke til, at aftalens opfyldelse er påbegyndt inden
fortrydelsesfristens udløb,
2) forbrugeren ikke har anerkendt,
at vedkommende mister sin fortrydelsesret, når vedkommende giver sit samtykke, eller
3) den erhvervsdrivende har undladt
at give forbrugeren en bekræftelse af dennes forudgående udtrykkelige samtykke og
anerkendelse, jf. § 10, stk. 2, 2. pkt., og
§ 13, stk. 2, 2. pkt.
Stk. 4.
Ved tilbagetræden fra en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel tjenesteydelse
skal forbrugeren snarest muligt og senest 30 dage efter afsendelsen af meddelelse
om tilbagetrædelsen tilbagelevere ethvert beløb eller formuegode, som forbrugeren
måtte have modtaget af den erhvervsdrivende.
§ 25, stk. 1, nr. 1 er ændret ved § 1.38 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 25, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »udløb«: », jf. § 10, stk. 3, og § 13, stk. 3,«.
§ 25, stk. 1, nr. 2 er ændret ved § 1.39 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 25, stk. 1, nr. 2, ændres »nr. 9 og 13« til: »nr. 11 og 15«.
§ 25, stk. 2, 2. pkt. er indsat ved § 1.40 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
Kapitel 5: Tilknyttede
aftaler
§ 26.
Træder forbrugeren tilbage fra en aftale efter reglerne i denne lov, bortfalder
enhver tilknyttet aftale, som forbrugeren har indgået med den erhvervsdrivende eller
en tredjemand på grundlag af en aftale mellem den erhvervsdrivende og tredjemanden.
Stk. 2.
Bortfalder en tilknyttet aftale i medfør af stk. 1, kan forbrugeren ikke af den
grund pålægges at betale gebyr eller erstatning til aftaleparten.
Kapitel 6: Den erhvervsdrivendes opfyldelse af aftaler om
ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg
§ 27.
Medmindre andet er aftalt om leveringstidspunktet, skal den erhvervsdrivende
ved aftaler om ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg levere sin
ydelse uden unødig forsinkelse, dog senest 30 dage efter aftalens indgåelse. Leveres
ydelsen ikke i rette tid, jf. 1. pkt., og skyldes dette ikke forbrugeren eller en
omstændighed, som forbrugeren bærer risikoen for, foreligger der forsinkelse.
Stk. 2.
I tilfælde af forsinkelse kan forbrugeren hæve købet, såfremt forsinkelsen er af
væsentlig betydning for forbrugeren og den erhvervsdrivende måtte forudsætte dette,
eller såfremt den erhvervsdrivende har nægtet levering. Det samme gælder, hvis den
erhvervsdrivende ikke efter påkrav leverer ydelsen inden udløbet af en rimelig frist,
som forbrugeren har fastsat.
Stk. 3.
Ved ophævelse af aftalen skal den erhvervsdrivende uden unødig forsinkelse tilbagebetale
alle beløb, der er betalt i henhold til aftalen.
§ 27, stk. 1 er ændret ved § 1.41 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 27, stk. 1, 1. pkt., ændres »vedrørende« til: »om«.
Kapitel 7: Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser
m.v.
§ 28.
Forbrugeren kan opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser
med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens
indgåelse, jf. dog stk. 2 og 4.
Stk. 2.
Stk. 1 og 4 finder ikke anvendelse, når opsigelsesvarsel eller længste bindingsperiode
er reguleret i eller i medfør af anden lovgivning. Stk. 1 finder endvidere ikke
anvendelse på aftaler, som alene vedrører varer eller tjenesteydelser, som skal
leveres senest 1 år efter aftalens indgåelse, hvis den samlede pris for de varer
eller tjenesteydelser, der er omfattet af aftalen, ikke overstiger 2.000 kr. og
den fulde betaling skal ske senest 14 dage efter aftalens indgåelse.
Stk. 3.
En aftale omfattet af stk. 1 eller 4, der er indgået ved anvendelse af en standardformular,
skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet
fald fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke
være uforenelig med forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1 og 4.
Stk. 4.
Hvis den samlede pris, der skal betales i henhold til en aftale om løbende levering
af varer eller tjenesteydelser, overstiger 20.000 kr. årligt og påbegyndelse af
leveringen enten kræver, at den erhvervsdrivende afholder engangsomkostninger, der
overstiger den gennemsnitlige pris efter aftalen for 6 måneders løbende levering,
eller medfører en værdiforringelse af tilsvarende størrelse for den erhvervsdrivende,
kan forbrugeren opsige aftalen med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når
der er gået 11 måneder efter aftalens indgåelse.
Stk. 5.
Der kan ikke aftales et længere opsigelsesvarsel end det i stk. 1 nævnte.
§ 28 a. Den erhvervsdrivende skal sikre, at opsigelse af en aftale om
løbende levering af varer eller tjenesteydelser kan ske på samme medie eller tekniske platform,
som aftalen er indgået på.
§ 28 a er indsat ved § 1.42 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 29.
Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen betalt for en periode, som ligger
efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge opsigelsen, skal vederlaget for denne
periode straks tilbagebetales.
Stk. 2.
Ved beregning af det beløb, som forbrugeren skal have tilbage efter stk. 1, kan
hensyn tages til sæsonmæssige udsving i værdien af den løbende ydelse.
Kapitel 8:Telefonisk
kommunikation
§ 30.
Har den erhvervsdrivende en telefontjeneste med henblik på at kunne blive kontaktet
telefonisk i forbindelse med en indgået aftale, er forbrugeren ved sådanne telefoniske
opkald ikke forpligtet til at betale mere end almindelig telefontakst.
Kapitel 9: Yderligere
betalinger
§ 31.
Den erhvervsdrivende kan kun kræve betaling for ydelser, der ligger ud over hovedydelsen,
hvis forbrugeren inden aftaleindgåelsen har givet udtrykkeligt samtykke hertil.
Stk. 2.
Forbrugeren kan kræve betalinger opnået i strid med stk. 1 tilbagebetalt.
Stk. 3.
Modtager en erhvervsdrivende kontant betaling fra en forbruger i form af udenlandske
kontanter og i denne forbindelse opkræver et gebyr, må gebyret ikke overstige de
udgifter, som den erhvervsdrivende afholder i forbindelse hermed.
Kapitel 10:
Visse lovvalgsaftaler
§ 32.
Er det i en fjernsalgsaftale bestemt, at lovgivningen i et land uden for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde skal finde anvendelse på aftalen, kan forbrugeren tillige
påberåbe sig ufravigelige bestemmelser i lovgivningen i et land inden for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde, hvis det uden lovvalgsaftalen ville være dette lands
lovgivning, der gjaldt for aftalen.
Kapitel 11:Bestemmelser om lovens ufravigelighed, tilsyn og straf
Overskriften til kapitel 11 er ændret ved § 1.43 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I overskriften til kapitel 11 indsættes efter »ufravigelighed«: », tilsyn«.
§ 33.
Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
§ 33 a. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelsen af loven.
Tilsynet føres efter markedsføringslovens regler.
§ 33 a er indsat ved § 1.44 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022.
§ 34.
Den erhvervsdrivendes overtrædelse af § 4, stk. 1,
§ 8, stk. 1, nr. 1-5, 8-13 og 16-24, §§ 8 a,
10, 11 og 13,
§ 14, stk. 1, nr. 10, § 17, stk. 1,
§ 22 a og § 28, stk. 3, og opkrævning af
betaling i strid med § 30 og § 31, stk. 1 og 3,
straffes med bøde.
Stk. 2.
Med bøde straffes endvidere den erhvervsdrivende, der gør sig skyldig i grov eller
oftere gentaget overtrædelse af § 14, stk. 1, nr. 11,
§ 14, stk. 2, jf. § 14, stk. 1, nr. 11, og §
15, stk. 1, jf. § 14, stk. 1, nr. 11.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne
i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. Ved udmåling af bøde for overtrædelser efter stk. 1,
der kan skade de kollektive interesser for forbrugere i mindst to EU-medlemsstater ud over Danmark,
kan bøden maksimalt udgøre 4 pct. af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de berørte
medlemsstater. Hvis oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelige,
kan bøden maksimalt udgøre 2 mio. euro.
§ 34, stk. 1 er ændret ved § 1.45 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I § 34, stk. 1, ændres »§ 8, stk. 1, nr. 9, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 28, stk. 3«
til: »§ 8, stk. 1, nr. 1-5, 8-13 og 16-24, §§ 8 a, 10, 11 og 13, § 14, stk. 1, nr. 10, § 17, stk. 1, § 22 a
og § 28, stk. 3, og opkrævning af betaling i strid med § 30 og § 31, stk. 1 og 3«.
§ 34, stk. 4 er indsat ved § 1.46 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022.
Kapitel 12: Ikrafttræden
m.v.
§ 35.
Loven træder i kraft den 13. juni 2014.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på forbrugeraftaler indgået før lovens ikrafttræden.
For sådanne aftaler finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Lov nr. 451 af 9. juni 2004 om visse forbrugeraftaler ophæves.
§ 36.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Givet på Christiansborg Slot, den 17. december 2013
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Karen Hækkerup
Bilag 1
Standardvejledning om fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted og ved aftaler om fjernsalg af varer og ikkefinansielle tjenesteydelser
Fortrydelsesret
De har ret til at træde tilbage fra denne aftale uden begrundelse inden for 14 dage.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, [1]
For at udøve fortrydelsesretten skal De meddele os [2] Deres beslutning om at fortryde
denne aftale i en utvetydig erklæring (f.eks. ved postbesørget brev eller e-mail).
De kan benytte den vedhæftede standardfortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk.
[3]
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis De sender Deres meddelelse om udøvelse af
fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
Følger af fortrydelse
Hvis De udøver Deres fortrydelsesret i denne aftale, refunderer vi alle betalinger
modtaget fra Dem, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som
følge af Deres eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering,
som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14
dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om Deres beslutning om at fortryde
denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel,
som De benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre De udtrykkeligt har
indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges De ingen former for
gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
[4]
[5]
[6]
Instrukser med henblik på udfyldelse:
[1. ] Indføj en af følgende tekster i anførselstegn:
a) »hvor aftalen blev indgået«, når det drejer sig om aftaler om forsyning af vand,
gas og elektricitet, når disse varer ikke sælges i et afgrænset volumen eller i
en bestemt mængde, fjernvarme eller digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk
medium,
b) »hvor De eller en af Dem angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får varerne
i fysisk besiddelse«, når det drejer sig om købsaftaler,
c) »hvor De eller en af Dem angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får den
sidste vare i fysisk besiddelse«, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige
varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis,
d) »hvor De eller en af Dem angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får det
sidste parti eller den sidste del i fysisk besiddelse«, når det drejer sig om en
aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele,
e) »hvor De eller en af Dem angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får den
første vare i fysisk besiddelse«, når det drejer sig om aftaler om regelmæssig levering
af varer over en bestemt periode.
[2. ] Indsæt Deres navn, fysiske adresse, telefonnummer og e-mailadresse.
[3. ] Indføj følgende, hvis De giver forbrugeren mulighed for at udfylde og indsende
oplysningerne om udøvelsen af fortrydelsesretten elektronisk på Deres hjemmeside:
»De har også mulighed for at udfylde og indsende fortrydelsesformularen eller en
hvilken som helst anden utvetydig meddelelse på vores hjemmeside [indføj internetadresse].
Hvis De anvender denne mulighed, kvitterer vi omgående på et varigt medium (f.eks.
pr. e-mail) for modtagelse af en sådan meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten.«
[4. ] Indføj følgende, når det drejer sig om en varekøbsaftale, hvori De ikke har
tilbudt selv at hente varerne i tilfælde af fortrydelse: »Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen,
indtil vi har modtaget varerne retur, eller De har fremlagt dokumentation for at
have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.«
[5. ] Hvis forbrugeren har modtaget varer i forbindelse med aftalen:
a) indføj:
- »Vi henter varerne.« eller
- »De returnerer varerne eller afleverer dem til os eller til … [indsæt, hvis
det er relevant, navn og fysisk adresse på den person, som De har bemyndiget til
at modtage varerne] uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor
De har informeret os om udøvelsen af aftalens fortrydelsesret. Fristen er overholdt,
hvis De returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.«
b) indføj:
- »Vi afholder udgifterne i forbindelse med tilbagelevering af varerne.«
- »De skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.«
- såfremt De i forbindelse med aftaler om fjernsalg ikke tilbyder at afholde udgifterne
til tilbagelevering af varerne, og varerne i kraft af deres art ikke kan tilbageleveres
med normal post: »De skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering
af varerne, i alt … DKK [indsæt beløb].« eller hvis udgifterne til tilbagelevering
af varerne ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd: »De skal afholde de direkte
udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne. Udgifterne forventes højst
at beløbe sig til ca. … DKK[indsæt beløb].« eller
- i tilfælde af aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted,
hvor varerne er blevet leveret til forbrugerens hjem ved aftalens indgåelse og i
kraft af deres art ikke kan tilbageleveres med normal post: »Vi afhenter varerne
for egen regning.« og
c) indføj »De hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes
anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber
og den måde, de fungerer på.«
[6. ] Når det drejer sig om aftaler om levering af tjenesteydelser eller forsyning
af vand, gas og elektricitet, når dette ikke sælges i et afgrænset volumen eller
i en bestemt mængde, samt fjernvarme, indsættes følgende: »Hvis De ønsker, at levering
af tjenesteydelser eller forsyning af vand/gas/elektricitet/fjernvarme (det ikke
relevante overstreges) skal påbegyndes, inden fortrydelsesfristen er udløbet, skal
De betale os et beløb, som står i forhold til omfanget af de ydelser, der er leveret
indtil det tidspunkt, hvor De informerede os om Deres udøvelse af aftalens fortrydelsesret,
sammenlignet med fuld opfyldelse af aftalen.«
Bilag 1 er ændret ved § 1.47 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I lovens bilag 1 udgår i tredje afsnit under overskriften »Fortrydelsesret« », fax«.
Bilag 1, punkt 2 er ændret ved § 1.48 i lov
nr. 2158 af 27.11.2021 fra d. 28.05.2022. Hidtidig formulering:
[2. ] Indsæt Deres navn, fysiske adresse og i givet fald Deres
telefonnummer, faxnummer og e-mail-adresse.
Bilag 2 Standardvejledning om fortrydelsesret ved aftaler
Fortrydelsesfristen
Fortrydelsesfristen er 14 dage, ved aftaler om individuel pensionsordning 30 dage.
Fristen regnes som udgangspunkt fra den dag, De har indgået aftalen, f.eks. skrevet
under på kontrakten eller afgivet bestillingen.
De har efter forbrugeraftaleloven krav på at få en række oplysninger, bl.a. om fortrydelsesretten
og om den bestilte tjenesteydelse. Fortrydelsesfristen løber ikke, før De har modtaget
disse oplysninger på skrift (f.eks. på papir eller e-mail).
Hvis De f.eks. afgiver Deres bestilling mandag den 1. og også har fået de nævnte
oplysninger, har De frist til og med mandag den 15. Har De først fået oplysningerne
senere, f.eks. onsdag den 3. , har De frist til og med onsdag den 17. Ved aftaler
om individuel pensionsordning, hvor fortrydelsesfristen er 30 dage, vil De, hvis
De f.eks. afgiver Deres bestilling mandag den 1. og også har fået de nævnte oplysninger,
have frist til og med onsdag den 31.
Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller
nytårsaftensdag, kan De vente til den følgende hverdag.
Hvordan fortryder De?
Inden udløbet af fortrydelsesfristen skal De underrette den erhvervsdrivende om,
at De har fortrudt aftalen. Hvis De vil give denne underretning skriftligt –
f.eks. pr. brev eller e-mail – skal De blot sende underretningen inden fristens
udløb. Hvis De vil sikre Dem bevis for, at De har fortrudt rettidigt, kan De f.eks.
sende brevet anbefalet og opbevare postkvitteringen.
Underretning om, at De har fortrudt aftalen, skal gives til:
Bilag 3
Standardfortrydelsesformular
(denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
- Til [her indsættes den erhvervsdrivendes navn, fysiske adresse
og e-mail-adresse af den erhvervsdrivende selv]:
- Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende
i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende
tjenesteydelser (*)
- Bestilt den (*)/modtaget den (*)
- Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)
- Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)
- Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold
meddeles på papir)
- Dato
(*) Det ikke relevante udstreges
Bilag 3 er ændret ved § 1.49 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I lovens bilag 3 udgår »og i givet fald faxnummer«.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011 om forbrugerrettigheder, om ændring
af Rådets direktiv 93/13/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF
samt om ophævelse af Rådets direktiv 85/577/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, EU-Tidende 2011, nr. L 304, side 64, som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/2161/EU af 27. november 2019 om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/6/EF, 2005/29/EF og 2011/83/EU, for så vidt
angår bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2019, nr. L 328, side 7, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/65/EF af 23. september 2002 om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser
til forbrugerne og om ændring af Rådets direktiv 90/619/EØF samt direktiv 97/7/EF
og 98/27/EF, EF-Tidende 2002, L 271, side 16.
Fodnoten til lovens titel er ændret ved § 1.1 i
lov nr. 2158 af 27.11.2021
fra d. 28.05.2022. I fodnoten til lovens titel indsættes efter »side 64,«: »som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/2161/EU af 27. november 2019 om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/6/EF, 2005/29/EF og 2011/83/EU, for så vidt angår bedre
håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende 2019, nr. L 328, side 7,«.
Advokat Jørgen U. Grønborg