Offentlighedsloven 2013
Almindelige
bemærkninger
Specielle
bemærkninger
Lovændringer
Kapitel 1:
Lovens formål og anvendelsesområde, §§ 1-6
Kapitel 2 : Aktindsigt
m.v., §§ 7-14
Kapitel 3: Journalisering, postlister og aktiv information, §§ 15-18
Kapitel
4: Undtagelser fra retten til aktindsigt, §§ 19-35
Kapitel 5: Behandlingen og afgørelsen af anmodninger om
aktindsigt m.v., §§ 36-41
Kapitel
6: Ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v., §§ 42-44
Lovændringer
Lov nr. 606 af 12.06.2013, som ændret ved
§ 1 i
lov nr. 148 af 07.02.2017 (Ændring af revisionsbestemmelse) fra d. 01.03.2017.
§ 3 i lov
nr. 503 af 23.05.2018 (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven
og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) fra d. 25.05.2018.
§ 1 i
lov nr. 556 af 29.05.2018 (Ændring af revisionsbestemmelse) fra d. 01.06.2018.
§ 1 i
lov nr. 1565 af 27.12.2019 (Ophævelse af revisionsbestemmelse) fra d. 01.01.2020.
Nu
lovbekg. nr. 145 af 24.02.2020, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 655 af 11.06.2024
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) fra d. 01.07.2024.
Kapitel
1: Lovens formål og anvendelsesområde
Lovens formål
§ 1. Loven har til formål at sikre åbenhed hos myndigheder m.v.
med henblik på navnlig at understøtte
1) informations- og ytringsfriheden,
2) borgernes deltagelse i demokratiet,
3) offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning,
4) mediernes formidling af informationer til offentligheden
og
5) tilliden til den offentlige forvaltning.
Stk. 2.
Myndigheder m.v., der er omfattet af loven, skal sørge for, at det i stk. 1 nævnte
hensyn til åbenhed i videst muligt omfang varetages ved valg, etablering og udvikling
af nye it-løsninger.
Lovens organisatoriske anvendelsesområde
§ 2. Loven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af
myndigheder inden for den offentlige forvaltning.
§ 3. Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11
og 12 og §§ 15-17 anvendelse på
al virksomhed, der udøves af
1) selvejende institutioner, foreninger, fonde
m.v., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov,
2) selvejende institutioner, foreninger, fonde
m.v., der er oprettet på privatretligt grundlag, og som udøver offentlig virksomhed
af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt
offentligt tilsyn og intensiv offentlig kontrol, og
3) KL og Danske Regioner.
Stk. 2.
Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11
og 12 og §§ 15-17 desuden anvendelse på al virksomhed,
der udøves af
1) elforsyningsvirksomheder, der producerer, transmitterer
eller distribuerer elektricitet ved spænding på 500 V eller derover,
2) selskaber, institutioner, foreninger m.v., der
driver naturgasforsyningsvirksomhed, og
3) kollektive varmeforsyningsanlæg, som er omfattet
af varmeforsyningsloven og har en kapacitet på mere end 10 MJ/s.
§ 4. Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11
og 12 og §§ 15-17 anvendelse på
al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører
danske offentlige myndigheder. Det gælder dog ikke børsnoterede selskaber og disses
datterselskaber.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om, at loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivne selskaber omfattet af
stk. 1. I det omfang der er tale om kommunalt eller regionalt ejede selskaber, skal
de i 1. pkt. nævnte regler endvidere fastsættes efter forhandling med KL og Danske
Regioner.
§ 5. Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11
og 12 og §§ 15-17 anvendelse på
selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger m.v., i det
omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser
på statens, en regions eller en kommunes vegne.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om, at loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivne selskaber, institutioner,
personligt ejede virksomheder, foreninger m.v. omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om, at loven helt eller delvis skal finde anvendelse på nærmere angivne selskaber,
institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne ved deres virksomhed overvejende
dækkes af statslige, regionale eller kommunale midler. Vedkommende minister kan
herunder fastsætte nærmere regler om opbevaring m.v. af dokumenter.
§ 6. Når det bliver overladt en virksomhed m.v., der ikke er
omfattet af §§ 3-5, at udføre opgaver, som efter lovgivningen
påhviler det offentlige, skal vedkommende forvaltningsmyndighed sikre, at virksomheden
m.v. løbende giver oplysninger til myndigheden om udførelsen af opgaverne. De pågældende
oplysninger er hos vedkommende forvaltningsmyndighed omfattet af retten til aktindsigt
efter lovens almindelige regler.
Kapitel 2 : Aktindsigt
m.v.
Hovedreglen om retten til aktindsigt
§ 7. Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter,
der er indgået til eller oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ sagsbehandling
i forbindelse med dens virksomhed.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt omfatter med de i
§§ 19-35 nævnte undtagelser
1) alle dokumenter, der vedrører den pågældende
sag, og
2) indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser
vedrørende den pågældende sags dokumenter.
Stk. 3.
Retten til aktindsigt efter stk. 2, nr. 1, i et dokument, der er afsendt af myndigheden
m.v., gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet.
Egenacces
§ 8. Den, hvis personlige forhold er omtalt i et dokument, kan
med de undtagelser, der er nævnt i §§ 19-29 og §
35, forlange at blive gjort bekendt med oplysningerne herom. Det gælder
dog ikke, i det omfang de hensyn, der er nævnt i §§ 31-33, eller
hensynet til den pågældende selv eller andre med afgørende vægt taler imod.
Identifikationskravet
§ 9. En anmodning om aktindsigt efter §§ 7
og 8 skal
1) indeholde de oplysninger, som er nødvendige,
for at den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i, kan identificeres,
og
2) angive det tema, sagen eller dokumentet vedrører.
Stk. 2.
Behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7 kan, uanset
at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang
1) behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre
et uforholdsmæssigt ressourceforbrug eller
2) anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt
eller chikanøst formål el.lign.
§ 9, stk. 2, nr. 2 er ændret ved § 1.1 i
lov nr. 655 af 11.06.2024 fra d. 01.07.2024.
I § 9, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »retsstridigt«: »eller chikanøst«.
Indsigt i databaser
§ 10. Retten til aktindsigt omfatter ikke databaser, herunder
registre eller andre systematiserede fortegnelser, hvor der gøres brug af elektronisk
databehandling, dog bortset fra fortegnelser som nævnt i § 7,
stk. 2, nr. 2.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om en juridisk persons adgang til at blive
gjort bekendt med oplysninger om den pågældende selv i de databaser m.v., der er
nævnt i stk. 1.
Ret til sammenstilling af oplysninger i databaser (dataudtræk)
§ 11. Enhver kan forlange, at en forvaltningsmyndighed foretager
og udleverer en sammenstilling af foreliggende oplysninger i myndighedens databaser,
hvis sammenstillingen kan foretages ved få og enkle kommandoer. Såfremt oplysningerne
er omfattet af §§ 19-35, gælder sammenstillingsretten
kun, hvis de hensyn, der er nævnt i disse bestemmelser, kan tilgodeses gennem anonymisering
el.lign., der kan foretages ved få og enkle kommandoer. Retten til at få foretaget
en sammenstilling gælder ikke, hvis oplysningerne allerede er offentliggjort i egnet
form eller format.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse med hensyn til personoplysninger omfattet
af § 10, stk. 1-4,
i databeskyttelsesloven.
§ 11, stk. 2 er ændret ved § 3.1 i lov nr. 503 af 23.05.2018 fra d. 25.05.2018. I § 11, stk. 2,
ændres »§ 10 i lov om behandling af personoplysninger« til: »§ 10, stk. 1-4, i databeskyttelsesloven«.
Ret til indsigt i databeskrivelsen
§ 12. Enhver kan med de undtagelser, der er nævnt i §§
31-33, forlange at få indsigt i en beskrivelse af
de typer af oplysninger, der indgår i en database, hvilket grundlag oplysningerne
bygger på, samt oplysninger om, hvilke formater en database anvender (databeskrivelse).
Denne ret gælder i forhold til databaser, som en forvaltningsmyndighed anvender
i forbindelse med konkret sagsbehandling eller i forbindelse med udarbejdelse af
offentliggjorte analyser, beregninger og lign.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med finansministeren bestemme, at ministerielle
departementer og nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skal udfærdige
databeskrivelser som omfattet af stk. 1, i det omfang sådanne ikke allerede foreligger
hos myndigheden. Økonomi- og indenrigsministeren kan efter forhandling med vedkommende
kommune eller region træffe bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen
eller regionen skal udfærdige databeskrivelser som omfattet af stk. 1, i det omfang
sådanne ikke allerede foreligger hos myndigheden.
Stk. 3.
Forvaltningsmyndighederne skal i forhold til de typer af databaser, der er nævnt
i stk. 1, som etableres eller udvikles efter lovens ikrafttræden, sikre sig, at
der udarbejdes en databeskrivelse, med henblik på at der i overensstemmelse med
stk. 1 kan meddeles indsigt heri. Dette gælder dog ikke, hvis udarbejdelsen af en
databeskrivelse vil indebære et væsentligt ressourceforbrug.
Notatpligt
§ 13. I sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed
m.v., skal den pågældende myndighed m.v., når den mundtligt eller på anden måde
bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige
vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse, snarest muligt gøre notat
om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne
eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 2.
En myndighed m.v. skal i sager, hvor der vil blive truffet en afgørelse, endvidere
snarest muligt tage notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt
fremgår af sagens dokumenter.
Stk. 3.
Notatpligten efter stk. 1 og 2 gælder ikke i forbindelse med behandlingen af sager
inden for strafferetsplejen.
Meroffentlighedsprincippet
§ 14. Det skal i forbindelse med behandlingen af en anmodning
om aktindsigt overvejes, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger
i videre omfang, end hvad der følger af §§ 23-35.
Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med anden
lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger, databeskyttelsesloven
og lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder også i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt
i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager, der er undtaget fra aktindsigt
efter §§ 19-21.
§ 14, stk. 1 er ændret ved § 3.2 i lov nr. 503 af 23.05.2018 fra d. 25.05.2018. I § 14, stk. 1,
2. pkt. ændres »lov om behandling af personoplysninger« til »Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger, databeskyttelsesloven og lov om retshåndhævende myndigheders behandling
af personoplysninger«.
Kapitel 3: Journalisering, postlister og aktiv information
Journalisering
§ 15. Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed
som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres,
i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endelig form.
Stk. 2.
Et dokument omfattet af stk. 1, som forvaltningsmyndigheden har modtaget eller afsendt,
skal journaliseres snarest muligt efter dokumentets modtagelse eller afsendelse.
Stk. 3.
Journalsystemet skal være indrettet således, at det indeholder følgende oplysninger
om de dokumenter, der journaliseres:
1) Dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse.
2) Kort tematisk angivelse af dokumentets indhold.
Stk. 4.
Pligten til at journalisere efter stk. 1-3 gælder for statslige forvaltningsmyndigheder
omfattet af § 2 og kommunale og regionale enheder, der kan henregnes til den kommunale
og regionale centralforvaltning.
Stk. 5.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om helt eller delvis at undtage forvaltningsmyndigheder m.v., der er omfattet af
stk. 4, fra pligten til at journalisere.
Stk. 6.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om, at pligten til at journalisere efter stk. 1 og 2 også skal gælde for kommunale
og regionale enheder samt selskaber m.v., der ikke er omfattet af stk. 4.
Postlister
§ 16. Justitsministeren kan efter forhandling med vedkommende
minister bestemme, at ministerielle departementer samt nærmere angivne underliggende
styrelser og direktorater skal udfærdige en fortegnelse over dokumenter, der den
pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af myndigheden (postliste). Økonomi-
og indenrigsministeren kan efter forhandling med vedkommende kommune eller region
træffe bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen eller regionen skal
udfærdige en fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er modtaget hos
eller afsendt af den centrale forvaltning (postliste).
Stk. 2.
Bliver der truffet bestemmelse efter stk. 1, skal postlisten offentliggøres på myndighedens
hjemmeside. Postlisten skal indeholde følgende oplysninger om de dokumenter, der
medtages:
1) Dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse.
2) Navnet på eller karakteren af modtageren eller
afsenderen af dokumentet.
3) Kort tematisk angivelse af dokumentets indhold.
4) Journalnummer eller anden identifikationsbetegnelse.
Aktiv information
§ 17. En forvaltningsmyndighed skal på myndighedens hjemmeside
give borgerne information om sin virksomhed.
Stk. 2.
En forvaltningsmyndighed skal fastsætte retningslinjer vedrørende den informationspligt,
der følger af stk. 1.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder for ministerielle departementer og underliggende
styrelser og direktorater og uafhængige nævn og råd samt den centrale forvaltning
i kommunerne og regionerne.
Offentlighedsportal
§ 18. Der skal på internettet føres en portal, der indeholder
love, administrative forskrifter og lovforslag og Folketingets Ombudsmands udtalelser
om aktindsigt.
Kapitel
4: Undtagelser fra retten til aktindsigt
Sager undtaget fra aktindsigt
§ 19. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager inden for strafferetsplejen,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bødeforelæg, som en juridisk person har vedtaget, er omfattet af retten til aktindsigt
efter lovens almindelige regler.
Stk. 3.
Stk. 2 omfatter ikke bødeforelæg hos politiet eller anklagemyndigheden.
§ 20. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om lovgivning,
herunder bevillingslove, før lovforslag er fremsat for Folketinget.
§ 21. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om ansættelse
eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt omfatter bortset fra bestemmelsen i § 8
heller ikke andre sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges
tjeneste, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
I sager som nævnt i stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige regler
meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver,
lønmæssige forhold og tjenesterejser. Der meddeles dog ikke indsigt i oplysninger om den
ansattes navn, hvis væsentlige hensyn til den ansattes tryghed taler herimod. For så vidt
angår ansatte i chefstillinger,
gælder lovens almindelige regler endvidere for oplysninger om disciplinære reaktioner
i form af advarsel eller derover. Det gælder dog kun for et tidsrum af 2 år efter,
at den endelige afgørelse er truffet.
Stk. 4.
I sager som nævnt i stk. 2 skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i stk.
3, i overensstemmelse med lovens almindelige regler meddeles indsigt i oplysninger
i den øverste ledelseskontrakt om de overordnede prioriteringer for den pågældende
myndighed m.v.
Stk. 5.
Justitsministeren kan bestemme, at retten til aktindsigt i sager, der er omfattet
af stk. 2, tillige skal gælde for andre oplysninger end dem, der er nævnt i stk.
3 og 4.
Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder også for institutioner m.v., der i medfør af §§ 3 og 4 er omfattet af loven.
§ 21, stk. 3, 2. pkt. er indsat ved § 1.2 i
lov nr. 655 af 11.06.2024
fra d. 01.07.2024. 2. og 3. pkt. bliver herefter 3. og 4. pkt.
§ 22. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om førelse af
en kalender.
Undtagelse af interne dokumenter
§ 23. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter.
Som interne dokumenter anses
1) dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående,
2) dokumenter, der efter § 24, stk.
1, udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at
en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, og
3) dokumenter, der efter § 25
udveksles i forbindelse med økonomiske eller politiske forhandlinger eller i forbindelse
med drøftelser om fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
Stk. 2.
Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres interne
karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug
eller af andre lignende grunde.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter forhandling med KL og Danske Regioner
fastsætte regler om, i hvilket omfang interne dokumenter i kommunernes eller regionernes
besiddelse skal være omfattet af retten til aktindsigt, når de foreligger i endelig
form.
§ 24. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter
og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at
antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand,
mellem:
1) Et ministeriums departement og dets underordnede
myndigheder.
2) Forskellige ministerier.
Stk. 2.
Oplysninger om sagens faktiske grundlag m.v. er efter reglerne i §§
28 og 29 omfattet af retten til aktindsigt efter lovens
almindelige regler uanset stk. 1.
Stk. 3.
Selv om det må antages, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets
rådgivning og bistand i forbindelse med den pågældende sag m.v., gælder stk. 1 ikke
1) i sager, hvori der er eller vil blive truffet
en konkret afgørelse af en forvaltningsmyndighed,
2) i sager om indgåelse af kontraktforhold og
3) i forbindelse med et ministeriums udførelse
af kontrol- eller tilsynsopgaver.
§ 25. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter
og oplysninger, der udveksles mellem KL, Danske Regioner samt disses medlemmer i
forbindelse med økonomiske eller politiske forhandlinger med staten eller i forbindelse
med drøftelser om fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
§ 26. Retten til aktindsigt omfatter uanset § 23, stk.
1, interne dokumenter, som foreligger i endelig form, når
1) dokumenterne alene gengiver indholdet af den
endelige beslutning vedrørende en sags afgørelse,
2) dokumenterne alene indeholder en gengivelse
af oplysninger, som der har været pligt til at notere efter § 13,
3) dokumenterne er selvstændige dokumenter, der
er udarbejdet for at tilvejebringe bevismæssig eller anden tilsvarende klarhed med
hensyn til en sags faktiske omstændigheder,
4) dokumenterne indeholder generelle retningslinjer
for behandlingen af bestemte sagstyper eller
5) dokumenterne indeholder en systematiseret gengivelse
af praksis på bestemte sagsområder.
Undtagelse af andre dokumenter
§ 27. Retten til aktindsigt omfatter ikke:
1) Statsrådsprotokoller.
2) Dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem
ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller anden
tilsvarende politisk proces.
3) Dokumenter, der udveksles, i forbindelse med
at en myndighed udfører sekretariatsopgaver for en anden myndighed.
4) Brevveksling med sagkyndige til brug i retssager
eller ved overvejelse af, om retssag bør føres.
5) Materiale, der tilvejebringes som grundlag
for udarbejdelse af offentlig statistik eller videnskabelige undersøgelser.
Meddelelse af faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger
§ 28. Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af
§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og
§ 27, nr. 1-4, omfatter uanset disse bestemmelser oplysninger
om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er relevante for sagen.
Det samme gælder oplysninger om eksterne faglige vurderinger, som findes i dokumenter,
der er omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke, i det omfang
1) det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug,
2) de pågældende oplysninger fremgår af andre
dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktindsigten, eller
3) oplysningerne er offentligt tilgængelige.
Meddelelse af interne faglige vurderinger
§ 29. Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af
§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og
§ 27, nr. 1-3, omfatter uanset disse bestemmelser oplysninger
om interne faglige vurderinger i endelig form, i det omfang oplysningerne indgår
i en sag om et fremsat lovforslag eller en offentliggjort redegørelse, handlingsplan
el.lign. Det gælder dog ikke oplysninger om interne faglige vurderinger, som findes
i dokumenter, der er udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning
af formandskabet for KL og for Danske Regioner.
Stk. 2.
§ 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
Undtagelse af oplysninger om private forhold og drifts- eller
forretningsforhold m.v.
§ 30. Retten til aktindsigt omfatter ikke oplysninger om
1) enkeltpersoners private, herunder økonomiske,
forhold og
2) tekniske indretninger eller fremgangsmåder
eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign. , for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at anmodningen
ikke imødekommes.
Undtagelse af oplysninger af hensyn til statens sikkerhed eller
rigets forsvar
§ 31. Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er
af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar.
Undtagelse af oplysninger af hensyn til rigets udenrigspolitiske
interesser m.v.
§ 32. Retten til aktindsigt kan af hensyn til rigets udenrigspolitiske
interesser m.v., herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer,
begrænses, i det omfang fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser
el.lign.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt kan herudover begrænses, i det omfang det er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder
forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Undtagelse af visse andre oplysninger
§ 33. Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til:
1) Forebyggelse, efterforskning og forfølgning
af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og lign. og beskyttelse af sigtede, vidner
eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.
2) Gennemførelse af offentlig kontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed
eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen.
3) Det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges
forretningsvirksomhed.
4) Forskeres og kunstneres originale ideer samt
foreløbige forskningsresultater og manuskripter.
5) Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets
særlige karakter er påkrævet.
Meddelelse af aktindsigt i en del af et dokument
§ 34. Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33,
kun gør sig gældende for en del af et dokument, skal der meddeles aktindsigt i dokumentets
øvrige indhold. Det gælder dog ikke, hvis
1) det vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i
§§ 30-33,
2) det vil indebære, at der gives en klart vildledende information, eller
3) det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller sammenhængende
meningsindhold.
Forholdet til tavshedspligt
§ 35. Pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige
bestemmelser om tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel i lov for personer,
der virker i offentlig tjeneste eller hverv.
Kapitel 5: Behandlingen og afgørelsen af anmodninger om aktindsigt
m.v.
Behandlingen af anmodninger om aktindsigt m.v.
§ 36. Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt vedrørende dokumenter,
der indgår i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en myndighed
m.v., afgør denne myndighed m.v., om ansøgningen kan imødekommes. I andre tilfælde
afgøres sager om aktindsigt af den myndighed m.v., der har dokumentet i sin besiddelse.
Stk. 2.
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes.
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen,
medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis
ikke er muligt. Den, der har anmodet om aktindsigt, skal i givet fald underrettes
om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet.
Stk. 3.
Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger
om sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i
databeskrivelser, jf. § 12.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan fastsætte bestemmelser, der fraviger reglen i stk. 1.
Klage over afgørelser om aktindsigt m.v.
§ 37. Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte
til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen
i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører.
Stk. 2.
Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over. Myndigheden
skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest og som udgangspunkt senest 7 arbejdsdage
efter modtagelsen af klagen videresende sagen og dens dokumenter til klageinstansen.
Stk. 3.
Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over en afgørelse
om aktindsigt have færdigbehandlet klagen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens
omfang eller kompleksitet ikke er muligt. Klageren skal i givet fald underrettes
om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår en afgørelse kan forventes at
foreligge.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte, at en
anden myndighed end den i stk. 1 nævnte skal være klageinstans.
Stk. 5.
Stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med klager over afgørelser
om sammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i
databeskrivelser, jf. § 12.
Stk. 6.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om, at afgørelser om aktindsigt, der træffes
af institutioner m.v., der er omfattet af §§ 3-5, kan påklages.
§ 38. En afgørelse om afslag på aktindsigt, der er truffet af
en kommune, en region eller et kommunalt fællesskab i sager, hvor der ikke er nogen
administrativ klageinstans, skal være ledsaget af vejledning om muligheden for at
indbringe sagen for den kommunale og regionale tilsynsmyndighed og om den fremgangsmåde,
der er nævnt i 2. pkt. En henvendelse om at indbringe sagen for den kommunale og
regionale tilsynsmyndighed skal rettes til den pågældende kommune eller region m.v.
i overensstemmelse med ordningen i § 37, stk. 2.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med afgørelser om sammenstilling
af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i databeskrivelser,
jf. § 12.
Klage over sagsbehandlingstiden
§ 39. Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning
om aktindsigt inden 14 arbejdsdage efter modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages
særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til
afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den pågældende sag.
Stk. 2.
Klagen fremsendes til den myndighed, hvis sagsbehandlingstid der klages over. Myndigheden
skal, hvis den ikke har færdigbehandlet aktindsigtsanmodningen senest 7 arbejdsdage
efter klagens modtagelse, videresende klagen til klageinstansen med en begrundelse
for sagsbehandlingstiden. Ved forsinkelser uden fyldestgørende grund kan klageinstansen
undtagelsesvis træffe afgørelse om aktindsigt.
Stk. 3.
Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over sagsbehandlingstiden
have færdigbehandlet klagen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller
kompleksitet ikke er muligt. Klageren skal i givet fald underrettes om grunden til
fristoverskridelsen og om, hvornår klagen kan forventes færdigbehandlet.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte, at en
anden myndighed end den i stk. 1 nævnte skal være klageinstans.
Stk. 5.
Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning om sammenstilling af oplysninger,
jf. § 11, eller om indsigt i databeskrivelser, jf.
§ 12, inden 14 arbejdsdage efter modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages
særskilt. I sådanne tilfælde finder stk. 2-4 tilsvarende anvendelse.
Gennemførelse af aktindsigten m.v.
§ 40. Dokumenterne skal udleveres i den form, som den, der har
fremsat anmodningen, ønsker. Dette gælder dog ikke,
1) hvis det er umuligt eller meget vanskeligt
eller der foreligger andre tungtvejende modhensyn, eller
2) hvis materialet er offentligt tilgængeligt.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger
om sammenstilling af oplysninger eller indsigt i en databeskrivelse.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter regler om betaling for udlevering af dokumenter samt
for udlevering af en sammenstilling af oplysninger eller en databeskrivelse.
Underretningspligt
§ 41. Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt i sager som
nævnt i § 21, stk. 2, underretter myndigheden den ansatte
herom med angivelse af, hvem der har fremsat anmodningen. Når der er truffet afgørelse
om aktindsigt, underretter myndigheden den ansatte om, hvilke oplysninger i sagen
der er udleveret.
Kapitel 6: Ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v.
§ 42. Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2.
Anmodninger om aktindsigt, som er indgivet før lovens ikrafttræden, afgøres efter
denne lov.
Stk. 3.
Lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen ophæves.
Stk. 4.
Stk. 3 finder ikke anvendelse på sager, der behandles efter lov om aktindsigt i
miljøoplysninger.
Stk. 5.
Anordning nr. 1145 af 22. december 1993 om ikrafttræden af lov om offentlighed i
forvaltningen på Færøerne som ændret ved anordning nr. 120 af 2. marts 1999 samt
anordning nr. 1187 af 27. december 1994 om ikrafttræden af lov om offentlighed i
forvaltningen i Grønland forbliver i kraft, indtil de ophæves eller erstattes af
regler udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 6.
Adgangen til aktindsigt efter § 3, stk. 1, nr. 3,
§ 4, stk. 1, og § 5, stk. 1, gælder ikke for dokumenter,
der er indgået til eller oprettet af de af bestemmelserne omfattede selskaber, institutioner,
foreninger m.v. før lovens ikrafttræden. Adgangen til aktindsigt efter § 3, stk.
2, gælder ikke for dokumenter, der er indgået til eller oprettet af de i bestemmelsen
nævnte selskaber, institutioner, foreninger m.v. før den 1. januar 1987.
Stk. 7.
Pligten til efter § 6 at sikre sig oplysninger om udførelsen
af opgaver overladt til en virksomhed m.v. gælder i forhold til opgaver, der er
overladt efter lovens ikrafttræden.
Stk. 8.
Pligten til at journalisere efter § 15 gælder for dokumenter,
der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed efter lovens ikrafttræden.
Stk. 9.
Adgangen til aktindsigt efter § 21, stk. 4, gælder ikke
for ledelseskontrakter, der er udfærdiget før lovens ikrafttræden. Adgangen til
aktindsigt efter § 29 gælder ikke for dokumenter, der er udfærdiget
før lovens ikrafttræden.
Stk. 10.
Bestemmelser om adgang til at blive gjort bekendt med dokumenter hos den offentlige
forvaltning fastsat i eller med hjemmel i andre love opretholdes, uanset om de giver
ret til aktindsigt i snævrere omfang end denne lov.
§ 43. Loven gælder ikke for sager om færøske og grønlandske anliggender.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for sådanne sager med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger. Dette gælder dog kun sager, der
er eller har været under behandling af rigsmyndigheder.
§ 44. (Ophævet).
§ 44 er ændret ved § 1.1 i lov nr. 148 af 07.02.2017 fra d. 01.03.2017. I § 44 ændres
»2016-17« til: »2017-18«.
§ 44 er ændret ved § 1.1 i lov nr. 556 af 29.05.2018 fra d. 01.06.2018. I § 44 ændres
»2017-18« til: »2018-19«.
§ 44 er ophævet ved § 1.1 i lov nr. 1565 af 27.12.2019 fra d. 01.01.2020. Hidtidig
formulering: § 44. Justitsministeren fremsætter
forslag om revision af § 16 i folketingsåret 2018-19.
Justitsministeriet, den 24. februar 2020
Nick Hækkerup
/ Anne-Mette Lyhne Jensen
Advokat Jørgen U. Grønborg