Værdiansættelsescirkulæret 2021
Link til tidligere udgave af værdiansættelsescirkulæret
Ændringer
A. Aktiver
Fast ejendom, pkt. 3-13
Værdipapirer, pkt. 19-20
Besætning, avl, maskiner, inventar og lignende driftsmidler og varelagre, pkt. 21-26
Løsøre i øvrigt, indbo,
kunstgenstande, pkt. 27-28
Forfatter- og
kunstnerrettigheder, ophavs- og patentrettigheder m.v. (immaterielle rettigheder), pkt. 29
Goodwill, pkt. 30
Indestående i interessentskaber, pkt. 31
Renter, udbytte og anden indtægt, pkt. 32
Brugs-, rente- og indtægtsnydelser, pkt. 33-43
B. Passiver
C. Overgangsbestemmelser
Bilag
Ændringer
Cirkulære nr.
185 af 17.11.1982 om værdiansættelsen af aktiver og passiver i dødsboer m.m.
og ved gaveafgiftsberegning, som ændret ved
Cirkulære nr. 9054
af 04.02.2015 fra d. 05.02.2015
Cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11.
1. I Meddelelser fra skattedepartementet nr. 36 af april 1976 er der givet vejledende
retningslinjer for værdiansættelserne af aktiver og passiver. For faste ejendomme
er der i maj 1981 gennemført en ændring af de principper, hvorefter ejendommene
vurderes. Fra og med den 17. almindelige vurdering pr. 1. april 1981 opgøres ejendomsværdien
efter et kontantprincip. Kontantværdien opgøres på basis af en gennemsnitlig, kursansat
prioritering.
Dette har gjort det nødvendigt at ændre reglerne om værdiansættelsen af faste ejendomme
væsentligt.
Skattedepartementet har herefter udarbejdet nye retningslinjer for værdiansættelsen
af faste ejendomme. Disse retningslinjer samt retningslinjerne i øvrigt for værdiansættelsen
af aktiver og passiver er samlet i nærværende cirkulære, der afløser Meddelelser
fra skattedepartementet nr. 36 af april 1976.
I øvrigt ajourfører cirkulæret de tidligere vejledende regler under hensyntagen
til senere lovændringer og ændringer i administrativ praksis.
A. Aktiver
2. De aktiver, der omfattes af skatte- og afgiftsberegningen, ansættes til deres handelsværdi på
det tidspunkt, der er afgørende for afgiftsberegningen. Ved handelsværdien forstås det beløb, som
aktivet vil kunne indbringe ved et salg i fri handel.
Boet og parterne i gaveoverdragelsen skal selv ansætte denne værdi i overensstemmelse med
reglerne i boafgiftsloven og under ansvar over for myndighederne.
Pkt. 2 er ophævet, og nyt pkt. 2 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
2. De aktiver, der omfattes af skatte- og afgiftsberegningen, ansættes normalt
til deres værdi i handel og vandel på det tidspunkt, der er afgørende for afgiftsberegningen.
Ved værdien i handel og vandel forstås det beløb, som aktivet vil kunne indbringe
ved et salg i det åbne marked.
Boet og parterne i gaveoverdragelsen skal selv ansætte denne værdi i overensstemmelse
med reglerne i lov om afgift af arv og gave (lovbekendtgørelse nr. 443 af 28. september
1972) og under ansvar over for myndighederne.
Fast ejendom
3. Hvis en fast ejendom er solgt under bobehandlingen, og salget
er sket i fri handel, skal
værdien beregnes på grundlag af salgssummen, som denne indgår i boet. Salgsomkostninger
kan fradrages, og eventuelle sælgerpantebreve ansættes til kursværdi.
Pkt. 3 er ophævet, og nyt pkt. 3 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
3. Hvis en fast ejendom er solgt under bobehandlingen, og salget er sket i det åbne
marked, skal værdien beregnes på grundlag af salgssummen, som denne indgår i boet.
Salgsomkostninger kan fradrages, og eventuelle sælgerpantebreve ansættes til kursværdi.
4. Er ejendommen solgt til arvinger eller disses nære pårørende, eller
udlægges ejendommen til en arving, skal ejendommen ansættes til handelsværdien. Det fremgår
af boafgiftslovens § 12.
Pkt. 4 er ophævet, og nyt pkt. 4 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
4. Er ejendommen solgt til arvinger eller disses nære pårørende,
eller udlægges ejendommen til en arving, skal den ansættes til værdien i handel
og vandel. Det fremgår af §§ 17-19 i arve og gaveafgiftsloven, der henviser til
kildeskattelovens § 16, stk. 3 og 4.
Skatte- og afgiftsmyndighederne skal påse, at værdien i boopgørelsen eller gaveanmeldelsen
svarer til værdien i handel og vandel på det tidspunkt, der er afgørende for værdiansættelsen.
Til brug herfor fastsættes følgende regler om, inden for hvilke grænser skatte-
og afgiftsmyndighederne skal acceptere værdiansættelsen.
5. Skatteforvaltningen skal påse, at værdien i boopgørelsen eller gaveanmeldelsen
svarer til handelsværdien på det tidspunkt, der er afgørende for værdiansættelsen.
Til brug herfor fastsættes følgende regler om, inden for hvilke grænser Skatteforvaltningen skal
acceptere værdiansættelsen.
Den værdi, der ansættes i boopgørelsen eller gaveanmeldelsen, skal være ejendommens kontante
handelsværdi. Omregningen fra nominel værdi til kontantværdi sker ved at kursregulere hver enkelt
gældspost, der indgår i boets eller parternes værdiansættelse.
Det kontante vederlag, den kapitaliserede værdi af en aftægtsforpligtelse samt arv eller gave
medregnes til den pålydende værdi.
Pkt. 5 er ophævet, og nyt pkt. 5 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
5. Den nominelle værdi, der er ansat i boopgørelsen eller gaveanmeldelsen, omregnes
til kontantværdi ved at kursregulere hver enkelt gældspost, der indgår i boets eller
parternes værdiansættelse.
Det kontante vederlag, den kapitaliserede værdi af en aftægtsforpligtelse samt arv
eller gave, der indgår i den ansatte nominelle værdi, skal dog ikke kursreguleres,
men medregnes til den pålydende værdi.
De øvrige poster, der indgår i den ansatte nominelle værdi, omregnes til kursværdi
efter de regler, der er fastsat i ministeriet for skatter og afgifters bekendtgørelse
nr. 511 af 22. september 1982 om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast
ejendom.
6. Den efter punkt 5 opgjorte kontantværdi sammenlignes
med ejendomsværdien ved den senest forud for arveudlægget eller gaveoverdragelsen for boet
eller parterne meddelte almindelige vurdering, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, omvurdering,
jf. ejendomsvurderingslovens § 6, eller vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 11.
Hvis boets eller parternes værdiansættelse omregnet til kontantværdi højst er 20 pct. højere
eller lavere end den nævnte ejendomsværdi, skal værdiansættelsen lægges til grund ved beregningen
af bo- eller gaveafgiften, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Hvis Skatteforvaltningen finder, at værdiansættelsen af en fast ejendom inden for denne
ramme i en boopgørelse ikke svarer til handelsværdien, fordi der foreligger særlige omstændigheder,
kan Skatteforvaltningen ændre værdiansættelsen eller anmode skifteretten om at udmelde en
eller flere sagkyndige til at foretage en vurdering efter
§ 93 i lov om skifte af dødsboer,
jf. boafgiftslovens § 12. Hvis Skatteforvaltningen
påtænker at ændre værdiansættelsen, skal Skatteforvaltningen anmode skifteretten om at udmelde
sagkyndig vurdering, hvis boet fremsætter begæring herom.
Hvis værdiansættelsen omregnet til kontantværdi er mere end 20 pct. over eller under
ejendomsværdien, ændres værdiansættelsen, så den holdes inden for denne ramme, medmindre
boet eller parterne har oplyst forhold, som begrunder, at denne fremgangsmåde ikke følges.
Som eksempel herpå kan nævnes en stærkt faldende prisudvikling for fast ejendom siden den
senest meddelte ansættelse af ejendomsværdien.
Pkt. 6 er ophævet, og nyt pkt. 6 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
6. Den efter punkt 5 opgjorte kontantværdi sammenlignes med kontantejendomsværdien
ved den senest forud for arveudlægget eller gaveoverdragelsen for boet eller parterne
bekendtgjorte almindelige vurdering, årsomvurdering, vurdering efter vurderingslovens
§ 4 eller § 4 A eller årsregulering i henhold til vurderingslovens § 2 A.
Hvis boets eller parternes værdiansættelse omregnet til kontantværdi højst er 15
pct. højere eller lavere end den nævnte kontantejendomsværdi, skal værdiansættelsen
lægges til grund ved beregningen af arve- eller gaveafgiften.
Hvis værdiansættelsen omregnet til kontantværdi er mere end 15 pct. over eller under
kontantejendomsværdien, bør værdiansættelsen ændres, således at den holdes inden
for denne ramme, medmindre boet eller parterne har oplyst særlige omstændigheder,
som begrunder, at man ikke følger denne fremgangsmåde. Som eksempel herpå kan nævnes
en stærkt faldende prisudvikling for fast ejendom siden den senest bekendtgjorte
ansættelse af kontantejendomsværdien.
7. Omfatter arveudlægget eller gaveoverdragelsen såvel fast ejendom
som løsøre, skal den til kontantværdi omregnede værdiansættelse fordeles forholdsmæssigt på
den faste ejendom og løsøret, jf. § 4, stk. 5,
i lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom og
afskrivningslovens § 45, stk. 2.
Pkt. 7 er ophævet, og nyt pkt. 7 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
7. Omfatter arveudlægget eller gaveoverdragelsen såvel fast ejendom som løsøre,
skal den til kontantværdi omregnede værdiansættelse fordeles forholdsmæssigt på
den faste ejendom og løsøret, medmindre boet eller parterne har fastsat en anden
fordeling.
8. Ved efterprøvelsen tages hensyn til faktiske og retlige ændringer,
der måtte være indtruffet ved ejendommen, såsom bygningsforandringer, udstykninger eller
ændret zonestatus, som endnu ikke har givet sig udslag i ejendomsværdien.
Pkt. 8 er ophævet, og nyt pkt. 8 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
8. Ved efterprøvelsen må der tages hensyn til faktiske og retlige
ændringer, der måtte være indtruffet ved ejendommen, såsom bygningsforandringer,
udstykninger eller ændret zonestatus, som endnu ikke har givet sig udslag i kontantejendomsværdien.
9. Skatteforvaltningens ansættelse af ejendommens værdi benævnes den
skatte- og afgiftsmæssige værdi.
Denne værdi betragtes som afståelsessum for giveren og anskaffelsessum for gavemodtager i
forbindelse med beskatningen af en eventuel fortjeneste på ejendommen efter
lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse
af fast ejendom, efter at der er sket omregning til kontantværdi
efter lovens § 4.
Endvidere betragtes den skatte- og afgiftsmæssige værdi som anskaffelsessum og som salgssum
efter afskrivningsloven, efter at der er sket omregning
til kontantværdi efter lovens § 45.
Pkt. 9 er ophævet, og nyt pkt. 9 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
9. Hvis en ejerlejlighed ved den seneste ejendomsvurdering er ansat som en udlejet
ejerlejlighed under hensyn til huslejerestriktioner, er den seneste kontantejendomsværdi
ikke et brugbart sammenligningsgrundlag, hvis ejerlejligheden ved arveudlægget eller
gaveoverdragelsen er overdraget som 'fri' ejerlejlighed.
I sådanne tilfælde bør skattemyndigheden foretage supplerende undersøgelser, f.eks.
ved at indhente en udtalelse fra statsskattedirektoratet om ejerlejlighedens værdi
i handel og vandel på det tidspunkt, der er afgørende for værdiansættelsen.
10. Hvis en værdiansættelse i boopgørelsen ikke er baseret på en
sagkyndig vurdering, og Skatteforvaltningen finder, at værdiansættelsen ikke svarer til
handelsværdien, kan Skatteforvaltningen efter
boafgiftslovens § 12, stk. 2, ændre værdiansættelsen
eller anmode skifteretten om at udmelde en eller flere sagkyndige til at foretage en sagkyndig
vurdering efter dødsboskiftelovens § 93,
jf. dog punkt 6.
Når sådan vurdering skal afholdes, må det tilkendegives de udmeldte vurderingsmænd, at
vurderingsresultatet skal være udtryk for den skatte- og afgiftsmæssige værdi, således som
denne skal ansættes efter de foran anførte retningslinjer. Der skal tages hensyn til de vilkår,
på hvilke ejendommen er udlagt i boet. Vurderingen skal udtrykke værdien på det tidspunkt,
der skal lægges til grund for ejendommens værdiansættelse.
Hvis boet har ladet en sagkyndig vurdering foretage,
jf. boafgiftslovens § 12, stk. 1, kan vurderingen enten
være foretaget før eller efter, at vilkårene for arveudlægget var kendt. I sidstnævnte fald må
det påses, at vurderingen er foretaget efter de retningslinjer, der er angivet ovenfor.
Er vurderingen derimod foretaget, før vilkårene for arveudlægget var kendt, må det for det
første undersøges, om der er gået så lang tid mellem det tidspunkt, der er lagt til grund
ved vurderingen, og det tidspunkt, der skal lægges til grund for afgiftsberegningen, at
vurderingen ikke kan antages at være udtryk for værdien på dette tidspunkt. For det andet må
det undersøges, om vilkårene for arveudlægget giver anledning til regulering af den ved
vurderingen i henhold til boafgiftslovens § 12, stk. 1,
ansatte værdi i overensstemmelse med de foran anførte retningslinjer.
Der skal foreligge særlige omstændigheder, hvis boets værdiansættelse skal kunne fraviges,
hvis værdiansættelsen af ejendommen ligger inden for det i punkt 6 anførte
interval og i øvrigt er fastsat i overensstemmelse med ovennævnte retningslinjer.
Pkt. 2 er ophævet, og nyt pkt. 2 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
10. Skattemyndighedens ansættelse af ejendommens værdi benævnes den skatte- og afgiftsmæssige
værdi.
Denne værdi betragtes som afståelsessum for giveren og anskaffelsessum for gavemodtager
i forbindelse med beskatningen af en eventuel fortjeneste på ejendommen efter
lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom, efter at der er sket omregning til kontantværdi
efter lovens § 4.
Endvidere betragtes den skatte- og afgiftsmæssige værdi som købesum og som salgssum
efter afskrivningsloven, efter at der er sket omregning til kontantværdi efter lovens
§ 19 A.
11. Ved fastsættelsen af den skatte- og afgiftsmæssige værdi skal
der tages hensyn til byrder, der ikke tages hensyn til ved ansættelsen af ejendomsværdien,
f.eks. leje- og forpagtningskontrakter, der er ufordelagtige for ejeren. Bopælsrettigheder
og aftægtsrettigheder fradrages med den kapitaliserede værdi på
samme måde som andre prioriteter.
Pkt. 11 er ophævet, og nyt pkt. 11 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
11. Fastsættelsen af den skatte- og afgiftsmæssige værdi er belyst ved eksempler
i bilaget til nærværende cirkulære.
12. Ved ansættelsen af den skatte- og afgiftsmæssige værdi tages ikke
hensyn til forkøbsrettigheder eller tilbagekøbsrettigheder, der kun kan gøres gældende under
visse omstændigheder, hvis indtræden ejeren til en vis grad selv er herre over. Bliver retten
aktuel, kan der indsendes anmodning til skifteretten om regulering af boafgiften med hjemmel
i dødsboskiftelovens § 103 og for gaveafgiftens
vedkommende ved indsendelse af anmodning til Skatteforvaltningen,
jf. boafgiftslovens § 30.
Hvor der på dødsfaldstidspunktet hviler en aktuel køberet på en afdøde tilhørende ejendom,
kan ejendommens værdi sættes til den ved køberetsaftalen fastsatte købesum, såfremt der på
det tidspunkt, da køberetten tidligst kunne være gjort gældende, ikke var misforhold mellem
denne købesum og ejendommens værdi. I modsat fald skal ejendommen optages til den afgiftsmæssige
værdi på det tidspunkt, der er afgørende for skatte- og afgiftsberegningen. Dette sidste gælder
også, hvis køberetten først opstår ved dødsfaldet, f.eks. ved at en forkøbsret ved dødsfaldet
ændres til en egentlig køberet.
Det samme gælder ved afgørelsen af, om der skal betales gaveafgift ved udnyttelsen af en
køberet. Der skal ikke betales gaveafgift, hvis der ikke var misforhold mellem den aftalte
købesum og ejendommens værdi på det tidspunkt, da køberetten tidligst kunne være gjort gældende.
Når en ejendom overdrages på grundlag af en forkøbsret, skal der derimod betales gaveafgift,
hvis den aftalte købesum er lavere end den afgiftsmæssige værdi på overdragelsestidspunktet.
Det forudsættes, at modtageren hører til den gaveafgiftspligtige personkreds.
Når en forkøbsret eller en ubetinget køberet er udnyttet under bobehandlingen, vil ejendommen
ofte alene være optaget i boopgørelsen til den i sin tid aftalte købesum med en henvisning
til den trufne aftale. I sådanne tilfælde må Skatteforvaltningen være opmærksom på, at
handelsværdien meget ofte vil være højere, og at skifteretten, hvis værdien ikke forhøjes,
vil være afskåret fra at beregne boafgift af den fordel, den berettigede har opnået ved
udnyttelsen af køberetten eller forkøbsretten.
Pkt. 12 er ophævet, og nyt pkt. 12 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
12. Efter kildeskattelovens § 16, stk. 3 og 4, kan myndighederne lade aktiver vurdere
af personer udmeldt af skifteretten. Denne adgang må benyttes i tvivlstilfælde.
Når sådan vurdering skal afholdes, må det tilkendegives de udmeldte vurderingsmænd,
at vurderingsresultatet skal være udtryk for den skatte- og afgiftsmæssige værdi,
således som denne skal ansættes efter de foran anførte retningslinjer. Der skal
tages hensyn til de vilkår, på hvilke ejendommen er udlagt i boet eller overdraget
til gavemodtageren. Vurderingen skal udtrykke værdien på det tidspunkt, der skal
lægges til grund for ejendommens værdiansættelse i medfør af punkterne 4 og 5 i
skattedepartementets cirkulære nr. 144 af 17. juni 1970.
Hvis boet eller de afgiftspligtige har ladet en vurdering foretage efter kildeskattelovens
§ 16, stk. 3, 2. pkt., kan vurderingen enten være foretaget før eller efter, at
vilkårene for arveudlægget eller gaveoverdragelsen var kendt. I sidstnævnte fald
må det påses, at vurderingen er foretaget efter de retningslinjer, der er angivet
ovenfor.
Er vurderingen derimod foretaget, før vilkårene for arveudlægget eller gaveoverdragelsen
var kendt, må det for det første undersøges, om der er gået så lang tid mellem det
tidspunkt, der er lagt til grund ved vurderingen, og det tidspunkt, der skal lægges
til grund for afgiftsberegningen, at vurderingen ikke kan antages at være udtryk
for værdien på dette tidspunkt. For det andet må det undersøges, om vilkårene for
arveudlægget eller gaveoverdragelsen giver anledning til regulering af den ved vurderingen
i henhold til kildeskattelovens § 16, stk. 3, 2. pkt., ansatte værdi i overensstemmelse
med de foran anførte retningslinjer.
Det må dog antages, at der skal foreligge ganske særlige omstændigheder, for at
vurderingen skal kunne fraviges.
13. Hvor boet kun ejer en anpart af en fast ejendom, eller hvor
gavemodtageren kun erhverver en anpart, skal værdien af denne anpart beregnes som en brøkdel
af hele ejendommens værdi. En eventuel vurdering må derfor omfatte hele ejendommen.
Pkt. 13 er ophævet, og nyt pkt. 13 er indsat ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
13. Ved fastsættelsen af den skatte- og afgiftsmæssige værdi skal der tages hensyn
til byrder, der ikke tages hensyn til ved ansættelsen af ejendomsværdien, f. eks.
leje- og forpagtningskontrakter, der er ufordelagtige for ejeren. De forhold, der
er medtaget i vurderingsmyndighedens værdiskøn, fremgår af afsnit B og C i vurderingsloven
(lovbekendtgørelse nr. 362 af 7. juli 1981). Det bemærkes herved, at bopælsrettigheder
og aftægtsrettigheder fradrages med den kapitaliserede værdi på samme måde som andre
prioriteter.
14. (Ophævet).
Pkt. 14 er ophævet ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
14. Ved ansættelsen af den skatte- og afgiftsmæssige værdi tages
ikke hensyn til forkøbsrettigheder eller tilbagekøbsrettigheder, der kun kan gøres
gældende under visse omstændigheder, hvis indtræden ejeren til en vis grad selv
er herre over. Bliver retten aktuel, kan der efter indgivet andragende til skattedepartementet
foretages en regulering med hjemmel i arveafgiftslovens § 13, stk. 2, og for gaveafgiftens
vedkommende tillige § 48, stk. 2.
Man gør opmærksom på forskellen mellem en køberet, der er en ret til at købe den
pågældende ejendom uafhængig af ejerens vilje, og en forkøbsret, der alene er en
ret til at købe, såfremt ejeren vil sælge.
Hvor der på dødsfaldstidspunktet hviler en aktuel køberet på en afdøde tilhørende
ejendom, kan ejendommens værdi sættes til den ved køberetsaftalen fastsatte købesum,
såfremt der på det tidspunkt, da køberetten tidligst kunne være gjort gældende,
ikke var misforhold mellem denne købesum og ejendommens værdi. I modsat fald skal
ejendommen optages til den afgiftsmæssige værdi på det tidspunkt, der er afgørende
for skatte- og afgiftsberegningen. Dette sidste gælder også, hvis køberetten først
opstår ved dødsfaldet, f.eks. ved at en forkøbsret ved dødsfaldet ændres til en
egentlig køberet.
Det samme gælder ved afgørelsen af, om der skal betales gaveafgift ved udnyttelsen
af en køberet. Der skal ikke betales gaveafgift, hvis der ikke var misforhold mellem
den aftalte købesum og ejendommens værdi på det tidspunkt, da køberetten tidligst
kunne være gjort gældende.
Når en ejendom overdrages på grundlag af en forkøbsret, skal der derimod betales
gaveafgift, hvis den aftalte købesum er lavere end den afgiftsmæssige værdi på overdragelsestidspunktet.
Det forudsættes, at modtageren hører til den gaveafgiftspligtige personkreds.
Når en forkøbsret eller en ubetinget køberet er udnyttet under bobehandlingen, vil
ejendommen ofte alene være optaget i boopgørelsen til den i sin tid aftalte købesum
med en henvisning til den trufne aftale. I sådanne tilfælde må ligningskommissionen
være opmærksom på, at handelsværdien meget ofte vil være højere, og at skifteretten,
hvis værdien ikke forhøjes, vil være afskåret fra at beregne arveafgift af den fordel,
den berettigede har opnået ved udnyttelsen af køberetten eller forkøbsretten.
15. (Ophævet).
Pkt. 15 er ophævet ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
15. Når afdøde i levende live har overdraget en fast ejendom, men forbeholdt sig
brugen eller indtægten, skal modtageren ofte i medfør af arveafgiftslovens § 5 b
betale arveafgift i forbindelse med dødsfaldet. I disse tilfælde forekommer det
ofte i privat skiftede boer, at gaven alene opføres med friværdien efter det i sin
tid oprettede skøde. Oplysningen anføres i boopgørelsens rubrik for andre afgiftspligtige
beløb. Arveafgiften af en sådan ejendom skal imidlertid beregnes på grundlag af
ejendommens værdi ved dødsfaldet, jfr. skattedepartementets cirkulære nr. 144 af
17. juni 1970, pkt. 5. Når det fremgår, at overdragelsen angår en fast ejendom,
må ligningskommissionen derfor foretage en effektiv efterprøvelse af værdiansættelsen
af denne gave.
16. (Ophævet).
Pkt. 16 er ophævet ved
cirkulære nr. 9792
af 27.09.2021 fra d. 15.10.2021 med virkning for overdragelser, hvor der på tidspunktet
for overdragelsen af ejendommen er meddelt ejeren en vurdering af ejendommen efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5, 6 eller 11. Hidtidig formulering:
16. Hvor boet kun ejer en anpart af en fast ejendom, eller hvor gavemodtageren kun
erhverver en anpart, skal værdien af denne anpart beregnes som en brøkdel af hele
ejendommens værdi. En eventuel vurdering må derfor omfatte hele ejendommen.
Værdipapirer
17. (Ophævet).
17 er ophævet ved
cirkulære nr. 9054 af 04.02.2015 fra d. 05.02.2015. Hidtidig formulering: 17. Aktier og obligationer, der er børsnoterede,
ansættes til kursværdien svarende til den noterede kurs (køberkurs) på det for skatte-
og afgiftsberegningen afgørende tidspunkt, eventuelt den nærmest forud for dette
noterede kurs. Til børsnoterede kurser henregnes de på fondsbørsen fastsatte kurser.
Værdiansættelsen for unoterede aktier skal ske efter aktiernes handelsværdi. Ofte
vil der ikke kunne fremskaffes oplysninger om handelsværdien ud fra stedfundne omsætninger,
eller omsætningerne har fundet sted under forhold, som bevirker, at den anvendte
overdragelseskurs er uegnet som udtryk for handelsværdien. I så fald vil en kurs
udregnet efter de af ligningsrådet fastsatte retningslinjer for beregning af formueskattekursen
kunne anvendes ved værdiansættelsen. Denne kursberegning foretages i almindelighed
på grundlag af selskabets regnskab for det regnskabsår, der er udløbet nærmest forud
for det tidspunkt, der er afgørende for skatte- og afgiftsberegningen. I særlige
tilfælde må beregningen dog foretages på grundlag af regnskabet for regnskabsåret,
der udløber efter afgiftstidspunktet, navnlig i tilfælde, hvor den afgiftspligtige
begivenhed er indtruffet ganske kort tid forud for regnskabsårets udløb. Beregningen
af kursen sker med anvendelse af de beregningsregler, herunder beregningsfaktorerne,
som var kendt på afgiftstidspunktet, hvilket ved gaveoverdragelser vil sige beregningsreglerne
for beregning af formueskattekursen pr. 1. januar i det kalenderår, hvori afgiftspligten
indtræder.
Ved værdiansættelsen tages der ikke hensyn til vedtægtsmæssige begrænsninger i aktiernes
omsættelighed, idet den byrde, der består i, at aktierne skal tilbydes medaktionærer
eller selskabet til en vis kurs, modsvares af værdien af en tilsvarende ret til
at erhverve til salg udbudte aktier på tilsvarende vilkår. Såfremt en medaktionær,
der ikke er lodtager i et bo, udnytter en forkøbs- eller køberet, må man dog acceptere
salgssummen.
Ved værdiansættelsen tages der normalt heller ikke hensyn til, om de afgiftspligtige
aktier er majoritets- eller minoritetsaktier. Der kan kun undtagelsesvis tages hensyn
til en forringelse af selskabets økonomiske forhold i perioden fra udløbet af det
regnskabsår, der skal anvendes ved kursberegningen, til det afgørende tidspunkt
for skatte- og afgiftsberegningen. Parterne må eventuelt henvises til at lade aktierne
vurdere efter reglerne i kildeskattelovens § 16, stk. 3 og 4.
18. (Ophævet).
18 er ophævet ved
cirkulære nr. 9054 af 04.02.2015 fra d. 05.02.2015. Hidtidig formulering: 18. Unoterede konvertible obligationer. Når et
selskab med unoterede aktier har udstedt konvertible obligationer, er den kurs,
der er anvendt ved den seneste formueansættelse, vejledende for værdiansættelsen
af både aktierne og de konvertible obligationer, jfr. retningslinjerne herfor i
ligningsvejledningen. I øvrigt finder de almindelige regler om værdiansættelse af
unoterede aktier tilsvarende anvendelse på sådanne aktier og konvertible obligationer.
19. Private pantebreve og gældsbreve kan ansættes til kursværdi.
Normalt anerkender man en kursværdi beregnet af et anerkendt vekselererfirma eller
en bank, men en sådan er dog ikke bindende for skattemyndighederne. Den kursværdi,
som afdøde har anvendt i sine selvangivelser uden indsigelser, kan ikke uden videre
lægges til grund.
Arvingsgæld, dvs. en fordring, som afdøde havde på en arving, kan både i opgørelsen
efter kildeskattelovens § 14, stk. 3,
og i selve boopgørelsen indtægtsføres til
en kursværdi. Denne kursværdi kan lægges til grund ved afgiftsberegningen. Det gør
ingen forskel, at fordringen udlægges i arv til debitorarvingen, jfr. skattedepartementets
cirkulæreskrivelse af 27. maj 1980. Det samme gælder, dersom fordringen overdrages
som gave til debitor.
20. Udestående fordringer, som ikke kan inddrives, medregnes ikke. Såfremt en dubiøs
eller næsten værdiløs fordring udlægges til arvingerne, skal den ansættes til kursværdien,
evt. 0 kr. Uerholdelighed kan dokumenteres på flere måder. Det er ikke altid en
betingelse, at der er foretaget forgæves udlæg.
Besætning, avl, maskiner, inventar og lignende driftsmidler og varelagre
21. De nævnte aktiver ansættes til værdien i handel og vandel.
22. For landbrugsbesætninger er der ved
lov nr. 208 af 13. maj 1981
fastsat regler
om den skattemæssige behandling af husdyrbesætninger. Loven forudsætter, at ligningsrådet
fastsætter en normalhandelsværdi ved udgangen af hvert kalenderår for hver kategori
af dyr. Ved normalhandelsværdi forstås den gennemsnitlige handelsværdi for de pågældende
kategorier af dyr. Disse normalhandelsværdier kan være vejledende ved værdiansættelsen
i dødsboer eller ved gaveoverdragelser.
23. De til en landbrugsejendom hørende beholdninger af avl og afgrøder, der er nødvendige
for at holde ejendommen i normal driftstilstand indtil det tidspunkt på foråret,
hvor jorden er tilsået, og kreaturerne kan sættes på græs, anses som omfattet af
ejendommens værdiansættelse. Det er alene beholdninger herudover, der skal opføres
med en særlig værdi i boet.
24. Maskiner, inventar og lignende driftsmidler kan ikke ansættes til den skattemæssige
værdi, såfremt denne ikke kan anses for et passende udtryk for salgsværdien. Værdien
skal altså ansættes uafhængigt af foretagne skattemæssige afskrivninger.
25. De under 22-24 nævnte aktiver
og beholdninger kan ansættes til den pris, der
kan forventes opnået ved et samlet salg, f.eks. ved salg af erhvervsvirksomheden.
26. Varelagre skal principielt ansættes til salgsværdien ved samlet salg, men i
almindelighed accepteres en vis nedskrivning i forhold til dags-, indkøbs- eller
fremstillingsprisen. Denne pris kan normalt ikke opnås ved et samlet salg af et
større varelager, og myndighederne er ofte afskåret fra en efterfølgende vurdering
af lageret på grund af stedfundne bevægelser. Der må her anlægges et skøn.
Løsøre i øvrigt, indbo,
kunstgenstande
27. Handelsværdien af disse effekter kan ikke ansættes til værdien ved samlet salg,
idet de kan sælges enkeltvis ved auktion.
Det er sædvanligt, at der i boer antages en vurderingsmand til at vurdere løsøre
og indbo, og at dette sker uden særlig udmeldelse af skifteretten.
Disse vurderinger lægges normalt til grund i skatte- og afgiftsmæssig henseende,
men vurderingen er ikke bindende. Kunstgenstande, malerier, antikviteter eller andre
værdifulde effekter, bør dog vurderes af særligt sagkyndige. Foreligger der ikke
en sådan vurdering, kan det være nødvendigt at lade genstandene vurdere efter reglerne
i kildeskattelovens § 16, stk. 3 og 4.
I opgørelsen i henhold til kildeskattelovens § 14
medregnes privat løsøre og indbo
ikke i formuen.
28. Hvis løsøregenstande, som afdøde havde købt med ejendomsforbehold, tages tilbage
af sælgeren efter reglerne herom, skal boet kun indtægtsføre det overskud, der fremkommer,
efter at sælgeren er fyldestgjort. Det samme gælder ved realisation af løsøre, som
afdøde havde håndpantsat. Hvis de nævnte genstande ikke tages tilbage eller realiseres,
skal de medtages til fuld handelsværdi, og gælden eller hæftelsen optages under
passiverne.
Forfatter- og kunstnerrettigheder, ophavs- og patentrettigheder m.v. (immaterielle rettigheder)
29. Udbetalinger, hidrørende fra sådanne rettigheder, der indgår
under boets behandling, skal indtægtsføres i boet som indtægt af et af boets aktiver.
Endvidere skal værdien af rettigheden som sådan medtages med en skønnet værdi. Ved
ansættelsen af denne værdi vil man i reglen være henvist til at foretage beregninger
over de fremtidige indtægter på grundlag af ydelser, som afdøde har modtaget.
Der kan bl.a. lægges vægt på, om indtægten gennem årene har været stigende eller
faldende. I mangel af andet grundlag kan rettigheden sættes til 2/3 af det samlede
afkast i de sidste 3 år før dødsfaldet.
Beløb, der efter boets afslutning udbetales til den eller dem, der har arvet retten,
er ikke arveafgiftspligtige, men indkomstskattepligtige.
Goodwill
30. Hvis et bo ejer en erhvervsvirksomhed, der ved salg må antages at indbringe
et vederlag for good-will, må det påses, at denne er ansat til et passende beløb
i boet.
Det må herved tages i betragtning, at ved
lov nr. 248 af 9. juni 1982
er beskatningen
af fortjeneste og tab ved afståelse af goodwill som hovedregel blevet ophævet fra
1. juli 1982. Endvidere er adgangen til at afskrive anskaffelsessummen for goodwill
blevet ophævet.
Denne ophævelse af beskatningen og afskrivningsadgangen må antages at ville kunne
føre til lavere handelsværdier for goodwill end tidligere. Særlig ved store virksomheder
kan der være grund til at lade værdien fastsætte ved en vurdering efter reglerne
i kildeskattelovens § 16, stk. 3 og 4.
Er en good-will alene knyttet til en efterlevende ægtefælles person, er den ikke
et aktiv for boet.
Indestående i interessentskaber
31. Hvis afdøde var deltager i et interessentskab, skal alle interessentskabets
aktiver principielt opgøres til deres salgsværdi, og boets anpart efter fradrag
af passiver skal medtages i boopgørelsen.
Det er imidlertid en meget almindelig bestemmelse i interessentskabskontrakter,
at boet, når en af interessenterne afgår ved døden, ikke kan kræve afdødes anpart
i interessentskabets formue inddraget under bobehandlingen. Boet kan da alene kræve
afdødes kapitalkonto efter sidste status udbetalt. Det skal ofte ske på en måde,
der er lempelig for interessentskabet.
Afdødes kapitalkonto viser kun hans indestående efter foretagne af- og nedskrivninger,
og den svarer som regel ikke til handelsværdien af afdødes anpart af nettoformuen.
Da bestemmelsen er led i en gensidigt bebyrdende kontrakt, kan afdødes anpart dog
ikke kræves medtaget i boet til højere værdi end kapitalkontoens udvisende.
Renter, udbytte og anden indtægt
32. Renter, herunder også vedhængende renter, udbytte og anden indtægt af aktiver
skal indtægtsføres med de faktiske beløb i tiden indtil skæringsdagen. Hvis aktivet
er udlagt inden skæringsdagen, medtages renter m.v., dog kun til udlægsdagen.
Har boet indkomst af fast ejendom, er det alene nettoindtægten, der skal opføres
som et aktiv i boet.
Brugs-, rente- og indtægtsnydelser
33. Når der i et bo er tillagt en arving eller legatar en brugs-, rente- eller indtægtsnydelse,
f.eks. brugsret til fast ejendom eller løsøre eller retten til at oppebære renter
af en kapital eller indtægter af en fast ejendom eller løsøre, skal skattemyndigheden
efterprøve ansættelsen af rettens årlige værdi, medens skifteretten påser, om der
er anvendt den rette kapitaliseringsfaktor.
34. For så vidt angår gaveafgiftspligtige brugs-, rente- og indtægtsnydelser efterprøver
amtsskatteinspektoratet såvel den årlige værdi som kapitaliseringen.
35. Den årlige værdi af brugsret til fast ejendom ansættes til den leje, der kan
opnås ved udleje til anden side. I de kommuner, hvor der er et huslejenævn, kan
der indhentes en udtalelse fra nævnet om denne værdi. I andre kommuner kan kommunalbestyrelsen
ofte udtale sig herom. Hvis brugsretten er indrømmet mod afholdelse af udgifter
til vedligeholdelse, skatter og prioritetsydelser, kan disse fradrages. Vedligeholdelsesudgifterne
kan normalt højst godkendes med et beløb svarende til 1 pct. af ejendommens værdi.
I øvrigt må der anlægges et skøn.
36. Den årlige værdi af brugsret til indbo og andet løsøre opgøres til 6 pct. af
effekternes værdi.
37. Den årlige værdi af retten til at oppebære renter af en kapital, der er anbragt
i rentebærende værdipapirer, f. eks. obligationer og pantebreve, eller som indestår
på konti i bank, sparekasse eller lignende, ansættes til det faktiske afkast på
det tidspunkt, hvor ydelsen begynder at løbe. Foreligger kapitalen kontant, opgøres
indtægten heraf til 6 pct.
38. Selv om en kapital, der er afsat til rentenydelse, foreligger kontant eller
indestår på en konto, når boopgørelsen udfærdiges, forekommer det, at kapitalen
i henhold til testamente skal anbringes i værdipapirer. I så fald lægges værdipapirernes
faktiske renteafkast til grund ved afgiftsberegningen, når papirerne købes inden
udløbet af 3 månedersfristen i
kildeskattelovens § 16, stk. 4, jfr. skattedepartementets
cirkulære af 6. januar 1981. Det samme gælder i andre tilfælde, hvor anbringelse
i værdipapirer må anses for tilsigtet.
39. Renteafkastet af beløb, som i henhold til arveafgiftslovens § 21, stk. 2, skal
anvendes til betaling af afgift, kan dog beregnes som foran anført vedrørende kontant
kapital eller kapital indestående på konti.
40. For aktier og lignende skal opgørelsen foretages på grundlag af gennemsnittet
af de to sidste års udbytte i henhold til selskabets regnskaber. Er det således
beregnede udbytte mindre end 4 pct. af aktiernes kursværdi, beregnes afkastet dog
med 4 pct. af denne værdi. Består kapitalen af forskellige aktieposter, skal beregningen
foretages for hver enkelt post for sig.
41. Indtægtsnydelsen af en virksomhed, eller en fast ejendom - f.eks. ret til overskud
af en udlejningsejendom eller landbrugsejendom - opgøres på grundlag af gennemsnittet
af de to sidste års udbytte, dog mindst til 4 pct. af kapitalindeståendet, hvorved
forstås samtlige aktiver ansat efter handelsværdi med fradrag af gæld. Det samme
gælder for indtægtsnydelse af løsøre - f.eks. indtægter fra skibe eller driftsmateriel.
42. I andre tilfælde opgøres indtægten eller renten til 6 pct.
43. Hvis en indtægtsnydelse er fastsat til et bestemt beløb, der er undergivet pristalsregulering,
skal værdien ansættes uden hensyn til påregnede senere ændringer. Det samme gælder
ved ansættelsen af den årlige værdi af en rentenydelse, hvori indgår afkastet af
et pantebrev med variabel rente.
B. Passiver
44. Ved opgørelsen af et bo kan afdødes gældsforpligtelser, de øvrige byrder på
den efterladte formue og de omkostninger, der er forbundet med erhvervelsen, fradrages
før arveafgiftsberegningen, jfr. arveafgiftslovens § 16, stk. 2.
Værdiansættelsen af passiver giver som regel ikke anledning til tvivl, idet de normalt
kan ansættes efter pålydende. Dette gælder således egentlige gældsforpligtelser,
herunder prioritetsgæld i fast ejendom.
45. Aftægts- og underholdsforpligtelser, der kan fradrages i et bo eller ved opgørelse
af en gaveafgiftspligtig gave, opgøres efter samme regler som brugs- og indtægtsnydelser.
46. Det henhører under skifteretten at afgøre, om en udgift bør godkendes som fradragsberettiget
i boet, men hvis ligningsmyndigheden finder, at en udgift ikke kan godkendes eller
i hvert fald kun delvis, må den henlede skifterettens opmærksomhed på forholdet.
47. Udover selve værdiansættelsesspørgsmålet kan vedrørende enkelte passivposter
anføres følgende:
Udgifter til begravelsen godkendes normalt med det faktisk afholdte beløb. Det samme
gælder udgifter til køb af gravsted og dettes vedligeholdelse, selvom der er indgået
kontrakt herom på længere tid.
Udgifter til videreførsel og afvikling af afdødes husholdning kan kun godkendes
i et kort tidsrum, og da kun med de beløb, som må anses for nødvendige.
Udgifter til bekendtgørelser, indkaldelser, udskrifter, porto m.v. tillades fradraget
med de faktiske beløb. Det samme gælder sædvanligt salær til eksekutor, kurator
og skifterettens medhjælper. Advokatsamfundets salærtakster kan normalt godkendes.
Særligt vederlag til repartitør, såfremt en sådan har medvirket, kan godkendes med
10 pct. af advokatens salær. Er der flere eksekutorer, hvoraf kun en er advokat,
kan der kun fradrages fuldt salær til advokaten. For de øvrige eksekutorer kan kun
godkendes fradrag af et samlet salær svarende til 50 pct. af advokatens.
Er en boet tilhørende fast ejendom prioriteret under bobehandlingen, eventuelt ved
tillægslån, kan det faktiske kurstab og omkostningsbeløb normalt fratrækkes.
Kautionsforpligtelser, som afdøde havde påtaget sig, men som ikke er blevet aktuelle
før eller under bobehandlingen, kan ikke føres til udgift i boet. Bliver kautionen
aktuel på et senere tidspunkt, kan der eventuelt foretages en regulering med hjemmel
i arveafgiftslovens § 13, stk. 2.
I henhold til § 10, stk. 4, i investeringsfondsloven kan det tillades, at henlæggelser
til investeringsfonds, som afdøde har foretaget, overtages af en enearving efter
afdøde.
Disse henlæggelser kan ikke anses for at være omfattet af
kildeskattelovens § 33
A, stk. 2. Derfor kan der ikke beregnes passivposter i boopgørelserne vedrørende
henlæggelsen. Derimod kan der ved værdiansættelsen i boopgørelsen foretages et fradrag
for den latente skattebyrde, beregnet som 25 pct. af den samlede henlæggelse.
48. Anvisningerne i dette cirkulære er vejledende ved efterprøvelsen
af værdiansættelser i den enkelte boopgørelse eller anmeldelse. Særlige spørgsmål
kan forelægges for statsskattedirektoratet eller skattedepartementet, jfr. pkt.
16 i skattedepartementets cirkulære af 17. juni 1970.
C. Overgangsbestemmelser
49. Reglerne i cirkulæret anvendes, når myndighederne efterprøver den skatte- og
afgiftsmæssige værdi efter den 1. januar 1983.
Hvis cirkulærets regler fører til en højere værdiansættelse end de hidtidige retningslinjer,
skal disse dog anvendes, hvis det tidspunkt, der skal lægges til grund for værdiansættelsen,
ligger før den nævnte dato.
Skattedepartementet, den 17. november 1982
JENS ROSMAN
/ Ebbe Willumsen
Bilag
Eksempel 1
Enfamilieshus arves af enearving eller gaveoverdrages til et barn.
Den kontantejendomsværdi, der skal benyttes ved efterprøvelsen af værdiansættelsen
af ejendommen, er 700.000 kr.
Det interval, inden for hvilket den til kontantværdi omregnede værdiansættelse kan
godkendes, er herefter
700.000 kr. + 15 pct. heraf eller 805.000 kr.
og
700.000 kr. - 15 pct. heraf eller 595.000 kr.
I boopgørelsen eller gaveanmeldelsen er den nominelle værdi fastsat til 925.000
kr., der berigtiges som angivet i venstre kolonne nedenfor.
Da den beregnede kontantværdi 640.000 kr. ligger inden for intervallet 805.000 kr.-595.000
kr., kan den nominelle værdi på 925.000 kr. godkendes.
Beløbet 925.000 kr. er herefter den skatte- og afgiftsmæssige værdi.
Eksempel 2
En landbrugsejendom arves af enearving eller gaveoverdrages til et barn.
Den kontantejendomsværdi, der skal benyttes ved efterprøvelsen af værdiansættelsen
af ejendommen, er 1.000.000 kr.
Det interval, inden for hvilket den til kontantværdi omregnede værdiansættelse kan
godkendes, er herefter
1.000.000 kr. + 15 pct. heraf eller 1.150.000 kr.
og
1.000.000 kr. - 15 pct. heraf eller 850.000 kr.
I boopgørelsen eller gaveanmeldelsen er den nominelle værdi fastsat til 1.050.000
kr., der berigtiges som angivet i venstre kolonne nedenfor.
Da den beregnede kontantværdi 814.000 kr. ligger under den nederste grænse på 850.000
kr., skal den nominelle værdi 1.050.000 kr. forhøjes med differencen mellem de to
førstnævnte beløb eller med 36.000 kr. til 1.086.000 kr.
Beløbet 1.086.000 kr. er herefter den skatte- og afgiftsmæssige værdi.
Eksempel 3
En landbrugsejendom arves af enearving eller gaveoverdrages til et barn. Arven eller
gaveoverdragelsen omfatter tillige besætning og løsøre.
Den kontantejendomsværdi, der skal benyttes ved efterprøvelsen af værdiansættelsen
af ejendommen, er 900.000 kr.
Det interval, inden for hvilket den til kontantværdi omregnede værdiansættelse kan
godkendes, er herefter
900.000 kr. + 15 pct. heraf eller 1.035.000 kr.
og
900.000 kr. - 15 pct. heraf eller 765.000 kr.
I boopgørelsen eller gaveanmeldelsen er den nominelle værdi af den faste ejendom
fastsat til 1.200.000 kr. Den nominelle værdi af besætning og løsøre er fastsat
til 300.000 kr., hvilket skattemyndigheden godkender. Den samlede overdragelsessum
på 1.500.000 kr. er berigtiget som anviget i venstre kolonne nedenfor.
Da den beregnede kontantværdi for den faste ejendom 844.000 kr. ligger inden for
intervallet 1.035.000 kr. - 765.000 kr., kan den nominelle værdi på 1.200.000 kr.
godkendes.
Dette beløb 1.200.000 kr. er herefter den skatte- og afgiftsmæssige værdi.
Eksempel 4
En landbrugsejendom arves af enearving eller gaveoverdrages til et barn. Arven eller
gaveoverdragelsen omfatter tillige besætning og løsøre.
Den kontantejendomsværdi, der skal benyttes ved efterprøvelsen af værdiansættelsen
af ejendommen, er 1.000.000 kr.
Det interval, indenfor hvilket den til kontantværdi omregnede værdiansættelse kan
godkendes, er herefter
1.000.000 kr. + 15 pct. heraf eller 1.150.000 kr.
og
1.000.000
kr. - 15 pct. heraf eller 850.000 kr.
I boopgørelsen eller gaveanmeldelsen er den nominelle værdi af den faste ejendom
fastsat til 1.250.000 kr. Den nominelle værdi af besætning og løsøre er fastsat
til 350.000 kr., hvilket skattemyndigheden godkender. Den samlede overdragelsessum
på 1.600.000 kr., er berigtiget som angivet i venstre kolonne nedenfor.
Da den beregnede kontantværdi for den faste ejendom, 820.000 kr., ligger under den
nederste grænse på 850.000 kr., skal den nominelle værdiansættelse for ejendommen,
1.250.000 kr., forhøjes med differencen mellem de to førstnævnte beløb eller med
30.000 kr. til 1.280.000 kr.
Beløbet 1.280.000 kr. er herefter den skatte- og afgiftsmæssige værdi.
Advokat Jørgen U. Grønborg