Persondataforordningens kapitel VIII
Retsmidler, ansvar og sanktioner
KLIK FOR INDHOLDSFORTEGNELSE - KAPITEL VIII:
Artikel 77: Ret til at indgive klage til en tilsynsmyndighed
Artikel 78: Adgang til effektive retsmidler over for en
tilsynsmyndighed
Artikel 79: Adgang til effektive retsmidler over for en
dataansvarlig eller databehandler
Artikel 80: Repræsentation af registrerede
Artikel 81: Udsættelse af en sag
Artikel 82: Ret til erstatning og erstatningsansvar
Artikel 83: Generelle betingelser for pålæggelse af administrative
bøder
Artikel 84: Sanktioner
Artikel 77
Ret til at indgive klage til en tilsynsmyndighed
1. Uden at det berører andre administrative klageadgange eller adgang til retsmidler,
har enhver registreret ret til at indgive klage til en tilsynsmyndighed, navnlig
i den medlemsstat, hvor vedkommende har sit sædvanlige opholdssted eller sit arbejdssted,
eller hvor den påståede overtrædelse har fundet sted, hvis den registrerede finder,
at behandlingen af personoplysninger vedrørende vedkommende overtræder denne forordning.
2. Den tilsynsmyndighed, som klagen er indgivet til, underretter klageren om forløbet
og resultatet af klagen, herunder om muligheden for anvendelse af retsmidler, jf.
artikel 78.
Artikel 78
Adgang til effektive retsmidler over for en tilsynsmyndighed
1. Uden at det berører andre administrative eller udenretslige klageadgange, har
enhver fysisk eller juridisk person ret til effektive retsmidler over for en juridisk
bindende afgørelse truffet af en tilsynsmyndighed vedrørende vedkommende.
2. Uden at det berører andre administrative eller udenretslige klageadgange, har
den enkelte registrerede adgang til effektive retsmidler, hvis den tilsynsmyndighed,
der er kompetent i henhold til
artikel 55 og 56,
ikke behandler en klage eller undlader at underrette den registrerede om forløbet
eller resultatet af en klage, der er indgivet i henhold til artikel
77, inden for tre måneder.
3. En sag mod en tilsynsmyndighed anlægges ved en domstol i den medlemsstat, hvor
tilsynsmyndigheden er etableret.
4. Hvis sag anlægges mod en afgørelse fra en tilsynsmyndighed, der er truffet efter
en udtalelse eller en afgørelse fra Databeskyttelsesrådet i forbindelse med sammenhængsmekanismen,
fremsender tilsynsmyndigheden denne udtalelse eller afgørelse til domstolen.
Artikel 79
Adgang til effektive retsmidler over for en dataansvarlig eller databehandler
1. Uden at det berører andre tilgængelige administrative eller udenretslige klageadgange,
herunder retten til at indgive klage til en tilsynsmyndighed i henhold til
artikel 77, skal den enkelte registrerede have adgang til effektive retsmidler,
hvis vedkommende finder, at vedkommendes rettigheder i henhold til denne forordning
er blevet krænket som følge af behandling af vedkommendes personoplysninger i strid
med denne forordning.
2. En sag mod en dataansvarlig eller en databehandler anlægges ved en domstol i
den medlemsstat, hvor den dataansvarlige eller databehandleren er etableret. Alternativt
kan en sådan sag anlægges ved en domstol i den medlemsstat, hvor den registrerede
har sit sædvanlige opholdssted, medmindre den dataansvarlige eller databehandleren
er en offentlig myndighed i en medlemsstat, der udøver sine offentligretlige beføjelser.
Artikel 80
Repræsentation af registrerede
1. Den registrerede har ret til at bemyndige et organ, en organisation eller en
sammenslutning, der er etableret i overensstemmelse med en medlemsstats nationale
ret, som ikke arbejder med gevinst for øje, hvis vedtægtsmæssige formål er af almen
interesse, og som er aktiv på området for beskyttelse af registreredes rettigheder
og frihedsrettigheder med hensyn til beskyttelse af deres personoplysninger, til
at indgive en klage på sine vegne, til at udøve de rettigheder, der er omhandlet
i artikel 77, 78 og
79, på sine vegne og til, hvis det er fastsat i medlemsstaternes nationale
ret, at udøve retten til at modtage erstatning som omhandlet i
artikel 82 på sine vegne.
2. Medlemsstaterne kan fastsætte, at ethvert organ, enhver organisation eller enhver
sammenslutning, jf. denne artikels stk. 1, uafhængigt af en bemyndigelse fra den
registrerede har ret til at indgive en klage i den pågældende medlemsstat til den
tilsynsmyndighed, der er kompetent i henhold til artikel 77,
og til at udøve de rettigheder, der er omhandlet i artikel 78
og 79, hvis den/det har grund til at formode, at den registreredes
rettigheder i henhold til denne forordning er blevet krænket som følge af behandling.
Artikel 81
Udsættelse af en sag
1. Hvis en kompetent domstol i en medlemsstat har oplysninger om, at der verserer
en sag vedrørende samme genstand for så vidt angår behandling foretaget af den samme
dataansvarlige eller databehandler ved en domstol i en anden medlemsstat, skal den
rette henvendelse til pågældende domstol i den anden medlemsstat for at bekræfte
eksistensen af en sådan sag.
2. Hvis der verserer en sag vedrørende samme genstand for så vidt angår behandling
foretaget af den samme dataansvarlige eller databehandler ved en domstol i en anden
medlemsstat, kan enhver anden kompetent domstol end den, ved hvilken sagen først
er anlagt, udsætte sagen.
3. Hvis denne sag verserer ved første instans, kan enhver anden domstol end den,
ved hvilken sagen først er anlagt, efter anmodning fra en af parterne også erklære
sig inkompetent, hvis den domstol, ved hvilken sagen først er anlagt, har kompetence
til at behandle de pågældende sager, og forening heraf er tilladt i henhold til
dens lovgivning.
Artikel 82
Ret til erstatning og erstatningsansvar
1. Enhver, som har lidt materiel eller immateriel skade som følge af en overtrædelse
af denne forordning, har ret til erstatning for den forvoldte skade fra den dataansvarlige
eller databehandleren.
2. Enhver dataansvarlig, der er involveret i behandling, hæfter for den skade, der
er forvoldt af behandling, der overtræder denne forordning. En databehandler hæfter
kun for den skade, der er forvoldt af behandling, hvis pågældende ikke har opfyldt
forpligtelser i denne forordning, der er rettet specifikt mod databehandlere, eller
hvis pågældende har undladt at følge eller handlet i strid med den dataansvarliges
lovlige instrukser.
3. En dataansvarlig eller databehandler er fritaget for erstatningsansvar i henhold
til stk. 2, hvis det bevises, at den pågældende ikke er skyld i den begivenhed,
der medførte skaden.
4. Hvis mere end én dataansvarlig eller databehandler eller både en dataansvarlig
og en databehandler er involveret i den samme behandling, og hvis de i henhold til
stk. 2 og 3 er ansvarlige for skader, der er forvoldt af behandling, hæfter de solidarisk
for hele skaden for at sikre fuld erstatning til den registrerede.
5. Hvis en dataansvarlig eller en databehandler i overensstemmelse med stk. 4 har
betalt fuld erstatning for den forvoldte skade, har den pågældende dataansvarlige
eller databehandler ret til at kræve den del af erstatningen, der svarer til andres
del af ansvaret for skaden, tilbage fra de andre dataansvarlige eller databehandlere,
der er involveret i den samme behandling, i overensstemmelse med betingelserne i
stk. 2.
6. Retssager med henblik på udøvelse af retten til at modtage erstatning anlægges
ved de domstole, der er kompetente i henhold til national ret i den medlemsstat,
der er omhandlet i artikel 79, stk. 2.
Artikel 83
Generelle betingelser for pålæggelse af administrative bøder
1. Hver tilsynsmyndighed sikrer, at pålæggelse af administrative bøder i henhold
til denne artikel for overtrædelse af denne forordning som omhandlet i stk. 4, 5
og 6 i hver enkelt sag er effektiv, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og
har afskrækkende virkning.
2. Afhængigt af omstændighederne i hver enkelt sag pålægges administrative bøder
i tillæg til eller i stedet for foranstaltninger som omhandlet i
artikel 58, stk. 2, litra a)-h)
og j). Når der træffes
afgørelse om, hvorvidt der skal pålægges en administrativ bøde, og om den administrative
bødes størrelse i hver enkelt sag, tages der behørigt hensyn til følgende:
a) overtrædelsens karakter, alvor og varighed under hensyntagen til pågældende behandlings
karakter, omfang eller formål samt antal registrerede, der er berørt, og omfanget
af den skade, som de har lidt
b) hvorvidt overtrædelsen blev begået forsætligt eller uagtsomt
c) eventuelle foranstaltninger, der er truffet af den dataansvarlige eller databehandleren
for at begrænse den skade, som den registrerede har lidt
d) den dataansvarliges eller databehandlerens grad af ansvar under hensyntagen til
tekniske og organisatoriske foranstaltninger, som de har gennemført i henhold til
artikel 25 og
32
e) den dataansvarliges eller databehandlerens eventuelle relevante tidligere overtrædelser
f) graden af samarbejde med tilsynsmyndigheden for at afhjælpe overtrædelsen og
begrænse de negative konsekvenser, som overtrædelsen måtte have givet anledning
til
g) de kategorier af personoplysninger, der er berørt af overtrædelsen
h) den måde, hvorpå tilsynsmyndigheden fik kendskab til overtrædelsen, navnlig om
den dataansvarlige eller databehandleren har underrettet om overtrædelsen, og i
givet fald i hvilket omfang
i) overholdelse af de foranstaltninger, der er omhandlet i
artikel 58, stk. 2, hvis der tidligere over for den pågældende dataansvarlige
eller databehandler er blevet truffet sådanne foranstaltninger med hensyn til samme
genstand
j) overholdelse af godkendte adfærdskodekser i henhold til
artikel 40 eller godkendte certificeringsmekanismer i henhold til
artikel 42, og
k) om der er andre skærpende eller formildende faktorer ved sagens omstændigheder,
såsom opnåede økonomiske fordele eller undgåede tab som direkte eller indirekte
følge af overtrædelsen.
3. Hvis en dataansvarlig eller en databehandler forsætligt eller uagtsomt i forbindelse
med de samme eller forbundne behandlingsaktiviteter overtræder flere bestemmelser
i denne forordning, må den administrative bødes samlede størrelse ikke overstige
beløbet for den alvorligste overtrædelse.
4. Overtrædelse af følgende bestemmelser straffes i overensstemmelse med stk. 2
med administrative bøder på op til 10 000 000 EUR, eller hvis det drejer sig om
en virksomhed, med op til 2 % af dens samlede globale årlige omsætning i det foregående
regnskabsår, såfremt dette beløb er højere:
a) den dataansvarliges og databehandlerens forpligtelser i henhold til
artikel 8, 11,
25-39
og 42 og
43
b) certificeringsorganets forpligtelser i henhold til
artikel 42 og 43
c) kontrolorganets forpligtelser i henhold til
artikel 41, stk. 4.
5. Overtrædelse af følgende bestemmelser straffes i overensstemmelse med stk. 2
med administrative bøder på op til 20 000 000 EUR, eller hvis det drejer sig om
en virksomhed, med op til 4 % af dens samlede globale årlige omsætning i det foregående
regnskabsår, såfremt dette beløb er højere:
a) de grundlæggende principper for behandling, herunder betingelserne for samtykke,
i artikel 5,
6, 7 og
9
b) de registreredes rettigheder i henhold til
artikel 12-22
c) overførsel af personoplysninger til en modtager i et tredjeland eller en international
organisation i henhold til artikel
44-49
d) eventuelle forpligtigelser i medfør af medlemsstaternes nationale ret vedtaget
i henhold til kapitel IX
e) manglende overholdelse af et påbud eller en midlertidig eller definitiv begrænsning
af behandling eller tilsynsmyndighedens suspension af overførsel af oplysninger
i henhold til artikel 58, stk.
2, eller manglende adgang i strid med
artikel 58, stk. 1.
6. Manglende overholdelse af et påbud fra tilsynsmyndigheden som omhandlet i
artikel 58, stk. 2, straffes i overensstemmelse med nærværende artikels
stk. 2 med administrative bøder på op til 20 000 000 EUR, eller hvis det drejer
sig om en virksomhed, med op til 4 % af dens samlede globale årlige omsætning i
det foregående regnskabsår, såfremt dette beløb er højere.
7. Uden at det berører tilsynsmyndighedernes korrigerende beføjelser i henhold til
artikel 58, stk. 2,
kan hver medlemsstat fastsætte regler om, hvorvidt og i hvilket omfang administrative
bøder må pålægges offentlige myndigheder og organer, der er etableret i den pågældende
medlemsstat.
8. Tilsynsmyndighedens udøvelse af beføjelser i henhold til denne artikel skal være
underlagt fornødne proceduremæssige garantier i overensstemmelse med EU-retten og
medlemsstaternes nationale ret, bl.a. effektive retsmidler og retfærdig procedure.
9. Hvis en medlemsstats retssystem ikke giver mulighed for at pålægge administrative
bøder, kan denne artikel anvendes på en sådan måde, at den kompetente tilsynsmyndighed
tager skridt til bøder, og de kompetente nationale domstole pålægger dem, idet det
sikres, at disse retsmidler er effektive, og at deres virkning svarer til virkningen
af administrative bøder, som pålægges af tilsynsmyndighederne. Bøder skal under
alle omstændigheder være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning. De pågældende medlemsstater giver Kommissionen meddelelse
om bestemmelserne i deres love, som de vedtager i henhold til dette stykke, senest
den 25. maj 2018 og underretter den straks om alle senere ændringslove eller ændringer,
der berører dem.
Artikel 84
Sanktioner
1. Medlemsstaterne fastsætter regler om andre sanktioner, der skal anvendes i tilfælde
af overtrædelser af denne forordning, navnlig overtrædelser, som ikke er underlagt
administrative bøder i henhold til artikel 83, og træffer
alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de anvendes. Sanktionerne skal
være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende
virkning.
2. Hver medlemsstat giver senest den 25. maj 2018 Kommissionen meddelelse om de
bestemmelser, som den vedtager i henhold til stk. 1, og underretter den straks om
alle senere ændringer, der berører dem.
Advokat Jørgen U. Grønborg