Persondataforordningens kapitel IV
Dataansvarlig og databehandler
KLIK FOR INDHOLDSFORTEGNELSE - KAPITEL IV:
Afdeling 1: Generelle forpligtelser
Artikel 24: Den dataansvarliges ansvar
Artikel 25: Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse
gennem standardindstillinger
Artikel 26: Fælles dataansvarlige
Artikel 27: Repræsentanter for dataansvarlige og databehandlere,
der ikke er etableret i Unionen
Artikel 28: Databehandler
Artikel 29: Behandling, der udføres for den dataansvarlige
eller databehandleren
Artikel 30: Fortegnelser over behandlingsaktiviteter
Artikel 31: Samarbejde med tilsynsmyndigheden
Afdeling 2: Personoplysningssikkerhed
Artikel 32: Behandlingssikkerhed
Artikel 33: Anmeldelse af brud på persondatasikkerheden
til tilsynsmyndigheden
Artikel 34: Underretning om brud på persondatasikkerheden
til den registrerede
Afdeling 3: Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse og forudgående
høring
Artikel 35: Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse
Artikel 36: Forudgående høring
Afdeling 4: Databeskyttelsesrådgiver
Artikel 37: Udpegelse af en databeskyttelsesrådgiver
Artikel 38: Databeskyttelsesrådgiverens stilling
Artikel 39: Databeskyttelsesrådgiverens opgaver
Afdeling 5: Adfærdskodekser og certificering
Artikel 40: Adfærdskodekser
Artikel 41: Kontrol af godkendte adfærdskodekser
Artikel 42: Certificering
Artikel 43: Certificeringsorganer
Artikel 24
Den dataansvarliges ansvar
1. Under hensyntagen til den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng
og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers
rettigheder og frihedsrettigheder gennemfører den dataansvarlige passende tekniske
og organisatoriske foranstaltninger for at sikre og for at være i stand til at påvise,
at behandling er i overensstemmelse med denne forordning. Disse foranstaltninger
skal om nødvendigt revideres og ajourføres.
2. Hvis det står i rimeligt forhold til behandlingsaktiviteter, skal de foranstaltninger,
der er omhandlet i stk. 1, omfatte den dataansvarliges implementering af passende
databeskyttelsespolitikker.
3. Overholdelse af godkendte adfærdskodekser som omhandlet i artikel
40 eller godkendte certificeringsmekanismer som omhandlet i
artikel 42 kan bruges som et element til at påvise overholdelse af den
dataansvarliges forpligtelser.
Artikel 25
Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger
1. Under hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkostningerne
og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene
af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder,
som behandlingen indebærer, gennemfører den dataansvarlige både på tidspunktet for
fastlæggelse af midlerne til behandling og på tidspunktet for selve behandlingen
passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, såsom pseudonymisering, som
er designet med henblik på effektiv implementering af databeskyttelsesprincipper,
såsom dataminimering, og med henblik på integrering af de fornødne garantier i behandlingen
for at opfylde kravene i denne forordning og beskytte de registreredes rettigheder.
2. Den dataansvarlige gennemfører passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger
med henblik på gennem standardindstillinger at sikre, at kun personoplysninger,
der er nødvendige til hvert specifikt formål med behandlingen, behandles. Denne
forpligtelse gælder den mængde personoplysninger, der indsamles, og omfanget af
deres behandling samt deres opbevaringsperiode og tilgængelighed. Sådanne foranstaltninger
skal navnlig gennem standardindstillinger sikre, at personoplysninger ikke uden
den pågældende fysiske persons indgriben stilles til rådighed for et ubegrænset
antal fysiske personer.
3. En godkendt certificeringsmekanisme i medfør af artikel 42
kan blive brugt som et element til at påvise overholdelse af kravene i nærværende
artikels stk. 1 og 2.
Artikel 26
Fælles dataansvarlige
1. Hvis to eller flere dataansvarlige i fællesskab fastlægger formålene med og hjælpemidlerne
til behandling, er de fælles dataansvarlige. De fastlægger på en gennemsigtig måde
deres respektive ansvar for overholdelse af forpligtelserne i henhold til denne
forordning, navnlig hvad angår udøvelse af den registreredes rettigheder og deres
respektive forpligtelser til at fremlægge de oplysninger, der er omhandlet i
artikel 13 og 14,
ved hjælp af en ordning mellem dem, medmindre og i det omfang de dataansvarliges
respektive ansvar er fastlagt i EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som
de dataansvarlige er underlagt. I ordningen kan der udpeges et kontaktpunkt for
registrerede.
2. Ordningen, der er omhandlet i stk. 1, skal på behørig vis afspejle de fælles
dataansvarliges respektive roller og forhold til de registrerede. Det væsentligste
indhold af ordningen skal gøres tilgængeligt for de registrerede.
3. Uanset udformningen af den ordning, der er omhandlet i stk. 1, kan den registrerede
udøve sine rettigheder i medfør af denne forordning med hensyn til og over for den
enkelte dataansvarlige.
Artikel 27
Repræsentanter for dataansvarlige og databehandlere, der ikke er etableret i Unionen
1. Hvis artikel 3, stk. 2,
finder anvendelse, udpeger den dataansvarlige eller databehandleren skriftligt en
repræsentant i Unionen.
2. Forpligtelsen fastsat i denne artikels stk. 1 gælder ikke for:
a) behandling, der er lejlighedsvis, som ikke i stort omfang omfatter behandling
af særlige kategorier af oplysninger, jf.
artikel 9, stk. 1, eller behandling af personoplysninger vedrørende straffedomme
og lovovertrædelser, jf. artikel
10, og som sandsynligvis ikke indebærer en risiko for fysiske personers
rettigheder eller frihedsrettigheder under hensyntagen til behandlingens karakter,
sammenhæng, omfang og formål, eller
b) offentlige myndigheder eller organer.
3. Repræsentanten skal være etableret i en af de medlemsstater, hvor de registrerede,
hvis personoplysninger behandles i forbindelse med udbud af varer eller tjenesteydelser
til dem, eller hvis adfærd overvåges, er.
4. Repræsentanten bemyndiges af den dataansvarlige eller databehandleren til at
modtage henvendelser ud over eller i stedet for den dataansvarlige eller databehandleren,
navnlig fra tilsynsmyndigheder og registrerede, i forbindelse med alle spørgsmål
vedrørende behandling med henblik på at sikre overholdelse af denne forordning.
5. Den dataansvarliges eller databehandlerens udpegning af en repræsentant berører
ikke eventuelle retlige skridt mod den dataansvarlige eller databehandleren selv.
Artikel 28
Databehandler
1. Hvis en behandling skal foretages på vegne af en dataansvarlig, benytter den
dataansvarlige udelukkende databehandlere, der kan stille de fornødne garantier
for, at de vil gennemføre de passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger
på en sådan måde, at behandling opfylder kravene i denne forordning og sikrer beskyttelse
af den registreredes rettigheder.
2. Databehandleren må ikke gøre brug af en anden databehandler uden forudgående
specifik eller generel skriftligt godkendelse fra den dataansvarlige. I tilfælde
af generel skriftlig godkendelse skal databehandleren underrette den dataansvarlige
om eventuelle planlagte ændringer vedrørende tilføjelse eller erstatning af andre
databehandlere og derved give den dataansvarlige mulighed for at gøre indsigelse
mod sådanne ændringer.
3. En databehandlers behandling skal være reguleret af en kontrakt eller et andet
retligt dokument i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, der
er bindende for databehandleren med hensyn til den dataansvarlige, og der fastsætter
genstanden for og varigheden af behandlingen, behandlingens karakter og formål,
typen af personoplysninger og kategorierne af registrerede samt den dataansvarliges
forpligtelser og rettigheder. Denne kontrakt eller dette andet retlige dokument
fastsætter navnlig, at databehandleren:
a) kun må behandle personoplysninger efter dokumenteret instruks fra den dataansvarlige,
herunder for så vidt angår overførsel af personoplysninger til et tredjeland eller
en international organisation, medmindre det kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes
nationale ret, som databehandleren er underlagt; i så fald underretter databehandleren
den dataansvarlige om dette retlige krav inden behandling, medmindre den pågældende
ret forbyder en sådan underretning af hensyn til vigtige samfundsmæssige interesser
b) sikrer, at de personer, der er autoriseret til at behandle personoplysninger,
har forpligtet sig til fortrolighed eller er underlagt en passende lovbestemt tavshedspligt
c) iværksætter alle foranstaltninger, som kræves i henhold til
artikel 32
d) opfylder de betingelser, der er omhandlet i stk. 2 og 4, for at gøre brug af
en anden databehandler
e) under hensyntagen til behandlingens karakter, så vidt muligt bistår den dataansvarlige
ved hjælp af passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, med opfyldelse
af den dataansvarliges forpligtelse til at besvare anmodninger om udøvelse af de
registreredes rettigheder som fastlagt i
kapitel III
f) bistår den dataansvarlige med at sikre overholdelse af forpligtelserne i medfør
af artikel 32-36 under hensyntagen
til behandlingens karakter og de oplysninger, der er tilgængelige for databehandleren
g) efter den dataansvarliges valg sletter eller tilbageleverer alle personoplysninger
til den dataansvarlige, efter at tjenesterne vedrørende behandling er ophørt, og
sletter eksisterende kopier, medmindre EU-retten eller medlemsstaternes nationale
ret foreskriver opbevaring af personoplysningerne
h) stiller alle oplysninger, der er nødvendige for at påvise overholdelse af kravene
i denne artikel, til rådighed for den dataansvarlige og giver mulighed for og bidrager
til revisioner, herunder inspektioner, der foretages af den dataansvarlige eller
en anden revisor, som er bemyndiget af den dataansvarlige.
For så vidt angår første afsnit, litra h), underretter databehandleren omgående
den dataansvarlige, hvis en instruks efter vedkommendes mening er i strid med denne
forordning eller databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes
nationale ret.
4. Gør en databehandler brug af en anden databehandler i forbindelse med udførelse
af specifikke behandlingsaktiviteter på vegne af den dataansvarlige, pålægges denne
anden databehandler de samme databeskyttelsesforpligtelser som dem, der er fastsat
i kontrakten eller et andet retligt dokument mellem den dataansvarlige og databehandleren
som omhandlet i stk. 3, gennem en kontrakt eller et andet retligt dokument i henhold
til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, hvorved der navnlig stilles
de fornødne garantier for, at de vil gennemføre de passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger på en sådan måde, at behandlingen opfylder kravene i denne forordning.
Hvis denne anden databehandler ikke opfylder sine databeskyttelsesforpligtelser,
forbliver den oprindelige databehandler fuldt ansvarlig over for den dataansvarlige
for opfyldelsen af denne anden databehandlers forpligtelser.
5. En databehandlers overholdelse af en godkendt adfærdskodeks som omhandlet i artikel 40 eller en godkendt certificeringsmekanisme
som omhandlet i artikel 42 kan bruges som et element til
at påvise fornødne garantier som omhandlet i nærværende artikels stk. 1 og 4.
6. Uden at det berører en individuel kontrakt mellem den dataansvarlige og databehandleren,
kan kontrakten eller det andet retlige dokument, der er omhandlet i denne artikels
stk. 3 og 4, helt eller delvis baseres på de standardkontraktbestemmelser, der er
anført i denne artikels stk. 7 og 8, herunder når de indgår i en certificering,
der er meddelt den dataansvarlige eller databehandleren i henhold til
artikel 42 og 43.
7. Kommissionen kan fastsætte standardkontraktbestemmelser i de tilfælde, der er
omhandlet i denne artikels stk. 3 og 4, og i overensstemmelse med undersøgelsesproceduren,
der er omhandlet i artikel 93,
stk. 2.
8. En tilsynsmyndighed kan vedtage standardkontraktbestemmelser i de tilfælde, der
er omhandlet i denne artikels stk. 3 og 4, og i overensstemmelse med sammenhængsmekanismen,
der er omhandlet i artikel
63.
9. Kontrakten eller det andet retlige dokument, der er omhandlet i stk. 3 og 4,
skal foreligge skriftligt, herunder elektronisk.
10. Hvis en databehandler overtræder denne forordning ved at fastlægge formålene
med og hjælpemidlerne til behandling, anses databehandleren for at være en dataansvarlig
for så vidt angår den pågældende behandling, uden at dette berører
artikel 82, 83
og 84.
Artikel 29
Behandling, der udføres for den dataansvarlige eller databehandleren
Databehandleren og enhver, der udfører arbejde for den dataansvarlige eller databehandleren,
og som har adgang til personoplysninger, behandler kun disse oplysninger efter instruks
fra den dataansvarlige, medmindre det kræves i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret.
Artikel 30
Fortegnelser over behandlingsaktiviteter
1. Hver dataansvarlig og hvis det er relevant, den dataansvarliges repræsentant
fører fortegnelser over behandlingsaktiviteter under deres ansvar. Disse fortegnelser
skal omfatte alle af følgende oplysninger:
a) navn på og kontaktoplysninger for den dataansvarlige og, hvis det er relevant,
den fælles dataansvarlige, den dataansvarliges repræsentant og databeskyttelsesrådgiveren
b) formålene med behandlingen
c) en beskrivelse af kategorierne af registrerede og kategorierne af personoplysninger
d) de kategorier af modtagere, som personoplysningerne er eller vil blive videregivet
til, herunder modtagere i tredjelande eller internationale organisationer
e) hvor det er relevant, overførsler af personoplysninger til et tredjeland eller
en international organisation, herunder angivelse af dette tredjeland eller denne
internationale organisation og i tilfælde af overførsler i henhold til
artikel 49, stk. 1, andet afsnit, dokumentation for passende garantier
f) hvis det er muligt, de forventede tidsfrister for sletning af de forskellige
kategorier af oplysninger
g) hvis det er muligt, en generel beskrivelse af de tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger omhandlet i artikel 32, stk. 1.
2. Hver databehandler og, hvis det er relevant, databehandlerens repræsentant fører
fortegnelser over alle kategorier af behandlingsaktiviteter, der foretages på vegne
af en dataansvarlig, idet fortegnelsen skal indeholde:
a) navn på og kontaktoplysninger for databehandleren eller databehandlerne og for
hver dataansvarlig, på hvis vegne databehandleren handler, samt, hvis det er relevant,
den dataansvarliges eller databehandlerens repræsentant og databeskyttelsesrådgiveren
b) de kategorier af behandling, der foretages på vegne af den enkelte dataansvarlige
c) hvor det er relevant, overførsler af personoplysninger til et tredjeland eller
en international organisation, herunder angivelse af dette tredjeland eller denne
internationale organisation og i tilfælde af overførsler i henhold til
artikel 49, stk. 1, andet afsnit, dokumentation for passende garantier
d) hvis det er muligt, en generel beskrivelse af de tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger omhandlet i artikel 32, stk. 1.
3. De fortegnelser, der er omhandlet i stk. 1 og 2, skal foreligge skriftligt, herunder
elektronisk.
4. Den dataansvarlige eller databehandleren samt, hvis det er relevant, den dataansvarliges
eller databehandlerens repræsentant stiller efter anmodning fortegnelserne til rådighed
for tilsynsmyndigheden.
5. De i stk. 1 og 2 omhandlede forpligtelser finder ikke anvendelse på et foretagende
eller en organisation, der beskæftiger under 250 personer, medmindre den behandling,
som den foretager, sandsynligvis vil medføre en risiko for registreredes rettigheder
og frihedsrettigheder, behandlingen ikke er lejlighedsvis, eller behandlingen omfatter
særlige kategorier af oplysninger, jf.
artikel 9, stk. 1, eller personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser,
jf. artikel 10.
Artikel 31
Samarbejde med tilsynsmyndigheden
Den dataansvarlige og databehandleren samt, hvis det er relevant, deres repræsentanter
samarbejder efter anmodning med tilsynsmyndigheden i forbindelse med udførelsen
af dens opgaver.
Artikel 32
Behandlingssikkerhed
1. Under hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkostningerne
og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene
af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder
gennemfører den dataansvarlige og databehandleren passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici,
herunder bl.a. alt efter hvad der er relevant:
a) pseudonymisering og kryptering af personoplysninger
b) evne til at sikre vedvarende fortrolighed, integritet, tilgængelighed og robusthed
af behandlingssystemer og -tjenester
c) evne til rettidigt at genoprette tilgængeligheden af og adgangen til personoplysninger
i tilfælde af en fysisk eller teknisk hændelse
d) en procedure for regelmæssig afprøvning, vurdering og evaluering af effektiviteten
af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerhed.
2. Ved vurderingen af, hvilket sikkerhedsniveau der er passende, tages der navnlig
hensyn til de risici, som behandling udgør, navnlig ved hændelig eller ulovlig tilintetgørelse,
tab, ændring, uautoriseret videregivelse af eller adgang til personoplysninger,
der er transmitteret, opbevaret eller på anden måde behandlet.
3. Overholdelse af en godkendt adfærdskodeks som omhandlet i artikel
40 eller en godkendt certificeringsmekanisme som omhandlet i
artikel 42 kan bruges som et element til at påvise overholdelse af kravene
i nærværende artikels stk. 1.
4. Den dataansvarlige og databehandleren tager skridt til at sikre, at enhver fysisk
person, der udfører arbejde for den dataansvarlige eller databehandleren, og som
får adgang til personoplysninger, kun behandler disse efter instruks fra den dataansvarlige,
medmindre behandling kræves i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale
ret.
Artikel 33
Anmeldelse af brud på persondatasikkerheden til tilsynsmyndigheden
1. Ved brud på persondatasikkerheden anmelder den dataansvarlige uden unødig forsinkelse
og om muligt senest 72 timer, efter at denne er blevet bekendt med det, bruddet
på persondatasikkerheden til den tilsynsmyndighed, som er kompetent i overensstemmelse
med artikel 55, medmindre
at det er usandsynligt, at bruddet på persondatasikkerheden indebærer en risiko
for fysiske personers rettigheder eller frihedsrettigheder. Foretages anmeldelsen
til tilsynsmyndigheden ikke inden for 72 timer, ledsages den af en begrundelse for
forsinkelsen.
2. Databehandleren underretter uden unødig forsinkelse den dataansvarlige efter
at være blevet opmærksom på, at der er sket brud på persondatasikkerheden.
3. Den i stk. 1 omhandlede anmeldelse skal mindst:
a) beskrive karakteren af bruddet på persondatasikkerheden, herunder, hvis det er
muligt, kategorierne og det omtrentlige antal berørte registrerede samt kategorierne
og det omtrentlige antal berørte registreringer af personoplysninger
b) angive navn på og kontaktoplysninger for databeskyttelsesrådgiveren eller et
andet kontaktpunkt, hvor yderligere oplysninger kan indhentes
c) beskrive de sandsynlige konsekvenser af bruddet på persondatasikkerheden
d) beskrive de foranstaltninger, som den dataansvarlige har truffet eller foreslår
truffet for at håndtere bruddet på persondatasikkerheden, herunder, hvis det er
relevant, foranstaltninger for at begrænse dets mulige skadevirkninger.
4. Når og for så vidt som det ikke er muligt at give oplysningerne samlet, kan oplysningerne
meddeles trinvist uden unødig yderligere forsinkelse.
5. Den dataansvarlige dokumenterer alle brud på persondatasikkerheden, herunder
de faktiske omstændigheder ved bruddet på persondatasikkerheden, dets virkninger
og de trufne afhjælpende foranstaltninger. Denne dokumentation skal kunne sætte
tilsynsmyndigheden i stand til at kontrollere, at denne artikel er overholdt.
Artikel 34
Underretning om brud på persondatasikkerheden til den registrerede
1. Når et brud på persondatasikkerheden sandsynligvis vil indebære en høj risiko
for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, underretter den dataansvarlige
uden unødig forsinkelse den registrerede om bruddet på persondatasikkerheden.
2. Underretningen af den registrerede i henhold til denne artikels stk. 1 skal i
et klart og forståeligt sprog beskrive karakteren af bruddet på persondatasikkerheden
og mindst indeholde de oplysninger og foranstaltninger, der er omhandlet i
artikel 33, stk. 3, litra b), c) og
d).
3. Det er ikke nødvendigt at underrette den registrerede som omhandlet i stk. 1,
hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
a) den dataansvarlige har gennemført passende tekniske og organisatoriske beskyttelsesforanstaltninger,
og disse foranstaltninger er blevet anvendt på de personoplysninger, som er berørt
af bruddet på persondatasikkerheden, navnlig foranstaltninger, der gør personoplysningerne
uforståelige for enhver, der ikke har autoriseret adgang hertil, som f.eks. kryptering
b) den dataansvarlige har truffet efterfølgende foranstaltninger, der sikrer, at
den høje risiko for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder som omhandlet
i stk. 1 sandsynligvis ikke længere er reel
c) det vil kræve en uforholdsmæssig indsats. I et sådant tilfælde skal der i stedet
foretages en offentlig meddelelse eller tilsvarende foranstaltning, hvorved de registrerede
underrettes på en tilsvarende effektiv måde.
4. Hvis den dataansvarlige ikke allerede har underrettet den registrerede om bruddet
på persondatasikkerheden, kan tilsynsmyndigheden efter at have overvejet sandsynligheden
for, at bruddet på persondatasikkerheden indebærer en høj risiko, kræve, at den
dataansvarlige gør dette, eller beslutte, at en af betingelserne i stk. 3 er opfyldt.
Artikel 35
Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse
1. Hvis en type behandling, navnlig ved brug af nye teknologier og i medfør af sin
karakter, omfang, sammenhæng og formål, sandsynligvis vil indebære en høj risiko
for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, foretager den dataansvarlige
forud for behandlingen en analyse af de påtænkte behandlingsaktiviteters konsekvenser
for beskyttelse af personoplysninger. En enkelt analyse kan omfatte flere lignende
behandlingsaktiviteter, der indebærer lignende høje risici.
2. Den dataansvarlige rådfører sig med databeskyttelsesrådgiveren, hvis en sådan
er udpeget, når der foretages en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse.
3. En konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse som omhandlet i stk. 1 er navnlig
påkrævet i følgende tilfælde:
a) en systematisk og omfattende vurdering af personlige forhold vedrørende fysiske
personer, der er baseret på automatisk behandling, herunder profilering, og som
er grundlag for afgørelser, der har retsvirkning for den fysiske person eller på
tilsvarende vis betydeligt påvirker den fysiske person
b) behandling i stort omfang af særlige kategorier af oplysninger, jf.
artikel 9, stk. 1, eller af personoplysninger vedrørende straffedomme og
lovovertrædelser, jf. artikel
10, eller
c) systematisk overvågning af et offentligt tilgængeligt område i stort omfang.
4. Tilsynsmyndigheden udarbejder og offentliggør en liste over de typer af behandlingsaktiviteter,
der er underlagt kravet om en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse i henhold
til stk. 1. Tilsynsmyndigheden indgiver disse lister til det i
artikel 68 omhandlede Databeskyttelsesråd.
5. Tilsynsmyndigheden kan også udarbejde og offentliggøre en liste over de typer
af behandlingsaktiviteter, for hvilke der ikke kræves nogen konsekvensanalyse vedrørende
databeskyttelse. Tilsynsmyndigheden indgiver disse lister til Databeskyttelsesrådet.
6. Inden vedtagelsen af listerne i stk. 4 og 5 anvender den kompetente tilsynsmyndighed
den sammenhængsmekanisme, der er omhandlet i
artikel 63, hvis sådanne lister omfatter behandlingsaktiviteter, der vedrører
udbud af varer eller tjenesteydelser til registrerede eller overvågning af sådanne
registreredes adfærd i flere medlemsstater, eller som i væsentlig grad kan påvirke
den frie udveksling af personoplysninger i Unionen.
7. Analysen skal mindst omfatte:
a) en systematisk beskrivelse af de planlagte behandlingsaktiviteter og formålene
med behandlingen, herunder i givet fald de legitime interesser, der forfølges af
den dataansvarlige
b) en vurdering af, om behandlingsaktiviteterne er nødvendige og står i rimeligt
forhold til formålene
c) en vurdering af risiciene for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder
som omhandlet i stk. 1, og
d) de foranstaltninger, der påtænkes for at imødegå disse risici, herunder garantier,
sikkerhedsforanstaltninger og mekanismer, som kan sikre beskyttelse af personoplysninger
og påvise overholdelse af denne forordning, under hensyntagen til de registreredes
og andre berørte personers rettigheder og legitime interesser.
8. Overholdelse af godkendte adfærdskodekser, jf. artikel 40,
inddrages behørigt ved vurderingen af konsekvenserne af de behandlingsaktiviteter,
der udføres af de pågældende dataansvarlige eller databehandlere, navnlig i forbindelse
med en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse.
9. Den dataansvarlige indhenter, hvis det er relevant, de registreredes eller deres
repræsentanters synspunkter vedrørende den planlagte behandling, uden at det berører
beskyttelse af kommercielle eller samfundsmæssige interesser eller behandlingsaktiviteternes
sikkerhed.
10. Hvis behandling i henhold til
artikel 6, stk. 1, litra c) eller
e), har et retsgrundlag i EU-retten eller i den medlemsstats nationale
ret, som den dataansvarlige er underlagt, og denne ret regulerer den eller de pågældende
specifikke behandlingsaktiviteter, og der allerede er foretaget en konsekvensanalyse
vedrørende databeskyttelse som led i en generel konsekvensanalyse i forbindelse
med vedtagelsen af dette retsgrundlag, finder stk. 1-7 ikke anvendelse, medmindre
medlemsstaterne anser det for nødvendigt at foretage en sådan analyse inden behandlingsaktiviteter.
11. Den dataansvarlige foretager, hvis det er nødvendigt, en fornyet gennemgang
for at vurdere, hvorvidt behandling er foretaget i overensstemmelse med konsekvensanalysen
vedrørende databeskyttelse, i hvert fald når der er en ændring af den risiko, som
behandlingsaktiviteterne udgør.
Artikel 36
Forudgående høring
1. Den dataansvarlige hører tilsynsmyndigheden inden behandling, såfremt en konsekvensanalyse
vedrørende databeskyttelse foretaget i henhold til artikel 35
viser, at behandlingen vil føre til høj risiko i mangel af foranstaltninger truffet
af den dataansvarlige for at begrænse risikoen.
2. Hvis tilsynsmyndigheden finder, at den planlagte behandling omhandlet i stk.
1 overtræder denne forordning, navnlig hvis den dataansvarlige ikke tilstrækkeligt
har identificeret eller begrænset risikoen, skal tilsynsmyndigheden inden for en
periode på op til otte uger efter modtagelse af anmodningen om høring give den dataansvarlige
og, hvor det er relevant, databehandleren skriftlig rådgivning og kan i den forbindelse
anvende enhver af sine beføjelser, jf.
artikel 58. Denne periode kan forlænges med seks uger under hensyntagen
til den påtænkte behandlings kompleksitet. Tilsynsmyndigheden underretter den dataansvarlige
og, hvor det er relevant, databehandleren om enhver sådan forlængelse senest en
måned efter modtagelse af anmodningen om høring sammen med begrundelsen for forsinkelsen.
Disse perioder kan suspenderes, indtil tilsynsmyndigheden har modtaget oplysninger,
som den har anmodet om med henblik på høringen.
3. Når tilsynsmyndigheden skal høres i henhold til stk. 1, indgiver den dataansvarlige
følgende til tilsynsmyndigheden:
a) hvor det er relevant, ansvarsområderne for henholdsvis den dataansvarlige, fælles
dataansvarlige og databehandleren, der er involveret i behandlingen, navnlig med
hensyn til behandling inden for en koncern
b) den planlagte behandlings formål og hjælpemidler
c) foranstaltninger og garantier til beskyttelse af de registreredes rettigheder
og frihedsrettigheder i henhold til denne forordning
d) hvor det er relevant, databeskyttelsesrådgiverens kontaktoplysninger
e) konsekvensanalysen vedrørende databeskyttelse i henhold til
artikel 35, og
f) andre oplysninger, som tilsynsmyndigheden anmoder om.
4. Medlemsstaterne hører tilsynsmyndigheden som led i udarbejdelse af et forslag
til lovgivningsmæssige foranstaltninger, som skal vedtages af et nationalt parlament,
eller af en regulerende foranstaltning, der har hjemmel i en sådan lovgivningsmæssig
foranstaltning, som vedrører behandling.
5. Uanset stk. 1 kan det i medlemsstaternes nationale ret kræves, at dataansvarlige
hører og opnår forudgående tilladelse fra tilsynsmyndigheden i forbindelse med en
dataansvarligs behandling under udførelsen af en opgave i samfundets interesse,
herunder behandling i forbindelse med social sikring og folkesundhed.
Artikel 37
Udpegelse af en databeskyttelsesrådgiver
1. Den dataansvarlige og databehandleren udpeger altid en databeskyttelsesrådgiver,
når:
a) behandling foretages af en offentlig myndighed eller et offentligt organ, undtagen
domstole, der handler i deres egenskab af domstol
b) den dataansvarliges eller databehandlerens kerneaktiviteter består af behandlingsaktiviteter,
der i medfør af deres karakter, omfang og/eller formål kræver regelmæssig og systematisk
overvågning af registrerede i stort omfang, eller
c) den dataansvarliges eller databehandlerens kerneaktiviteter består af behandling
i stort omfang af særlige kategorier af oplysninger, jf.
artikel 9, og personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser,
jf. artikel 10.
2. En koncern kan udnævne en fælles databeskyttelsesrådgiver, forudsat at alle etableringer
har let adgang til databeskyttelsesrådgiveren.
3. Hvis den dataansvarlige eller databehandleren er en offentlig myndighed eller
et offentligt organ, kan en fælles databeskyttelsesrådgiver udpeges for flere af
sådanne myndigheder eller organer i overensstemmelse med deres organisatoriske struktur
og størrelse.
4. I andre tilfælde end de i stk. 1 omhandlede kan eller, når det kræves i henhold
til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, skal den dataansvarlige eller
databehandleren eller sammenslutninger og andre organer, som repræsenterer kategorier
af dataansvarlige eller databehandlere, udpege en databeskyttelsesrådgiver. Databeskyttelsesrådgiveren
kan handle på vegne af sådanne sammenslutninger og andre organer, som repræsenterer
dataansvarlige eller databehandlere.
5. Databeskyttelsesrådgiveren udpeges på grundlag af sine faglige kvalifikationer,
navnlig ekspertise inden for databeskyttelsesret og -praksis samt evne til at udføre
de opgaver, der er omhandlet i artikel 39.
6. Databeskyttelsesrådgiveren kan være den dataansvarliges eller databehandlerens
medarbejder eller kan udføre hvervet på grundlag af en tjenesteydelseskontrakt.
7. Den dataansvarlige eller databehandleren offentliggør kontaktoplysninger for
databeskyttelsesrådgiveren og meddeler disse til tilsynsmyndigheden.
Artikel 38
Databeskyttelsesrådgiverens stilling
1. Den dataansvarlige og databehandleren sikrer, at databeskyttelsesrådgiveren inddrages
tilstrækkeligt og rettidigt i alle spørgsmål vedrørende beskyttelse af personoplysninger.
2. Den dataansvarlige og databehandleren støtter databeskyttelsesrådgiveren i forbindelse
med udførelsen af de i artikel 39 omhandlede opgaver ved
at tilvejebringe de ressourcer, der er nødvendige for at udføre disse opgaver og
opretholde databeskyttelsesrådgiverens ekspertise, samt adgang til personoplysninger
og behandlingsaktiviteter.
3. Den dataansvarlige og databehandleren sikrer, at databeskyttelsesrådgiveren ikke
modtager instrukser vedrørende udførelsen af disse opgaver. Den pågældende må ikke
afskediges eller straffes af den dataansvarlige eller databehandleren for at udføre
sine opgaver. Databeskyttelsesrådgiveren rapporterer direkte til det øverste ledelsesniveau
hos den dataansvarlige eller databehandleren.
4. Registrerede kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren angående alle spørgsmål
om behandling af deres oplysninger og om udøvelse af deres rettigheder i henhold
til denne forordning.
5. Databeskyttelsesrådgiveren er underlagt tavshedspligt eller fortrolighed vedrørende
udførelsen af sine opgaver i overensstemmelse med EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret.
6. Databeskyttelsesrådgiveren kan udføre andre opgaver og have andre pligter. Den
dataansvarlige eller databehandleren sikrer, at sådanne opgaver og pligter ikke
medfører en interessekonflikt.
Artikel 39
Databeskyttelsesrådgiverens opgaver
1. Databeskyttelsesrådgiveren har som minimum følgende opgaver:
a) at underrette og rådgive den dataansvarlige eller databehandleren og de ansatte,
der behandler personoplysninger, om deres forpligtelser i henhold til denne forordning
og anden EU-ret eller national ret i medlemsstaterne om databeskyttelse
b) at overvåge overholdelsen af denne forordning, af anden EU-ret eller national
ret i medlemsstaterne om databeskyttelse og af den dataansvarliges eller databehandlerens
politikker om beskyttelse af personoplysninger, herunder fordeling af ansvar, oplysningskampagner
og uddannelse af det personale, der medvirker ved behandlingsaktiviteter, og de
tilhørende revisioner
c) at rådgive, når der anmodes herom, med hensyn til konsekvensanalysen vedrørende
databeskyttelse og overvåge dens opfyldelse i henhold til artikel
35
d) at samarbejde med tilsynsmyndigheden
e) at fungere som tilsynsmyndighedens kontaktpunkt i spørgsmål vedrørende behandling,
herunder den forudgående høring, der er omhandlet i artikel 36,
og at høre tilsynsmyndigheden, når det er hensigtsmæssigt, om eventuelle andre spørgsmål.
2. Databeskyttelsesrådgiveren tager under udførelsen af sine opgaver behørigt hensyn
til den risiko, der er forbundet med behandlingsaktiviteter, under hensyntagen til
den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål.
Artikel 40
Adfærdskodekser
1. Medlemsstaterne, tilsynsmyndighederne, Databeskyttelsesrådet og Kommissionen
tilskynder til udarbejdelse af adfærdskodekser, der under hensyntagen til de særlige
forhold i de forskellige behandlingssektorer og mikrovirksomheders og små og mellemstore
virksomheders specifikke behov bidrager til korrekt anvendelse af denne forordning.
2. Sammenslutninger eller andre organer, der repræsenterer kategorier af dataansvarlige
eller databehandlere, kan udarbejde adfærdskodekser eller ændre eller udvide sådanne
kodekser med henblik på at specificere anvendelsen af denne forordning, såsom med
hensyn til:
a) rimelig og gennemsigtig behandling
b) de legitime interesser, som forfølges af den dataansvarlige i specifikke sammenhænge
c) indsamlingen af personoplysninger
d) pseudonymiseringen af personoplysninger
e) informationen, der gives til offentligheden og til registrerede
f) udøvelsen af registreredes rettigheder
g) informationen, der gives til børn, og beskyttelsen af børn og den måde, hvorpå
samtykket fra indehavere af forældremyndighed over børn skal indhentes
h) foranstaltningerne og procedurerne omhandlet i artikel 24
og 25 og foranstaltningerne til at sikre behandlingssikkerhed
som omhandlet i artikel 32
i) anmeldelsen af brud på persondatasikkerheden til tilsynsmyndighederne og underretningen
af de registrerede om sådanne brud på persondatasikkerheden
j) overførslen af personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer,
eller
k) udenretslige procedurer og andre procedurer for bilæggelse af tvister mellem
dataansvarlige og registrerede vedrørende behandling, uden at det berører registreredes
rettigheder i henhold til
artikel 77 og 79.
3. Adfærdskodekser, der er godkendt i henhold til denne artikels stk. 5 og er generelt
gyldige i henhold til denne artikels stk. 9, kan — ud over overholdelse af
de dataansvarlige eller databehandlere, der er omfattet af denne forordning —
også overholdes af dataansvarlige eller databehandlere, der i henhold til
artikel 3 ikke er omfattet af denne forordning, med henblik på at sikre
fornødne garantier inden for rammerne af overførsel af personoplysninger til tredjelande
eller internationale organisationer, jf.
artikel 46, stk. 2, litra e). Sådanne dataansvarlige eller databehandlere
skal, gennem kontrakter eller andre retligt bindende instrumenter, afgive bindende
tilsagn, som kan håndhæves, om at anvende disse fornødne garantier, herunder for
så vidt angår registreredes rettigheder.
4. En adfærdskodeks omhandlet i denne artikels stk. 2 skal indeholde mekanismer,
der sætter organet omhandlet i artikel 41, stk. 1, i stand
til at foretage obligatorisk kontrol for at sikre, at den dataansvarlige eller databehandler,
der påtager sig at anvende adfærdskodeksen, overholder dens bestemmelser, uden at
dette berører opgaverne og beføjelserne for de tilsynsmyndigheder, der er kompetente
i henhold til artikel 55
eller 56.
5. Sammenslutninger og andre organer omhandlet i denne artikels stk. 2, der har
til hensigt at udarbejde en adfærdskodeks eller at ændre eller udvide en eksisterende
adfærdskodeks, forelægger et udkast til kodeks, ændring eller udvidelse for den
tilsynsmyndighed, der er kompetent i henhold til
artikel 55. Tilsynsmyndigheden afgiver udtalelse om, hvorvidt udkastet til
adfærdskodeks, ændring eller udvidelse overholder denne forordning, og godkender
dette udkast til kodeks, ændring eller udvidelse, hvis den finder, at kodeksen sikrer
tilstrækkelige fornødne garantier.
6. Hvis udkastet til kodeks eller ændring eller udvidelse godkendes i overensstemmelse
med stk. 5, og hvis den pågældende adfærdskodeks ikke vedrører behandlingsaktiviteter
i flere medlemsstater, registrerer og offentliggør tilsynsmyndigheden kodeksen.
7. Hvis et udkast til adfærdskodeks vedrører behandlingsaktiviteter i flere medlemsstater,
forelægger den tilsynsmyndighed, der er kompetent i henhold til
artikel 55, inden godkendelsen af udkastet til kodeks, ændring eller udvidelse,
efter proceduren i artikel
63 udkastet for Databeskyttelsesrådet, der afgiver en udtalelse om, hvorvidt
udkastet til kodeks, ændring eller udvidelse overholder denne forordning eller sikrer
fornødne garantier i den situation, der er omhandlet i denne artikels stk. 3.
8. Hvis den i stk. 7 omhandlede udtalelse bekræfter, at udkastet til kodeks, ændring
eller udvidelse overholder denne forordning eller sikrer fornødne garantier i den
situation, der er omhandlet i stk. 3, indsender Databeskyttelsesrådet sin udtalelse
til Kommissionen.
9. Kommissionen kan ved hjælp af gennemførelsesretsakter afgøre, at den godkendte
adfærdskodeks, ændring eller udvidelse, som den har modtaget i henhold til denne
artikels stk. 8, generelt er gyldige i Unionen. Disse gennemførelsesretsakter vedtages
efter undersøgelsesproceduren i
artikel 93, stk. 2.
10. Kommissionen tilser, at de godkendte kodekser, som i henhold til Kommissionen
har generel gyldighed, jf. stk. 9, offentliggøres på passende vis.
11. Databeskyttelsesrådet samler alle godkendte adfærdskodekser, ændringer og udvidelser
i et register og gør dem offentligt tilgængelige på passende vis.
Artikel 41
Kontrol af godkendte adfærdskodekser
1. Uden at dette berører den kompetente tilsynsmyndigheds opgaver og beføjelser
i henhold til artikel 57
og 58, kan kontrol af
overholdelsen af en adfærdskodeks i henhold til artikel 40
foretages af et organ, der har et passende ekspertiseniveau for så vidt angår kodeksens
genstand, og som er akkrediteret til dette formål af den kompetente tilsynsmyndighed.
2. Et organ som omhandlet i stk. 1 kan akkrediteres til at kontrollere overholdelsen
af en adfærdskodeks, hvis dette organ har:
a) påvist sin uafhængighed og ekspertise for så vidt angår kodeksens genstand til
den kompetente tilsynsmyndigheds tilfredshed
b) fastlagt procedurer, der gør det muligt for organet at vurdere dataansvarliges
og databehandleres egnethed til at anvende kodeksen, kontrollere deres overholdelse
af dens bestemmelser og regelmæssigt vurdere kodeksens virkemåde
c) fastlagt procedurer og ordninger for behandling af klager over overtrædelser
af kodeksen eller den måde, hvorpå kodeksen er blevet eller bliver gennemført af
en dataansvarlig eller en databehandler, og at gøre disse procedurer og ordninger
gennemsigtige for registrerede og offentligheden, og
d) påvist til den kompetente tilsynsmyndigheds tilfredshed, at dets opgaver og pligter
ikke fører til en interessekonflikt.
3. Den kompetente tilsynsmyndighed forelægger et udkast til kriterier for akkreditering
af et organ som omhandlet i denne artikels stk. 1 for Databeskyttelsesrådet i henhold
til sammenhængsmekanismen, der er omhandlet i
artikel 63.
4. Uden at dette berører den kompetente tilsynsmyndigheds opgaver og beføjelser
eller bestemmelserne i kapitel VIII,
træffer et organ som omhandlet i denne artikels stk. 1 under forudsætning af fornødne
garantier de nødvendige foranstaltninger i tilfælde af en dataansvarligs eller databehandlers
overtrædelse af kodeksen, herunder suspension eller udelukkelse af den dataansvarlige
eller databehandleren fra kodeksen. Organet underretter den kompetente tilsynsmyndighed
om sådanne foranstaltninger og begrundelsen for at have truffet dem.
5. Den kompetente tilsynsmyndighed tilbagekalder akkrediteringen af et organ som
omhandlet i stk. 1, hvis betingelserne for akkreditering ikke er eller ikke længere
er opfyldt, eller hvis foranstaltninger truffet af organet overtræder denne forordning.
6. Denne artikel finder ikke anvendelse på behandling, der udføres af offentlige
myndigheder og organer.
Artikel 42
Certificering
1. Medlemsstaterne, tilsynsmyndighederne, Databeskyttelsesrådet og Kommissionen
tilskynder navnlig på EU-plan til fastlæggelse af certificeringsmekanismer for databeskyttelse
samt databeskyttelsesmærkninger og -mærker med henblik på at påvise, at dataansvarliges
og databehandleres behandlingsaktiviteter overholder denne forordning. Mikrovirksomheders
og små og mellemstore virksomheders særlige behov tages i betragtning.
2. Certificeringsmekanismer for databeskyttelse samt databeskyttelsesmærkninger
eller -mærker, der er godkendt i henhold til denne artikels stk. 5, kan —
ud over overholdelse af de dataansvarlige eller databehandlere, der er omfattet
af denne forordning — fastlægges med det formål at påvise tilstedeværelse
af fornødne garantier afgivet af dataansvarlige eller databehandlere, der i henhold
til artikel 3 ikke er
omfattet af denne forordning, inden for rammerne af overførsel af personoplysninger
til tredjelande eller internationale organisationer, jf.
artikel 46, stk. 2, litra f). Disse dataansvarlige eller databehandlere
skal, gennem kontrakter eller andre retligt bindende instrumenter, afgive bindende
tilsagn, som kan håndhæves, om at anvende disse fornødne garantier, herunder for
så vidt angår registreredes rettigheder.
3. Certificering skal være frivillig og tilgængelig gennem en gennemsigtig proces.
4. Certificering i henhold til denne artikel indskrænker ikke den dataansvarliges
eller databehandlerens ansvar for at overholde denne forordning og berører ikke
opgaverne og beføjelserne for de tilsynsmyndigheder, der er kompetente i henhold
til artikel 55 eller
56.
5. Certificering i henhold til denne artikel udstedes af certificeringsorganer,
jf. artikel 43, eller af den kompetente tilsynsmyndighed
på grundlag af kriterier, der er godkendt af den pågældende kompetente tilsynsmyndighed
i henhold til artikel 58, stk.
3, eller af Databeskyttelsesrådet i henhold til
artikel 63. Hvis kriterierne er godkendt af Databeskyttelsesrådet, kan
det føre til en fælles certificering, Den Europæiske Databeskyttelsesmærkning.
6. Den dataansvarlige eller databehandler, der forelægger sin behandling for certificeringsmekanismen,
giver det i artikel 43 omhandlede certificeringsorgan
eller eventuelt den kompetente tilsynsmyndighed alle oplysninger og adgang til de
behandlingsaktiviteter, der er nødvendige for at gennemføre certificeringsproceduren.
7. Certificering udstedes til en dataansvarlig eller en databehandler for en periode
på højst tre år og kan forlænges på de samme betingelser, så længe de relevante
krav stadig er opfyldt. Certificering trækkes tilbage af certificeringsorganerne,
jf. artikel 43, eller i givet fald den kompetente tilsynsmyndighed,
hvis kravene til certificering ikke er eller ikke længere er opfyldt.
8. Databeskyttelsesrådet samler alle certificeringsmekanismer og databeskyttelsesmærkninger
og -mærker i et register og gør dem offentligt tilgængelige på passende vis.
Artikel 43
Certificeringsorganer
1. Uden at dette berører den kompetente tilsynsmyndigheds opgaver og beføjelser
i henhold til artikel 57
og 58, udsteder og forlænger
certificeringsorganer, der har et passende ekspertiseniveau for så vidt angår databeskyttelse,
certificering, efter at have underrettet tilsynsmyndigheden for at gøre det muligt
for den at udøve sine beføjelser i henhold til
artikel 58, stk. 2, litra h), hvis det er nødvendigt. Medlemsstaterne sikrer,
at disse certificeringsorganer akkrediteres af en eller begge af følgende:
a) den tilsynsmyndighed, der er kompetent i henhold til
artikel 55 eller 56
b) det nationale akkrediteringsorgan, som er udpeget i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 (20) i overensstemmelse med EN-ISO/IEC
17065/2012 og med de supplerende krav, der er fastsat af den tilsynsmyndighed, som
er kompetent i henhold til artikel
55 eller 56.
2. Certificeringsorganer som omhandlet i stk. 1 akkrediteres kun i overensstemmelse
med nævnte stykke, hvis de har:
a) påvist deres uafhængighed og ekspertise med hensyn til certificeringens genstand
til den kompetente tilsynsmyndigheds tilfredshed
b) påtaget sig at opfylde kriterierne i artikel 42, stk. 5,
og er blevet godkendt af den tilsynsmyndighed, der er kompetent i henhold til artikel 55 eller
56, eller af Databeskyttelsesrådet i henhold til
artikel 63
c) fastlagt procedurer for udstedelse, regelmæssig revision og tilbagetrækning af
databeskyttelsescertificeringer, -mærkninger og -mærker
d) fastlagt procedurer og ordninger for behandling af klager over overtrædelser
af certificering eller den måde, hvorpå certificering er blevet eller bliver gennemført
af en dataansvarlig eller en databehandler, og for, hvordan disse procedurer og
ordninger gøres gennemsigtige for registrerede og offentligheden, og
e) vist til den kompetente tilsynsmyndigheds tilfredshed, at deres opgaver og pligter
ikke fører til en interessekonflikt.
3. Akkreditering af de i denne artikels stk. 1 og 2 omhandlede certificeringsorganer
finder sted på grundlag af kriterier, der er godkendt af den tilsynsmyndighed, som
er kompetent i henhold til artikel
55 eller 56,
eller af Databeskyttelsesrådet i henhold til
artikel 63. I tilfælde af akkreditering i henhold til nærværende artikels
stk. 1, litra b), supplerer disse krav kravene i
forordning (EF) nr. 765/2008 og de tekniske regler, der beskriver certificeringsorganers
metoder og procedurer.
4. De i stk. 1 omhandlede certificeringsorganer er ansvarlige for en korrekt vurdering,
der fører til certificering eller tilbagetrækning af certificering, uden at dette
berører den dataansvarliges eller databehandlerens ansvar for at overholde denne
forordning. Akkreditering udstedes for en periode på højst fem år og kan forlænges
på samme betingelser, såfremt certificeringsorganet opfylder de i denne artikel
fastsatte krav.
5. De i stk. 1 omhandlede certificeringsorganer giver de kompetente tilsynsmyndigheder
oplysninger om begrundelsen for at udstede eller tilbagetrække den certificering,
der er anmodet om.
6. Tilsynsmyndigheden offentliggør de i denne artikels stk. 3 omhandlede krav og
de i artikel 42, stk. 5, omhandlede kriterier i lettilgængelig
form. Tilsynsmyndighederne meddeler også disse krav og kriterier til Databeskyttelsesrådet.
Databeskyttelsesrådet samler alle certificeringsmekanismer og databeskyttelsesmærkninger
i et register og gør dem offentligt tilgængelige på passende vis.
7. Uden at dette berører kapitel VIII,
tilbagekalder den kompetente tilsynsmyndighed eller det nationale akkrediteringsorgan
en akkreditering af et certificeringsorgan, jf. denne artikels stk. 1, hvis betingelserne
for akkrediteringen ikke er eller ikke længere er opfyldt, eller hvis de foranstaltninger,
som organet har truffet, overtræder denne forordning.
8. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse
med artikel 92 med henblik
på at fastlægge de krav, der skal tages i betragtning vedrørende de certificeringsmekanismer
for databeskyttelse, der er omhandlet i artikel 42, stk. 1.
9. Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter, der fastlægger tekniske standarder
for certificeringsmekanismer og databeskyttelsesmærkninger og -mærker samt ordninger,
der har til formål at fremme og anerkende disse certificeringsmekanismer, mærkninger
og -mærker. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren
i artikel 93, stk. 2.
(20)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008
om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring
af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93 (EUT
L 218 af 13.8.2008, s. 30).
Advokat Jørgen U. Grønborg