Persondataforordningens kapitel VII
Samarbejde og sammenhæng
KLIK FOR INDHOLDSFORTEGNELSE - KAPITEL VII:
Afdeling 1: Samarbejde
Artikel 60: Samarbejde mellem den ledende tilsynsmyndighed
og de andre berørte tilsynsmyndigheder
Artikel 61: Gensidig bistand
Artikel 62: Tilsynsmyndigheders fælles aktiviteter
Afdeling 2: Sammenhæng
Artikel 63: Sammenhængsmekanisme
Artikel 64: Udtalelse fra Databeskyttelsesrådet
Artikel 65: Tvistbilæggelse ved Databeskyttelsesrådet
Artikel 66: Hasteprocedure
Artikel 67: Udveksling af oplysninger
Afdeling 3: Det Europæiske Databeskyttelsesråd
Artikel 68: Det Europæiske Databeskyttelsesråd
Artikel 69: Uafhængighed
Artikel 70: Databeskyttelsesrådets opgaver
Artikel 71: Rapporter
Artikel 72: Procedure
Artikel 73: Formand
Artikel 74: Formandens opgaver
Artikel 75: Sekretariat
Artikel 76: Fortrolighed
Artikel 60
Samarbejde mellem den ledende tilsynsmyndighed og de andre berørte tilsynsmyndigheder
1. Den ledende tilsynsmyndighed samarbejder i henhold til denne artikel med de andre
berørte tilsynsmyndigheder med henblik på at nå til enighed. Den ledende tilsynsmyndighed
og de berørte tilsynsmyndigheder udveksler alle relevante oplysninger med hinanden.
2. Den ledende tilsynsmyndighed kan til enhver tid anmode andre berørte tilsynsmyndigheder
om at yde gensidig bistand i henhold til artikel 61 og
kan gennemføre fælles aktiviteter i henhold til artikel 62,
navnlig med henblik på at foretage undersøgelser eller overvåge gennemførelsen af
en foranstaltning vedrørende en dataansvarlig eller en databehandler, der er etableret
i en anden medlemsstat.
3. Den ledende tilsynsmyndighed underretter straks de andre berørte tilsynsmyndigheder
om sagens relevante oplysninger. Den forelægger straks de andre berørte tilsynsmyndigheder
et udkast til afgørelse med henblik på deres udtalelse og tager behørigt hensyn
til deres synspunkter.
4. Hvis en af de andre berørte tilsynsmyndigheder inden for fire uger efter at være
blevet hørt, jf. denne artikels stk. 3, fremkommer med en relevant og begrundet
indsigelse mod udkastet til afgørelse, forelægger den ledende tilsynsmyndighed,
hvis den ikke følger den relevante og begrundede indsigelse eller er af den opfattelse,
at indsigelsen ikke er relevant eller begrundet, sagen for den sammenhængsmekanisme,
der er omhandlet i artikel 63.
5. Agter den ledende tilsynsmyndighed at følge den relevante og begrundede indsigelse,
forelægger den de andre berørte tilsynsmyndigheder et revideret udkast til afgørelse
med henblik på deres udtalelse. Dette reviderede udkast til afgørelse er underlagt
den i stk. 4 omhandlede procedure inden for en frist på to uger.
6. Har ingen af de andre berørte tilsynsmyndigheder gjort indsigelse mod udkastet
til afgørelse, som den ledende tilsynsmyndighed har forelagt inden for den frist,
der er omhandlet i stk. 4 og 5, anses den ledende tilsynsmyndighed og de berørte
tilsynsmyndigheder for at være enige i dette udkast til afgørelse og er bundet af
det.
7. Den ledende tilsynsmyndighed vedtager og meddeler afgørelsen til den dataansvarliges
eller databehandlerens hovedvirksomhed eller eneste etablering, alt efter omstændighederne,
og underretter de andre berørte tilsynsmyndigheder og Databeskyttelsesrådet om den
pågældende afgørelse, herunder et resumé af de relevante faktiske omstændigheder
og begrundelser. Den tilsynsmyndighed, til hvilken der er indgivet klage, underretter
klageren om afgørelsen.
8. Hvis en klage er blevet afslået eller afvist, vedtager den tilsynsmyndighed,
til hvilken klagen er indgivet, uanset stk. 7, afgørelsen og meddeler denne til
klageren og underretter den dataansvarlige herom.
9. Hvis den ledende tilsynsmyndighed og de berørte tilsynsmyndigheder er enige om
at afslå eller afvise dele af en klage og at behandle andre dele af klagen, vedtages
der en særskilt afgørelse for hver af disse dele af sagen. Den ledende tilsynsmyndighed
vedtager afgørelsen for den del, der vedrører foranstaltninger over for den dataansvarlige,
meddeler dette til den dataansvarliges eller databehandlerens hovedvirksomhed eller
eneste etablering på dens medlemsstats område og underretter klageren herom, mens
tilsynsmyndigheden for klageren vedtager afgørelsen for den del, der vedrører afslag
eller afvisning af klagen, og underretter klageren herom og meddeler dette til den
dataansvarlige eller databehandleren.
10. Den dataansvarlige eller databehandleren træffer efter at være blevet underrettet
om den ledende tilsynsmyndigheds afgørelse i henhold til stk. 7 og 9 de nødvendige
foranstaltninger til at sikre overholdelse af afgørelsen for så vidt angår behandlingsaktiviteter
i forbindelse med alle vedkommendes etableringer i Unionen. Den dataansvarlige eller
databehandleren underretter den ledende tilsynsmyndighed, der underretter de andre
berørte tilsynsmyndigheder, om de foranstaltninger, der er truffet for at overholde
afgørelsen.
11. Hvis en berørt tilsynsmyndighed under ekstraordinære omstændigheder har grund
til at mene, at det er nødvendigt at handle omgående for at beskytte registreredes
interesser, finder den i artikel 66 omhandlede hasteprocedure
anvendelse.
12. Den ledende tilsynsmyndighed og de andre berørte tilsynsmyndigheder udveksler
elektronisk de i denne artikel omhandlede oplysninger med hinanden i et standardformat.
Artikel 61
Gensidig bistand
1. Tilsynsmyndighederne udveksler relevante oplysninger og yder hinanden gensidig
bistand med henblik på at gennemføre og anvende denne forordning på en ensartet
måde og træffer foranstaltninger med henblik på et effektivt samarbejde med hinanden.
Gensidig bistand omfatter navnlig anmodninger om oplysninger og tilsynsforanstaltninger,
som f.eks. anmodninger om gennemførelse af forudgående godkendelser og høringer,
inspektioner og undersøgelser.
2. Hver tilsynsmyndighed træffer alle passende foranstaltninger, som er nødvendige
for at besvare en anmodning fra en anden tilsynsmyndighed uden unødig forsinkelse
og senest en måned efter modtagelsen af anmodningen. Sådanne foranstaltninger kan
bl.a. omfatte videregivelse af relevante oplysninger om gennemførelsen af en undersøgelse.
3. Anmodninger om bistand skal indeholde alle nødvendige oplysninger, herunder formålet
med og grunden til anmodningen. Udvekslede oplysninger må kun anvendes til det formål,
som er angivet i anmodningen.
4. Den anmodede tilsynsmyndighed må ikke afvise at imødekomme anmodningen, medmindre:
a) den ikke har kompetence med hensyn til genstanden for anmodningen eller de foranstaltninger,
som den anmodes om at iværksætte, eller
b) imødekommelse af anmodningen ville udgøre en overtrædelse af denne forordning
eller af EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som den tilsynsmyndighed,
der modtager anmodningen, er underlagt.
5. Den anmodede tilsynsmyndighed underretter den anmodende tilsynsmyndighed om resultaterne
eller efter omstændighederne om fremskridtene med de foranstaltninger, der er truffet
for at imødekomme anmodningen. Den anmodede tilsynsmyndighed begrunder enhver afvisning
af at imødekomme en anmodning i henhold til stk. 4.
6. Anmodede tilsynsmyndigheder fremsender som hovedregel de oplysninger, som andre
tilsynsmyndigheder anmoder om, elektronisk i et standardformat.
7. Anmodede tilsynsmyndigheder må ikke opkræve gebyr for foranstaltninger, der træffes
af dem på grundlag af en anmodning om gensidig bistand. Tilsynsmyndighederne kan
vedtage regler om at godtgøre hinanden for specifikke udgifter, der opstår under
ekstraordinære omstændigheder, når der ydes gensidig bistand.
8. Hvis en tilsynsmyndighed ikke giver de oplysninger, der er omhandlet i denne
artikels stk. 5, inden for en måned efter modtagelsen af en anmodning fra en anden
tilsynsmyndighed, kan den anmodende tilsynsmyndighed vedtage en foreløbig foranstaltning
på sin medlemsstats område i henhold til
artikel 55, stk. 1. I dette tilfælde antages kravet om behovet for at handle
omgående, jf. artikel 66, stk. 1, at være opfyldt, og
at kræve en hurtig bindende afgørelse fra Databeskyttelsesrådet, jf.
artikel 66, stk. 2.
9. Kommissionen kan ved gennemførelsesretsakter fastlægge format og procedurer for
gensidig bistand som omhandlet i denne artikel og ordninger for elektronisk udveksling
af oplysninger mellem tilsynsmyndigheder og mellem tilsynsmyndigheder og Databeskyttelsesrådet,
navnlig standardformatet omhandlet i denne artikels stk. 6. Disse gennemførelsesretsakter
vedtages efter undersøgelsesproceduren i
artikel 93, stk. 2.
Artikel 62
Tilsynsmyndigheders fælles aktiviteter
1. Hvis det er hensigtsmæssigt, gennemfører tilsynsmyndighederne fælles aktiviteter,
herunder fælles undersøgelses- og håndhævelsesforanstaltninger, som medlemmer eller
medarbejdere fra andre medlemsstaters tilsynsmyndigheder deltager i.
2. Hvis den dataansvarlige eller databehandleren har etableringer i flere medlemsstater,
eller hvor et betydeligt antal registrerede i mere end én medlemsstat sandsynligvis
påvirkes i væsentlig grad af behandlingsaktiviteter, har tilsynsmyndigheden i hver
af disse medlemsstater ret til at deltage i fælles aktiviteter. Den tilsynsmyndighed,
der er kompetent i henhold til
artikel 56, stk. 1 eller
4, indbyder tilsynsmyndigheden i hver af disse medlemsstater til at
deltage i de fælles aktiviteter og besvarer straks en tilsynsmyndigheds anmodning
om deltagelse.
3. En tilsynsmyndighed kan i overensstemmelse med medlemsstatens nationale ret og
med den udsendende tilsynsmyndigheds godkendelse delegere beføjelser, herunder undersøgelsesbeføjelser,
til den udsendende tilsynsmyndigheds medlemmer eller medarbejdere, som deltager
i fælles aktiviteter, eller, for så vidt national ret i værtstilsynsmyndighedens
medlemsstat tillader det, tillade, at den udsendende tilsynsmyndigheds medlemmer
eller medarbejdere udøver deres undersøgelsesbeføjelser i overensstemmelse med retten
i den udsendende tilsynsmyndigheds medlemsstat. Sådanne undersøgelsesbeføjelser
må kun udøves under vejledning og i tilstedeværelse af værtstilsynsmyndighedens
medlemmer eller medarbejdere. Den udsendende tilsynsmyndigheds medlemmer eller medarbejdere
er underlagt national ret i værtstilsynsmyndighedens medlemsstat.
4. Hvis en udsendende tilsynsmyndigheds medarbejdere i henhold til stk. 1 udfører
aktiviteter i en anden medlemsstat, påtager værtstilsynsmyndighedens medlemsstat
sig ansvaret for deres handlinger, herunder erstatningsansvar for enhver skade,
som de måtte forvolde under udførelsen af deres aktiviteter, i overensstemmelse
med retten i den medlemsstat, på hvis område de udfører aktiviteter.
5. Den medlemsstat, på hvis område skade forvoldes, erstatter den pågældende skade
på samme betingelser som skader forvoldt af dens egne medarbejdere. Den udsendende
tilsynsmyndigheds medlemsstat, hvis medarbejdere har forvoldt skade på personer
på en anden medlemsstats område, skal fuldt ud godtgøre alle beløb, som denne anden
medlemsstat har betalt i skadeserstatning til de berettigede personer på deres vegne.
6. Uden at det berører udøvelsen af rettigheder over for tredjemand og med undtagelse
af det i stk. 5 omhandlede tilfælde, giver den enkelte medlemsstat i det tilfælde,
der er omhandlet i stk. 1, afkald på at kræve godtgørelse fra en anden medlemsstat
i forbindelse med skade som omhandlet i stk. 4.
7. Hvis der planlægges en fælles aktivitet, og en tilsynsmyndighed ikke opfylder
forpligtelsen i stk. 2, andet punktum, inden for en måned, kan de andre tilsynsmyndigheder
vedtage en foreløbig foranstaltning på deres medlemsstats område i overensstemmelse
med artikel 55. I dette
tilfælde antages kravet om behovet for at handle omgående, jf.
artikel 66, stk. 1, at være opfyldt, og at kræve en hurtig bindende afgørelse
fra Databeskyttelsesrådet, jf. artikel 66, stk. 2.
Artikel 63
Sammenhængsmekanisme
Med henblik på at bidrage til en ensartet anvendelse af denne forordning i hele
Unionen samarbejder tilsynsmyndighederne med hinanden og, hvis det er relevant,
med Kommissionen gennem den sammenhængsmekanisme, der er omhandlet i denne afdeling.
Artikel 64
Udtalelse fra Databeskyttelsesrådet
1. Databeskyttelsesrådet afgiver en udtalelse, når en kompetent tilsynsmyndighed
har til hensigt at vedtage en af nedenstående foranstaltninger. Med henblik herpå
sender den kompetente tilsynsmyndighed et udkast til afgørelse til Databeskyttelsesrådet,
når den:
a) har til hensigt at vedtage en liste over typer af behandlingsaktiviteter, som
er underlagt kravet om en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse i henhold
til artikel 35, stk. 4
b) behandler et spørgsmål i henhold til
artikel 40, stk. 7, om, hvorvidt et udkast til adfærdskodeks eller en ændring
eller udvidelse af en adfærdskodeks overholder denne forordning
c) har til hensigt at godkende kriterierne for akkreditering af et organ i henhold
til artikel 41, stk. 3,
eller et certificeringsorgan i henhold til
artikel 43, stk. 3
d) har til hensigt at vedtage standardbestemmelser om databeskyttelse som omhandlet
i artikel 46, stk. 2, litra d),
og i artikel 28, stk. 8
e) har til hensigt at godkende kontraktbestemmelser som omhandlet i
artikel 46, stk. 3, litra a), eller
f) har til hensigt at godkende bindende virksomhedsregler som omhandlet i
artikel 47.
2. En tilsynsmyndighed, formanden for Databeskyttelsesrådet eller Kommissionen kan
kræve, at ethvert almengyldigt spørgsmål eller ethvert spørgsmål, der har virkninger
i mere end én medlemsstat, drøftes af Databeskyttelsesrådet med henblik på en udtalelse,
navnlig hvis en kompetent tilsynsmyndighed ikke opfylder forpligtelserne vedrørende
gensidig bistand, jf. artikel 61, eller vedrørende fælles
aktiviteter, jf. artikel 62.
3. I de tilfælde, der er omhandlet i stk. 1 og 2, afgiver Databeskyttelsesrådet
udtalelse om det spørgsmål, som det har fået forelagt, forudsat at det ikke allerede
har afgivet en udtalelse om samme spørgsmål. Denne udtalelse vedtages inden for
otte uger med simpelt flertal blandt medlemmerne af Databeskyttelsesrådet. Denne
frist kan forlænges med yderligere seks uger under hensyntagen til spørgsmålets
kompleksitet. Med hensyn til det i stk. 1 omhandlede udkast til afgørelse, der i
henhold til stk. 5 udsendes til medlemmerne af Databeskyttelsesrådet, anses et medlem,
som ikke har gjort indsigelse inden for en rimelig frist, der angives af formanden,
for at være enigt i udkastet til afgørelse.
4. Tilsynsmyndigheder og Kommissionen sender uden unødig forsinkelse elektronisk
og i et standardformat Databeskyttelsesrådet alle relevante oplysninger, herunder
et resumé af de faktiske omstændigheder, den foreslåede afgørelse, begrundelsen
for vedtagelse af en sådan foranstaltning og andre berørte tilsynsmyndigheders synspunkter.
5. Formanden for Databeskyttelsesrådet underretter uden unødig forsinkelse elektronisk:
a) medlemmerne af Databeskyttelsesrådet og Kommissionen om alle relevante oplysninger,
som vedkommende har modtaget, i et standardformat. Sekretariatet for Databeskyttelsesrådet
sørger efter behov for oversættelse af de relevante oplysninger, og
b) den tilsynsmyndighed, der er omhandlet i stk. 1 og 2, og Kommissionen om den
pågældende udtalelse og offentliggør den.
6. Den kompetente tilsynsmyndighed vedtager ikke sit udkast til afgørelse omhandlet
i stk. 1 i den periode, der er omhandlet i stk. 3.
7. Den tilsynsmyndighed, der er omhandlet i stk. 1, tager videst muligt hensyn til
Databeskyttelsesrådets udtalelse og giver senest to uger efter modtagelsen af udtalelsen
formanden for Databeskyttelsesrådet elektronisk meddelelse om, hvorvidt den agter
at fastholde eller ændre sit udkast til afgørelse, og forelægger i givet fald det
ændrede udkast til afgørelse i et standardformat.
8. Hvis den berørte tilsynsmyndighed inden for den frist, der er omhandlet i denne
artikels stk. 7, underretter formanden for Databeskyttelsesrådet om, at den helt
eller delvist ikke agter at følge udtalelsen fra Databeskyttelsesrådet, og den giver
en relevant begrundelse herfor, finder artikel 65, stk. 1,
anvendelse.
Artikel 65
Tvistbilæggelse ved Databeskyttelsesrådet
1. Med henblik på at sikre korrekt og konsekvent anvendelse af denne forordning
i hvert enkelt tilfælde vedtager Databeskyttelsesrådet en bindende afgørelse i følgende
tilfælde:
a) hvis en berørt tilsynsmyndighed i et tilfælde som omhandlet i
artikel 60, stk. 4, er fremkommet med en relevant og begrundet indsigelse
mod et udkast til afgørelse udarbejdet af den ledende myndighed, eller den ledende
myndighed har afvist en sådan indsigelse som værende uden relevans eller ubegrundet.
Den bindende afgørelse skal vedrøre alle spørgsmål, der er genstand for den relevante
og begrundede indsigelse, navnlig hvorvidt denne forordning er overtrådt
b) hvis der er uenighed om, hvilken af de berørte tilsynsmyndigheder der er kompetent
med hensyn til hovedvirksomheden
c) hvis en kompetent tilsynsmyndighed ikke anmoder om udtalelse fra Databeskyttelsesrådet
i de tilfælde, der er omhandlet i artikel 64, stk. 1,
eller ikke følger Databeskyttelsesrådets udtalelse udstedt i henhold til
artikel 64. I så fald kan enhver berørt tilsynsmyndighed eller Kommissionen
indbringe spørgsmålet for Databeskyttelsesrådet.
2. Den afgørelse, der er omhandlet i stk. 1, vedtages inden for en måned fra forelæggelsen
af spørgsmålet med et flertal på to tredjedele blandt medlemmerne af Databeskyttelsesrådet.
Denne frist kan forlænges med yderligere en måned på grund af spørgsmålets kompleksitet.
Afgørelsen i stk. 1 skal være begrundet og rettet til den ledende tilsynsmyndighed
og alle de berørte tilsynsmyndigheder og have bindende virkning for dem.
3. Hvis Databeskyttelsesrådet ikke har været i stand til at træffe en afgørelse
inden for de i stk. 2 omhandlede frister, vedtager det sin afgørelse senest to uger
efter udløbet af den anden måned som omhandlet i stk. 2 med simpelt flertal blandt
Databeskyttelsesrådets medlemmer. I tilfælde af stemmelighed blandt medlemmerne
af Databeskyttelsesrådet er formandens stemme udslagsgivende.
4. De berørte tilsynsmyndigheder må ikke vedtage en afgørelse om et spørgsmål, der
er forelagt for Databeskyttelsesrådet i henhold til stk. 1, i løbet af de i stk.
2 og 3 omhandlede perioder.
5. Formanden for Databeskyttelsesrådet meddeler uden unødig forsinkelse den i stk.
1 omhandlede afgørelse til de berørte tilsynsmyndigheder. Formanden underretter
Kommissionen herom. Afgørelsen offentliggøres straks på Databeskyttelsesrådets websted,
når tilsynsmyndigheden har meddelt den endelige afgørelse, jf. stk. 6.
6. Den ledende tilsynsmyndighed eller efter omstændighederne den tilsynsmyndighed,
til hvem en klage er indgivet, vedtager sin endelige afgørelse på grundlag af den
i denne artikels stk. 1 omhandlede afgørelse uden unødig forsinkelse og senest en
måned efter, at Databeskyttelsesrådet har meddelt sin afgørelse. Den ledende tilsynsmyndighed
eller efter omstændighederne den tilsynsmyndighed, til hvem klagen er indgivet,
underretter Databeskyttelsesrådet om datoen for meddelelse af sin endelige afgørelse
til henholdsvis den dataansvarlige eller databehandleren og den registrerede. Den
berørte tilsynsmyndigheds endelige afgørelse vedtages i henhold til
artikel 60, stk. 7, 8 og 9.
Den endelige afgørelse skal indeholde en henvisning til den afgørelse, der er omhandlet
i nærværende artikels stk. 1, og angive, at den i nævnte stykke omhandlede afgørelse
vil blive offentliggjort på Databeskyttelsesrådets websted i overensstemmelse med
nærværende artikels stk. 5. Den i nærværende artikels stk. 1 omhandlede afgørelse
vedlægges den endelige afgørelse.
Artikel 66
Hasteprocedure
1. Når en berørt tilsynsmyndighed under ekstraordinære omstændigheder mener, at
det er nødvendigt at handle omgående for at beskytte registreredes rettigheder og
frihedsrettigheder, kan den uanset den i artikel 63, 64 og 65 omhandlede sammenhængsmekanisme
eller den i artikel 60 omhandlede procedure omgående træffe
foreløbige foranstaltninger, der skal have retsvirkning på dens eget område med
en angivet gyldighedsperiode, som ikke må overstige tre måneder. Tilsynsmyndigheden
meddeler straks de andre berørte tilsynsmyndigheder, Databeskyttelsesrådet og Kommissionen
disse foranstaltninger og en begrundelse for vedtagelsen heraf.
2. Hvis en tilsynsmyndighed har vedtaget en foranstaltning i henhold til stk. 1
og mener, at der omgående skal vedtages endelige foranstaltninger, kan den anmode
om en hasteudtalelse eller en hurtig bindende afgørelse fra Databeskyttelsesrådet,
idet tilsynsmyndigheden begrunder anmodningen om en sådan udtalelse eller afgørelse.
3. Enhver tilsynsmyndighed kan anmode om en hasteudtalelse eller efter omstændighederne
en hurtig bindende afgørelse, fra Databeskyttelsesrådet, hvis en kompetent tilsynsmyndighed
ikke har truffet de fornødne foranstaltninger i en situation, hvor det er nødvendigt
at handle omgående for at beskytte registreredes rettigheder og frihedsrettigheder,
idet tilsynsmyndigheden begrunder anmodningen om en sådan udtalelse eller afgørelse,
herunder behovet for at handle omgående.
4. Uanset artikel 64, stk. 3, og artikel
65, stk. 2, vedtages en hasteudtalelse eller en hurtig bindende afgørelse
som omhandlet i nærværende artikels stk. 2 og 3 inden for to uger med simpelt flertal
blandt medlemmerne af Databeskyttelsesrådet.
Artikel 67
Udveksling af oplysninger
Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter af generel karakter med henblik
på nærmere at angive ordningerne for elektronisk udveksling af oplysninger mellem
tilsynsmyndigheder og mellem tilsynsmyndigheder og Databeskyttelsesrådet, navnlig
det standardformat, der er omhandlet i artikel 64.
Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i
artikel 93, stk. 2.
Artikel 68
Det Europæiske Databeskyttelsesråd
1. Det Europæiske Databeskyttelsesråd (»Databeskyttelsesrådet«) oprettes herved
som et EU-organ med status som juridisk person.
2. Databeskyttelsesrådet repræsenteres af sin formand.
3. Databeskyttelsesrådet sammensættes af chefen for en tilsynsmyndighed i hver medlemsstat
og af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse eller deres respektive repræsentanter.
4. Hvis mere end én tilsynsmyndighed i en medlemsstat er ansvarlig for at føre tilsyn
med af anvendelsen af bestemmelserne i denne forordning, udnævnes en fælles repræsentant
i henhold til den pågældende medlemsstats nationale ret.
5. Kommissionen har ret til at deltage i Databeskyttelsesrådets aktiviteter og møder
uden stemmeret. Kommissionen udpeger en repræsentant. Formanden for Databeskyttelsesrådet
underretter Kommissionen om aktiviteterne i Databeskyttelsesrådet.
6. I de i artikel 65 omhandlede tilfælde har Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse kun stemmeret i forbindelse med afgørelser, der
vedrører principper og bestemmelser, som gælder for Unionens institutioner, organer,
kontorer og agenturer, og som indholdsmæssigt er i overensstemmelse med denne forordnings
principper og bestemmelser.
Artikel 69
Uafhængighed
1. Databeskyttelsesrådet handler uafhængigt, når det udfører sine opgaver eller
udøver sine beføjelser i henhold til artikel 70 og
71.
2. Uden at det berører anmodninger fra Kommissionen som omhandlet i
artikel 70, stk. 1, litra b), og stk. 2, må Databeskyttelsesrådet
ikke søge eller modtage instrukser fra andre i forbindelse med udførelsen af sine
opgaver eller udøvelsen af sine beføjelser.
Artikel 70
Databeskyttelsesrådets opgaver
1. Databeskyttelsesrådet sikrer ensartet anvendelse af denne forordning. Med henblik
herpå skal Databeskyttelsesrådet på eget initiativ eller, når det er relevant, efter
anmodning fra Kommissionen navnlig:
a) føre tilsyn med og sikre korrekt anvendelse af denne forordning i de tilfælde,
der er omhandlet i artikel 64 og 65,
uden at dette berører de nationale tilsynsmyndigheders opgaver
b) rådgive Kommissionen om ethvert spørgsmål vedrørende beskyttelse af personoplysninger
i Unionen, herunder om ethvert forslag til ændring af denne forordning
c) rådgive Kommissionen om format og procedurer for videregivelse af oplysninger
mellem dataansvarlige, databehandlere og tilsynsmyndigheder vedrørende bindende
virksomhedsregler
d) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis vedrørende procedurer
for sletning af link til og kopier eller gengivelser af personoplysninger fra offentligt
tilgængelige kommunikationstjenester som omhandlet i
artikel 17, stk. 2
e) på eget initiativ, efter anmodning fra et af sine medlemmer eller efter anmodning
fra Kommissionen undersøge ethvert spørgsmål vedrørende anvendelsen af denne forordning
og udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis for at fremme ensartet
anvendelse af denne forordning
f) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis i overensstemmelse med
dette stykkes litra e) med henblik på nærmere at angive kriterierne og betingelserne
for afgørelser baseret på profilering i henhold til
artikel 22, stk. 2
g) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis i overensstemmelse med
dette stykkes litra e) med henblik på fastlæggelse af brud på persondatasikkerheden
og den unødige forsinkelse omhandlet i
artikel 33, stk. 1 og 2,
og vedrørende de særlige omstændigheder, hvor en dataansvarlig eller en databehandler
har pligt til at anmelde brud på persondatasikkerheden
h) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis i overensstemmelse med
dette stykkes litra e) vedrørende de omstændigheder, hvor brud på persondatasikkerheden
sandsynligvis vil indebære en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder
som omhandlet i artikel 34,
stk. 1
i) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis i overensstemmelse med
dette stykkes litra e) med henblik på nærmere at angive kriterierne for og kravene
til overførsel af personoplysninger baseret på bindende virksomhedsregler, som dataansvarlige
overholder, og bindende virksomhedsregler, som databehandlere overholder, og vedrørende
yderligere krav til at sikre beskyttelse af de berørte registreredes personoplysninger
som omhandlet i artikel 47
j) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis i overensstemmelse med
dette stykkes litra e) med henblik på nærmere at angive kriterierne for og kravene
til overførsel af personoplysninger på grundlag af
artikel 49, stk. 1
k) udarbejde retningslinjer for tilsynsmyndighederne vedrørende anvendelse af foranstaltninger,
jf. artikel 58, stk. 1,
2 og
3, og fastsættelse af administrative bøder i henhold til
artikel 83
l) gennemgå den praktiske anvendelse af de retningslinjer og henstillinger og den
bedste praksis, der er omhandlet i litra e) og f)
m) udstede retningslinjer, henstillinger og bedste praksis i overensstemmelse med
dette stykkes litra e) med henblik på fastlæggelse af fælles procedurer for fysiske
personers indberetning af overtrædelser af denne forordning, jf.
artikel 54, stk. 2,
n) tilskynde til udarbejdelse af adfærdskodekser og fastlæggelse af certificeringsmekanismer
for databeskyttelse og databeskyttelsesmærkninger og -mærker i henhold til
artikel 40 og 42
o) foretage akkreditering af certificeringsorganer og regelmæssig revision heraf
i henhold til artikel 43
og føre et offentligt register over akkrediterede organer i henhold til
artikel 43, stk. 6, og over de akkrediterede dataansvarlige eller databehandlere
i tredjelande i henhold til
artikel 42, stk. 7
p) angive de krav, der er omhandlet i
artikel 43, stk. 3, med henblik på akkreditering af certificeringsorganer
i henhold til artikel 42
q) afgive udtalelse til Kommissionen om de certificeringskrav, der er omhandlet
i artikel 43, stk. 8
r) afgive udtalelse til Kommissionen om de ikoner, der er omhandlet i
artikel 12, stk. 7
s) afgive udtalelse til Kommissionen med henblik på vurdering af tilstrækkeligheden
af beskyttelsesniveauet i et tredjeland eller en international organisation, herunder
vurdering af, om et tredjeland, et område eller en eller flere specifikke sektorer
i det pågældende tredjeland, eller en international organisation ikke længere sikrer
et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Til dette formål forelægger Kommissionen Databeskyttelsesrådet
al nødvendig dokumentation vedrørende tredjelandet, området eller den specifikke
sektor, eller den internationale organisation, herunder korrespondance med regeringen
i tredjelandet,
t) afgive udtalelser om tilsynsmyndigheders udkast til afgørelse i overensstemmelse
med den sammenhængsmekanisme, der er omhandlet i artikel 64, stk.
1, og om sager, der er forelagt i henhold til artikel 64,
stk. 2, og udstede bindende afgørelser i henhold til artikel
65, herunder i de tilfælde, der er omhandlet i artikel 66
u) fremme samarbejdet og effektiv bilateral og multilateral udveksling af oplysninger
og bedste praksis mellem tilsynsmyndighederne
v) fremme fælles uddannelsesprogrammer og udveksling af personale mellem tilsynsmyndighederne
og i relevante tilfælde med tilsynsmyndighederne i tredjelande eller med internationale
organisationer
w) fremme udveksling af viden og dokumentation vedrørende databeskyttelseslovgivning
og -praksis med datatilsynsmyndigheder over hele verden
x) afgive udtalelser om adfærdskodekser, der udarbejdes på EU-plan, jf.
artikel 40, stk. 9, og
y) føre et offentligt tilgængeligt elektronisk register over afgørelser truffet
af tilsynsmyndigheder og domstole om spørgsmål, der er blevet behandlet i sammenhængsmekanismen.
2. Hvis Kommissionen anmoder Databeskyttelsesrådet om rådgivning, kan den fastsætte
en frist under hensyntagen til, hvor meget den pågældende sag haster.
3. Databeskyttelsesrådet fremsender sine udtalelser, retningslinjer, henstillinger
og bedste praksis til Kommissionen og det udvalg, der er omhandlet i
artikel 93, og offentliggør dem.
4. Databeskyttelsesrådet hører efter omstændighederne berørte parter og giver dem
mulighed for at fremsætte bemærkninger inden for en rimelig frist. Databeskyttelsesrådet
offentliggør med forbehold af artikel 76 resultaterne
af høringsproceduren.
Artikel 71
Rapporter
1. Databeskyttelsesrådet udarbejder en årlig rapport om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling i Unionen og, hvis det er relevant, i tredjelande og
internationale organisationer. Rapporten offentliggøres og forelægges Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen.
2. Den årlige rapport skal omfatte en gennemgang af den praktiske anvendelse af
de retningslinjer og henstillinger og den bedste praksis, der er omhandlet i
artikel 70, stk. 1, litra l), og de bindende afgørelser, der er omhandlet
i artikel 65.
Artikel 72
Procedure
1. Databeskyttelsesrådet træffer afgørelse med simpelt flertal blandt sine medlemmer,
medmindre andet er fastsat i denne forordning.
2. Databeskyttelsesrådet vedtager sin forretningsorden med et flertal på to tredjedele
blandt sine medlemmer og tilrettelægger sin drift.
Artikel 73
Formand
1. Databeskyttelsesrådet vælger med simpelt flertal en formand og to næstformænd
blandt sine medlemmer.
2. Embedsperioden for formanden og de to næstformænd er fem år med mulighed for
forlængelse én gang.
Artikel 74
Formandens opgaver
1. Formanden har følgende opgaver:
a) at indkalde til møder i Databeskyttelsesrådet og udarbejde dagsordenen herfor
b) at underrette den ledende tilsynsmyndighed og de berørte tilsynsmyndigheder om
de afgørelser, der vedtages af Databeskyttelsesrådet i henhold til
artikel 65
c) at sikre, at Databeskyttelsesrådets opgaver udføres rettidigt, navnlig i forbindelse
med den sammenhængsmekanisme, der er omhandlet i artikel 63.
2. Databeskyttelsesrådet fastlægger fordelingen af opgaver mellem formanden og næstformændene
i sin forretningsorden.
Artikel 75
Sekretariat
1. Databeskyttelsesrådet har et sekretariat, som stilles til rådighed af Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse.
2. Sekretariatet udfører udelukkende sine opgaver efter instruks fra formanden for
Databeskyttelsesrådet.
3. Det personale ved Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse, der deltager
i udførelsen af Databeskyttelsesrådets opgaver i henhold til denne forordning, skal
have særskilte rapporteringsveje i forhold til det personale, der deltager i udførelsen
af opgaver, som Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse har fået tildelt.
4. Databeskyttelsesrådet og Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse udarbejder
og offentliggør om nødvendigt et aftalememorandum til gennemførelse af denne artikel,
som fastsætter vilkårene for deres samarbejde, og som gælder for det personale ved
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse, der deltager i udførelsen af
Databeskyttelsesrådets opgaver i henhold til denne forordning.
5. Sekretariatet yder analytisk, administrativ og logistisk støtte til Databeskyttelsesrådet.
6. Sekretariatet er navnlig ansvarligt for:
a) Databeskyttelsesrådets daglige arbejde
b) kommunikation mellem medlemmerne af Databeskyttelsesrådet, dets formand og Kommissionen
c) kommunikation med andre institutioner og offentligheden
d) brug af elektroniske midler til intern og ekstern kommunikation
e) oversættelse af relevante oplysninger
f) forberedelse og opfølgning af Databeskyttelsesrådets møder
g) forberedelse, udarbejdelse og offentliggørelse af udtalelser, afgørelser om bilæggelse
af tvister mellem tilsynsmyndigheder og andre dokumenter, der vedtages af Databeskyttelsesrådet.
Artikel 76
Fortrolighed
1. Databeskyttelsesrådets drøftelser er fortrolige, hvis Databeskyttelsesrådet vurderer,
at det er nødvendigt, jf. dets forretningsorden.
2. Aktindsigt i dokumenter, der forelægges medlemmer af Databeskyttelsesrådet, eksperter
og repræsentanter for tredjemand, er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 (21) .
(21)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001
om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter (EFT
L 145 af 31.5.2001, s. 43).
Advokat Jørgen U. Grønborg